Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Bivirkninger af ny Eltroxin - emner mgl.?

2456742

Kommentarer

• Ja, det hele kommer lige i lidt brudstykker for øjeblikket.
    Glaxo Smith Kline har ene forhandling på vores medicin i Danmark. M.h.t. deling af tbl. laver Nycomed og Merck mange forskellige styrker. Hvorfor skal det være så svært, at få flere Eltroxin præparater ind på markedet?
    Det er egentligt også underligt, at de ændrer på livsvigtig medicin uden at informere stofskiftept. eller læger. Men Glaxo havde altså valgt ikke at informere dem, for de fik så megen information fra medicinalindustrien, og de tvivlede på, om de læste det!!!!!! Og dette er jo livsvigtig medicin.
    Én fra TL havde også forespurgt til forsøg, der viste samme virkning af de gamle og de nye piller, og det mente hende fra Glaxo, der måtte foreligge, for "ellers ville de vel ikke have fået det godkendt". Mens hvis der blev ændringer i stofskiftet, så skulle man kontakte sin praktiserende læge. Men hvad skulle det hjælpe, når lægen ikke var informeret om, at der var sket ændringer.
    Ja, det er efterhånden en utrolig historie.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Hej Sunrose.
    Ja, vi er jo alle individualister. Nogle kan tåle noget som én anden ikke kan. Derfor syntes jeg også, at det er yderst vigtigt, at der kommer nogle flere præparater her til DK.
    Men igen - vi er BARE stofskiftesyge - og derfor må vi selv sørge for, at få importeret det livsnødvendige præparat, når det ikke findes i DK.
    Jeg selv, tror meget på, at det er den nye Eltroxin, som er skyld i, at jeg stadig har det dårligt trods fine stofskiftetal. Men som tidligere skrevet, har jeg de gl. 50 mkg, som jeg nu tager. Hvis jeg får det bedre af disse, syntes jeg det er et stort bevis. Jeg har trods alt været sygemeldt fra den 22.12.08 og stadig ikke haft én helt god dag.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Ville bare sige, at jeg har printet det hele ud. Vi ved aldrig hvornår vores debat "går ud" igen!!!
  • Kære Inge samt øvrige
    Jeg er utrolig glad for at skemaerne kan bruges, og at du stadig er flittig til at krydse af.
    Jeg sendte skemaerne til TL samtidig, og fik at vide i dag, at de syntes, at det var en rigtig god ide. Men det blev ikke til videre, da de forelagde det for lægerne. Lægerne var ikke for det - nok fordi de ikke vil have, at vi skal "gå" for meget op i vores sygdom. Så har vi jo dokumentation for, hvordan vi har haft det!!! Igen tankevækkende.
    Jeg er ikke helt klar over, hvordan det med monopol foregår. Glaxo Smith Kline har jo ene forhandling på vores medicin her i Danmark. Men jeg syntes, at de har lavet en rigtig svinestreg mod os stofskiftept. Hvordan griber vi det an, så vi kan kan få andre medicinalfirmaer ind på markedet?? Jeg syntes virkelig af DK er meget "snævertsynet".
    Glaxo er jo en kæmpe koncern. Men der må da på en eller anden måde være muligt at "kræve" vores gamle Eltroxin igen???
    Hvor mange går ikke rundt "derude" og har det skidt, uden at vide grunden til dette. Det er jo trods alt kun et fåtal der er på netdoktor.
    Vi ønsker ikke flere bivirkninger - jeg syntes efterhånden, at vi har lidt nok.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Kære alle.
    Jeg var på laboratoriet i dag og fik taget blodprøver.
    Først fastende og igen efter 2 timer og mine to basser.
    Jeg skal hente resultaterne i morgen, ja så hurtigt går det i Italien.
    Jeg skal så diskutere resultaterne med endokrinologen torsdag eller fredag.
    Så vil jeg selvfølgelig spørge, om han har "hørt" noget! Og hvad han vil råde mig til.
    Jeg var også lige forbi apoteket her til aften.
    Der bliver ikke solgt Eltroxin her, men "Eutirox" fremstillet på licens fra "Merck" og "Tirosint" fra AMSA Srl.
    Det var de to produkter hun havde liggende.
    Hun havde lidt travlt, så jeg ved ikke, om man kan få andre syntetisk fremstillede produkter.
    Hun spurgte forøvrigt også om jeg ville have navnene på medicin fremstillet af tørrede grisskjoldbruskkirtler.
    Så de findes også!!!!!!
    Mercks produkt har samme ingredienser som det gamle Eltroxin, er jeg næsten 100% sikker på.
    Det var jo et af indlæggene som forsvandt.
    Det er meget mystisk det hele.
    Min 50 mikrograms hedder MT 1006 anv. senest 03-2011 8C002 samt skrevet på langs E07432 02, det er "de gamle"
    Min 100 hedder MT 204 anv. senest 06-2011 8F004 og på langs E07433 02,
    det er de nye.
    Hilsen Inge
  • Hej Anemone.
    Selvfølgelig ville lægerne ikke have dine skemaer.
    Tænk hvis de skulle bruge tid til at gennemgå dem med os!
    De har hjulpet mig, og mere end en gang, har jeg haft glæde af at kunne gå tilbage, og se fremskridt eller tilbagegang.
    Man glemmer nemlig hurtigt, når man får det bedre.
    Jeg tror desværre, at de danske læger er nogle af de mest konservative.
    Og endnu engang tak til Sunrose for at bringe emnet "på bane" og til alle jer andre som skriver eller bare følger med.
    Hilsen Inge
  • Jeg var på apoteket i dag for at hente flere Eltroxin tabletter. Da jeg jo havde læst herinde, at tabletterne er ændret, spurgte jeg til det. Farmakonomen, der ekspederede mig vidste, ikke noget om nogen ændring, så hun hentede sin chef. Hun bekræftede at tabletterne er ændret, og viste mig, at der på æsken stod noget i retning af : Ny tablet - samme virkning: Ellers kunne hun ikke fortælle mig noget som helst.
    Jeg er nu ret nervøs for at skulle i gang med de nye, nu havde min krop lige så småt vænnet sig til Eltroxin i den gamle variant.
    Vi må gøre et eller andet, det kan ikke passe, at vi er fuldstændig umyndiggjort i en sag om nogle tabletter, som vores liv jo dybest set afhænger af. Det er fuldstændig vanvittigt, at vi kun har dette ene præparat, og så bliver det saftsuseme lavet om, uden at vi informeres. Måske skal vi kotakte pressen. Morgen-tv kunne være en mulighed, jeg har netop læst, at den nye vært på TV2's morgenprogram har forhøjet stofskifte, så måske han kunne tænkes at ville være lydhør?

Pjevs1
  • Jeg mødte tilfældigvis iaften en overlæge fra endokrinologisk afd ,da jeg var i aftenvagt på min egen afd -Jeg sagde hej må jeg lige spørge dig om noget -forklarede hende sagen om de nye piller og hun havde INTET hørt -ville google eltroxin New Zealand og læse info om det -
    Det er en meget underlig historie om alle de 900 der er blevet dårligere -jeg tør næsten ikke starte på mit nye glas fra apoteket fra i går .bange for at blive syg-men på den anden side må man jo heller ikke lade sig piske med af en stemning ,hvis I forstår -
    Er der nogen der vil skrive når de har taget de nye piller et stk tid om virkning og bivirkning ?
    Mange hilsener
    Kirsten
  • Da vi mistede mange af vores indlæg i debatten forsvandt mit indlæg
    hvor jeg skrev hvad de nye og gamle Eltroxin tabletter indeholdt. Vil lige skrive det igen.

Gl Eltroxin tablet 50 mikrogram indeholdt : Levothyroxinnatrrium, Laktose, majsstivelse, natriumcitrat, avaciegummi og magnesiumstearat.

Ny Elroxin tabler 50 : Levothyroxinnatrium, Mikrokrystallinsk cellulose, pregelatineret stivelse, talcum, kolloid vandfri silica og magnesiumsterat.
  • Det er selvfølgelig ikke alle der får bivirkninger af den nye Eltroxin tbl. Da jeg talte med TL i går, havde hun ikke bivirkninger. Men det der bekymrede hende var, at den nye 50 mkg Eltroxin ikke længere måtte deles. Hun plejede at få en 1/4, og hun skulle have dem meget nøjagtigt. Hun skulle have éns dosis hver dag - ellers kunne hun mærke det på sin krop. Ja, vi er jo alle forskellige - og dermed forskelligt hvad vi kan tåle af medicin.
    Jeg har nu taget den gl. Eltroxin siden i mandags. Jeg ved endnu ikke om det er tilfældigt, men idag har jeg sovet til næsten 7.30. I hele min sygdomsperiode har jeg vågnet ca. kl 5 og skulle derefter bare op. Jeg havde ikke ro til at blive liggende.
    Min mand undrede sig også over, hvordan jeg kunne tale med TL i næsten 2 timer i går. Hjernen har ellers ikke kunne holde til det ret lang tid af gangen.
    Han ringer hjem hver dag, og hvis han forklarer noget, må jeg sige, at nu er hjernen "stået af" igen.
    Det lyder lidt utroligt, hvis jeg allerede kan mærke ændringer efter så kort tid på den gl. pille. Men jeg ser om det fortsætter.
    Kærlig hilsen Anemonen
Log in eller Registrér for at kommentere.