Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

min dreng på 13 har svær depression

1356714

Kommentarer

• Hej Niels

Som jeg før har sagt: En mand med en ny hammer finder søm alle vegne :o)

Jeg tror også – som jeg har skrevet til Viips flere gange - at D-vitaminmanglen er en af de årsager, der har udløst depressionen. Men i dette tilfælde er der helt sikkert flere årsager, netop fordi drengen har været udsat for traumatiske oplevelser.

Jeg synes, at det er vigtigt at forholde sig til ALLE de udløsende årsager. Det er den samlede mængde af belastninger, der er afgørende for, om man udvikler depression. Jeg synes, at Viips gør det rigtige, når hun både sørger for, at drengen får D-vitamin og spiser sundt og desuden også sørger for, at han får hjælp til at komme over de traumatiske oplevelser og støtte til at løse de psykiske konflikter, der plager ham.

Det nytter ikke noget at fokusere på blot én af årsagerne til depressionen.

Mange hilsner

Kameliadamen
  • Hej Kameliadame

Jeg vil lige slå fast med min nye hammer + søm, at D-vitaminets beskyttende effekt gør, at vi mennesker kan tåle selv meget slemme traumer. Men har vi mangel på D-vitamin er vi meget sårbare overfor de psykiske beslatninger vi bliver udsat for i gennem livet. Men det kræver altså et niveau over 125 nmol/l for maksimal beskyttelse. ;-)

Hilsen Niels
  • En kommentar til Niels Hs1 bemærkning: ”Blyforgiftning har bestemt ikke noget med lavt D-vitamin at gøre”.
    Bemærk venligst dette symptom ved kronisk blyforgiftning: "impaired vitamin D metabolism".
    Oplysningerne stammer bl.a. fra kursus for læger vedr. test og behandling for kronisk tungmetalforgiftning undervist af dr. David Quig, Director Doctors Data.

God læselyst.

LEAD HIGH This individual’s urine lead is higher than expected which means that lead intake or body burden is higher than that of the reference population. Sources of lead include: old lead-pigment paints, batteries, industrial smelting and alloying, some types of solders, glazes on (foreign) ceramics, leaded (anti-knock compound) fuels, bullets and fishing sinkers, artist paints with lead pigments, and leaded joints in some municipal water systems. Most lead contamination occurs via oral ingestion of contaminated food or water or by children mouthing or eating lead-containing substances. The degree of absorption of oral lead depends upon stomach contents (empty stomach increases uptake) and upon the body’s mineral status. Deficiency of zinc, calcium or iron may increase lead uptake. Transdermal exposure is slight. Inhalation has decreased significantly with almost universal use of non-leaded automobile fuel. Lead accumulates in bones and inhibits formation of heme and hemoglobin in erythroid precursor cells. Before this happens, however, lower levels of lead can cause other problems. These are: impaired vitamin D metabolism, decreased nerve conduction rates, and developmental problems for children including: loss of IQ, hearing impairment, delayed growth, and behavior disorders. Transplacental transfer of lead to the fetus can occur at very low lead concentrations in the body. At relatively low levels, lead can participate in synergistic toxicity with other elements (cadmium, mercury). Confirming tests for lead excess are: urinary lead following provocation with intravenous EDTA, or DMPS, or oral DMSA and hair element analysis. Whole blood analysis can be expected to reflect only recent exposures and does not correlate well with total body burden of lead (Carson, Ellis and McCann, Toxicology and Biological Monitoring of Metals in Humans, Lewis Publishers, p. 130, 1987). Preliminary studies performed at DDI indicate significantly increased fecal lead followingI.V. vitamin C. BIBLIOGRAPHY FOR LEAD
    Lead Tech ’92, ”Proceedings and Papers from the Lead Tech ’92: Solutions for a Nation at Risk” Conference, Sept 30-Oct 2, 1992. Bethesda, MD, IAQ Publications, 4520 East-West Highway, Ste 610, Bethesda, MD, 20814.
    ”Preventing Lead Poisoning in Young Children”, US Centers for Disease Control, Atlanta, GA, Oct. 1991 Statement, US Dept. of Health and Human Services.
    Carson B.L. et al. Toxicology and Biological Monitoring of Metals in Humans, Lewis Publishers, Inc., Chelsea, MI, p. 128-135, 1986.
    Tsalev D.L. et al. Atomic Absorption Spectrometry in Occupational and Environmental Health Practice Vol 1, CRC Press, Boca Raton, FL 1983.
    Piomelli S. et al. ”Management of Childhood Lead Poisoning”, J. Pediatr 105 (1990) p. 523-32. 6. Shubert J. et al. ”Combined Effects in Toxicology - a Rapid Systematic Testing Procedure: Cadmium, Mercury and Lead” - J. Toxicology and Environmental Health, 4:763-776, 1978.
  • Hej Kameliadamen

Jeg tager hatten af for din flid og evne til at hjælp og trøste mange her på Netdoktor, men i denne sag, så synes jeg, at du har sat dig fast på din synsvinkel og desværre også synes at være mærket af din negative erfaring med eget forsøg på test for tungmetalforgiftning.
    Det sidste gør mig oprigtig trist på dine vegne.

Set med mine øjne er test og udelukkelse af en evt. blyforgiftning langt at foretrække frem for de konsekvenser det måtte medføre at have overse en sådan oplagt mulighed.
    Og så er historien heller ikke længere.

Det gælder om at finde årsagen / årsagerne til problemet og få den / dem behandlet.
    Behandling med symptombehandling er i mine øjne ofte mere skadelig end gavnlig.

Kronisk tungmetalforgiftning er ikke nogen sjælden diagnose, hvis ellers patienterne blev testet med relevante testmetoder..
    En New Zealandsk læge har testet 1000 mennesker og finder, at 95 % findes kviksølvforgiftet / kviksølvbelastet. Der er ikke testet for forgiftning med andre tungmetaller, som også kunne være relevante.
    http://www.accessmylibrary.com/coms2/su ... 406727_ITM
    Summa summarum: kronisk tungmetalforgiftning er mere normen end fravær af tungmetalforgiftning.

Når der ikke forskes mere i tungmetalforgiftning, så skyldes det efter min mening, at medicinalindustrien styrer forskningen gennem sponsering. Der forskes i udvikling af nye symptomdæmpende lægemidler eller behandlinger, som kan patenteres og medføre profit til medicinalindustrien.
    Grundforskningen, altså forskning i årsager / årsagerne til sygdomme (så folk kunne blive raske), er stort set ikke længere eksisterende.

Jeg er fuld ud klar over, at mine holdninger afviger fra de gængse holdninger, som lægerne følger i Sundhedsvæsenet. Det giver mange slag over næsen at beskæftige sig med viden, som ligger længere ud i fremtiden end ”Den Offentlige Mening” og Sundhedsvæsenet kan rumme.

Jeg mangler absolut ikke forståelse for Viips eller hendes barns situation, men jeg vælger oftest at være diskret med egne personlige erfaringer i det offentlige rum og nøjes med at være ”faglig” orienterende.

PS. Mine skriverier på Netdoktor vil fortsat være sporadiske efter lyst og evne.
  • Nu syntes jeg ikke det er særligt morsomt længere. Jeg har læst dit indlæg om Blyforgiftning, og NEJ det har altså ikke noget med D-vitamin indholdet at gøre. Jeg ved ikke hvordan du er kommet frem til budskabet i teksten. Jeg er selv akademiker og er vandt til at læse og fortolke svært engelsk litteratur. Ingen tvivl om at du har misforstået budskabet.

Hilsen Niels
  • Kære Niels Hs1

Prøv en søgning på Internettet (engelsksproget) på emnet.

Eller se evt. her.
    http://www.who.int/water_sanitation_hea ... s/lead/en/
    Lead interferes with the metabolism of calcium and Vitamin D. High blood lead levels in children can cause consequences which may be irreversible including learning disabilities, behavioral problems, and mental retardation.

Selvfølgelig er WHO ikke så troværdig en kilde pt. efter svineinfluenza-skandalen.

Med venlig hilsen
  • Hej Brugernavn

Jeg er ked af, at jeg har gjort dig vred. Jeg kan godt forstå, at du er følelsesmæssigt berørt af hele denne tungmetalforgiftnings-problemetik. Men du skal vide, at jeg på ingen måde stiller spørgsmålstegn ved selve indholdet af dit budskab. Jeg har været bevidst om denne problematik i årevis.

Derfor behøver du ikke kæmpe så hårdt for at overbevise mig :o)

Når jeg henstillede til dig om at udvise lidt fingerspidsfornemmelse, så var det, fordi jeg syntes, at dine meget detaljerede forklaringer om blyforgiftning netop i denne tråd var lidt malplacerede. Det ville jo have været tilstrækkeligt at skrive et par linjer med en henvisning til, hvor Viips selv kunne læse mere om blyforgiftning, når hun får tid og overskud til det. Jeg syntes selv, at jeg udtrykte mig taktfuldt. Men det synes du åbenbart ikke. Og jeg kan se, at jo mere jeg skriver, med den hensigt at få debatten tilbage på sporet, sådan at den igen handler om den trettenårige drengs situation, jo værre!

Mange hilsner

Kameliadamen
  • jamen der var jeg lige ved at stå af....det var godt nok noget af en diskusion der skulle foregå på denne tråd...smiler.
    vil osse mene det var udmærket af nævne med blyforgiftning og prøver blot henvist til en tråd...
    og så en hel masse på engelsk da stod jeg helt af....
    jeg vil hellere fortælle at min søn sov i går aftes kl 21, det har jeg aldrig set før han var vågen kl 6 i morges og spiste igen morgen mad med mig, og har været i skole, det er jeg bare så glad for..
    det ser ud til at det går den rigtige vej.
    nu skal jeg bare finde en børnepsykiater til ham, det ser ud til at være svært.
  • Hej Viips

Det ser ud til, at der sker fremskridt for din søn :-) Virkeligt dejligt at høre.
    Men lige en lille advarsel: Lad være med at ryge helt ned, hvis eller når det går den anden vej igen. At skabe varige positive forandringer er ofte 3 skridt frem og to tilbage. Eller sagt på en anden måde: Enhver optur følges som regel af en nedtur og omvendt. Men når gode ting er sket én gang, så kan og vil de også komme tilbage, når man skaber forudsætningerne for det. Det er vigtigt at holde fast i, at nedturerne er forbigående, naturlige faser i en proces og at de gode perioder gradvist vil blive flere og af længere varighed.

Ja, man hører jo desværre tit om, at der kan være endog meget lang ventetid for at komme til hos en børnepsykiater. Alternativt kan du jo prøve, om du kan finde en børnepsykolog. Måske både-og. Men du ønskes rigtigt meget held og lykke med det, uanset hvad du vælger.

Hilsen Helene
  • hey

det er gået godt i denne uge han har været i skole hver dag,,, hvilket er meget meget længe siden det er sket....
    han har heller ikke virket så dybt træt, denne dybe træthed kan jeg selv huske, som om det er mega svært at vågne, har det stadig ind i mellem ved så ikke om det er fordi det er medicinens skyld..
    mødte min familievejleder nede i netto, og hun fortalte at det møde med socialrådgiver og hele baduljen på næste fredag er aflyst,,, børnesekteren er lukket ned, er det ikk bare utroligt og jeg har ikke fået noget at vide...

oven i det hele er jeg blevet fyret i onsdags, jeg har været der så længe så jeg har 5 mdr. opsigelse, det kom ikke helt bag på mig,,,,har haft vrøvl på jobbet siden efter sommerferien, og fællestillidsmanden er indblandet..
    så jeg skal have kørt en sag på personforfølgelse, men jeg har en hel masse på bossen så skytset er kørt ud...

dejligt lige oveni alt det andet,,,,
Log in eller Registrér for at kommentere.