Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Isotretinoin Actavis ?

1151618202131

Kommentarer

• Hej alle

Til jer der har afsluttet kuren var i total aknefri da i afsluttede? og hvad har i gjort ved de røde mærker fra forrig akne man er ladt tilbage med efter kuren?
  • Har oprettet en blog om min behandling med Isotretinoin!

http://www.deldig.dk/blogs/isotretinoin/

Der vil løbende blive delt billeder. :)
  • Har undersøgt lidt og er ikke rigtig kommet frem til et klart svar, men ville høre om det er farligt at ryge hash eller skunk under behandlingen?
    Når i siger alkohol er skadeligt er det jo pga. leveren.. Hash er ikke på samme måde skadelig for leveren så ummidelbart kan jeg ikke se det skulle forårsage nogle problemer?
  • Halløj jeg er en dreng på 19 år, som har haft problemer med acne på ryggen gennem lang tid. Min hud i ansigtet er super, men når jeg tager tøjet af går det helt galt, min ryg er fuldstændig overdækket med bumser og sår.
    - Jeg er på Isotretinoin kuren for anden gang, første gang blev det både værre og bedre. Her anden gang har det virkeligt imponeret mig! ( Dog med en DEL bivirkninger, læber, tørhud, tørre øjne, ondt i ryggen, solstraffet)
    MEN - klart det hele værd!

->Det undre mig at i alle skriver at i tager 2x20mg om dagen? Jeg har hele tiden fået at vide at jeg skulle tage 4x20mg om dagen (altså fire store røde piller).. Synes ikke at have læst om andre, som tager så mange, tænker lidt om det er fordi det er på ryggen, eller fordi at jeg er rimelig stor. (1.95cm høj 98kg) ??!

På forhånd tak!
  • Hej Cornelius19, jeg er ret sikker på det er grundet din vægt, at din dosis er lidt højere. Jeg selv er 165 og vejer 55, er ret lille, og har taget 2 piller om dagen. Udover det, har jeg været rigtig glad for at have taget kuren, for jeg var påvirket af en masse hormoner efter jeg fik min datter. 3 år efter min graviditet var det som om det var blevet værre, og jeg besluttede mig for at blive behandlet med laser, da jeg også har en del små ar i ansigtet efter børnesår og tidligere acne. Det ville hudlægen dog ikke gøre noget ved, før jeg havde været igennem denne kur. Min hud er rigtig fin nu og har kun lige haft et par enkelte udbrud, men har fundet ud af, at det har skyldtes for mange mælkeprodukter. Men alt i alt vil jeg sige det er det bedste jeg har gjort for min hud- selvom der kan være mange bivirkninger :)
  • Elisabeth 2011, jeg ville meget gerne i idalog med dig, da jeg kan se/læse at jeg evt. har samme problem som dig og virkelig har brug for lidt sparring. kender ikke nogen i min omgangskreds der har samme problem.

jeg er 36, har to børn, den sidste på 3år. og nu har acnen for alvor slået igennem :-/ jeg ellers ikke været plaget de sidste mange år, men nu er det kommet :-( det er kun rundt om hagen og hele kæbe partiet og lidt af halsen (har hørt det er hormonelt.) men det er meget..og gør ondt..store bylder og masser små. Lige været på ferie og hvor er det træls være ved poolen med sådan en hud :-/

jeg ville bare høre om du havde mulighed for at give mig et par gode råd?

- kan du anbefale Ruaccutan, min hudlæge vil have mig igang nu)
    - hvilke cremer bruger du nu? og under kuren (jeg bruger ole Henriksen)
    - og sidste, hvor har du fået lavet laser behandling? jeg har MANGE ar fra da jeg var ung, men også fra de senere år. og vil SÅ gerne have dem fjernet. men vil helst gå hen et sted hvor jeg ved andre har prøvet det.

ville virkelig være en stor hjælp hvis du kunne give mig nogle gode råd, ja for hvor skal man ellers gå hen nrå alle man ellers kender bare har den fineste smukke hud ;-)

du kan evt. også skrive til mig direkte på katjajak@hotmail.com

håber det er ok jeg skriver direkte til dig, nu så jeg bare lige at der ENDELIG var en i samme situation :-)

hilsner,
    Katja
  • Først - tak fordi I har delt jeres erfaringer med produktet. Jeg er imidlertid også nået dertil, hvor jeg skal forsøge at starte.... Pyh... Men jeg er klar og tænker, at det kan da umuligt blive værre end det er eller har været... Jeg har bare lige brug for at høre om der er nogen, der har erfaringer i forhold til solen? Sidste år var jeg en uge sydpå samtidig med, at jeg tog Tetracyclin, der jo også gør, at man bliver mere lysfølsom.. Jeg brugte faktor 30 to gange om dagen og blev ikke forbrændt overhovedet.. Er der nogen, der har nogen erfaringer i forhold til isotretinoin?
  • Hej alle,

Jeg er til dato halvanden måned inde i Isotretinoin-kuren. Resultatet af den er, at jeg har ingen akne i ansigtet, min skægpest på halsen er væk, og jeg har ingen nye bylder på ryggen.

Jeg er overrasket over, at min skægpest er væk, og at der ikke er kommet nye bylder på ryggen, siden jeg startede på kuren. Skægpest har jeg haft de sidste to-tre år, og jeg fik dagligt en til to nye bylder på ryggen.

Tilgengæld har jeg konstant tørre hudflager i ansigtet og på ørerne. Mine læber er meget tørre, derfor bruger jeg hyppigt læbepomade( Mentholatum Lipbalm og Labello Hydro Care) for at undgå sprækkede mundvige, der svier mere end normalt på grund af tørhed. Generelt svier min hud ved gnidende berøringer. Det er især generende under løb, da det giver nogle dybe sviende vabler. Derfor vil jeg ikke anbefale, at man køber nye løbesko, mens man er på kuren. Hellere løbe i de gamle, hvis man ikke kan bide den sviende smerte i sig under løb.

Jeg bruger ikke ansigtscreme, da de løse hudflager er et spørgsmål om udseende og ikke et spørgsmål om helbred. Hvis nogen spørger, har jeg ingen problem med at forklare, hvorfor jeg har tør hud. Grunden til, at det preller af på mig, skal findes i, at jeg til daglig arbejder i en stilling, der tiltrækker meget opmærksomhed og er udsat for hån fra borgernes side. Jeg er derfor vant til det.
    Dermed har jeg ikke sagt, at man ikke kan have det psykisk hårdt med udseendet. Derfor ville mit råd være, at man begyndte på kuren i efteråret, da det er mere acceptabelt og mindre i øjenfaldende at være bleg og tør i huden i de grå og kolde måneder. Hvis man nu alligevel er i gang, og man har det hårdt for tiden, kan man snildt tage i biografen og se en masse gode film. Lige nu kører den nye Spider-man film, som er opmuntrende på så mange måder.

Apropos blege ansigter var jeg en uge på Mallorca. Hvor jeg ikke gjorde noget anderledes på grund af huden. Dvs. jeg var bl.a. på stranden, ved poolen, spillede beachvolley, var i byen( drak øl, vin og drinks med måde) og var på sightseeing. Jeg brugte en solcreme med faktor 30 fra La Roche-Posay, Anthelios AC til ansigtet og Anthelios W til kroppen. Jeg lignede den afdøde MJ i ansigtet, da tørre hudflager og solcreme giver et forfærdeligt blegt ansigt.
    Jeg blev selvfølgelig solbrændt. Det kan ikke undgås, når man bevæger sig ude hele dagen. Jeg blev solbrændt på maven og lårene. Det var på grund af boogie boardet, som jeg tørrede solcremen i, da jeg forsøgte at ridde på de "store" bølger. Derfor er det vigtigt, at man smørrer sig hyppigt, da man tørrer solcremen af i håndklædet, hvis man ligger og tager sol.
    Jeg vil sige sol er ikke skidt for huden. Lidt farve er altid godt, bare den ikke er knaldrød. Jeg skallede også hurtigere end normalt på de solbrændte områder. Med hensyn til alkohol, så lad være med at drikke, hvis du frygter, at der vil ske dig noget. Grunden til, at man råder at lade være, er at leveren arbejder meget med pillerne, hvorfor alkohol giver den overarbejde. Lidt overarbejde skader ingen. Derfor drik alkohol med måde. Det gælder uanset om, man tager kuren eller ej.

Jeg træner fire til seks gange om ugen både løb og styrke. Ømheden i musklerne er større end normalt, men ikke noget der indtil videre har krævet smertestillende medicin. Man skal stoppe træningen, hvis man får ondt i leddene. Det skal man uanset om, man er på kuren eller ej.

All in all, all good in the hood indtil videre, men nu må jeg se, om det fortsætter på samme måde.

Mvh

Sam
  • Til jer der Har været på kuren og er færdig nu. Hvad gjord
    I af alle de små ar som bliver efterladt efter kuren?
  • Jeg er en pige på 20 år, der har lidt af moderat acne i i hvert fald 7 år. Det drejer sig ikke i så høj grad om bylder/cyster men mere om almindelig "pubertetshud" der bare ikke har en ende.

Jeg har prøvet kure (mejeri, gluten, sukker), tusind forskellige cremer/sæber/tonere osv., Tetralysal, specielle p-piller, Clearasonic og jeg kunne blive ved. Nu er jeg endelig begyndt på Accutin og er snart færdig med tredje måned.

Lægen har kun sagt at jeg skal være på kuren i tre måneder, hvilket mildest talt skræmmer mig. Fra dag 1 er min hud kun blevet værre. Jeg startede med 2x 20 mg og fik det sat op til 3x 20 mg da der ikke skete noget som helst. Jeg er 1.63 høj og vejer 62 kg. Jeg er normalvægtig men trænger til at smide fem kilo. Min huds healingsprocess har aldrig været langsommere og jeg har små røde knopper, bumser og tørre hudplamager overalt i ansigtet. Yderlige bivirkninger jeg lider af er: tør hud over alt (inkl hovedbund), eksem, sår i næse og på ører, næseblod, tørre læber, milde muskelsmerter, sløvhed, humørsvingninger.

Som makeupartist dræber det mig indeni ikke at kunne gå med makeup (det ser ikke kønt ud oven på den tørre hud), og min selvtillid bliver forværret dagligt når jeg ikke engang kan skjule det.

Mit spørgsmål er om der er nogen herinde der har haft et så kort forløb - eller om alle med moderat acne bør have et længere forløb? Jeg er virkelig ved at kaste håndklædet i ringen for det bliver bare værre og værre, jeg har ikke meget håb tilbage. :-(

Hvornår oplevede I at det vendte?

Jeg ville blive lykkelig for et svar!
    Kærlig hilsen Emilie
Log in eller Registrér for at kommentere.