Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Bivirkninger af ny Eltroxin - emner mgl.?

1303133353642

Kommentarer

• Som nytilkommen i dette forum , der handler om opståede bivirkninger efter at ha`fået et andet præparat , føler jeg mig meget beroliget ved at se at "jeg ikke har været tosset". Efter et ubehageligt forår med mere og mere diffuse symptomer i kroppen , er jeg nu ledt på sporet ...En vikar læge har taget blodprøver , der ligger inden for normalområdet , men er positiv og imødekommende overfor min beskrivelse af dirren i kroppen , mavebesvær , søvnmangel pga uro , ømme ben og mere . Han fortalte at han havde mødt flere som reagerede negativt på den anden udgave af Eltroxin. Han kunne desværre ikke fortælle , hvad der kunne hjælpe mig . Men efter at ha`læst mig igennem mange af indlæggene her , ved jeg at min egen læge får besøg af mig efter ferien .
    Jeg har prøvet at finde tal for normalværdierne for T3 og T4 , for jeg har jo glemt , hvad de skal være efter flere år med e-mail svar fra lægen om at fortsætte med samme dosis (200 mikrogram dgl). Er der nogen der kender værdierne ?
    Det eneste der føles uoverskueligt lige nu , er tiden frem til uge 34 , hvor både lægens og min ferie er ovre .
    Tak til alle der har skrevet om dette problem.
    Mvh krebsen5
  • Hej Krebsen5

Normalværdier har jeg læst herinde er sådan:

TSH 0,4-3,77
    T3 4,0-6,8
    T4 12,8-20,4

Jeg ved, at i hvert fald T4 kan måles anderledes, det er noget med frit t4 i blodet eller bundet t4. Hos min læge går dette normalområde op til ca. 110, så jeg får målt det anderledes.

Men hvis TSH er lavere end de 0,4 så er dosis som regel for høj.

Pu-ha det lyder hårdt at du skal gå på den måde 3 uger til på ny Eltroxin. Jeg selv blev rigtig meget syg i den sidste tid af de 3 måneder jeg tog ny Eltroxin, indtil jeg så opdagede dette forum og fik skiftet.

Håber du får det godt igen hurtigst muligt.

kh Gitte
  • Hejsa

hmmm ... mon de T3 og T4 normalværdier er korrekte? Synes jeg har andre værdier på min liste.... eller kigger jeg måske på noget forkert ...

Iøvrigt har jeg nu været på Euthyrox i to og en halv uge, - uden at mærke noget ubehag overhovedet (jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, håber det varer ved). Jeg fik hentet mine piller i Helsingborg, - venter nu spændt på, om jeg får dispensation til udlevering i København :-)

Sommerhilsen fra
    Kathrine
  • .... er jeg forkert på den, når jeg læser

T3 = normaltal 1,0 - 2,6

T4 = normaltal 60 - 140 ?

Eller er der flere måder at opgøre værdierne på?

Hilsen
    Kathrine
  • Nej, Kathirne, du er sikkert ikke forkert på den og Ja, jeg tror der er flere måder at opgøre det på - og tilsyneladende forskellige normalværdier.

Hos min læge er min T4 på 96 og inden for normalområdet. Men jeg tror ikke der er flere måder med T3. Og dog - hvem ved - måske er analysemetoderne forskellige og der kan så være forskellige normalværdier. Jeg tog de tal fra en, som har skrevet det herinde, og sådan må hendes jo så være.

Det er nok sikrest at tage de tal som ens eget laboratorium har som normalværdier. Jeg må have skrevet mine ned næste gang, men nu har jeg også printet Annemaries fine skemaer ud til dette brug ;o))

Kh Gitte
  • Ja, reference værdierne er forskellige fra laboratorierne.

På OUH er ref. værdierne:
    TSH: 0,30 - 4,00
    T4: 70 - 140
    T3: 1,45 - 2,50
    T3R: 0,77 - 1,33

Men det væsentligste er, at vi "finder" tallene, hvor vi har det godt!!!

Kærlig hilsen Annemarie
  • Øv glæden blev kort ....Det var ikke en udleveringstilladelse der var på plads ...men tilskuddet FLOT doktormand men det var ikke DEN jeg bad om ....sagde faktisk højr og tydeligt at den kunne vente. Nå min egen læge er vendt hjem fra ferie og prøver at køre udleveringstilladelsen igennem som en haster SUK en tålmodighed man dog skal have :-( Bare et lille piv

Malene: Super med din mulighed men jeg bor langt nordpå så turen til Tyskland orker jeg ikke ....Men dejligt du deler din viden :-)
  • Kære Bigheart.

Jeg er sikker på at din læge har udleveringstilladelsen liggende, når du har fået tilskudsbevillingen fra Lægemiddelstyrelsen. Tilskudsbevillingen bliver sendt direkte til hjemadressen - mens lægen får udleveringstilladelsen!!!!

Så du skal bare have udleveringstilladelsen samt recept hos e.l. i morgen.

Kærlig hilsen Annemarie
  • Hej Bigheart66,

Træls at det endnu ikke er OK med din udleveringstilladelse, men mon ikke det går i orden når du kontakter egen læge sådan som Anne-Marie skriver, det håber jeg.

Jeg forstår godt at du ikke orker turen til Tyskland, men heldigvis var de så søde på apoteket i Flensborg og de tilbød selv at sende det hjem til mig, så det er jeg helt sikker på godt kan lade sig gøre uanset hvor i Danmark man bor. Det var kun fordi min tålmodighed med ny Eltroxin efterhånden kunne ligge på et meget lille sted og fordi jeg bor forholdsvis tæt på grænsen at jeg selv hentede dem. Hvis der er nogen der kan bruge mit råd og ønsker flere oplysninger om apoteket osv så hjælper jeg hellere end gerne.

Jeg har forresten fået en mail fra en person hos lægemiddelstyrelsen hvor de bl.a. forklarer at "ændringerne i Eltroxin blev godkendt af lægemiddelstyrelsen på baggrund af en ansøgning fra GlaxoSmithKline, som var vedlagt relevant dokumentation for ændringen" - interessant, gad vide hvad de mener med relevant dokumentation?? Jeg har ikke svaret på mailen endnu, men har tænkt mig at gøre det inden for de næste par dage.

Jeg kunne godt tænke mig at vide om andre har modtaget sådan en mail fra lægemiddelstyrelsen??

Hilsen
    Malene
  • Hej Malene.

Ja, det har jeg og jeg har også fået det forklaret af Lægemiddelstyrelsen således:

"Der er foretaget forskellige farmaceutiske og kemiske tests og så klinisk test, som går ud på at dokumentere at der bliver optaget samme mængde i samme tidsrum af det aktive stof, som i gl. Eltroxin. "

Men hvor mange mennesker den kliniske test er udført på, ved jeg ikke. Det er der jo meget forskel på.

Kh Gitte
Log in eller Registrér for at kommentere.