Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Manglende lugtesans

2456789

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej alle!

    Jeg har i flere år haft løbende næse og mange nyseture hver dag. For et par år siden fik jeg så lægeordineret Rhinocort, hvilket virkelig har hjulpet. Lægen kalder det helårs-høfeber, for han kan ikke finde ud af, hvad jeg tilsyneladende ikke kan tåle. Jeg har nu kun løbende næse når jeg "glemmer" næsesprayen eller i forbindelse med almindelig forkølelse.
    Det er jo alt sammen dejligt, MEN: Jeg har mistet lugtesansen efter ca. ½ års brug af Rhinocort. I min søgen om det er dét, der er skyld i det, kom jeg ind i denne tråd. Jeg kan se, at der er flere der er blevet opereret uden den store succes. Jeg har ikke spurgt min læge endnu, men det gør jeg nok næste gang jeg skal have tjekket op på min medicin osv. Udover Rhinocort får jeg Eltroxin 100 mkg dagligt idet mit stofskifte er sat ud af kraft. Tror ikke det har nogen sammenhæng med lugtesansen, men man ved jo aldrig. Jeg har lidt lyst til at prøve noget alternativt såsom akupunktur. Det er bare så pokkers dyrt. Min datter får 3 behandlinger hvert år lige inden pollensæsonen starter. Hun har ingen virkning af medicinen mod allergien, men de 3 behandlinger gør livet til at holde ud for hende. Er der andre der har prøvet den slags hører jeg gerne om de erfaringer der måtte være.
    Min smagssans synes jeg ikke har ændret sig, men jeg må sige jeg savner lidt, at kunne dufte den gode parfume jeg fik i fødselsdagsgave.
    Mvh. Conni
  • Indstillinger
    Har læst hele denne tråd. Meget interresant at høre andre har de samme problemer som jeg selv.

    Har de sidste ca. 10 år været plaget af manglende lugtesans i perioder. Når det har været værst har jeg har fået fjernet næsepolypper, dette er sket 2 gange. Udmiddelbart efter jeg har fået dem fjernet er min lugtesans kommer tilbage, men dette er kun i en kort periode, så komer polypperne igen.
    Har også prøver med forskellige næsespray, men ingen har virket.

    Har fået taget flere blodprøver og priktest, men det hele viser at jeg ikke er allerisk for noget. Dog viser undersøgelser af polypperne at de er alleriske betinget???

    Når jeg drikker vin, øl og kaffe kan jeg nærmest mærke at polypperne vokser og fortager sig først ca. et døgn senere. Jeg har også elektronik og reklamer mistænkt for at være synderen. Når jeg tænder for min computer synes det at blive værer.

    Jeg har også oplevet at efter sport (særlig hård fitness træning) næsten får polypperne til at forsvinde. Dog kun de efterfølgende timer, men lugtesansen er der ikke.

    Det er meget frustrende at mangle sin lugtesans. Man mister mange livsbekræftende intryk.

    Håber videnskaben snart kan hjælpe os, vi er - kan jeg se - trods alt nogle stykker.

    M
  • Indstillinger
    Jeg har lige læst hele tråden, og faldt over den på Google da jeg søgte om info til min opgave. Jeg er ved at lave optagelsesprøve til DK Designskole, og emnet omhandler de 5 sanser. Jeg vil fokusere på det at være hæmmet på en af sanserne, og kan se at der alligevel er et par stykker der er hæmmet på lugtesansen. Jeg vil høre jer om i vil svare på et par spørgsmål til min research. Spørgsmålene kan måske godt forekomme lidt ligegyldige på nogle punkter, da de er skrevet til alle 5 sanser og at syns og høre sansen påvirker ens hverdag i lidt højere grad. Men jeg ville blive glad hvis i ville forsøge at besvare dem , og skrive lidt til dem alligevel. Mange tak! I må gerne svare herinde, eller sende svarene til min mail.

    Hvordan oplever du omverdenen uden lugtesansen? Kan du nævne både positive og negative?

    Føler du at dine 4 andre sanser (syns, lhøre, føle – og smagssansen) er skærpet, som hørehæmmet?

    Oplever du indtrykkene anderledes i forbindelse med ting som lyde, visuelle kommunikation (plakater, blade, billeder etc) smag af mad og drikke og når du føler på noget?

    Mener du at du kan vende din ’mangel’ til noget positivt?

    Hvis du hurtigt skulle nævne ting som du mener kunne forbedres, i samfundet og hverdagen, for folk med manglende lugtesans (og for den sags skyld folk der er hæmmet på de 4 andre sanser), hvad skulle det så være?

    Tror du man ville kunne skabe mere fokus omkring ”sansehæmmede”, hvis man lavede et tiltag eller koncept hvor man i højere grad skulle bruge sanserne? Et eksempel kunne være at man skulle videregive en information via en lugt og hvordan denne lugt ville være.
  • Indstillinger
    Hej igen.

    Som nævnt i mit tidligere indlæg har jeg har problemer med tilstoppet næse, og manglende lugtesans siden 1988.
    Jeg tror nu har jeg har fundet kuren for mig, men den kan være lidt svær at holde, da den indebærer at jeg ikke skal indtage nogen former for mælke produkter (heller ikke noget der indeholder mælk), og holde mig fra gluten.
    Selv om jeg normal har et begrænset forbrug at øl og vin, hjælper det også hvis jeg helt holder mig fra det.
    Jeg er flere gange blevet testet for allergi, og hver gang har testen vist at jeg ikke har allergi. Det er sandsyneligvis intolerance jeg har, men det er vist ikke muligt at teste for det.
    For mig har det haft en positiv effekt når jeg ændre min kost.
    Min morgen mad består af havregrød lavet på vand. (man kan vænne sig til det). Salat med eks. tun eller kylling til frokost osv.
    Huske at drikke en masse vand.
    Prøv det 4 -5 dage og se om det hjælper.

    Benny
  • Indstillinger
    Hej alle sammen.

    Sikke en lettelse at læse alle Jeres beretninger. Så er jeg nemlig ikke alene om problemet.

    Jeg mistede min lugtesans for ca. 20 år siden. De første mange år, var jeg egentlig ikke helt klar over at jeg manglede den, hvor mærkeligt det end lyder. Senere fik jeg også ordineret Flixonase. Det hjalp absolut ikke hvorfor jeg stoppede med det relativt hurtigt. Jeg synes ikke der er nogen grund til at fylde kroppen med medicin der ikke virker. Jeg kan ikke lade være med at tænke, at Jer der har de voldsomme problemer med løbernæse, tæt næse, sygemeldinger osv. måske har brugt for meget Flixonase eller lign. Vi ved jo alle at næsespray ikke må bruges særligt længe, idet man kan få kroniske problemer med næsen. Så til Jer der stadig tager div. spray og det alligevel ikke virker - prøv at lade være.

    Jeg har selv været til øre, næse, hals læge og fik også en stødkur på prednisolon. Det virkede ikke. Lægen syntes jeg skulle bruge Flixonase og det eneste der måske kunne hjælpe var at fjerne polypperne, men det var ikke noget man bare gjorde. Men nu kan jeg jo læse at der er mange af Jer der har fået fjernet polypper. Men desværre er disse kommet igen hos mange, så jeg ved ikke lige om jeg synes det er nogen løsning.

    Nogle år senere hvor tætheden i næsen virkelig irriterede mig, gik jeg til akupunktur ca. 5 gange. Og fra første sekund hun satte nålene i kunne jeg lugte. Jeg fik de 5 behandlinger over 4-5 uger. Da der desværre ikke efter 5. behandling var yderligere forbedring, kunne hun ikke gøre mere end hun havde gjort. Så jeg stoppede behandlingerne og efter kort tid, desværre, mistede jeg lugtesansen igen. ØV.

    I dag bruger jeg ikke nogen medicin imod det og lever godt med min manglende lugtesans, i forhold til mange af Jer. Jeg kan ikke lugte, andet en få sekunder ca. 1 gang om måneden. Min næse er tæt.

    Men jeg skal afgjort til at løbe. Tænk at løbe en dag i regnvejr og kunne dufte dette, og ikke mindst en nyslået græsplæne.

    Held og lykke alle sammen.

    Hilsen Tina
  • Indstillinger
    Er der slet ikke nogen der har lyst til at svare på mine spørgsmål? Det kunne være virkelig virkelig hjælpsomt af jer.:)
  • Indstillinger
    Hej...

    Jeg har læst Jeres indslag med stor interesse.
    Igennem mit studie har jeg mødt en kvinde som heller ikke kan lugte. Jeg selv har aldrig prøvet ikke at kunne lugte, så jeg har nogle spørgsmål I måske kan hjælpe mig med?

    Er der fødevare som I ikke spiser, fordi I ikke kan lugte?
    Altså fordi disse fødevare derved giver en anden smagsoplevelse?

    M.v.h.
    Mia
  • Indstillinger
    Davs alle sammen.

    Har i det sidste stykke tid gaaet og taenkt over madlavning og lugtesansen, Da jeg faldt over det her indslag.
    Jeg er foedt uden lugtesansen og har altid syntes det var lidt sjovt det der med de lugte, og hvordan de paavirker de "normale".
    jeg saa det spoergesmaal som MiaHansen1 skrev og ville lige sige lidt til dem

    Jeg spiser naesten alt, men der er drikkevare som jeg ikke roer som f.eks. kaffe, vin, oel og andre drikkevare hvor smagen kommer meget fra aroma stofferne. F.eks vin smager meget surt eller som jeg plejer og sige som eddike.
  • Indstillinger
    Hej Alle

    Kan høre jeg ikke er den eneste der mangler lugtesansen. Min historie er at jeg for 2 år siden blev kørt ned da jeg var ude og cykle, havde desværre ingen cykelhjelm. Fik et kraniebrud, en kæmpe hjernerystelse, samt mistede min lugtesans, som jeg savner hver eneste dag. Jeg kan godt smage om ting er surt, sødt, bittert eller salt, men bare ikke om det er cola eller fanta fx. Er blevet CT og MR scannet dog uden noget resultat, lægerne mener ikke det er selve lugtenerven der er revet over, da de kunne se den på MR scanningen. Håber der er nogen der har gode ideer/erfaringer, til hvordan jeg får min lugtesans igen. Har prøvet Akupunktur, dog uden held.

    Mvh Kristian 23 år
  • Indstillinger
    Hej allesammen.

    Jeg faldt lige over denne tråd, og synes jeg vil blande mig lidt.

    Jeg har heller ingen lugtesans, jeg er så vidt jeg ved født uden den, jeg kan i hvert fald ikke huske nogensinde at have kunnet lugte.

    For nogen tid siden sad jeg og søgte efter informationer om anosmi 8det hedder det nor man ikke kan lugte), jeg fandt mange engelske sider, men meget lidt på dansk. I irritation over dette satte jeg mig ned og skrev en side om hvordan jeg synes det er ikke at have nogen lugtesans. Jeg tænkte siden måske kunne have interesse for nogen der kom forbi her, så her er linket: http://krypton.dk/~gram/anosmia/
    (Min emailadresse står for øvrigt i bunden af siden man kommer til via ovenstående link, så hvis nogen har lyst til at kontakte mig er I velkomne)

    Jeg har lagt mærke til at der er meget stor forskel på hvordan folk har det med ikke at kunne lugte alt efter om de er født uden lugtesans eller om de har mistet den. Folk der har mistet lugtesansen virker meget påvirket af det, hvorimod folk der aldrig har kunnet lugte mere synes at det der med lugtesansen er noget spændende noget.

    Til jer der har mistet lugtesansen vil jeg foreslå at tage et kig på denne yahoo-gruppe: http://health.groups.yahoo.com/group/anosmia/
    Det er et godt sted at stille spørgsmål om anosmi (på engelsk).

    Til jer der som jeg selv aldrig har kunnet lugte kan jeg anbefale http://anosmia.net/
    Siden er p.t. (15/7-09) desværre nede, men den kommer forhåbentlig op igen. Det er et forum for folk der er født uden lugtesans (igen på engelsk). Jeg syntes det var fantastisk at læse alle de historier på forummet om hvordan det er at vokse op uden lugtesans. De lignede nemlig tul forvæksling min egen historie.

    Det var vist hvad jeg kunne kumme på af potentielt nyttig information om emnet.
Log in eller Registrér for at kommentere.