Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Isotretinoin Actavis ?

1222325272831

Kommentarer

  • Indstillinger
    Tak for svar.
    Må jeg lige spørge, hvor i benene hun havde ondt -havde hun ondt i knæene?
    Hilsen Karina
  • Indstillinger
    Nu må der snart være nogle som kan fortælle om eftervirkningerne, når man er stoppet med isotretinoin Actavis.

    Min søn på 14 år netop stoppet denne kur efter 5 måneder - Det har været hårdt. Meget tør hud og tørre læber. Huden især i ansigtet blev rødt og meget tynd. Nu har han så den flotteste hud, som da han var lille dreng. Men hans problem er nu at hans ansigt, nakke og arme er konstant røde, som om han er solskoldet. Hans hud kan ikke blive brun som før han startede kuren.

    Hudlægen har sagt at det røde ansigt kan være bivirkninger efter kuren og måske det ikke forsvinder.

    Mit spørgsmål er nu til alle jer som har været på kuren: Er der nogle som har eller har haft samme problem med at huden især i ansigtet er konstant rødt og hvad kan man gøre ved det.

    Han var meget ked at det da hans bumser var meget slemme og ligeledes da hans hud skallede og var tør under kuren.

    Han er glad for at han er bumsefri nu, men er meget ked af sit røde ansigt.

    Den frustrerede mor.
  • Indstillinger
    Nu må der snart være nogle som kan fortælle om eftervirkningerne, når man er stoppet med isotretinoin Actavis.

    Min søn på 14 år netop stoppet denne kur efter 5 måneder - Det har været hårdt. Meget tør hud og tørre læber. Huden især i ansigtet blev rødt og meget tynd. Nu har han så den flotteste hud, som da han var lille dreng. Men hans problem er nu at hans ansigt, nakke og arme er konstant røde, som om han er solskoldet. Hans hud kan ikke blive brun som før han startede kuren.

    Hudlægen har sagt at det røde ansigt kan være bivirkninger efter kuren og måske det ikke forsvinder.

    Mit spørgsmål er nu til alle jer som har været på kuren: Er der nogle som har eller har haft samme problem med at huden især i ansigtet er konstant rødt og hvad kan man gøre ved det.

    Han var meget ked at det da hans bumser var meget slemme og ligeledes da hans hud skallede og var tør under kuren.

    Han er glad for at han er bumsefri nu, men er meget ked af sit røde ansigt.

    Den frustrerede mor.
  • Indstillinger
    Hej Krumme!

    Ja, jeg er også frustreret. Min søn på 14 måtte stoppe kuren, fordi han fik så ondt i knæene, at han ikke kunne løbe 100 m. Desværre er det nu 2 mdr. eft. stop af piller, ikke blevet bedre og han er ved at blive udredt på hospitalet for hvad der kan være galt, bla. for gigt. Jeg er rimelig urolig over det med gigten, da jeg har læst om en her på forum, der havde fået leddegigt under kuren og jeg har læst på amerikanske hjemmesider om en del der har fået det, men uden at de vil anerkende det som værende noget med pillerne at gøre.

    Min søn fik også den sidste måneds tid på kuren rødt udslæt i armhulerne, hvilket først gik væk en 1 - 1 1/2 mdr. eft. stop.
    Det med rødme i ansigtet har jeg læst om flere der har lidt af i mere ell. mindre grad eft. stop med pillerne. Nogle er det forsvundet hos eft. et par måneder, andre har det varet hos op til et par år.

    Ligeledes "skrællede" huden af min søns fingre, så han dagligt måtte gå med plastre, idet der kom revner som blødte, der hvor huden var væk.

    Jeg skriver ikke ovenstående ting for at skræmme nogen, men synes man også bør høre de tilfæde hvor det ikke er gået så godt, for at have et ordentligt beslutningsgrundlag at træffe sit valg på.

    Jeg har netop læst i et svensk lægeudskrift om en overstået konference om pillerne, at danske læger havde udtalt sig om, at de mente at der var et problem i, at man overså bivirkningerne ved pillerne, fordi de nu havde været på markedet i så lang tid, at man var blevet tryg ved dem.

    Håber at andre vil bidrage med et indlæg til ovenstående.

    Knus Karina
  • Indstillinger
    Det med ondt i knæene kan jeg også nikke genkendende til, men er overbevist om at det har noget med vokseværk, da min søn også havde ondt før han påbegyndte kuren. Skal lige siges at han spiller fodbold 6 gange om ugen, så det er nok en kombination at meget sport og så vokseværk. Tror ikke ondt i knæene skyldes kuren, når de er den alle de nu har.
  • Indstillinger
    Hej!
    Vi går som sagt til udredning i øjeblikket og har fået at vide at det er usandsynligt at det er pga. vokseværk, da det er sjældent i den alder og at dette ikke kommer ved belastning, som er tilfældet i min søns tilfælde.
    Vokseværk er jo heller ikke med så store smerter, at man ikke kan løbe overhovedet. Min søn fik smerterne 1 1/2 måned inde i kuren.

    Mvh Karina
  • Indstillinger
    Jeg kan godt forstå jeres angst og frustrationer og mener som sagt også at det er yderst vigtigt at undersøge bivirkninger og kost kraftigt føran begiver sig ud i behandlingen. Min datter led også af rød og tynd hud sideløbende med alt det andet (og hun fik den minimale dosis), men de problemer er overstået igen nu.

    Prøv at undersøg på kost og tilskud. Eksempelvis oplevede min datter at det gik bedre efter at hun holdt sig helt væk fra mad med a-vitamin. I det halve år spiste hun hverken æg eller gulerødder feks, vi var ekstremt konsekvente omkring det.

    Har lige fundet mine noter fra tiden, skrevet over tre-fire måneder:

    E-vitamin hjælper på tørre læber

    Opstart 21.01.2013
    1*20 mg
    Bruger: Avene gel, Avene ac, Avene kildevand, carmex, øjendråber, vaseline til næse

    22.01:
    Kvalme, begyndende tørre læber

    23.01:
    Kvalme, svimmelhed, tørre læber, lettere hovedpine "som en trykken", beg. tør hud. Svag bedring i acne

    24.01:
    Kvalme, lige ved at kaste op. Meget tør hud ved mund og næse og hage.

    25.01:
    Ingen kvalme

    27.01:
    Ondt i ryggen
    Ondt i tænderne

    Specielt skøjteløbere rammes:
    http://www.dermatlas.net/reference/refacne.cfm

    28.01:
    Vågnede op med ondt i nakken

    29.01:
    Ondt i ryg og nakke. Acne allerede pænere både ansigt og ryg

    30.01:
    Vågnede med led der knækker

    04.02:
    Fleste bivirkninger forbedret. Holder sig nu helt væk fra gulerødder og andre fødevarer med højt a-vitamin indhold.

    25.02:
    Blødende tandkød, ondt i en tand.

    26.02:
    Ondt i håndled

    18.04:
    Stort set ingen symptomer mere udover tør hud og læber. Ingen acne mere, kun små-ar.

    Det er vildt skræmmende læsning, kan huske jeg brugte mange mange timer på at undersøge men ingen kunne give mig entydige svar. Jeg håber jeres børn kommer igennem det uden mén..

    Kh Christina
  • Indstillinger
    Når jeg vågner om morgenen er jeg øm ved hælen. Og efter en biltur på 40 minutter er jeg øm omkring anklerne, men kun indtil jeg er gået et par skridt og lige kommet i gang i gen. Sådan var det efter ca. en uge på pillerne, og det er ikke blevet hverken bedre eller værre siden.

    Værste ting er helt klart tørre øjne, men dråber hjælper noget. Dog ikke helt. Nogen gange om morgenen kan jeg næsten ikke åbne mit ene øje - som om der har dannet sig noget væske der er størknet, så jeg lige må bruge en finger.

    Næsen er også meget tør indvendig - her bruger jeg vaseline 2-3 gange dagligt. Det irriterer lidt, men man vænner sig til det.

    Næseblod har jeg ikke haft i 3 uger nu - man skal bare lære ikke at pille næse og ikke blæse fuldt igennem når man pudser næsen.

    Min hud har ikke fået det værre siden pillerne. Ingen store bumser eller noget. Den er dog lidt tør, lidt i stil med en hud der har fået for megen sol (har jeg dog ikke).
  • Indstillinger
    Hej er først lige begyndt på denne kur og håber virkeligt det virker tror min læge sagde mellem 1/2 måneders kur tager 1(20mg) til stort måltid om dagen vil bare høre om der noget mad foreksemple man ikke bør spise på kuren?
    Jeg var næsten ved at kaste håndklædet i ringen før jeg hørte om denne behandling, så nogen gode råd omkring denne kur man skal passe lidt på med vil virkelig gøre en stor hjælp for mig såsom mad du ikke må spise skader det ryge hash på det osv?!
    På forhånd tusind tak mvh Mathias.
  • Indstillinger
    Der er rigtig mange råd - og selvom det tager lang tid, så ville jeg nok læse alle indlæggene i dette emne.

    Hash skulle ikke skade (ikke mere end det gør i forvejen). Alkohol skal man spare lidt på - jeg drikker stort set intet pt., men lever fint med det.

    Et godt råd er at drikke masser af vand. Start med en halv liter om morgenen - det giver også mig ekstra energi.

    Du får tør hud. Brug en kvalitets læbepomade. Jeg bruger selv Kløver Vaseline, som fås i supermarkeder eller hos Harald Nyborg (!)
    Jeg smører også vaseline i mine næsebor 2-3 gange pr dag, ellers tørrer de helt ud og det er ikke til at holde ud.

    Og du skal bruge en ansigtscreme der ikke må være fed. Jeg har prøvet en creme fra Avene (fås på apoteket, er meget dyr), men jeg er skiftet til en fra Clinique for Men (fås i matas for 325 kr. for en stor tube). Den virker lige så godt og man skal ikke bruge ret meget ad gangen.

    Jeg bruger også nogen øjendråber, da mine øjne er lidt tørre.

    Det er nu over en måned siden jeg sidst havde næseblod, så det er åbenbart ikke nødvendigvis noget man får hele tiden. Jeg fik det dog en del i starten.
Log in eller Registrér for at kommentere.