Isotretinoin Actavis ?

Redigeret 17 februar, 2018, 11:26 i Bumser
Har nu i noget tid været plaget af acne og efter at have prøvet en masse produkter fra matas , gik jeg til hudlægen. Jeg skulle så tage Tetracyclin sammen med noget krem i 6 mdr. Det er så gået 6 mdr. og jo det har hjulpet lidt, men at sige at min hud er ren ville være løg...
I dag har jeg så været hos lægen igen, og han mente, at jeg skulle prøve Isotretinoin sammen med Dalacin. Han sagde self. at der var nogen bivirkninger ved det, men at det skulle være til at leve med, og at jeg ville få en smuk hud.
Nu har jeg så siddet på nettet og læst en del om det, og er pænt sagt blevet skræmt for livet. Man må ikke det ene og det andet når man tager de kapsler, og jeg går psykisk ned og får selvmordstænker osv. efter at have taget dem siger en del. Nu vil jeg høre om nogen af jer har erfaring med denne behandling? Noget I kan anbefale, eller skal jeg bare holde mig langt væk fra det? og så lige .. Nu det jo sommer om 1 mdr's tid , og jeg skal jo ned til syden, må jeg ikke solbade når jeg er igang med kuren, for det ville jo være nederen hvis det ikke er tilladt?
«13456731

Kommentarer

  • Hej..!
    Jeg tænkte netop på det samme..! Det ville være super rart med lidt erfaringer efter Roaccutan/Isotretionin-kur.., jeg har stadig ikke prøvet denne "Cadillac´en" indenfor acnebehandling og må sige at jeg efterhånden overvejer det stærkt. Lad os høre sandheden om Roaccutan, hvor slemme er bivirkningerne egentlig, hvor mange kan overhovedet rapportere om bivirkninger (leverskader, hårtab, øget svedproduktion, udtørrede slimhinder, depression etc.)? Kan man være så heldig at udbruddene forsvinder for good efter behandling? Og naturligvis hvordan tackler man hverdagens udfordringer som sol og alkohol?
    Jeg må sige at jeg efter snart 5-6 års venten på en pæn hud, er parat til at ofre mere end godt er, for blot en smagsprøve på en sådan. Jeg er DESPERAT ved tanken om at gå endnu en sommer i møde med en acnesyg hud - sol og strand, Roskilde, you name it. Alt sammen udfordringer for den acneramte, jeg gider ikke vente mere på den smukke hud, venter den lige om hjørnet? Eller er jeg blot på vej ind i endnu en blindgyde?
  • Davs.

    Er en dreng på 15 år, Med lidt Acne på ryggen.
    Jeg tog 3 forskellige tetracyklinpræparater, over det sidste år. Hjalp meget lidt.

    Så nu er jeg begyndt på Isotretinoin Actavis her for 1½ måned siden, og jeg må sige der sker en del. Mine bumser er ikke helt væk, men dem der kommer er "tomme" og tørrer ud på ingen tid.

    Med hensyn til bivirkninger, så er mine læber VIRKELIG tørre, sprækker og bløder engang imellem. Selvfølgelig lidt irreterende at man ikke kan åbne sin mund uden der gør lidt ondt ;), men kan vel godt overleve med det i 5 måneders tid.

    Min læge sagde at jeg kunne trappe ned til 1 kapsel om dagen, i de uger jeg skulle ned syd på i sommerferien. Eller bare tag det med ro i solen, ellers ville jeg nemt blive skoldet.

    Så jeg ville gøre det hvis jeg var jer, lidt tør hud på næsen, og meget tørre læber, det er det indtil videre (:

    Mvh Phil
  • Her er mine erfaringer med isotretionin:
    Jeg er en pige på 23 og jeg har også altid regnet med, at acnen ville gå væk så snart jeg bare blev lidt ældre osv - og det har jeg så ventet på i maaange år nu. Sidste sommer blev jeg til sidst så træt af det, at jeg omsider valgte at prøve isotretionin (efter i ca. 7 år at have prøvet alt andet, der findes uden god effekt!).
    Jeg blev også først rigtig skræmt af alle de indlæg og skrækhistorier jeg læste om på nettet - men man må jo også tænke på, hvor mange millioner mennesker, der har prøvet det og at det jo også går godt masser af gange. I hvert fald startede jeg på kuren for 7 måneder siden og er lige blevet færdig. Og jeg må sige, at trods bivirkninger er jeg bare rigtig glad for at jeg startede!
    Jeg har også lidt af meget tørre læber og hud, men det værste var nok, at min akne blev forværret rigtig meget i de første 4 måneder. Det var rigtig hårdt, men jeg holdt modet oppe ved at tænke på at det blev bedre - som det også gjorde.
    Et rigtig godt råd ang. tør hud, må være at bruge den rigtige ansigstcreme - husk altid det skal være en UDEN fedt/glycerin/olie, som bare vil tilstoppe huden og lukke for "udluftningen" og gøre det hele meget værre. Af gode cremer kan jeg anbefale dem fra Avéne som kan fås på apoteket. De er lidt i den dyre ende - men det er altså virkelig værd at finde en god creme inden det - som i mit tilfælde - blev rigtig slemt fordi jeg ikke brugte den rigtige creme.
    Udover det blev min hud også temmelig lysfølsom (i hvert fald i forhold til, hvad den plejede), men det kan jo igen afhjælpes af en god solcreme (igen UDEN olier osv.) - og det er jo ligetil! Jeg ventede til det blev vinter med at starte netop fordi jeg havde hørt det med lysfølsomheden og det er jeg glad for at jeg gjorde. Nu er jeg som sagt færdig og det passer jo fint med, at min hus er ved at vænne sig til at være ændret.
    Jeg oplevede også bivirkninger i form af muskelømhed og ondt i ryggen (som der jo også står i div. indlægssedler). Det kom f. eks, hvis jeg skulle gøre hele lejligheden ren eller rydde meget op eller andre ting, og jeg undlod med vilje at løbetræne i de 7 måneder. Jeg bor i kbh og cykler derfor meget i løbet af en uge, men det har ikke gjort mig øm i kroppen, så det er nok lidt forskelligt hvad der lige udløser smerterne. Det er jo til gængæld også nemt at "undgå" de bivirkninger ved simpelthen bare at slappe mere af og gøre fysisk hårde ting lidt langsommere.
    Jeg har ikke oplevet nogle "psykiske" udsving eller ekstra meget tristhed i perioden og det er jo heldigvis også i yderst sjældne tilfælde. Til gengæld har det været hårdt at opleve min akne blive forværret og det var jeg selvfølgelig ked af, men det ser jeg som en "naturlig" reaktion på min situation.
    Hver måned fik jeg taget en blodprøve, hvor alle mulige ting blev undersøgt så hudlægen hele tiden kunne holde øje med, at min krop havde det godt om jeg så må sige - og det er jo også en tryghed, at der hele tiden er en læge der holder øje med en.

    Nu er det her indlæg da vist også blevet lige rigelig langt :) men jeg synes det er rigtig vigtigt at give sine erfaringer videre - det manglede jeg i hvert fald da jeg selv skulle beslutte, hvad der skulle ske, så jeg håber du har kunne bruge dem!
    Men altså alt i alt er jeg rigtig glad for, at jeg har været på den kur også på trods af bivirkninger - og jeg vil anbefale at tage den, hvis alt andet ikke har hjulpet. Min hud har ændret sig markant og selvom jeg stadig kan få en bums i ny og næ, så er det slet ikke som før - og det er jeg meget glad for :)

    Mvh Sille
  • Hejsa.

    Jeg er selv lige startet på kuren, og ville høre om nogen af jer kan anbefale en læbepomade som virkelig hjalp på jeres tøre, brændende, betændte læber? :).

    Ang. Avene cremen, hvilken en brugte du så?. Der er jo en del alternativer :)

    På forhånd tak.
  • Jeg har brugt Locobase repair til meget tør hud på læberne. Det er godt nok til huden, men den er meget effektiv, hvis man eksempelvis putter den på om aftenen (den er meget drøj og man bliver hvid på læberne i starten så derfor brugte jeg den mest hjemme). Ellers brugte jeg bare almindelig vaseline.

    Cremen fra Avéne hedder Hydrance optimal, rich hydrating cream - dry to very dry sensitive skin. Men der er også nogle som ikke er lige så fugtgivende så det kommer lidt an på, hvor tør du er i huden.
    Hvis du f.eks oplever at blive tør på/tæt ved øjnene kan du i håndkøb få noget der hedder Neutral Øjensalve, som gerne må komme i øjet, så det kan man roligt bruge.
    Håber det var et par svar du kan bruge :)

    Kh Sille
  • Jeg har været på kuren to gange nu.

    Jeg kan helt klart anbefale læbepromade mentholatum. Kan fås de fleste steder. Har prøvet man billige som dyre, men den er den bedste. 2 stk. for 25 eller noget.

    Eller kan jeg sige mht kuren. HOLD UD!! Den er det værd.. Lider på 3 måned nu................for 2 gang pga. graviditet. Men kender resultatet, så jeg stopper ikke. Og jeg har ikke engang svær acne. Nogen ville ikke engang kalde det acne. Den første læge ville ikke gi mig pillerne.

    Og ja man kan ikke tåle så meget sol, men det er 6 mdr max. Det overlever man nok?!?! Det er alligevel ikke sundt! ;O)
  • Hej.
    Jeg kunne godt tænke mig at høre, om I har renset jeres hud under behandlingen? Hvis ja, med hvilket produkt?

    Og hvad med dækcreme/stift? (Tænker især på den periode, hvor aknen bliver forværret).

    Sille - dine indlæg har virkelig været en stor hjælp - så tak herfra :)
  • Hejsa.

    Tusind tak for tilbagemeldingen, det er værd at prøve! :).

    Er der nogen af jer der har erfaringer med at jeres læber ikke kun bliver tørre, men betændte og føles som en stor blære?.

    På forhånd tak.
  • Har I også fået at vide, at man ikke må drikke alkohol under behandlingen? Min veninde har fået det at vide, jeg har ikke, og kan ikke læse mig frem til om det er det ene eller andet.

    Tak for hjælpen.
  • hej

    Er en dreng på 17 og er lige blevet færdig her for 2 uger siden. Med hensyn til alkohol så må man drikke op til 2 genstande på en aften, der sker ikke så meget ved at drikke mere udover at du skader leveren selvfølgelig (mere end ellers..) og medicinen bliver ikke optaget ordentligt i leveren. Desuden kan man risikere et total alkohol forbud i et halvt års tid efter behandlingen, hvis man ved den sidste blodprøve ikke ikke har fornuftige tal...
Log in eller Registrér for at kommentere.