Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Hvem har forstand på medicin

1111214161721

Kommentarer

• Hej igen

Marietidsel kapsler, de er fra Drogeriet. Jeg håber de er gode nok. Ellers må du endelig fortælle mig det. De var ikke så dyre, så de kan skiftes ud om nødvendigt. Der står ikke andet end de indeholder400 mg marietidselfrø og oksegelatine.
    Så håber jeg ikke, jeg får kogalskab. Men det hører man aldrig om mere, så det er måske udryddet.
  • Ja, det går stadig fremad. Her til morgen ser mine ben bedre ud. Jeg anede ikke den medicin kunne gå så hårdt ud over mine ben, men det hjælper nu, heldigvis. Det bliver langsomt bedre og bedre.

Hvis jeg var diktator her i landet skulle der ændres en hel del. Jeg tror efterhånden lægevidenskaben er nået så langt, at en praktiserende læge ved for lidt om medicin.
    Men det er naturligvis meget billigere blot at sige, det er noget indbilder vi os. Derfor term.
    Så kan de mennesker med mange penge købe sig til en god behandling. Vi andre må nøjes.

Selv min mand kan se det hjælper og det siger ikke så lidt, hehe. Jeg har jo også været så træt at jeg ikke orkede noget. Det hele roder, men i dag syntes jeg, at det også begynder at hjælpe på energien. Så kan jeg måske få bestilt lidt.

Jeg ved heller ikke, hvorfor man er så dum. Det kommer snigende, trætheden, hævelsen o.s.v. Man fatter ikke rigtig hvad der sker, før den er helt gal. Jeg ærgrer mig over, jeg ikke købte marietidsel med det samme, du skrev det. Nu er jeg spændt om det virker.
    Jeg tager ikke den halve tablet ekstra igen uden videre. Så skal det da gå helt ad pommern til med blodtrykket først.

Det passer, de oplysninger du har givet mig. Du ved mere om medicin end lægen gør.
  • Hej Persille

Åh, hvor godt at dine ben er på vej til at blive bedre. Det at du har været så træt er også typisk for leverproblemer. Det skal nok blive bedre med energien også.

Dine marietidsler lyder altså ok. Lamberts er vist de eneste der oprenser det aktive stof i marietidsel. Det hedder silymarin, og er det eneste der kan behandle en forgiftning med grøn fluesvamp, så det er potente sager.

Det er faktisk også grunden til at jeg ikke bare skriver min naturlæges navn her på netdoktor. Jeg har lovet at lade være, fordi han er bange for at blive lukket ned. For naturlægemidler hvor det virksomme stof er oprenset risikerer at blive kaldt for lægemidler, og så må det kun sælges af læger :-(

Det er noget mærkeligt noget. Men heldigvis er marietidsel ganske rigtigt ikke så dyrt. Du kan prøve dig frem til hvor mange kapsler du behøver. Jeg kunne forestille mig at en god "spand" her i starten vil være godt til du er på toppen igen, så kan du gå ned på en lavere dosis.

Husk det kan godt variere lidt hvor meget du behøver, for det afhænger også af hvor stresset du er og den slags.

Lige nu tager jeg selv 600 mg oprenset silymarin dagligt, men jeg er også et over-skravl ;-)

Se bare, solen skinner, foråret er i fuld gang, fuglene synger og du er på vej ;-)
  • Hej Asklepios1

Jeg er blevet lidt i tvivl. Du skriver, du tager 600 mg og det skulle være en pæn portion.
    Men på min pakning står der at hver kapsel indeholder 400 mg og der skal tages 1 til to kapsler tre gange daglig.
    Jeg har læst en del om marietidsel og der står man skal passe på dårlige kvaliteter, de kan indeholde "andre ting".

Mon de "andre ting" kan være med til at fylde de 4oo mg op. Siden der skal tages så mange kapsler. Åh, jeg ved godt jeg sikkert spørger om noget du ikke har mulighed for at svare på. Men jeg har da lov til at håbe alligevel.

Mine ben får det stadig bedre, det er dejligt. Jeg har købt nogle "compressions sock", de sidder godt syntes jeg og jeg nyder at have dem på. De hedder asics og kostede 250 kr. Jeg håber de er gode nok. De passer mig og når ikke for højt op. Jeg købte dem i en sportsforretning-

I går fik jeg både vasket køkkengulv og støvsuget. Så min energi er også ved at vende tilbage. Det er helt sikkert min medicin jeg igen har været ved at blive syg af. Selv min mand siger han tror det er medicinen. Det er store ting, når han siger det.

Jeg tænker en del over hvordan du selv har det. Du har vist dit at kæmpe med. Samtidig hjælper du andre, men det afleder sikkert. Jeg håber du har det godt.
    Også en hilsen til kameliadamen. Jeg tænker på dig og sender jer begge mine varmeste hilsener. Jeg føler vi er i samme båd.

Jeg er lykkelig for mine brystsmerter er helt væk og jeg bløder ikke om natten. Det er jo også et bevis for at det var lægen, der tog fejl.

Bare læger dog ville lytte. Ikke "lytte", men LYTTE til, hvad man fortæller.
  • Jeg håber fortsat på et svar for jeg er i tvivl om, hvor meget Marietidsel jeg skal indtage.
  • Hej Persille

Jeg nåede slet ikke at kigge herind i går, for det var een af de dage hvor jeg rendte fra den ene aftale til den næste. Men det er faktisk rart endelig at kunne den slags igen. Jeg husker alt for tydeligt hvordan jeg 3 år siden bare kunne ligge i sengen med stærke smerter i hele kroppen. Jeg var så træt at jeg ikke engang kunne føre en samtale ud over få minutter. Det vil jeg ikke ønske for min værste fjende. Ægteskabet røg desværre også på den konto. Mænd har på en eller anden det værre hvis konen bliver meget syg end omvendt.

Heldigvis går det mod lysere tider for mig også nu. Og jeg er blevet endnu mere glad over de små ting end jeg var i forvejen. Du har ret i at indlæggene her på netdoktor også er en form for afledning. Men mere sådan, at da jeg begyndte at have overskud til at skrive herinde, så gav det mig en anden identitet end hende der hele tiden skulle tages hensyn til og som var den syge. Alle mennesker har brug for at være noget for andre i en eller anden form. Det er svært at være den, der altid tager imod og ikke kan give noget. Så det at skrive herinde, og også indimellem kunne se at mine råd rent faktisk har hjulpet, har været en stor hjælp i kampen mod at blive rask nok til at kunne arbejde igen.

Jeg tror ikke du skal være så nervøs for dine marietidsler. Du skrev at kapslerne indeholdt oksegelatine (til kapslen) og så frøene, og det er meget fint. Den eneste forskel på mine og dine er, at jeg er sikker på hvor meget af det aktive silymarin der er i hver pille (mine er ikke kapsler) netop fordi det er renset op. Her kan der være forskel mellem hver kapsel i dine fordi indholdet af silymarin kan variere mellem frøene. Men frøene indeholder ikke noget du skal være nervøs for, de andre komponenter er helt uvirksomme. Det svarer til at gnaske græsfrø.

Det er derfor at du må føle dig frem. Ligesom Kameliadamen også har beskrevet med perikon. Her stod der een dosis på pakken, men Kameliadamen fandt så ud af at hun skulle øge dosis.

Du skal huske på, at jeg stadig er særlig skravlet. Jeg bliver altid nød til at tage doser som kan få andre til at blive så gamle som Metusalem, bare for at fungere i hverdagen. Den almindelige dosis af mine tabletter er 1 (200 mg silymaring) om dagen, nogle kræftpatienter er vist oppe på 2, så du kan se at 3 som er lig med 600 mg silymaring dagligt er noget af en hestedosis. Men jeg er nød til det, for ellers får jeg så mange bivirkninger fra min smertestillende medicin at jeg slet ikke kan fungere. Og på trods af det , er jeg stadig nød til at være meget omhyggelig med søvn.

Så selvom du har haft symptomer på at din lever har været under pres, så tror jeg altså at du meget hurtigt vil kunne mærke en stor forskel.

Prøv at tage det der står på pakken her i starten. Kan du ikke mærke nogen effekt, så øg til det dobbelte i en periode. Så skal det nok komme. Magnesium og B-vitaminerne virker som "levermad", de leverer det leveren skal bruge for at kunne fungere optimalt. Marietidslen hjælper så leveren til bedre at kunne tåle din medicin på den måde, at levercellerne ikke går i knæ af at skulle nedbryde medicinen, men uden at hindre at leveren får gjort det ved medicinen det er meningen den skal -nemlig at omdanne den fra fedtopløselig til vandopløselig så du kan tisse medicinresterne ud.

Vil du istedet have dem jeg bruger, så sig til. Så opretter jeg lige en email-adresse som vi kan snakkes ved på, for af de grunde jeg skrev sidst så har jeg altså lovet højt og helligt ikke at skrive min naturlæges navn herinde.

Dine kompressionssokker lyder altså fine nok. Der findes jo flere slags, men asics er jo et mærke man kan stole på. Og du kan jo også mærke effekten. Det vigtigtste er, at du kan mærke at de laver en kompression men stadig er til at holde ud at have på i længere tid. 250 kr er bare prisen, de nylonudgaver man kan købe i Matas koster det samme. Og de går endda let istykker og gør ondt efter nogle timer. Og så er de et helvede at tage af og på. Og effekten går ret hurtigt af, efter få ganges brug.

Jeg håber det kunne hjælpe lidt. Men hvor er det dejligt at høre al den energi du er ved at få igen!

Ja, lægerne skulle lære at LYTTE lidt mere. Jeg tror også de er ved at være opmærksomme på det. Jeg læste i går at der nu er ved at komme øget fokus på, at lægerne skal lytte til patienterne. Det var vist på Jyllandsposten, men nu kan jeg selvfølgelig ikke lige finde linket :-(
  • Hej igen

Tusind tak for dit svar. Jeg bliver virkelig så glad over at møde forståelse. Og jo, det er rart, hvis nogen kan bruge det man skriver, sådan føler jeg det også.
    Det har jeg i allerhøjste grad kunnet med dine råd. Meget mere end du måske tror. Jeg vil prøve at gøre, som du skriver.

Jeg går også meget lettere nu igen, mine ben føltes ellers så tunge, når jeg gik på trappen.
    I øjeblikket gider jeg ikke måle blodtryk, for jeg vil ikke have mere medicin.

Jeg er glad for du siger god for strømperne, de er dejlige at have på. Jeg kendte ikke mærket.
    Mine ben har normal størrelse igen, så det er da gået pænt hurtigt, det “snører” bare omkring dem, men det forsvinder så snart jeg tager strømperne på.

Jeg husker du for et stykke tid siden skrev din mand var gået og jeg har tænkt på, hvordan du havde det. Det er dejligt du har det så meget bedre. Jeg ved jo hvor lykkelig man bliver, når hjælpen kommer.

Jeg vil prøve at kigge i Jyllandsposten. Nysgerrig er man jo altid.
    Jeg vil lige tilføje jeg fandt et test om leveren. For sjov ville jeg lige prøve. Resultatet viste at min lever er belastet. I dette tilfælde tror jeg på testen.

Mange hilsener.
  • Hej Persille og Asklepios

Hold da op en lang tråd :O) jeg har skimmet igennem og set nogle lighedstegn som har gjort mig lidt nysgerrig.

Jeg har tidligere på netdoktor skrevet om mit kalium problem. Det bikser jeg stadig med. Tallet ligger på 3,4 og jeg har vand i kroppen. Forløbet på sygehuset som jeg har været igennem har jeg afsluttet da lægen mente det var ok at jeg havde et kaliumtal mellem 3,1 og 3,5. Hvorfor jeg har vand i kroppen kunne hun ikke svare på.
    Min praktiserende læge har nu taget over og sendt mig til en nyreafdeling for at få ordentlig besked (på sygehuset ville de ikke sende mig videre da de mente at nyrerne var OK). Desværre kan jeg først komme til midt i juni.

På nuværende tidspunkt tager jeg 1 Sparkal om dagen. Jeg har prøvet at tage 2 og taber mig med det samme. Min praktiserende læge vil helst ikke jeg tager mere end 1 indtil vi ved mere om mit kalium. Vanddrivende og kaliummangel hænger ikke så godt sammen som I to ved alt om.

Mine ben er tunge og det strammer meget. For år tilbage havde jeg tit om sommeren at mine ankler hævede så jeg havde lår helt ned i skoene. Sådan er det ikke nu - nu er det hele benet der føles total stram. Min vægt er som sagt også steget. Jeg er begyndt at løbe, men det er svært med så tunge ben. Morgen løb er absolut at foretrække.
    Jeg bruger også kompressionsstrømper som i har skrevet om - det holder da lidt facon på skankerne :O)

Persille du skriver om nogle smælde lyde du får i hovedet og korte svimmelheds perioder. Dem kan jeg nikke genkendende til. Også øjen forstyrrelse har jeg i perioder.

Hvad jeg ikke har er blodtrykssænkende medicin da mit blodtryk er OK 114/76 sidst jeg fik det målt på sygehuset og en puls på 60.

Jeg vil så gerne finde et middel til at mindske væsken i min krop. Kan jeg mon få glæde af marietidsel/mælketidsel præparatet eller er det kun hvis jeg har lever problemer? Har jeg ikke også et problem med salt balancen når mit kalium er så lavt? Synes der står noget om dette i tråden.
    Jeg tager forresten magnesiumtilskud på anbefaling af dig Asklepios eller var det Kameliadamen...... og det har betydet at jeg trods alt er kommet op på de 3,1 - 3,5 i kalium.

Ved godt at dette er lidt usammenhængende men måske i kan se hoved og hale i det ;O)

Hilsen
    cedeho63
  • Hej Cedeho

Ja, Persille og jeg er efterhånden kommet godt rundt i trådens emne, men det er også både meget spændende og af stor betydning for livskvaliteten. For hvad hjælper det, at lægerne udskriver medicin der skal holde os i live, hvis den selvsamme medicin giver så mange bivirkninger at livet bliver en pine?

At gå og være træt og uoplagt hele tiden er helt forfærdeligt. Man skal nok have prøvet det for helt at kunne sætte sig ind i det -og den tvivlsomme fornøjelse har jeg også haft, pga. medicin jeg slet slet ikke kunne tåle.

Samtidig må man jo nok bare konstatere at de fleste læger ikke helt er skarpe nok på det punkt med saltbalancen. Det er vist kun nyrelægerne der helt forstår betydningen.

Jeg skal vist lige udrydde en misforståelse. Når jeg skriver salt så mener jeg også kalium. Salte er en stofgruppe i det periodiske system, den der grumme liste der altid hænger i fysiklokalerne. Natriumklorid er hovedbestanddelen i køkkensalt, og derfor tænker de fleste mennesker på netop natrium og klorid når man siger salt.

Jeg er glad for at høre at du har fået dit kalium op ved at tage magnesium-tilskud. Hvor meget tager du? For det kan være at du ikke helt får nok. Dit behov er ganske givet større end normalt pga din medicin, og hvis dine nyrer har lidt svært ved at følge med også, så er behovet endnu større. Magnesium virker nemlig ikke kun som guf for leveren, magnesium er faktisk også nyrebeskyttende i sådan en grad, af nyrelæger i lande hvor man skal betale for al behandling selv, til tider ordinerer magnesium til de nyrepatienter der ikke har råd til normal medicin. Det har jeg fx oplevet i Korea -Sydkorea, altså....;-)

Marietidsel vil bestemt være en god ide. Nu kender jeg jo ikke så meget til din baggrund som ved Persille, men leveren har jo en del arbejde med at nedbryde medicin. Desuden arbejde lever og nyre sammen om at styre hvor meget vand og salt du skal have i kroppen. Jeg kunne som tidligere skrevet ikke undvære marietidsel. Har jeg glemt at tage det, opdager jeg det efter nogle timer ved at jeg bliver træt, forkvalmet og får hovedpine. Så snart jeg tager det går det væk igen.

Men som ved Persille, så må du mærke efter din dosis. Det afhænger helt af hvordan din krop har det lige nu, om du har drukket alkohol eller er stresset.

Hvis du har set et par afsnit af Doktor på Prærien (tror jeg den hedder), så vil du vide, at den the som den kvindelige læge i cowboyserien bruger i tide og utide er brygget på marietidsel. Det er nemlig gammel indianermedicin. Men effekten er altså veldokumenteret i anderkendte tidsskrifter, og det aktive stof i marietidsel, silymarin, bruges også nogle steder i USA på sygehusene. Det er også derfor at silymarin ikke kan købes oprenset i helsekostbutikker -silymarin betragtes nemlig som et lægemiddel -fordi det er en urtemedicin der virker!

Det er lidt svært at sige hvorfor du har alt det vand i kroppen, men jeg kan give et bedre bud hvis jeg også får et tal på din natrium og evt. kreatinin.

Det vil også hjælpe hvis du kan fortælle lidt om du får birvirkninger af medicinen eller ej -og hvilke.

Men ud fra det du allerede har skrevet, er der da en del der tyder på at du altså har kludder i dine salte. Tallene er sikkert ikke så skæve igen, for ellers ville din læge have reageret. Men din læge glemmer altså ,at nogle bare er mere følsomme hvad saltbalancen i kroppen angår end andre, og du er nok en af de følsomme på det punkt.
  • Hej cedeho63

Jeg håber Asklepios kan svare dig.

Jeg har ikke smældlyde, men nærmest ligesom om bevidstheden forsvinder brøkdelen af et sekund. Men jeg er svimmel. Hvis jeg bukker hovedet ned, når jeg f.eks. vasker hår drejer det hele rundt. Jeg må stå stille og holde på vasken.
    Jeg håber på det forsvinder.

Jeg har også haft “lår i skoene”, men det begyndte at forsvinde, så snart jeg satte blodtryksmedicinen en halv tablet ned. Det strammer dog en del i mine ben endnu. Det første jeg gør, når jeg står op er at hale de strømper på.

Jeg var meget syg af kaliummangel, det var 2,5 plus der også var “uorden” i elektrolytter. Jeg aner ikke helt hvad det er, men det er noget med salte.

Jeg ved bare min læge ikke anede en dyt om noget af den slags. Han gav mig antibiotika i store mængder uden jeg havde brug for det. Han kom senere under tilsyn. Men det er han ikke mere har jeg læst. Manden var flink nok, men vidste ikke meget.
    Det harmer mig man forventer vi skal have tillid til og tro på en enkel læge, som ikke hjælper, fordi han ikke ved noget. Hvor går man hen, når man er hamrende syg og hverken ens egen læge eller vagtlægen er klar over noget som helst.

Jeg læser man skal henvende sig til sin læge, lægen vil spørge ind til dit og dat. Såe, det har jeg aldrig været ude for i masser af år. Jeg har fået nervemedicin for mit blodtryk, som ikke blev målt.
    En anden lægen hjalp mig heldigvis. Men det kan da ikke være meningen det skal være som at vinde i et lotteri, når man henvender sig hos lægen. Sådan føler jeg det og jeg venter stadig på en undskyldning, som aldrig kommer.

Min kære søster fik et par smertestillende tabletter og døde en halv time efter lægen var gået. Nej, der er noget hamrende galt med hele det system.

Jeg har det virkelig dårligt med den svigten jeg har været udsat for gennem mange år. Min nye læge, som med et venligt smil siger ved første og eneste besøg han ikke tror på, jeg ikke tåler kopimedicin. Han spørger ikke engang hvorfor jeg mener det. Der var ikke tid til at forklare noget som helst.

Jeg håber Asklepios kan give dig et par råd. Jeg ved jo hvor forfærdeligt det kan føles. Heldigvis er jeg nu fri for alle mine smerter og bløder ikke mere på hovedpuden om natten. Det er ikke lægen, jeg kan takke, men den hjælp jeg har fået på nettet.

Åh, jeg må stoppe inden jeg kommer for meget i gang. Undskyld, fordi jeg ikke kan lade være, for det hjælper dig ikke. Men det hjælper mig at snakke.
Log in eller Registrér for at kommentere.