Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Spørgsmål :

1356789

Kommentarer

  • Indstillinger
    Til Solhat55.

    Nu er det ikke tilladt her i landet at tvinge et menneske til at slå sit barn ihjel (abort). Så når du skriver at mange mænd tvinger deres kvinder til abort, hvad er det så lige du mener? Foretager de indgrebet selv eller holder de en kniv for struben på den læge der skal udfører aborten, mens kvinden lænkes fast til briksen og bedøves så hun ikke kan gøre hverken fra eller til?

    Du har sikkert ret i at nogle mænd der ikke ønsker at blive fædre, stiller deres kærester/koner et ultimatum når uheldet har været ude - ham eller barnet. De mænd der gør dette, skulle have holdt bukserne oppe. - Men at nogen skulle være tvunget til abort, har jeg aldrig hørt om her i landet.

    Derimod har jeg flere gange hørt om mænd der gerne ville have haft det barn, som deres kærester/koner valgte fra og det synes jeg er synd.

    Sue
  • Indstillinger
    Sue – det er muligt du synes det er ”synd” for en mand, at han ikke får det barn han har ”ønsket” sig, men ved du hvad? – Hvis han VIRKELIG ønskede sig et barn, - så skulle han have sikret sig at kvinden OGSÅ ønskede sig et barn!

    Ufrivillige graviditeter skyldes oftest manglende brug af kondom, hvis ansvar er dettte? Kvindens? Er det vigtigere at hun fylder sin krop med hormoner døgnets 24 timer, end at han slipper for at bruge det dér irriterende gummi???

    Og du vil sige – gummiet er så ligeså meget hendes ansvar… javist så, men hvad hvis hun hver eneste gang skal kæmpe imod en mur af modstand, for ”det er jo ikke det samme” – OG ”der sker nok ikke noget”.

    Hvem er det der skal på hospitalet og suges ud? Er det ham???!
    Hvem sidder måske tilbage bagefter og føler sit liv, fysisk og psykisk – i ruiner? – uden at få forståelse nogen steder fra for ”du valgte jo selv”, - er det ham???!

    Jeg har endnu ikke mødt den mand, der ønskede sig død pga en abort, men de kvinder findes – hvor det barn der slås ihjel- bliver en del af dem selv.

    Skam dig for din fordømmende holdning – helt ærligt!
    Du mangler 100 % empati og forståelse for andre situationer end din egen.
  • Indstillinger
    Til q6q8q10

    "Skam dig for din fordømmende holdning – helt ærligt!
    Du mangler 100 % empati og forståelse for andre situationer end din egen.."

    Hvor kom det fra?

    At to mennesker på en debat ikke er enige, kan ikke komme som nogen overraskelse for dig - så find venligst en mere moden debat stil frem!

    Mænd og kvinder er skabt forskelligt og det er kvinden der skal bære barnet, hvis og når et sådant undfanges. Dette ved kvinden og hun har dermed også det overordnede ansvar for at beskytte sig mod uønsket graviditet.

    I stedet for at bruge så meget krudt på at diskutere hvem der bør beskytte sig og med hvad, skulle vi hellere diskutere de spørgsmål som jeg stillede i min trådstart og som du endnu ikke har svaret på.

    Godaften fra Sue.
  • Indstillinger
    Til Sue1234

    Du har endnu ikke svaret på mine spørgsmål til dig. Så jeg prøver lige igen.

    Mener du så heller ikke i orden at få en abort, hvis barnet/fosteret har livstruende sygdomme, alvorlige misdannelser, kromosomfejl m.m.? Og hvis jo, hvad er så forskellen?

    Mvh Karina
  • Indstillinger
    Hej Karina.

    Vi har allerede en lov i dag, der beskytter mennesker mod medlidenhedsdrab/aktiv dødshjælp. Desværre omfatter denne lov ikke de ufødte, der syge som raske udslettes ca.40 af hver dag her i landet.
    Jeg er ikke dommer over levende og døde, det er ingen af os og det er virkeligt et skræplan at bevæge sig ud på, når man begynder at tro man er.
    Håber dette var svar nok.

    Sue
  • Indstillinger
    Citat:

    "Mænd og kvinder er skabt forskelligt og det er kvinden der skal bære barnet, hvis og når et sådant undfanges. Dette ved kvinden og hun har dermed også det overordnede ansvar for at beskytte sig mod uønsket graviditet."

    Svar:

    Jeg er ikke enig. Jeg mener, det er lige meget begges ansvar at sørge for prævention, hvis de ikke ønsker at samlejet skal ende med en graviditet. Det er jo både manden og kvinden, der evt. bliver forældre...

    Citat:

    "I stedet for at bruge så meget krudt på at diskutere hvem der bør beskytte sig og med hvad, skulle vi hellere diskutere de spørgsmål som jeg stillede i min trådstart og som du endnu ikke har svaret på."

    Svar:

    Jeg mener da bestemt, at der er kommet mange svar på start-tråden. Mange forskellige svar, fordi vi ikke alle sammen er enige.
    Jeg selv synes ikke, at abort er den optimale løsning, og jeg mener bestemt ikke, at retten til fri abort skal bruges som "forsinket prævention". Jeg går således ind for brug af prævention:-D
    Men der er også tilfælde, hvor jeg har forståelse for, at der vælges abort - f.eks. ved svære fosterskader, eller hvis graviditeten er et resultat af voldtægt, eller hvis kvindens helbred er i fare.
    Jeg kan udmærket respektere, at andre har en anden holdning end min, og jeg håber, at det samme også gælder den anden vej rundt.

    Venlig hilsen KB
  • Indstillinger
    Hej KB.

    Jeg har også forståelse for hvorfor nogle mennesker kan have lyst til at fravælge et sygt barn - vi vil alle gerne have sunde og raske børn, men det er ingen ret.
    Jeg har også stor forståelse for at en ung pige som er blevet gravid som følge af voldtægt - ikke har lyst til dette barn - men barnet er stadig uskyldigt.
    Jeg forstår at der er tidspunkter i livet, hvor en graviditet kommer ubelejeligt, men barnet eksisterer og det er vores ansvar.

    Du mener at kvinden og manden har et lige stort ansvar for ikke at blive uønsket gravid. Fysikken lægger det dog over til kvinden her, at tage det overordnede ansvar - mener jeg.

    Jeg synes der skulle bruges meget mere tid i skolerne til seksual oplysning og at den generelle ligegyldige holdning til abort, skulle granskes nærmere. Uønsket graviditet er ikke det eneste der kommer af ubeskyttet sex, det gør også kønssygdomme der senere i livet kan medfører livmoderhalskræft, men man vil i Danmark åbenbart hellere behandle sygdommen, end forebygge den! Hvorfor er vi i vesten så bange for at tage ansvar for os selv og vores handlinger?

    Sue
  • Indstillinger
    Hej Sue

    Jeg mener at vi i langt større grad vi den vestlige verden netop tager ansvar for vores handlinger - ved aktivt enten at vælge eller fra-vælge det kommende barn.

    Synes det er smaddersynd og uansvarligt (både overfor sig selv OG det kommende barn) at vælge at føde et uønsket barn! Jeg er sikker på at børn sagtens kan mærke om de var på ønske- eller hade-sedlen!

    Årsagen til vores uenigheder ligger jo ikke i ansvar/mgl. ansvar - men definitionen på hvornår noget er liv eller ej.

    Fx. ser jeg ingen moralske skrupler ved at bruge en fortrydelsespille (som svarer til at bruge mini-piller). Såvidt jeg ved at du også modstander af p-piller, ikke?

    Må jeg spørge dig, hvilke præventionsformer, du vil anbefale (udover afholdenhed, som vi jo nok alligevel ved ikke overholdes *ss*) ?

    mvh
    Mette
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg synes abort/ikke abort er et spørgsmål på linie med tro. Personligt er jeg helt klart for abort, og jeg synes, at det i mange forskellige situationer er det enete rigtige. Både hvis fosteret fejler noget, men også hvis man vælger det fra af andre årsager. For mig er et lille foster ikke et menneske - for andre er det. Vi kan aldrig alle blive enige på dette område, ligesom vi heller aldrig bliver enige, når det kommer til tro. Men så må det (efter min mening) være flertallet, der bestemmer om det skal være lovligt med abort eller ej. Dem der så er imod, kan jo bare selv vælge aldrig at få en abort, så har de vel deres på det rene.
    Til jer der er imod abort: Er det fordi I er meget kristne, at I ikke kan acceptere, at det i vores samfund er i orden med abort?

    Mvh Karina
  • Indstillinger
    Hej Karina

    "Hej Til jer der er imod abort: Er det fordi I er meget kristne, at I ikke kan acceptere, at det i vores samfund er i orden med abort?"

    Nu ved jeg ikke om man kan være meget eller lidt kristen - enten tror man vel på Jesus, eller også gør man ikke!

    Jeg mener ikke at modstand mod drab af ufødte forudsætter at man er kristen - det ville da være uhyggeligt hvis alle ikke kristne mente at drab var okay.

    Du mener ikke at et foster er et barn, men hvis du tog og undersøgte hvad der gemmer sig bag ordet "foster" ville du vide at det er et barn der blot ikke er blevet født endnu, men eksisterer/lever i bedste velgående.

    Hilsen Sue
Log in eller Registrér for at kommentere.