Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Skifte fra Eltroxin til Euthyrox

Redigeret 4 februar, 2014, 08:57 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hej
Når/hvis man vil prøve at skifte fra Eltroxin til Euthyrox, kan man så skifte lige over fra dag til dag, eller skal man indkøre medicinen langsomt?
Jeg er lidt nervøs, har netop idag taget min første 125 mikrograms Euthyrox pille. Jeg fandt et tysk forum for stofskiftepatienter : http://www.ht-mb.de/forum/search.php?searchid=2340976 - her anbefales det at starte langsomt op.
Til jer der er startet på Euthyrox - skiftede i lige over eller trappede op?
Min læge er gået med til at søge om udleveringstilladelse på Euthyrox(selvom hun ikke mener at mine gener skyldes stofskiftet - men en ikke behandlet depression :o/ ) . Nu min læge har accepteret behandling, har jeg dristet mig til at prøve de Euthyrox jeg bestilte via Goldpharma.
Har hørt meget om medicin bestilt i udlandet, men håber virkelig det bedste!
Mange hilsner
Gitte
«13456789

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Gitte.
    Forstår din utryghed, gik selv lidt som katten om det varme grød, inden jeg tog mig sammen til at prøve.
    På søndag er det 3 uger siden jeg skiftede, gik lige fra det ene til det andet på samme dosis.

    De første par dage synes jeg det "gjorde" et eller andet, men jeg tror simpelthen det var af nervøsitet over; havde jeg nu gjort det rigtige? lavede jeg nu rav i den? osv. Men som de andre har skrevet, gik der kun de her 3-4 dage så forsvandt det meste tryk fra hovedet.
    Det er gået fremad de sidste 3 uger, ingen tvivl om det, men jeg har stadig dage som ikke er helt ok, men kan fungere har fået mere energi og passe mit arb.
    Jeg skulle tage 100 micgr hveranden dag og 75 de andre dage. Efter et par dage delte jeg dem op (som man jo kan med de her) til 1 3/4 dgl, så jeg fik det samme kvantum hver dag, den forskel kan jeg mærke.

    Tror selv der er flere grunde til jeg endnu har lidt dumme dage. For det første kan jeg af sidste bl.p se at mine tal endnu ikke er som de skal være, TSH på 3! For det næste er jeg ved at trappe ud af Sertralin (anti depressiv), de forringer jo også optagelsen af stofskifte medicinen og derfor føles det lidt nu, som om jeg er forøget lidt. (Er igen, igen, blevet overbevist om at det ikke er psyken, men stofskiftet der gør os "underlige").
    Derforuden påvirker min cyklus mit stofskifte og trods hormoner er jeg nu igen begyndt at bløde hver 14 dage - og i 10 dage! Så det giver kun ro nogle dage ind imellem. (I mit næste liv vil jeg være mand:-).

    Talte forøvrigt med egen læge om de nye indholdsstoffer (har ikke fortalt jeg har skiftet), men som han sagde: man ved ikke hvad de forskellige stoffer kan gøre ved folk, men at nogle ikke kan tåle visse sammen sætninger. Det samme har min søster sagt, hun er sygepl.
    Så jeg håber det bedste for dig, samt for alle i andre. Helt ærligt, det må da lykkedes for os på et eller ander tidspunkt.
    Kh fra Birgit
  • Indstillinger
    Hej Birgit
    Tusind tak for dit indlæg -det beroligede mig meget!
    Jeg tog min første pille igår til natten - og har været vågen meget af natten med slem hjertebanken. Prøver at tage pillen i løbet af dagen i stedet for.
    Ja jeg tror heller ikke meget på at vi fejler noget "psykisk" - men det er jo nemmere for lægen at sige! - og lettere at fylde os (passivisere os?) på antidepressivt medicin. Jeg tager 15 mg. Mirtazapin (antidep.) til natten - jeg skal ikke kunne sige om de har nogen effekt - har faktisk ikke følt mig depressiv på noget tidspunkt, kun deprimeret over at være syg "uden grund" (min læge siger det ikke kan være stofskiftet, når jeg har så "fine" tal).
    Det lyder som om at Euthyrox har været gode for dig og jeg ønsker dig al mulig held og lykke med dem fremover. Håber også de vil være de rigtige for mig.
    Hvor/hvordan har du fået dine piller? Har du tænkt dig at involvere lægen på et tidspunkt eller?
    Mange hilsner
    Gitte
  • Indstillinger
    Hej Gitte

    Jeg kalder det heller ikke depression mere, men frustration!
    Ved ikke lige med de læger, de ved ikke for meget om det her. Da jeg fik svarene her sidst, hvor mit TSH lå på 3, sagde han at jeg lå i niveau! Inden for rammerne ja-, men sandelig ikke der hvor jeg skal være. Venter stadig på opkald fra min endokrinolog på baggrund af de sidste bl.p., tænker næsten jeg skal stige lidt igen, heldigvis hende der har forstand på det!
    Ved ikke om jeg vil indvolvere dem mht. medicinen, har jeg ikke besluttet mig for endnu, tænker det kommer an på hvordan samtalen med endokrinologen forløber.
    Jeg har bestilt fra sverige!
    Mht. depressiv medicin, fik kun ganske lidt, men begyndte at trappe ud fordi jeg følte de havde modsat efffekt, de skal jo virke på kroppen, ellers kører de jo kun på bivirkninger. Metoden har jeg brugt før, følger mine fornemmelser, det er som om kroppen fortæller mig at det her vil jeg ikke ha'. Jeg gør det meget langsomt og med lidt af gangen, for hele tiden at kunne mærke efter hvor jeg står.

    Tror din hjertebanken i nat er pga nervøsitet, jeg havde også hjertebanken og uro, men tror simpelthen det var af spekulationer over at jeg havde skiftet, man vil jo så nødig lave rav i det igen. Var de første dage også ved at hoppe tilbage igen, men besluttede mig så for at hænge ved for at se reaktionen, ellers ville jeg jo aldrig opdage det og så ville det jo også blive ved med at nage! Mener også nu efter 3 uger, at såfremt de ikke var virksomme (kopi), så ville jeg ha' mærket det.
    Kh Birgit
  • Indstillinger
    Kære Gitte.
    Ja, jeg tilskriver også det psykiske tilhørende stofskiftesygdommen. Men ja, det er jo bare så nemt at skrive antidepressivt medicin ud, når lægerne ikke ved, hvad de ellers skal gøre.
    Jeg har heller ingen bivirkningen af Eutirox som jeg har importeret via Goldpharma. Jeg skiftede også fra den ene dag til den anden. Mit stofskifte derimod er blevet forhøjet, hvilket jeg tilskriver, at den ny Eltroxin ikke har den samme virkning som gl. Eltroxin/Eutirox.
    Plejer du ikke altid at tage din tbl. om morgenen? For hvis det er tilfældet, skal du nok ikke ændre indtagelsen til om natten.
    Da jeg fik ordineret gl. Eltroxin til natten (05.03.07), hvor det har en bedre optagelse - glemte min endokrinolog at nedsætte dosis, hvorfor mit stofskifte blev alt for højt. Jeg blev derefter nedsat med 225 mkg pr. uge.
    Og nu er jeg selvfølgelig også spændt på mine fremtidige afgiftninger af tungmetaller. Som jeg tidligere har skrevet, sagde lægen, at kviksølv sætter sig i skjoldbruskkirtlen, og hun var af den overbevisning at det var årsagen til min stofskiftesygdom.
    Så hvis alt dette virker på mig, kan jeg godt blive lidt harm igen igen overfor det offentlige system. Jeg kan jo ikke få min skjoldbruskkirtel tilbage.
    Ja, de behandler jo kun symptomerne - ikke årsagen.
    En god dag til alle.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Indstillinger
    hej anemone.
    Jeg har altid taget min eltroxin til natten( det vil sige i 6 år) Jeg fik at vide her for en 1mdr siden ,hvor jeg fik den nye eltroxin, at al eltroxin skal indtages på fastene mave og om morgenen. Medicinen er designet til dette. Har i fået noget andet at vide?
    Jeg har netop læst en artikel om hvor de skriver hvor vigtigt det er at man kommer meget forsigt over på et nyt medicin. Kroppen skal forsigtigt venne sig til det nye.Kærligst lotte
  • Indstillinger
    Jeg vil absolut bare tage de nye Eltroxin, som de gl. - om aftenen og jeg deler også pillerne - får 825 om ugen.
  • Indstillinger
    Hej Gitte

    Tager også mine Euthyrox om aftenen. Det gjorde jeg også med Eltroxin.
    Jeg tager samme dosis.

    Fik det også underligt de første par dage da jeg skiftede til Euthyrox, men det gik hurtigt over. Nu kan det jo også være at de ikke optages lige hurtigt i kroppen så man bliver lidt over/under doseret i starten. Og man skal jo heller ikke glemme at Eltroxin pillerne jo ikke kommer ud af kroppen i løbet af en dag eller to.

    jeg er rigtig glad for mine Euthyrox.
  • Indstillinger
    Hej alle
    og tak for jeres svar.
    Prøver mig lidt frem og ser hvad der fungerer bedst - om morgenen eller om aftenen.
    Tak til dig Sunrose - det var jo dig der satte os alle herinde på sporet af den nye medicin.
    Godt at høre at du stadig har det godt på den nye medicin. Har du fået taget blodprøver efter du skiftede medicin?
    God weekend!
    Mange hilsner
    Gitte
  • Indstillinger
    Kære Gitte.
    Hvis man er vant til at få Eltroxin til natten, syntes jeg selvfølgelig, at vi skal fortsætte på vanlig vis. Doseringen er lagt derefter.
    Men hvis du er vant til at få den om morgenen, syntes jeg ikke, at du skal lave om på dette.
    Da jeg fik ordineret doseringen fra morgen til sengetid, blev jeg nedsat med 225 mkg ugentligt. Så for dit eget helbreds skyld, tror jeg det er lidt risikabelt, hvis du "forsøger" dig frem.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Indstillinger
    Hej Gitte

    Fik taget blodprøve efter jeg havde taget Euthyrox en uge, så kan først rigtigt
    vudere det når jeg skal have taget blodprøver igen den 1 maj.

    god weekend
Log in eller Registrér for at kommentere.