Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Bivirkninger af ny Eltroxin - emner mgl.?

1293032343542

Kommentarer

• Hej Jørgen.
    Ja, sådan gjorde de også med mig tilbage i 1993 inden jeg fik opereret det meste af skjoldbruskkirtlen væk. Jeg fik dengang at vide, at det var fordi T3 og T4 ikke begge ville lægge sig i normalområdet. Det gjorde de så, når man blev doseret sådan, altså ligesom Annemarie skriver ;o)

Kh Gitte
  • Hej allesammen!
    Jeg er ny i debatten men en "gammel rotte" hvad angår Eltroxin....
    Jeg har taget Eltroxin i ca. 34 år og har altid haft det godt med sygdommen og med den gamle Eltroxin, så da jeg begyndte at få det dårligt for et par måneder siden tænkte jeg overhovedet ikke over at det kunne være pga. den ny Eltroxin, jeg havde jo kun fået at vide på apoteket at tabletten havde ændret udseende og ikke indhold!! Havde jeg vidst dengang hvad jeg ved idag var jeg aldrig begyndt på den nye Eltroxin. Men det er trods alt rart at vide at man ikke står alene med alle sine bivirkninger- tak for alle de gode indlæg her i debatten! Jeg forsøger nu at finde ud af hvordan jeg får fat i Euthyrox. Jeg ved man kan købe den på nettet men er i tvivl om reglerne. Skal man ha' en recept eller godkendelse fra sin læge eller kan man bare bestille på nettet?? Er I bare begyndt at ta' Euthyrox - eller anden medicin - uden at aftale dette med jeres læge?? Jeg vil meget gerne høre hvilke erfaringer I har med dette, da jeg ikke længere tør tage den nye Eltroxin, men heller ikke kan undvære medicinen. Glæder mig til at fra jer!
  • Kære Malene.

Jeg syntes, at du skulle tage kontakt til din læge hurtigst muligt.

Hvis han ringer til Lægemiddelstyrelsen, kan de hurtigt give dig en udleveringstilladelse til tbl. Euthyrox.

Ja, vi er virkelig mange efterhånden, som på ingen måde tåler ny Eltroxin. Det er simpelthen et helvede at leve med disse piller.

Kærlig hilsen Annemarie
  • Hej Anemone!

Tak for dit svar - det var godtnok hurtigt! Jeg har læst at du har prøvet Levaxin - er der forskel på Levaxin og Euthyrox?? Hvordan får man fat i Levaxin, skal det også købes på nettet?? Hvis du har prøvet begge, hvilken fungerer så bedst for dig?
  • Hej

Jeg har nu fået bevilget Euthyrox :-) JUBIII Det tog 12 dage fra lægen sendte ansøgning til jeg havde svaret i hånden. Håber nu, at det virker ....
  • Kære Malene.

Du kan også få lægen til at få udleveringstilladelse til tablet Levaxin. Jeg har fået disse i knap 5 uger.
    Gl. Eltroxin indeholdt natriumcitrat og i Levaxin er der i stedet tilsat talcum.

Så det er endnu svært at svare på hvilket produkt der er bedst for mig. Jeg har på fornemmelsen, at der ikke skal så meget Levaxin til, som ved Euthyrox. Da jeg overgik til Levaxin tog jeg 25 mkg mindre pr. uge. Ved mine blodprøver 3 uger efter præparatskift lå TSH på 0,60 - så jeg fik et stigende stofskifte!!! Jeg skal have taget blodprøver igen på fredag.
    Jeg oplever ingen deciderede bivirkninger. Men måske en følelse af, at stofskiftet er en smule forhøjet - og det er jo ikke Levaxinens "skyld" !!!!
    Men jeg har også haft en del præparat skift: Gl. Eltroxin, ny Eltroxin i ca 2 1/2 md, gl. Eltroxin pr. 16.03, Eutirox og nu Levaxin. Så kroppen skal indstille sig på alt dette.

Kære Bigheart.

Tillykke med din udleveringstilladelse. Jeg er sikker på, at du efter 1 uge (måske før), kan mærke en markant forbedring. For ny Eltroxin er dog det værst tænkelige gift - for mange af os stofskiftepatienter.

Ja, GlaxoSmithKline skal simpelthen ikke slippe med blot en "næse".

Hvad med de stakkels små børn, som skal have små doser, og heller ikke tåler ny Eltroxin???? Ja, det er simpelthen skrækkeligt, at én sådan pille kan komme i handlen uden alternativer (ihvertfald ikke på daværende tidspunkt).

Fortsat god dag.

Kærlig hilsen Annemarie
  • tak til annnemarie
    jeg har nu fået mine euthyrox , men de er sendt fra grækenland det forstår- jeg ikke der eret mærke i højre hjørne merc serond-og de har været lukket op. men jer tager dem alligevel det kan vil ikke blive værre

mange hilsner jørgen
  • Kære Anne-Marie og alle andre her på debatten!

Først til dig Anne-Marie, tak for oplysningerne vedrørende Euthyrox og Levaxin. Til Bigheart66: til lykke med udleveringstilladelsen, jeg håber virkelig at du får det bedre med den nye medicin.

Jeg kan ikke lige huske om det har været nævnt her på siderne - orkede ikke lige at læse alle 32 sider igennem!! - men det er faktisk meget nemt at få fat i Euthyrox. Igår aftes havde jeg egentlig besluttet at bede lægen skaffe en udleveringstilladelse, men jeg må indrømme at da jeg læste at det havde taget Bigheart66 12 dage at få tilladelsen, så må jeg indrømme at min tålmodighed slap op - godtnok virker 12 dage ikke som lang tid når jeg tænker på den tid jeg - og mange andre - har været tvunget til at tage den ny eltroxin, men udsigten til minimum 12 dage mere med ny Eltroxin virkede på det tidspunkt temmelig uoverskueligt for mig!! Jeg besluttede derfor at ta' sagen i egen hånd og forsøge at skaffe anden medicin på en anden måde. Jeg tænkte: "man må da kunne få Euthyrox i Tyskland" og søgte på nettet efter apoteker i Flensborg. Jeg fandt et hvor de taler dansk - kunne ikke lige overskue at skulle fortælle om alle bivirkningerne og selve situationen på tysk! - og så ringede jeg ned og spurgte om de forhandler Euthyrox. Det gør de heldigvis og det viste sig at apoteket har fået henvendelse fra mange danske stofskiftepatienter som kommer ned og henter Euthyrox i Tyskland. Det krævede kun et opkald til min læge der heldigvis var rigtig sød til at hjælpe og udstede en recept som de faxede ned til apoteket. Apotekeren var endda så flink at tilbyde at sende medicinen hjem til mig, men jeg ville gerne selv hente den (har kun ca. 1 times kørsel til Flensborg) så jeg kunne begynde at tage den allerede idag. Jeg talte med apoteket sidst på formiddagen og ved 18-tiden kunne jeg tage min første Euthyrox - det er da hurtigt!! Jeg håber at dette måske kan hjælpe nogle af Jer derude der ikke ved hvor nemt det egentlig kan gøres eller - af en el. anden grund - ikke kan/vil købe anden medicin på nettet. Det krævede kun få opkald fra min side og jeg var overrasket over hvor nemt det egentlig gik - hvorfor skal det være så besværligt herhjemme?? Dog vil jeg lige sige at vi selvfølgelig skal kæmpe videre for at få ændret forholdene herhjemme og jeg har læst mange gode forslag her på sitet om fx. omtale i MorgenTv osv, men er der nogen der er gået videre med ideen?? Hvad med at få sundhedsministeren i tale?? Jeg kender fx. en der har lidt forbindelse til nogle forbrugerprogrammer på TV - kunne det ikke være en idé at få belyst sagen på den måde?? Jeg ved at du, Anne-Marie, har talt med TL, ved du om de har tænkt sig at få sagen frem i medierne - for jeg synes den fortjener mere omtale end den allerede har fået!! Jeg har godtnok bivirkninger af den nye Eltroxin, men ifølge diverse indlæg fra Jer andre, er jeg vist ikke nær så hårdt ramt som nogle af Jer, jeg føler ihvertfald at jeg har overskud til at "gi' den en ordentlig skalle" og få sagen frem i medierne på en eller anden måde.

Nå, det var en ordentlig smørre, men jeg havde meget på hjerte og bare det at kunne starte på anden medicin har virkelig givet mig noget ro og overskud. Nu håber jeg bare at Euthyrox kan hjælpe mig og alle Jer andre, det kan ikke passe at vi skal gå rundt og ha' det så dårligt fordi et stort firma har handlet fuldstændig ansvars- og tankeløst!!

Mange hilsener fra Malene
  • TAk for god beskrivelst til Malene. Vil du ikke være sød og skrive om hvordan du får det på Euthyrox? Vil gerne selv skifte over. Hvorfor Euthyrox og ikke Levaxin. Hvordan valgte du? Tak.
  • Hej Skov,

Jeg valgte Euthyrox fordi jeg synes det er den medicin der bliver skrevet mest om. Hvis den ikke virker vil jeg selvfølgelig overveje Levaxin. Jeg er meget spændt på hvordan min krop reagerer på Euthyrox, jeg synes allerede jeg kan mærke en ændring på mine øjne, de er ikke nær så sviende og kløende som først på ugen, hvor jeg stadig var på ny Eltroxin. Måske er det bare indbildning eller ønsketænkning - tro flytter jo som bekendt bjerge!! - men jeg synes faktisk allerede jeg kan mærke forskel.

Go' weekend til alle!
Log in eller Registrér for at kommentere.