Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er der nogen her der gider skrive ?

Redigeret 11 november, 2008, 18:10 i Rygsmerter
hej

Jeg har lige fået tildelt førtidspension, og ved ikke helt endnu, om det er noget jeg er glad for, jeg føler mig nu ikke så gammel.Eegentlig er jeg kun glad over, at jeg ikke længere bliver udsat for flere af kommunens arb. prøvninger.

Jeg har været syg nu i ca.4 år, først var det knæet,som stadig i dag gir mig problemer, Så fik jeg en kanal op i hånden og ved samme lejlighed skule der fjernes en knude. det gik der betændelse i, plus de fik fejl op .så nu venter jeg igen på en ny op. Og oven i det har jeg i over 6 mdr. nu haft meget ondt i lænden, jeg blev sendt til fys og gik der 2-3 gange om ugen i ca. 2 mdr. til varme behandling, det hjalp ikke noget. min læge gav mig 2 blokader over et par gange, det hjalp heller ikke noget. Så kom jeg til en kiroprakter, og der kom jeg 3-4 gange om ugen, alt efter hvor ondt jeg havde. Der fik jeg besked på at jeg skal lægge med frostne ærter på lænden i ca. 10 min. hver time, det hjalp heller ikke. Der blev aldrig taget billed af ryggen,trods jeg flere gange spurgte om det måske kunne vise noget, men det ville han ikke, han mente at mine knogler havde sat sig fast, og det skulle bare løsnes op, så han kæmpede for sagen må jeg nok sige, når han var færdig med at vride i min ryg, kunne jeg knapt gå ned til bilen, og når jeg endelig nåede den, kunne jeg dårligt komme ind i den, ej heller køre hjem.

Det er nu ca. 3 mdr. siden jeg stoppede med det, for jeg fik mere ondt end godt.

Nu har jeg fået en mr. skanning og nu har jeg så fået avide at jeg har forrandringer i bruskskiverne på det nederste lændestykke, og en lille diskusprolaps, som sidder lavt ( hvad det så end betyder )? Og det var ikke noget der skulle skæres i for det var ikke så stort

Jeg ville ønske at der kunne gøres noget, så jeg ikke har så ondt mere,nu kan jeg ikke holde ud at stå i kø når jeg handler, har tit bare gået uden vare på grund af smerter, og jeg har svært ved at komme ud af sengen om morgnen.Der er flere ting jeg ikke kan mere pga. smerter.;-(

når jeg så læser om jer der er blevet gjort stive pga.dette djævelskab er jeg nu blevet i tvivl om jeg skal lade mig skære i ??? Jeg er lidt nervøs for hvad der så skal til, venter brev inden denne uge er omme fra køge syghus, ?

Hvordan er det at have fået op i lænden, altså stivgørende op. ?
«13456789

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Kaethe.

    Nu ved jeg ikke lige hvad du vil ha jeg skal skrive.
    Men her min historie,arbejdsskade juli 2004 blev scannet som viste stor diskussvulst på L4/L5 og lille prolaps på L5/S1, 4 disk i lænden dehydreret, disk buler en smule ind i spinalkanal på L4/L5.

    Indlagt i jan. 2006 på træningsophold i 2 1/2 uge uden den store virkning.
    Akut hold i ryggen i feb. 2007 opereret juli for prolaps på L5/S1.

    Gik godt indtil jeg gled på kældertrappen 3 mdr efter operation, opereret for re-prolaps på L5/S1
    jan 2008.

    Blev syg på anden dagen efter operation og fik helt vildt ondt ud i begge ben, scannet efter 3 mdr som viste re-prolaps igen som er omgivet af arvæv,nerverod fortykket/hævet,forstørret facetled på 2-3 niveuer,modicforandringer på L5/S1,tendens til glidehvivl.

    Næste station er stivgøring som jeg har afvist i første omgang.

    Så tænk dig godt om inden du vælger operation med mindre der ikke er andet at gøre,ved godt at det hjælper mange men der er ingen garanti

    Mange hilsner Jan.
    PS held og lykke med det.
  • Indstillinger
    Hej Jan

    Tak fordi du gad bruge tid. :-)

    Det e rart at nogen skriver til en, når man nu har en (profil)!

    Det lyder da heller ikke rart, med det du har været igennem. Har du så fået op nu, eller siger du stadig nej, og venter og ser tiden an ?

    Jeg ved ikke hvad jeg vil vælge, hvis det skal være op mod det jeg har nu, og en lille chanse for at jeg kan få det bedre, er jeg næsten villig til at lade mig op uden spørgsmål.

    Jeg ved ikke hvad det vil sige at få en op i lænden og den så bliver stivgjort, er det egentlig ikke bare som det er nu, dog uden smerter, og hvis det altså virker.

    Jeg har konstante smerter ved bevægelse, og kan til tider næsten ikke gå, for det gør så s..... ondt, at jeg bare har lyst til at lægge mig, og det kan jeg dårligt for det gør også ondt, at lægge ned.

    Har du også de problemer ?

    Med Venlig Hilsen Kæthe
  • Indstillinger
    Hej Kaethe

    Det var da så lidt :-)

    Jo det med smerterne kender jeg godt, jeg kører meget efter hvad kroppen siger, her er en eks. på hvordan en dag går for mig.

    Jeg står op går i bad laver morgenmad spiser så er det tid til dagens første hvil på 20-30 min inden jeg kører på arbejde, tar ca 15 min.

    Er i flexjob 20/15 timer, arbejder ca 15 timer resten er til pauser og hvil efter behov.

    Er hjemme ca halv 2, tar en hvil/sover mellem 1-2 timer, kommer an på hvordan jeg har sovet om natten, som regel ikke godt, resten af eftermiddagen bruger jeg på at vande blomster/rydde lidt op/div småting.
    Hvis jeg står og hænger for at lave mad og dække bord
    så tar jeg igen en lille hvil på 15-20 min for at kunne holde til at sidde og spise sammen med familien og laver ikke noget særligt om aftenen.

    Jeg går hos en dygtig fys 1 gang om mdr ca, som tar toppen af smerterne for en tid.
    Er også på smerteklinik i øjeblikket som må vi se om de kan hjælpe lidt også.

    Jeg har sagt nej 2 gange til stivgøring, jeg er lidt stædig og vil gi det en chance.

    Små gåture blir det også til, få lette øvelser, masser af udspændning.
    Det blev vist lidt langt HEHE, har helt glemt hvad du spurgte om, har du prøvet at google på stivgørende operation??

    Hilsen Jan
  • Indstillinger
    Hej Jan.

    Tak for tippet på google ;-)

    Jeg har lige kikket på googele for at læse om stivgørende op i lænden, jeg må nok sige at jeg blev overrasket, det er jo mega lang tid der går med det, og så må man ikke køre bil i 6 uger efter. Og så er man sygemældt i, jeg tror der stod 3 mdr efter. Ikke at det er et problem for mig, da jeg har fået min førtidspension. Men aligevel.

    Det ser ud til at jeg skal lide længe med det endnu,som jeg ser det er det måske en hjælp at blive op, så får man da om ikke andet hjælp, det gør jeg ikke nu. ;-)

    Jeg har søgt og spurgt alle steder, om det ville være muligt, med nogle hjælpemidler i eget hjem,men der sker ikke rigtig noget, måske har jeg bare kikket og spurgt de forkerte steder.

    En dag for mig.

    Jeg får hjælp, af mine børn til at komme ud af sengen,de dage hvor jeg ikke selv kan, går med meget små skridt, da det gør ondt i ryggen at stå, gå, til køknet og skænker mig en kop kaffe,som min kæreste satte over inden han køre på job,sætter mig ind i stuen med min kaffe, mens børnene gør sig færdig til skole. så lægger jeg mig på sofaen, der kan jeg selv komme op fra. så går jeg efter en times tid igang med at skralde kartofler, (her skal så lige nævnes at jeg har været igennem en uheldig op i venstre håndled, så den hånd er ikke så brugbar) så det bliver de første 4 kartofler der bliver gjort klar,så lægger jeg lidt igen, og efter en time ca. er jeg igen igang med kartofler, det bliver ca gjort over 3-4 gange på en dag, og så er de klar til aften. Og nu kommer det første barn allerrede hjem fra skole, jeg når intet om dagen, jeg er holdt op med at vaske gulv, det er ikke godt for ryggen, men er dog nød til at støvsuge 2-3 gange om ugen (har 5 hunde),men det er mine piger dygtige til at hjælpe med, når de kommer hjem, faktisk er det mine 2 piger der gør det meste når de kommer hjem, ellers blev der aldrig gjort noget her hjemme. De hjælper også med vasketøj og meget andet husligt arb. Og det bliver de helt klart belønnet med. De får 500,- hver mdr, + alt det løse. Men jeg mener bare det er jo ikke dem der skal lide også forde jeg lider...

    Mvh Kæthe
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg vil heller end gerne skrive.

    Jeg syntes at når en læge siger at der kun er en stivgørende operation tilbage,så er det et forsøg værd,jeg vil ikke kunne sidde bagefter og ikke føle at jeg ikke har prøvet alt der var at prøve,hvis du forstår hvad jeg mener.

    Jeg har været hele møllen igennem 59 gange ved kiropraktor,fysio,massør,akupunktur,rygskole,ringe rygsygehus,Åbenrå sygehus,Odense sygehus osv

    Jeg har prøvet en masse medicin.

    Jeg har 3 diskuspolapser,slidgigt samt modicforandringer i ryggen.

    jeg blev stivgjord i ryggen i dec sidste år, jeg er en af dem der har fået det værre,mit højre ben har taget varig skade.

    Jeg venter på afgørelsen om jeg skal på pension.

    har du spørgsmål ang operationen så spørg endelig jeg svarer gerne


    Mange hilsner fra Heidi K
  • Indstillinger
    Hej Heidi

    Nu skal man jo lige tænke sig om læge kan ikke love det bliver bedre, bare fordi de siger stivgøring af ryggen er det sidste de kan tilbyde.

    Jeg har nervesmerter i højre ben i forvejen,stiv lænd med daglige smerter,venstre ben driller også ind imellem.

    Når så han siger til mig han ikke kan garantere det blir bedre, så er det i mine øjne en stor chance at ta plus at man er opereret 2 gange uden ret store forbedringer i forvejen, har mistet lidt troen på det desværre, jeg kan da fungere lidt som det er nu hvis det blir værre ja så er der ikke meget livskvalitet tilbage.

    Jeg kan jo stadig nå at blive opereret, men det er jo også op til hver især hvornår grænsen er nået og hvor ringe man er.

    Men pøj pøj med det og god bedring til alle forhåbentlig.

    Mange hilsner Jan

    Ps tænk positive tanker solen skinner idag :-))
  • Indstillinger
    Hej Heidi k

    Jeg har lige været på nettet for at se om stivgørende op.

    Jeg blev slemt overrasket.

    10-12 DAGE INDLAGT....???
    hvad så med børn og andet, det er da lang tid, jeg har prøvet andre op andre steder, og er ALTID under eget ansvar taget hjem, lige fra jeg vågnede, og til sygeplejersken ikke gad diskutere med mig mere om jeg skulle hjem eller ej, jeg kan ikke holde ud at lægge der, og tænke på hvordan det går der hjemme, jeg ved godt at de har det godt, min kæreste er der jo, men aligevel. Så 10-12 dage er sørme lang tid, Hvor længe var du indlagt ?

    Hvordan føles det efter stivgørende op, jeg kunne forstå på det jeg læste på nettet, at man ikke må bukke sig, eller vride til siderne, hvordan kan man så tøre sig efter besøg på wc, og efter bad og mange andre ting???

    Hvad med hjælpemidler ?Skal jeg ud og købe ny seng og andre ting, som kan gøre tingene lidt nemmere, hvad har du gjort ?

    Det er trist at det ikke gik godt for dig og din op,og nu skal du måske igennem det hele igen eller ?, var det 56 gange du havde været inde med din ryg, puuuuuha, det tegner sig ikke godt, jeg har ikke været inde så mange gange med min ryg, altså på sygehuset, har kun været til mr skanning, og fik svaret (dommen) det har vist ikke hjulpet på ret mange med den op, måske man skulle lære at leve med de smerter, og den bevægelse mulighed man har nu, selv om den er ringe, og med mange smerter.

    Håber ikke at det er alt for forvirende det jeg har skrevet,når man skriver noget og tænker som gal på, hvad var det nu du skrev til mig, og prøver at svare så godt man kan.kan det hurtigt blive volapyk ;-)

    hilsen Kæthe
  • Indstillinger
    Hej Kæthe
    Det er altså meget forskelligt hvordan man regere efter en operation.Jeg er stivgjort i lænden sep.07 blev opereret onsdag og tog hjem på krykker søndag formiddag.Selve operationen tog lidt over 5 timer. Det er jo et meget stort indgreb så forløbet er noget længere end en diskusop. (er også op.for diskus nov.06. op.fredag hjem søndag middag)Da jeg vågnede efter den stivg.op. havde jeg fået en morfinpumpe lagt ind og heldigvis kunne jeg tåle den mange bliver syge og kaster op hele tiden men det slap jeg for.Jeg var hurtig frisk igen.Men efter op.skal man holde sig i ro i 3mdr.ikke bøje vride,bukke,og ikke mindst IKKE køre bil.Hvis du alligevel kører bil og der skulle ske noget er du ikke dækket af din forsikkring.Jeg er opereret på hvidovre hvor man holder et patient seminar kalder de det og der bliver man oplyst om alle de ting.Men igen det er jo forskelligt fra sted til sted.Bagefter valgte jeg genoptrænning på montebello og det var noget af det bedste der kunne ske.Det var intensiv genoptræning alle 3uger et ophold er på 3 uger men det kræver at man kan undvære familien(jeg har ikke små børn)jeg lavede ting jeg aldrig i hele mit liv havde forestillet mig at jeg kunne gøre det var lige fra styrketræning til fitness det var kanont.Alle der er rygopereret kan få sådan et ophold deres hjemmeside hedder www.montebello.dk der står alt man skal vide.Jeg fortsatte så bagefter hvor jeg har meldt mig ind i et træningscenter og kører videre.Hvor er jeg så idag jo jeg har fået en nerveskade har arvæv der sidder og trykker på nerveroden så højre ben er helt umuligt meget tit med mange smerter.Jeg er lige begyndt i arbejdsprøvning 3 timer om dagen til en start det er dejligt at komme ud mellem andre mennesker og virke igen.Men hvor er det trist at man ikkke kan så meget.
    Nå det blev til en ordenlig smørre men held og lykke med dig.Hanne
  • Indstillinger
    Hej Hanne.

    Ja jeg er klar over, at det er forskelligt fra person til person, og derfor kan man ikke sige helt nøjagtigt hvordan det virker på den enkelte.Og derfor heller ikke på mig, selv om det ville være rart hvis der blev sagt at sådan bliver det for dig:)

    Jeg ville ikke kunne være hjemmefra i 3 uger, jeg syntes, det var svært nok, at tage på ferie uden børn,i 8 dage, for første gang i år. Og min den ældste er 25, han bor dog ikke hjemme. Og nu har jeg kun de 2 små tilbage, og egentlig er de nu ikke så små, 11 og 13. Men aligevel for mig er de stadig små, og jeg er overbevist om at tingene ikke fungerer for dem, hvis jeg ikke er her.
    Og igen et sted ved jeg jo godt at det virker for dem, det har det jo gjort mens jeg var på ferie.

    Jeg har også hørt om rygskole, men hvis det også er et sted hvor man ikke kan komme hjem, ja så har jeg seriøst et problem, med mindre man kan tage sine børn med :-)

    Jeg har bare så svært ved at give slip på dem, jeg elsker dem bare så meget. Nå nu er det vist gået hen og blive en anden debat hehe :-)

    Jeg tænker bare, at hvis jeg ikke bliver op, hvad skal jeg så gøre med mine smerter, (jeg vil gerne forære dem dem til nogen, men ingen vil ha dem), men igen hvis jeg bliver op og det ikke virker som de fleste der er blevet op, ja så ved jeg som ikke om jeg kan klare mere.

    mvh kæthe
  • Indstillinger
    Hej Kæthe. (Og jer andre) :-)

    Jeg skal stivgøres fra L4-S1 d. 5 december på Silkeborg Sygehus.
    Jeg gjorde det samme som dig, nemlig googlede på stivgørende op osv. Var oz ved at falde bagover ved tanken om de 10-12 dage, men virkeligheden er altså en helt anden.
    Tror det er lidt ældre procedurer der ligger tilgængelige på nettet, for i det informationsmateriale jeg har fået fra Silkeborg, står der indlæggelse i 4-5 dage.
    Jeg kan komme på patienthotel på 3. dagen hvis jeg har det ok, og har en støtteperson som kan være "indlagt" sammen med mig.
    Efter 3 mdr skal jeg starte genoptræning på mit hjemsygehus og kan starte så småt med at arbejde/gå i skole efter 4-6 mdr. (Skal revalideres hvis alt går vel. Er sygeplejerske, men det kan jeg ikke længere pga ryggen).
    Det er rigtigt at man ikke må køre bil i 6 uger, men hvor man før i tiden skulle have liggende transport for at komme nogen steder, må man i dag gerne sidde som passager i bilen, hvis blot du har ryglænet indstillet rigtigt.
    Evt. hjælpemidler udlånes af dit hjemsygehus. Jeg skal fx tage mål på stol, seng osv og afl til en ergoterapeut når jeg skal til informationsmøde 3 uger før operationen.

    Mvh Jakle
Log in eller Registrér for at kommentere.