Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Hvem har forstand på medicin

1101113151621

Kommentarer

• Hvad vil jeg denne gang, jeg trænger måske bare til at få "luft"
    Mit blodtryk ligger stadig pænt efter jeg satte medicin doseringen ned.

Mine ben hæver desværre meget og det trykker/banker. En ukendt, jeg mødte i går, sagde jeg straks skulle gå til læge med de ben, men jeg er jo så vant til ikke at blive regnet med.
    Men hun sagde hun var faguddanet og det ville gå galt, hvis ikke jeg gjorde noget. Endnu kunne det forsvinde, men jeg skulle gøre noget straks, sagde hun efter at have følt på det værste ben. Det var for spændt.
    Er det mon ikke nok at købe støttestrømper. Jeg kender dem ikke rigtigt, har nogen kendskab til dem.

Det er forfærdeligt, men jeg kan næsten mærke tårer i mine øjne, for det sundhedssystems mistro kan jeg ikke klare mere.
    Hvad skulle jeg have gjort uden mine gode hjælpere på nettet.
  • Kære søde Persille

Det er dejligt at høre at dit blodtryk stadig ligger hvor det skal, men det lyder ikke godt med de ben.

Hvis de er så hævede som du beskriver, så kan du risikere at få sår der har svært ved at hele op. Så der er desværre ingen anden udvej end at tage en tur til lægen for væsken skal altså ud.

Jeg kunne forstille mig at han vil give dig noget vanddrivende. Det er jo lidt et tveægget sværd for dig, fordi der er en risiko for at du reagerer kraftigt på medicinen. Men du kan ganske givet modvirke en del af det ved at tage en 4-5 stk marietidsel samt B-vitaminer og magnesium som vil hjælpe din lever til at følge med. B-vitaminer tages mest optimalt om aftenen, fordi leveren har sin "prime time" om natten. Jeg kan ikke huske om du også tager en god multivitamin, men det vil også være en god ide.

Har du det meget meget elendigt med den læge, så er der jo også muligheden for noget vanddrivende naturmedicin, myntethe og camillethe er fx. vanddrivende, men i første omgang lyder det til at være mere end normal naturmedicin kan klare.

Det er også pokkers med den læge. Men jeg forstår godt at du ikke orker endnu et skift. De rigtig gode læger er desværre noget af en sjældenhed.

Jeg tror dette her er en overgangsperiode, for når din lever kan følge bedre med igen så skal vandet nok komme ud af sig selv. Det kan også være at du skal have en kompressionsstrømpe i hvert fald i en periode, det ordineres af lægen.

Jeg har prøvet de almindelige støttestrømper fordi jeg trods min yngre alder har nogle elendige vener i benene. Men jeg synes ikke rigtig de virker, og dyre er de også. Jeg har istedet lige købt nogle støttestrømper udviklet til løbere. Det er en hel ny slags, og de virker og er også behagelige at have på i længere tid, hvor de almindelige støttestrømper godt kan give smerter.

Hold fast i at det faktisk går en hel del bedre allerede! Foråret er endelig ved at komme i gang, og det er du også -I to følges ad, foråret og dig. Det skulle slet ikke undre mig om du og bøgen springer ud samtidig ;-) hvis du altså lige får gang i særligt marietidsel og B-vitaminer.

Jeg ville være et lallende medicinvrag plaget af enorme bivirkninger uden de to tilskud, sammen med en god multivitaminpille.
  • Kære Asklepios12

Mange tak for dit svar, det er opmuntrende. Jeg skal til byen i dag og købe Marietidsel. Jeg vil også købe noge løbestrømper.
    Jo, jeg tager både en blandet vitaminpille og levertran.

Joe, jae, jeg bliver vel nød til, måske, at snakke med en læge. Der er heldigvis en læge til i lægehuset, ham kunne jeg jo prøve.

Jeg er bange for vanddrivende medicin, jeg har en gang været indlagt akut, fordi min læge ikke tog mine klager alvorligt.
    Lige den slags vanddrivende medicin måtte jeg aldrig få mere, sagde overlægen. Selv om der vel ikke sker noget, hvis det er et kort stykke tid.

Det må jo stå i min journal et eller andet sted. Min mand kan sige god for det er rigtigt. Jeg var virkelig syg, så syg at jeg fik ilt.

Men hvis den anden læge også reagerer, som den første, ( jeg har kun været der en gang siden jeg skiftede i 2011, ) så tror han ikke på hvad jeg siger.

Jeg forstår altså ikke jeg skulle være sådan et menneske, der bliver opfattet som om jeg lyver.
    Måske står der noget i min journal, for min forrige læge opgav mig jo. Jeg fik hjælp fra lægemiddelstyrelsen, og det undrer mig stadig, der fik jeg den hjælp, som lægen ikke gav.
    Jeg har sort samvittighed over ikke at kunne tåle alt det medicin, der blev hældt i mig. Kolesterolmedicinen stoppede jeg med, for jeg blev syg.
    Nå, nu fik jeg da lidt "luft".
    Tak, fordi du lytter.

ps. Det slår mig pludselig sidste gang rendte jeg jo på wc med det samme, jeg satte medicinen ned, det gjorde jeg ikke denne gang. Men nu, det er startet i dag, jeg render hele tiden. Åh, så slipper jeg måske for lægen. Solen skinner igen. Der er håb forude. Hurra.
  • Jeg vil være ærlig. Den ene gang i 2012, jeg var hos min nye læge og hvor han udtalte, han heller ikke troede på, jeg ikke tålte kopimedicin kan jeg ikke komme over. Han kunne jo have spurgt, hvorfor jeg ikke mente det, men jeg var ved at blive losset ud. Jeg nåede ikke at komme mig, så jeg kunne svare.

Fortvivelsen forsvandt og blev afløst af vrede, men også noget andet.
    Jeg har altid været en meget, meget stærk person, psykisk, så derfor forstår jeg ikke helt hvad der sker i mig.
    Jeg skal tage mig sammen i flere dage bare for at ringe og bestille medicin. Halsen "snører sig sammen" og jeg ryster. Denne gang er det endnu værre, men jeg skal ringe og bestille det nu. Men hvad er jeg bange for. ?

Jeg ved det er værre, fordi jeg måske kunne få brug for lægehjælp til mine ben. Heldigvis ser det ud til de er knapt så hævede i dag, som de har været i et stykke tid.
    Som min mand siger, det er medicinen. Sidste gang , da jeg satte dosis ned fik jeg det meget bedre. Det husker han. Og nu, hvor jeg igen satte dosis ned begynder hævelsen at falde. Jeg har ondt i benene , men håber det forsvinder.
    jeg tør ikke mere sætte dosis op igen, heller ikke hvis blodtrykket stiger.

Jeg ved også hvad en læge ville sige. At jeg bare skulle have vanddrivende medicin også. Og så ville lægen ikke bekymre sig om eventuelle bivirkninger. Det bliver min egen hovedpine, som det altid har været. Nåe nej på sygehuset tog de det alvorligt, det må jeg ikke glemme. Altså kan det ikke være mig, det er galt med.

Strømper fik jeg ikke købt og må gøre et nyt forsøg. For jeg må have noget vejledning og det fik jeg ikke. Jeg må finde en anden forretning. Skal det være hos en bandagist. ? Er det ankelsokker, de løbestrømper ?

Jeg skrev solen skinner igen og jo, det gør den også, for hævelsen er jo begyndt at falde. Jeg tør heller ikke tage den halve tablet mere igen.
    Men man skal jo skræmmes, for der skal sælges masser af medicin.

Jeg læste et sted at et blodtryk på 140/90 nu også var for højt. Det ender jo med der slet ikke må være noget blodtryk overhovedet. Nøjagtig som med kolesterol, det skal også væk. Derefter kan der sælges medicin, der sætter det hele op igen. For nu er folk for alvor syge.

ADHD medicin, voksne mennesker bliver syge og kan dø af den medicin, for det er en børnemedicin, siges der. Hvis voksne bliver syge, så bliver børn da også.
    Jo, lidt af et sidespring, men det hænger alligevel sammen, for blodtrykket skal længere og længere ned. At befolkningen bliver stressede er der ikke noget at sige til. Bare se, hvor mange unge mennesker, der er syge i dag.
    Jeg tror det er usundt med p piller o.s.v. der gives til , ja , børn, unge, som ikke er udvokset.

Hvordan klarer du den Asklepios, du blev også svigtet af læger. Kan du klare det psykisk. Du kan se hvor mine tanker løber rundt.
    Kameliadamen, hvad med dig. Er du kommet over det. Hvad gør I.

Mit hjerte hamrer, men jeg SKAL bestille medicin i dag. Måske skulle man helt stoppe med det. Men det er jeg jo også nok for bange til at gøre. Jeg ved jo, jeg også bliver syg, hvis blodtrykket er for højt.

Jeg har det værre end mine omgivelser ved, for jeg er god til at skjule det. De ville aldrig kunne forstå det. Jeg kan sagtens hjælpe andre. Så langt så godt, det hjælper en smule at skrive det.
    Hvor mange mon har det som jeg. Den læge kunne med en eneste sætning ødelægge det, jeg havde hjulpet mig selv med. Jeg havde hevet mig op. Jeg havde taget mig sammen til at skifte læge. Jeg begyndte på en frisk, troede jeg. Efter mange års svigten.
    Det koster en formue at gå til en psykolog, så den går heller ikke. Nu har jeg bare kæmpet i flere måneder med at slippe over den sidste “lussing”.
  • Atacand er ikke en calciumantagonist, men blokerer derimod nogle bestemte nøglehuller (celle-receptorer) der sidder især i nyren og i hjertemuskulaturen. Derved blokeres stresshormonet angiotensin-II. Det beytder at hjertet skal arbejde mindre og at nyrerne bedre kan udskille vand og salt -her ment som køkkensalt. Den virker derved også lettere blodtryksnedsættende, fordi den simpelthen lukker mere vand ud af systemet (kroppen) ved at åbne lidt mere for vandhanerne (nyrerne). Der er også andre gavnlige effekter, men det bliver alt for nørdet her.
    CITAT SLUT

Hvordan mon det så hænger sammen. Jeg får jo vand i kroppen, når jeg indtager 16 mg atacand og når jeg så dropper en halv tablet, så jeg i alt får 12 mg, så forlader vandet min krop.
    Jeg forstår godt, hvis du syntes jeg spørger for meget. Men jeg har altid været nysgerrig af natur. Det er jo nok mere indviklet end jeg umiddelbart forstår.

Jeg tror faktisk jeg bare trænger til at snakke, for du har jo skrevet et sted, at medicinen/giftstoffer ophober sig i leveren. Så egentlig ved jeg vel, hvad der sker.

Jeg begynder at falde lidt ned,. for nu er det overstået, jeg har bestilt medicin for denne gang. Personalet er flinke, så jeg forstår ikke helt mig selv.
  • Hej Persille

Lægesvigt og lægefejl hører desværre ikke under de traumatiserende begivenheder, som man uden videre – ifølge lovgivningen − kan få psykologhjælp til at komme over!

Som du ved, har jeg af egen lomme betalt for psykologhjælp efter lægesvigt og lægefejl. Det hjalp mig, så jeg kunne klare kontakten med det lægehus, jeg skiftede til. Jeg var kommet så vidt, at jeg forsigtigt kunne begynde at have tillid til en læge igen, selv om jeg stadig kontrollerede alt muligt, ud fra devisen: Tillid er godt, men kontrol er bedre!

Men jeg har desværre igen haft flere grimme oplevelser. Også jeg er blevet beskyldt for at lyve (af en sygehusoverlæge). Det sårer mig og gør mig oprørt! Og hvis lægen havde lyttet til mig og taget mig alvorligt, i stedet for at affeje mig, ville han have undgået at stille en forkert diagnose, hvilket medførte en forsinkelse på over et år, hvad angår behandling af min alvorlige søvnapnø. Men på sygehusafdelingen kommer man aldrig til at tale med samme læge, så jeg har slet ikke efterfølgende mødt den læge, der beskyldte mig for at lyve.

Hvor ville jeg gerne have haft lejlighed til at fortælle ham, hvor oprørt og såret jeg er!

Og i mit nu ikke længere så nye lægehus er der også problemer. Jeg orker ikke at komme der, for ligegyldig hvad jeg kommer der for, bliver det blot affejet med, at det kan kureres med motion.

Det er desværre det nye mantra: motion.

Lægerne tager slet ikke hensyn til den person, de sidder over for. Hvis personen motionerer meget i forvejen (det gør jeg), så kan mere motion jo gøre problemet værre. I mit tilfælde er det sådan, at jeg får hjerteproblemer, hvis jeg overskrider en bestemt grænse for fysisk udfoldelse.

Jeg har desværre ikke nogen løsning. Jeg genkender absolut dit problem med at bestille medicin. Jeg ordner så meget som muligt via Internettet, i hvert fald bestilling af medicin. Så er jeg fri for at have direkte kontakt med lægehuset.

Ja, jeg har desværre ikke andre råd end dette: bestil din medicin over Internettet.

Mange hilsner

Kameliadamen
  • Kære Kameliadamen.

Hvor er jeg glad for du skriver. Jeg fik bestilt medicinen og nu føler jeg mig som en klud. Det er overstået.
    Jeg sidder her og hænger, jeg burde tage mig sammen nu. Det må jeg også snart gøre.
    Jeg er glad for ikke at være ene om de følelser. Hvis de læger vidste, hvad de gjorde ville de måske tænke sig lidt om.

Jeg kan huske en gammel dame, der fortalte mig om en hun kendte. En øjenlæge havde på sygehuset undersøgt hende, så hun skreg højt. Sygeplejersken var løbet efter hjælp og en anden læge kom og frelste damen.
    Jeg havde "fornøjelsen" af at kende den øjenlæge, så jeg ved hun talte sandt. Jeg forlod ham nemlig med mine børn og så kom han ned på jorden. Ingen skal lave overgreb på dem. Jeg er straks svagere, når det gælder mig selv.

Min mor var han uforskammet over for, men han kendte hende ikke, så han fik, så hatten passede. Det blev han overrasket over og blev høflig. Jeg ved ikke, hvad der gik af ham. Og det er mange år siden, dengang læger var noget. Min far måtte bukke og stryge kasketten.

Jeg husker godt du fik hjælp hos en psykolog. Jeg har desværre ikke penge til at kunne betale, for jeg kunne trænge til en samtale. Man føler sig efterhånden som en paria, der ikke har ret til noget som helst.
    Tak for dine ord. Så er jeg ikke så ene.
  • Kære Persille

Jeg er også utrolig stærk psykisk, men også jeg har kendt til at have det rigtigt skidt hver gang jeg skulle ringe til, eller tale med min læge. Sidste gang jeg flyttede fik jeg taget mig sammen og skiftet lægehus. Den eneste nogenlunde fornuftige læge, som var ham jeg gik ved, var gået på pension. Resten var inkarnerede TERM-tilhængere –nogle af de allerførste. Før det havde jeg også en god læge, men hun blev syg og lukkede sin praksis. Min nye læge er sød og forstående, og hun lytter. Jeg fortalte om de dårlige oplevelser første gang jeg var dernede, da var det endeligt lykkedes hende at overtale mig til at komme til en konsultation. Ellers har jeg kunnet overtale lægerne til at klare det over telefonen. Det endte med at jeg sad og vandede høns! Men hun tog det pænt, også da jeg i månederne efter blev så hundesyg at jeg stort set måtte ligge i sengen dagen lang i 8 måneder.

Nu er min søde læge så også blevet syg, så hver gang jeg ringer taler jeg med en ny. Det er meget frustrerende. Jeg har brug for smertestillende, og fordi jeg har tendens til at få alle bivirkninger så tager jeg ikke mere end højest nødvendigt. Men jeg bliver nød til at være smertedækket nok til at kunne sove ordentligt om natten, og det har været et kæmpe problem. De nye bruger altid lejligheden til at stille spørgsmål om hvorvidt jeg nu har brug for de piller. Det er sådan set ok, for alle kan komme i et misbrug. Men det gør ondt i sjælen at de også stiller sig uforstående overfor at det skulle være så smertefuldt. Heldigvis har jeg selv fundet ud af hvad det er, og kan nu fortælle diagnosen og bede dem om at læse op på pubmed (den amerikanske medicinske forskningsdatabase, til de der ikke ved det). Det plejer at lukke munden på dem. Det har også hjulpet at jeg kom til en forskningsaktiv overlæge på sygehuset der hjalp mig rigtig meget. Han lyttede og lavede ekstra undersøgelser. Og vidste, at nogle gange møder man altså personer der er hundesyge uden at de normale tests slår ud. For i blodprøver tester man jo kun det man leder efter. Desuden kan det være at de markører i blodet som slår ud ikke er en der testes for i laboratoriet. Enten fordi man ikke har fundet sammenhængen, eller fordi man ikke ved den findes.

Som jeg skrev tidligere, så er det min klare erfaring, at læger der har forsket er mere åbne og ydmyge for at de ikke har ret hver gang. Det ligger jo også i selve forskningens sjæl. Hvis man VED det, så er der jo heller ingen grund til at undersøge det eller stille spørgsmål.

Du spurgte til de støttestrømper til løbere, Persille. Det er ikke ankelsokker. De går op til lige under knæet, lige som fodboldstrømper. Men man mærker slet ikke at man har dem på. Det mærke jeg bruger, har jeg købt ved min fysioterapeut. For det specielle ved dem er, at man skal måle omkredsen på læggen ud over strømpe-størrelsen til foden, for at få den rigtige strømpe. Det gør at de ikke er for slappe eller for stramme i læggen. Man kan også få dem i forskellig stramhed. Du kan se på dem her:

http://plussock.com/

hvis du søger på plusssock på google kan du finde andre steder hvor du også kan få dem. Selvom hjemmesiden er på engelsk, så er det danskere der har udviklet den. En læge og en fysioterapeut i fællesskab. Bed evt. google om at oversætte. Med fare for at lyde som en hel reklame (og nej, jeg har IKKE aktier i foretagendet), så bliver de strømper min redning. Særlig nu hvor jeg skal skifte til et arbejde hvor jeg skal stå mere op. Jeg har prøvet at have de strammeste på en hel dag, hvor jeg både skulle gå, stå og sidde en del. Og de var behagelige hele tiden, hvor andre jeg har prøvet begyndte at give smerter.

Jeg kan godt forstå at det er forvirrende, at man kan få vand i kroppen af vanddrivende! Men det er altså pga. leveren, den kan simpelthen ikke følge med. Men som sagt, en god dosis marietidsel sammen med en multivitaminpille, magnesium og ekstra multi-B vitaminer kan altså gøre underværker. Det er godt at du er begyndt at tisse det ud. Måske kan du slippe for lægen alligevel? Jeg tror under alle omstændigheder det er en dårlig ide med mere medicin uden at din lever bliver hjulpet først.

Jeg ser nu, at du fik bestilt din medicin –godt at personalet er til at snakke med. Der har jeg også ofte været uheldig. Heldigvis er du stærk, Persille. Det er jo ligemeget hvad lægen så end siger. Du VED jo at det er dig der har ret! Du kan mærke det på din krop, og har jo også fået det bekræftet af en overlæge på sygehuset. Hold fast i det. Din praktiserende læge kan kun det han har lært. Og de almindelige lærebøger skriver ikke om den slags. Der skal man have en større viden om forskning, biokemi og farmakologi end normalt. Den viden får kun læger der forsker eller som følger med i forskning på egen hånd.
  • Kære Asklepios

Også mange tak til dig. Det er dejligt at få lidt opbakning.

Det er sandelig ikke sjovt, din læge er blevet syg. Hun har sikkert haft mere forståelse for dig, fordi hun ikke selv var helt rask. Man læser jo også om læger, der bliver syge og opdager hvordan det hele fungerer i virkeligheden.

Ja, det gør ondt i sjælen, når man ikke møder forståelse. Det er godt du selv har kunne finde ud af noget. Stakkels de mennesker, der ikke kan. Ingen læger kan jo på 10 min. finde ud af noget som helst. Så er det lettere at sige det er psykisk.
    Det var også godt du mødte en læge, der interesserede sig for sit fag og kunne hjælpe dig. Somme tider kan man være heldig.

Jeg har efterfølgende hørt, det lægehus jeg fik valgt har været på termkursus. Det er ikke godt. Hvor de før fik ros i bedømmelserne er det nu vendt.

Jeg tænkte jo nok den var gal, da jeg bad om løbestrømper og fik vist et par små sokker. Heldigvis falder hævelsen af mine ben nu langsomt. De er ikke så slemme i dag, som de har været et stykke tid. Jeg har også rendt flere gange i nat, men det kunne jeg holde ud, for jeg vidste hvad det handlede om.
    Jeg tror dog stadig det vil være godt med nogle strømper i et stykke tid, der kan afhjælpe.

Mange tak, fordi du skrev.
  • Hej igen :-)

Det undrer mig slet ikke at dit lægehus har fået dårligere ry blandt patienterne efter lægerne har været på TERM-kursus. Det er skrækkeligt. Jeg tror desværre, at kun de læger der enten selv har prøvet at være langvarigt syge eller som har oplevet det blandt deres allernærmeste, kan se at den "religion" er helt galt på den og også gør ubodelig skade på de det går ud over.

Jeg opdagede bagefter, at den hjemmeside jeg linkede til også giver et link til Politiken som har testet løbestrømper, her er et billede af hvor langt de når op på benet:

http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotio ... -plussock/

Og så er det selvfølgelig på dansk. Det er lidt forvirrende at de kun snakker om løb, men jeg ved at jeg ikke er den eneste "krøbling" der også bruger dem.

Jeg er så glad for at høre at hævelsen i benene er ved at falde, for det lød slet ikke godt som du beskrev det i går. Godt at du er ved at afvande ;-)

Jeg tror at du kan holde dit blodtryk nede hvis din lever bare kan følge med på din nuværende dosis. Og nu får den jo lidt hjælp. Husk at marietidslen skal være i en god kvalitet. Men du er selvfølgelig i forvejen meget opmærksom på hvad der er i den slags i forvejen. Jeg bruger som sagt Lambert's, deres produkter er til at stole på. Men det kan kun købes gennem naturlæger så det er lidt svært at få fat på. Man kan dog ringe til firmaet i England og få oplyst forhandler i DK. Men mon ikke der findes andre udemærkede mærker også, der kan købes i helsekostbutikker?

Som sagt Persille, jeg er sikker på at når bøgen springer ud, så springer du med ;-) Så op med humøret, du er på rette vej.
Log in eller Registrér for at kommentere.