Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Bivirkninger af ny Eltroxin - emner mgl.?

1356742

Kommentarer

• Inge57, det er interessant med Eutirox fra Merck.

Jeg har prøvet at bestille dem fra Goldpharma.com og vil vende tilbage når jeg har modtaget dem.
  • Hej.
    Jeg er meget spændt på at høre, om Eutirox fra Merck har de samme tilsætningssstoffer som den gl. Eltroxin.
    Jeg er også spændt på at høre fra Inge, hvad endokrinologen har at sige både m.h.t. blodprøverne samt spørgsmålet om den nye Eltroxin tablet.
    Held og lykke.
    Knus til jer alle
    Anemonen
  • Hej
    Jeg vil meget gerne høre hvilke bivirkninger der er tale om - jeg har endnu Eltroxin til 3 uger, så skal jeg også igang med "de nye" .
    Kh Lis
  • Hej.
    Jeg har prøvet at skrive til dr/sundhed, m.h.t. vores situation omkring de nye Eltroxin tbl.
    Jeg tænkte også på at skrive til lægemiddelstyrelsen, hvorfor at Glaxo Smith Kline skal have monopol på Eltroxin tbl. Der fåes jo mange andre præparater i andre lande.
    Ellers ved jeg ikke om vores sundhedsminister skal inddrages.
    Eller medierne - som Pjevs er indepå. Det kunne være fint med morgen-tv, idet værten har forhøjet stofskifte, så er der måske én der forstår os. God ide Pjevs.
    Jeg syntes virkelig, at det er med at komme op på dupperne nu. Vi skal ikke "forhale" det. Så vil det jo tage utrolig mange år - og mange vil blive "lavet" til pensionister p.g.a. medicinen, istedet for at have et fyldestgørende liv.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Hej Lis.
    Som tidligere skrevet, er der ikke alle der får bivirkninger af den nye medicin. Men der ligger mange problemer i den nye pille. Den har ikke delekærv, og mange får f.eks. 125 mkg dgl. - andre måske 112,5. Stofskiftet er jo virkelig en finjustering.
    De bivirkninger jeg selv har oplevet er: Aff. problemer, mavesmerter, tendens til kvalme, opppustet i maven, hovedpine, trykken i hals, svimmel, koncentrationsbesvær, dårlig nattesøvn.
    - Nogle taler om oppustet mave, dårlig mave og mavekramper.
    - Anden om trykken i hovedet, som hun aldrig før har haft.
    - Mavesmerter, forstoppelse, vægtøgning, svært ved at samle tankerne, svært at huske hvad folk taler om, trykken i hovedet.
    Kærlig hilsen
    Anemonen
  • Hej alle sammen.
    Så er jeg kommet hjem med mine prøveresultater.
    De er bare så flotte, min TSH er 0,76 og mine T3 og T4 tal er ligeledes fine.
    De kan bare ikke umiddelbart sammenlignes med de danske tal.
    Min blodsukkertal og insulintal var også meget flotte.
    MEN desto mere jeg tænker på, hvad vi er blevet udsat for mht. ændring af
    Eltroxin uden at vi har fået information om det, ej heller fået tilbudt et andet alternativ gør mig mere og mere gal i hovedet.
    For pokker, vi snakker om livsvigtig medicin, det eneste der ER på det danske marked.
    Lad være med at fortælle mig, at man flytter produktionen fra Canada til Tyskland for deres egne blå øjnes skyld.
    Der kan KUN være en grund PENGE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Jeg var lige forbi lægen (ikke endokrinologen) og fik en recept på "Eutirox"
    50 mikrogram og 100.
    Jeg sidder nu her med 50 mikrograms pakken.
    Den kan deles i 4 stykker.
    Og indeholder:
    LEVOTIROXINA SODICA (natrium) 25, 50, 75, 100, 125, 150, 175, og 200 mikrogram.
    Amido di mais (majsstivelse), croscarmellosa sodica (natriumcitrat), gelatina
    (gelatine), lattosio monodrato (laktose) og magnesio sterato (steraliseret
    magnesium).
    Jeg skulle selvfølgelig have spurgt om det er godkendt i hele EU, men det glemte jeg!!!
    Nu venter jeg spændt på hvad endokrinologen siger til "det hele".
    Sunrose udløb dine nye piller ikke i 2010?
    For hvis det er rigtigt, hvordan kan mine gamle så udløbe i 2011?
    Nu vil jeg nyde solen.
    Mange hilsner Inge
  • Hej Inge.
    Det lyder rigtigt dejligt, at dine prøver er fine. Har du den stadig trykken i hovedet, som du aldrig havde haft før?
    Det lyder skønt, at du skal ud at nyde solen. Det under jeg dig.
    M.h.t. Eutirox er den meget lig den gl. Eltroxin. Det eneste jeg bemærkede, var at ved den gamle stod der: akaciegummi hvor du skriver gelatine. Men det er måske det samme?
    På mine nye 100 mkg Eltroxin står udløbsdatoen til 08-2010
    På de gl. 50 mkg står der på den ene: 01-2010 og den anden 06-2011.
    Er du italiener ell. er din mand? Jeg blev lidt nysgerrig.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Mine nye Eltroxin udløber 07-2010. De kan åbenbart ikke holde så længe som de gamle piller.

Kan se at I forhold til de piller du skriver om er det kun acaciegummi der er skiftet ud med gelatine. Ellers er det samme stoffer som den gamle piller.

ja man får da helt lyst til at flytte til Italien, men det kan vel ikke være meningen.

Venter stadig på svar fra lægemiddelstyrelsen.
  • Hej Sunrose.
    Du kan få tbl. i Sverige. Hvis du går ind på Goldpharma.com, kan du finde Eutirox der. De findes også med samme antal mkg., som Inge skriver.
    Men det drejer sig også om, at Merck kommer ind på det Danske marked, så vi kan få vores tilskud.
    Der står hvad de koster, recept samt forsendelse.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Hej Anemone
    Hvordan passer det med din sygemelding og din opstart af de nye piller? Var det i december du gik over til de nye piller?
    Jeg har snart ikke flere piller i den gamle bøtte og er frygtelig træt af at skullle løbe den risiko der er ved at begynde på de nye Eltroxin'er.
    Jeg har ringet til Apoteket idag og der sagde de at der jo ikke var lavet om på det aktive indholdsstof, ergo kunne man ikke opleve bivirkninger. Jeg fortalte om New Zealand og de mange berørte patienter, men hun fortalte så at pillerne havde kunnet fås i DK siden marts 2008 og hvis det var "så galt" så havde der været gjort opmærksom på det nu. Hun fortalte at Eltroxin var noget af det ældste medicin på markedet, "ja netop sagde jeg så, hvorfor så lave om på det?" Men hun sagde at netop derfor var der ingen grund til bekymring og igen kom den smarte bemærkning "det er farligt at tro på alt hvad man læser om på indlægssedler og på internettet i det hele taget". (grrrrr!).
    Jeg synes endelig at jeg er kommet lidt ovenpå efter et halvt års sygemelding, og jeg orker simpelthen ikke at blive bombet tilbage til scratch.
    Ja jeg er ret fortvivlet :o(
    Med venlig hilsen Gitte
Log in eller Registrér for at kommentere.