Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Bivirkninger af ny Eltroxin - emner mgl.?

1246742

Kommentarer

• Hej Gitte.
    Jeg blev sygemeldt den 22.12.08 p.g.a. at min Lio var sat ned med 5 mkg hver anden dag. Det resulterede i, at TSH steg til 17,9.
    Jeg regnede med, at når jeg tog min normale dosis igen, ville stofskiftet hurtigt falde på plads igen. Det gjorde det egentligt også. Mine mange sidste blodprøver viser, at det ligger fint.
    Jeg tror, at jeg startede med de nye 100 mkg Eltroxin sidst i december. Jeg kunne ikke forstå, hvorfor jeg ikke fik det godt igen. Jeg fungerede simpelthen ikke. Havde det bare utroligt skidt.
    Ja, der er ikke lavet om på indholdsstoffet men tilsætningsstofferne. Og det er så dem, at mange ikke kan tåle.
    Jeg talte med min egen læge omkring dette. Han sagde, at ved andre præparater - apoteket skal jo udlevere det billigste - var der nogle der ikke kunne tåle dette, p.g.a. tilsætningsstofferne, hvorfor lægen gør apoteket opmærksom på, at det SKAL være det pågældende præparat. Og det er jo det der sker ved mange af os nu. Vi har bare ikke noget at vælge imellem. Som tidl. skrevet, kan vi bestille det i Sverige, men det er med, at vi får flere præparater ind på det danske marked.
    Den apoteker kone, ved vist ikke helt hvad hun taler om!!! Og hvad farligt er der ved at læse om det. Jeg har måske fundet løsningen på min vedblivende dårligdom.
    Det lyder dejligt, at du er ved at komme ovenpå igen. Pøj pøj
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Sørgeligt at læse at en ansat på et apotek kan tale sådan der, hun burde overhovedet ikke arbejde på et apotek med den holdnng.

tak for oplysningen om at man kan købe det andet præperat i sverige men man må da ikke indføre medicin fra et andet land uden man har ansøgt hos lægemiddelstyrelsen ?
  • Jeg har også talt med min apoteker-og han tog det seriøst og har talt med firmaet bag Eltroxin. De har oplyst at det er LACTOSE der er fjernet, da mange er overfølsomme overfor dette. Man har så måttet erstatte med andet, bl.a talkum. + 2 andre ting -der er oplyst på indlægssedlen. Det står på papemballagen-at der er ændret på indhold!
    Det er vigtigt ,at man er opmærksom, men måske det IKKE er ændringen man har det dårligt af- men dette at man HAR stofskiftesygdommen og i perioder har det dårligt. Min mave er også anderledes og jeg har trykken i hovedet som om det presser indefra-især tidlig morgen.
    Jeg har heller ikke været opmærksom på , at man skal tage tabletten FØR morgenmad med et glas vand. (1/2 time før) har fået dem så mange år, at jeg ikke har læst nye indlægssedler. Det skulle være vigtigt for optagelsen.

Mange hilsner til jer alle på sitet
  • Hej Anemone

Det kan ikke være rigtigt at det ikke er de nye tilsætningsstoffer der er noget galt med. Fandt en artikel inde på The National Business Reviev hvor der bla står: Det er startede som en tynd strøm af dårlige reaktioner på Eltroxin er nu en lavine. Man fortæller også at den nye Eltroxin også bruges til kæledyr og at de har ændret adfærd og fået bivirkninger. Man kan ikke bare i Danmark se bort fra at der er 1000 menesker i newzealand der har fået bivirkninger.

De piller fra Goldshild jeg talte om er totalt udsolgt både i New Zealand og England fordi folk ikke kan tåle Eltroxin. Det beviser jo en del.

jeg har ogaå altid taget Eltroxin om aftenen. Da jeg blev omdoseret med de nye piller ( tog før 1,5 og bliver nu nødt til at skifte mellem en og 2) begyndte jeg at tage dem om morgenen. Et par timer efter at jeg havde taget dem om morgenen begyndte konsentrationsbesvær og trykken i hovedet, kvalme, mavesmerter. Gik tilbage til at tage dem om aftenen i samråd med min læge. Det gør at kvalmen er værst om natten. Men efterhånden har jeg mavesmerter døgnet rundt og var hos min læge i går som satte mig på Pantoloc i 14 dage. Pantoloc er et middel man bruger ved mavesår.
    Problemet med konstante mavesmerter samt huller i hukommelsen er et stort problem. Kan ikke blive ved med at have det sådan her.

Vi bliver nødt til at finde ud af noget vi kan gøre så vi kan få de gamle piller tilbage. Er efterhånden bange for at ende med mavesår og slettet hukommelse.

Godmorgen til alle
  • Endnu engang et stort tak til Sunrose, fordi hun bragte dette emne på bane. Jeg tror selv, at det er med til at "redde" mit liv.
    Firmaet Glaxo Smith Kline, kan jo sagtens sige, at det ikke har noget med tbl. at gøre. Det vil de da ikke indrømme!!!
    Men de nye tilsætningsstoffer kan jo være med til at give en allergisk reaktion overfor mange af os stofskiftept. Nogle kan ikke tåle rødvin, andre noget andet etc.
    Jeg forespurgte min egen læge, om vi må købe dem på nettet (fås i Sverige), han sagde, at det syntes han da, at vi skulle prøve. Det skulle selvfølgelig være fra et anerkendt firma. Han syntes, at det var en rigtig interessant historie/emne og ville selv se på Goldpharma - Eutirox fra Merck. Han mente at vi bare skulle "klø" på.
    Hele ugen har jeg ikke taget de nye tbl. Tidl. havde jeg en utrolig urolig nattesøvn efter de nye tbl. og stod op kl. ca. 5. De to sidste dage har jeg sovet længe. I går sov jeg til ca. 7.30 og i dag til næsten 8. Jeg har ikke haft trykken i hovedet, svimmel, kvalme de sidste par dage. Det har jeg ellers haft HVER dag, siden slutningen af december.
    Ja, til min sidste kontrol fik jeg at vide, at de ikke kunne gøre yderligere for mig, og jeg måtte leve med ikke at få det godt igen og at jeg derfor bare kunne søge om pension.!!!
    Der er informationsaften på OUH den 24. marts, og der skal jeg nok komme. Er der andre her på nettet, som har mulighed for dette??
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Hej derinde
    Jeg er ikke startet på mit nye glas eltroxin har stadig de gamle til tre uger -men de symp du skriver med kvalme-hovedpine lider jeg også af i perioder -Jeg har jo altid taget min eltroxin til natten, da min endokrinolog sir' den bedst optages der -Jeg har stadig hukommels besvær og tænker nogengange om min hjerne i virkligheden har taget skade da jeg var så syg i starten af myxødemet og mdr efter-jeg har også som dig brug for syre nedsættende medicin -det må skyldes medicinen -jeg er spændt på at starte på de nye piller -py-ha -
    Hilsen Kirsten
  • Hej Sunrose.
    Jeg ved ikke om du tager fejl af mig og Ellen Marie. Jeg er 100% sikker på, at det er de nye tilsætningsstoffer, som gør mange af os syge.
    Tillige er det så grotesk, at de nye 50 mkg tbl. ikke længere må deles. Jeg syntes virkelig at Glaxo Smith Kline er lavet en kæmpe svinestreg.
    Jeg er klar over, at vi som stofskiftept. kan have nemmere til at have dårlige dage, men mange gange skyldes det jo også at stofskiftet ikke ligger i niveau. Fra den 23.01.09 har mine stofskiftetal været rigtig fine. Men trods det har jeg haft det så dårligt, at jeg ikke har kunnet fungere.
    Der har ikke været dage hvor jeg ikke har haft tendens til kvalme, oppustethed, aff. problemer, hovedpine, trykken i hals, svimmel, koncentrationsbesvær, ingen kræfter og energi, urolig søvn, og dette er pludselig blevet aftagende efter at jeg tager den gl. tbl.
    Jeg tager også mine tbl. til natten.
    Jo, vi skal have andre medicinalfirmaer ind på markedet, og det må vi kæmpe for.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Hej Anemone

Dejligt at høre at du har det bedre.

Hvis bedringen bliver ved, og det håber jeg meget for dig, så synes jeg at du skal ringe og fortælle det til lægemiddelstyrelsen.

Så må det da gå op for dem at der er noget galt med de nye piller.

Jeg har taget Eltroxin siden 1999 uden problemer. Har aldrig oplevet bivirkninger før. Derfor er jeg ikke i tvivl om at det er de nye piller.
    Håber at vi finder en løsning så vi kan få de gamle igen.
  • Hej Sunrose.
    Ja, nu fortsætter jeg med de gl. piller, og hvis jeg stadig får det bedre, vil jeg så sandelig kontakte lægemiddelstyrelsen.
    Hvis generne skyldes de nye tbl., er jeg virkelig harm. Jeg har fået en fyring samt gået i næsten 3 mdr. og været knald hamrende dårlig.
    Denne sag skal vi virkelig blive ved med at kæmpe for.
    Og som du selv skriver: Dyr bliver mærkelige, Eutirox er udsolgt i mange lande samt sagen i New Zealand. Det er dæleme ikke bare tilfældigt, og ikke noget vi kan bilde os selv ind.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Det er forøvrigt spændende hvad Inges italienske endokrinolog mener om den nye Eltroxin tbl.
    Vi ved jo at de danske endokrinologer og i det hele taget "systemet" er meget tunge at danse med.
    Vi ved også, at lægemiddelstyrelsen er "underlagt" medicinalindustrien. Og at det kan tage mange år før de griber ind.
    Jeg har forøvrigt informeret min arbejds plads, idet mange af beboerne får Eltroxin. Så det var i forhold til observationer om evt. bivirkninger samt at tbl. ikke længere måtte deles. (Selvom jeg er opsagt, har jeg 5 mdr opsigelse, d.v.s. til den 01.09.09).
    Ja, det er med at dette bliver synliggjort, da jeg tror at mange går med bivirkninger, uden at tilskrive dette, som værende den nye Eltroxin.
    Kærlig hilsen Anemonen
Log in eller Registrér for at kommentere.