Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Bivirkninger af ny Eltroxin - emner mgl.?

1235742

Kommentarer

• Kære alle.
    Jeg skal prøve at gøre det kort, men det er svært.
    I december måned fik jeg det ekstrem dårligt med bl.a en ekstem vægtstigning.
    Jeg opsøgte min ital. endokrinolog.
    Han gav mig noget nyt medicin samtidig med at jeg fortsatte med Eltroxinen.
    Jeg fik en maveinfluenza (troede jeg) med frygtelige mavesmerter, diaree og mavekramper.
    Både endokrinologen og jeg troede det skyldes, at der var nogle af pillerne, jeg ikke kunne tåle.
    Vi fjernede medicinen, men smerterne blev.
    Så fik jeg smertestillende mod smerterne og til sidst penicillin.
    Så startede vi op igen og jeg fik kvalme, kunne vågne op om natten flere gange pga. af kvalmen.
    Kastede også op et par gange.
    Må hellere lige tilføje, at jeg ALDRIG før har haft problemer med maven.
    Jeg har heller aldrig taget noget forebyggende, når vi har rejst rundt i verden, og er aldrig blevet syg.
    Kvalme har jeg haft da jeg var gravid for mange år siden, og har måske kastet op 10 gange i hele mit liv, altså i snit en gang hver 5. år.
    Trykken i hovedet og smerter i øjnene har jeg også haft, men uden rigtigt, at bide mærke i det.
    Vi er jo nogle hårdhudede nogle.
    Jeg har tabt mig 8 kg, så glæden ved det, overskyggede "alt andet".
    Samtidig med at endokrinologen tog mine symptomer alvorligt.
    Jeg er blevet sat ned i medicin fra 650 mikrigram til 500.
    Det gjorde så at jeg "kun" tager de NYE eltroxiner 3 gange om ugen, de andre 4
    dage "de gamle".
    Jeg har med vilje ikke skrevet noget om koncentrationsbesvær, da det jo er et af symptomerne på stofskiftet.
    Men kvalme og mavesmerter har INTET med stofskiftet at gøre.
    Jeg har lige snakket med endokrinologen.
    Han havde intet hørt om Eltroxinen, men som han også sagde, bliver det ikke solgt i Italien.
    Her bliver solgt Eutirox, det samme som den gamle Eltroxin og Tirosint (uden
    laktose).
    Men han fortalte, at næsten alle fik Eutirox.
    Han havde i hvert fald aldrig haft patienter, der ikke kunne tåle Eutirox pga.
    laktoseintolerans.
    Han har 30 års erfaring.
    Jeg spurgte, om han mente, at mine mavesmerter samt kvalme kunne stamme fra ændringen af Eltroxin.
    Det mente han sagtens kunne være tilfældet, da det ikke kun er, at ændre en formel, men også et spørgsmål om hvordan medicinen bliver optaget i kroppen, og spurgte hvilke andre mærker, der blev solgt i DK.
    Da jeg fortalte, at der KUN var eltroxin, sagde han.
    Så skriver jeg en recept på Eutirox og så smid Eltroxinen ud.
    Jeg smed allerede de nye Eltroxiner ud i fredags.
    Min trykken for hovedet er væk.
    Jeg har virkelig brugt meget tid, på at tænke det "hele" igennem, og konklutionen må være, at vi må tilbydes et alternativ til Eltroxin.
    Jeg er så heldig, at kunne tage medicin med hjem.
    Jeg er godt klar over, at medicin kan købes på nettet, men det koster en "bondegård" og hvem ved, om det er kopipræperater, vi modtager med posten.
    Er der nogen, der har rettet henvendels til Merck?
    Er Eutirox godkendt i DK?
    Jeg kommer desværre først til DK d.26.3, så I må skrive et referat om, hvad de kære læger siger til den nye medicin i Odense.
    Mange hilsner Inge
    P.S. Jeg er dansker, min mand er italiener.
  • Jeg har kontaktet Merck. Hun ville finde én som havde kendskab til Eutirox, og få vedkommende til at ringe tilbage.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Hej alle
    Det er dybt bekymrende!
    Det vanskelige for os her er også, at mange af os har læger der ikke er særligt forstående. Min læge affærdiger al information jeg har fundet på nettet og mener at det er angstrelateret, uanset hvilke symptomer jeg snart har. Ja lidt groft sagt, men sådan er det.
    Jeg har fundet et link som kronologisk beskriver hvad der er foregået i New Zealand med den nye pille og som prøver at beskrive hvad årsagen kan være. Jeg kan ikke helt gennemskue om Medsafe er i lommen på producenten, men jeg synes at det virkede som saglig information.
    Prøv at kigge her, til jer der orker at læse engelsk.
    Med venlig hilsen
    Gitte

http://www.medsafe.govt.nz/downloads/el ... mation.doc
  • Nu bliver jeg altså virkelig bekymret. Jeg har medicin nok til 3 uger, så skal jeg også igang med "ny Eltroxin" - Jeg har taget Eltroxin siden 1996 og har aldrig haft nævnte bivirkninger, det er bekymrende at SÅ mange ikke kan tåle det !!
    Min mand tager ny Eltroxin og snakker om "træt/tung" hovede om morgenen, hovedpine, mave smerter/kvalme og jeg har bemærket han har mistet noget af sin ellers gode appetit : (
    Er der nogen der er startet på den nye medicin og ikke har mærket bivirkningerne ?

Er der nogen der tager til mødet i Odense d 24 - der har vi jo stor muligthed for at råbe lægerne op.
    Hvad kan vi ellers gøre - nogen ideer ??
    Kh Lis
  • Har lige talt med Thyreoidea landsforeningen de er i fuld gang med at prøve at få godkendt et svensk produkt som indeholder det samme som den GAMLE Eltroxin. De arbejder på højtryk, og man vil inden for kort tid kunne læse om det på deres side. Så der er håb forude ! Skønt at vide
  • Hej igen
    Det er sørme godt nyt - håber bare det går hurtigt - Tak fordi nogen "smøger ærmerne op" - jeg kan læse Merck også er kontaktet - noget må der ske og gerne hurtigt : )
    Kh Lis
  • Hej Sunrose samt øvrige.
    Ja, det TL er ved at få godkendt er Eutirox fra Merck.
    De fås som er tidl. skrevet i 25, 50, 75, 100, 125, 150, 175 og 200 mkg.
    Hende jeg talte med fra TL kunne godt tåle den nye Eltroxin, men problemet får hende var, at de ikke længere måtte deles. Hun skulle have en meget fin justering ellers kunne hun mærke det på sin krop. D.v.s. at hun skulle dele så hun f.eks. fik 112,5 mkg dgl. Hun skulle have samme dosis hver dag.
    Ja, det bliver spændende hvad der kommer ud af dette.
    Merck har endnu ikke ringet tilbage.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Jeg tror også som Inge skriver, at ikraft af de nye tilsætningsstoffer kan det bevirke at medicinen bliver optaget anerledes i kroppen.
    Inden jeg blev sat ned i Lio med 5 mkg hver anden dag, fik jeg 2 x 125 mkg Eltroxin ugentligt samt 100 mkg de øvrige dage.
    Da jeg blev sygemeldt i nov. 2007 p.g.a. en brækket ankel - d.v.s. ingen stress periode - faldt mit TSH meget, hvorfor jeg blev nedsat til 1 x 125 mkg ugentligt samt 100 mkg øvrige dage. Da jeg igen starter arbejde stiger TSH igen og doseringen er igen på 2 x 125 mkg ugentligt.
    Det har undret mig meget er, at nu hvor jeg går hjemme er jeg oppe på 3 x 125 mkg ugentligt?
    Er der andre der har bemærket, om der skal mere af den nye Eltroxin til??
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Til Sunrose.
    I starten af min sygdomsperiode (fra 22.12.08) havde jeg ikke problemer med aff. Det kom senere - nok i forbindelse med den nye Eltroxin.
    Jeg fik ordineret Emperal (kvalmestillende) fra egen læge. Jeg klagede over kvalme og aff. problemer. Dette hjælper på begge dele, og er egentligt et uskadeligt produkt.
    Siden i tirsdags har jeg ikke taget disse tabletter.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Jeg har siden december 08, haft store problemer med min mave, smerter og forstoppelse, samtidig ligner jeg en gravid i 5.md.
    Jeg er også sat op i de nye eltroxin, med 25 mikrogram dagligt. samtidig med at jeg skal spise HUSK (loppefrøskaller) morgen og aften.
    Jeg synes det er bekymrende hvis det er de nye eltroxins skyld???
Log in eller Registrér for at kommentere.