Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Hvem har forstand på medicin

11517192021

Kommentarer

• Sparkal indeholder 2 stoffer -et der hos nogle kan få kalium til at falde og et der holder på kalium.

Derfor kan der være den mulighed at du er en af de få hvor de to stoffer i sparkal faktisk modvirker hinanden hvad kalium angår.

Magnesium hjæler iøvrigt på at holde kalium oppe.

Så altså:

Vitaminer, B-vitaminer, Magnesium og marietidsel hjælper din lever og nyre!

Der er en chance for at det er nok til at din væske i kroppen går væk.

Men jeg synes faktisk du skal nævne for din læge, at sparkals to stoffer altså i dit tilfælde måske kan modvirke hinanden og derfor forklare at din kalium bliver ved med at være så lav.

På lægesprog: Thiazider kan hos nogle give problemer med kalium. Ameliorid er kaliumbesparende. Derfor er der hos nogle få en risiko for at de to modsatrettede effekter på kalium ophæver hinanden, så kaliumretention ikke opnås. Desuden vil angiotensin II aktiveres over aldosteron ved lav kalium og derigennem have risiko for at skabe vand- og salt-retention.

Reference: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23180052

Jeg håber det lysnede lidt mere på dette meget komplicerede emne.

Jeg virkelig håber at dine læger finder en grund til at du har så meget vand i kroppen.

Marietidsel kan påvirke nogle typer medicin, derfor skal man ALTID tjekke om det kan bruges sammen, især hvis man tager livsvigtig medicin.
  • Hej Asklepios

Du skrev, du kunne give mig en E mail adresse, så jeg kunne få din naturlæges adresse. Har jeg forstået det korrekt. ?
    Det vil jeg gerne, hvis det kan lade sig gøre. Jeg er vist mere sart end jeg troede.

Det er begyndt at brænde i brystet og jeg har købt Membrasin for at hjælpe slimhinden. Hvad katten kan der mon være galt. Det er dog ikke så slemt som med den silica jeg købte. Jeg skal åbenbart være mere end forsigtig med, hvad jeg indtager.

Lidt mere uddybende. En lille halv time efter jeg har taget Mariekapsler begynder jeg at hoste. Så begynder det at brænde i brystet, men en god times tid efter forsvinder det igen. Jeg er bare nervøs for, der er noget i, som i længden vil gøre det værre, som medicinen gjorde.
    Min lever og så den brænden i brystet er to forskellige ting føler jeg mig overbevist om.
    Jeg tror at slimhinden i brystet er blevet så sart af den medicin med Mesylate, at der ikke skal meget til mere.

ps.
    Og ja, mine ben hæver ikke mere. Ikke engang da jeg konstant sad ned i to timer i går.
    Vi var igen til koncert, forrige gang var da "denne ukendte" så mine ben og sagde jeg øjeblikkelig skulle have gjort noget ved dem. Så ren hypokondri kan det ikke være.
  • Redigeret 4 maj, 2013, 16:01
    Hej Persille

Jo du forstod mig rigtig nok. Det er jo nok den marietidsel der driller. Jeg håber virkelig at det er den måde de har lavet kapslen på. Det kan være at de har tilsat et ydereligere fyldstof.

Som sagt så indeholder Lamberts marietidsel oprenset silymarin. Min naturlæge har meget syge klienter, og jeg har ikke hørt om at nogle ikke har kunnet tåle det.

Han er selv meget følsom hvad medicin og naturmedicin samt indholdsstoffer angår, så han sælger ikke noget han ikke selv kan tåle. Men en fuld garanti kan man aldrig få, desværre. Jeg vil dog mene at du med 99,99% kan tåle dem ud fra de erfaringer jeg selv har med mærket og har hørt om.

De er ikke så dyre, men prøv nu en enkelt lille bøtte i starten for at være helt sikker.
  • Hej Asklepios12

Dit råd virker stadig, at gå NED i medicin doser. Jeg har lige målt blodtrykket 132/83

Mine ben har fået det meget bedre.

Jeg skriver, fordi jeg ved hvor rart det er med en tilbagemelding. Andre får jo også en viden ud fra det.

Jeg vil lige tilføje, de løbestrømper er en guds velsignelse. De er så rare at have på. Jeg behøver dem ikke mere konstant, men har svært ved at lægge dem. Alle, med hævede ben, burde prøve dem. De støttestrømper man ellers har brugt er næsten ikke til at holde ud at have på.

CITAT

Persille får et middel mod forhøjet blodtryk som hendes lever har lidt svært ved at nedbryde -derfor blev hendes natrium og kalium skæve men på en rigtig lusket måde.

Jeg tror de fleste læger ville have sat dosis op. Men mange af Persilles symptomer var faktisk medicinforgiftnings-symptomer ved overdosering af lige netop det middel hun tog. Måden Persilles natrium og kalium blev skæv på, gjorde at nogle blodtrykshormoner der øger blodtrykket blev hyperaktive -ved at sætte dosis af pillen ned, faldt de hormoner også -og så faldt hendes blodtryk.

CITAT SLUT
  • Hej Kameliadamen

CITAT
    Jeg frygter bare for den næste modedille, som allerede har erobret mit lægehus: MOTION!

CITAT SLUT

Nu begynder man at læse det rundt omkring i lægeartikler, eller hvad de kaldes.
    Landet er grebet af et nyt hysteri. Det er meget menneskeheden har overlevet uden den guds velsignelse af "gode råd".

Man kan ikke bare leve, nej ikke uden sundhedsindustriens "gode råd" Vi kan altid få en lykkepille eller 10, når man er ved at gå op i limningen af gode råd.

Velkommen til "Fagre nye verden".

Det er ikke nok at dyrke motion, nej man skal DYRKE motion. Så kan vi lære det, kan vi.
  • Hej Persille

Det glæder mig, at det går så godt med dit blodtryk og med dine ben.

Dette er jo en meget lang tråd. Jeg synes, at det er en god ide at resumere og fremhæve vigtige ting i den, som du har gjort i det første af ovenstående indlæg fra i dag, med citatet fra Asklepios. Andre kan jo gøre brug af indsigten fra denne tråd, når det bliver formuleret kort, men alligevel fyldestgørende.

Hvordan er det nu? Er der ikke mindst 3 vigtige problemstillinger i denne tråd? Der er problemet med kopimedicin, hvor læger og apoteker hårdnakket hævder, at kopierne er fuldstændig identiske med originalprodukterne, men problemet er, at de glemmer at nævne, at der kan være andre fyldstoffer i kopien – og det vel at mærke fyldstoffer, som nogle mennesker ikke kan tåle.

Og så er der problemet med kalium, hvor Cedeho kom ind i debatten, altså at vi er nogle, der nemt får en alt for lav kalium-værdi.

Og så det vigtige problem, som du giver et resumé af i det første af indlæggene fra i dag.

Og så kom jeg ind i debatten med mit hjertesuk over modedillen MOTION. Det er muligvis en forplumring af debatten, men der skal vel også være plads til den slags hjertesuk ;o)

Selvfølgelig er det sundt at røre sig. Men modediller fungerer jo ligesom det gamle mundheld: En mand med en ny hammer ser søm alle vegne!

For mit vedkommende er problemet, at jeg ikke kan motionere ud over en vis grænse, uden at få hjerteproblemer. Og så finder jeg det mildt sagt underligt, at læger ukritisk ordinerer motion som løsning på alting, uden at tage hensyn til patientens situation. Og for resten bliver jeg da lidt stødt på manchetterne over, at mit lægehus uden videre opfatter mig som en person, der ikke rører sig tilstrækkeligt. Jeg er da overbevist om, at den slags manglende situationsfornemmelse fra lægernes side har været med til at skade min begyndende tillid til læger, så den tillid igen har fået et knæk!

Men altså, jeg tror, at der flere vigtige ting i denne debat. Den er bare frygtelig svær at overskue. Er der nogen, der har et forslag til, hvordan denne vigtige indsigt kan præsenteres på en overskuelig måde?

Mange hilsner

Kameliadamen
  • Hej igen

Ja, der skal være plads til den slags, for tingene hænger jo sammen i den sidste ende.
    Du gav jo et udemærker rids over det, der skrives om. Og så kan man ellers læse, hvis man vil.
    Jeg håber nogen får nytte af det.

Ps. Nu kommer jeg til at huske på min farmor. Født 1863. Død 95 år gammel. Dyrkede hun motion, nej, ikke som man forstår det i dag. Men hun arbejdede i haven, gjorde rent og lavede mad. Og så holdt hun op med det og var kun "gammel", nød tilværelsen, som man nu kunne.
    Lægen nejede man for, han var klog. Jeg tror først hun mødte en læge, da hun kom på sygehuset og døde. Jeg tror det var godt hun slap for alle de mange "råd" . Hun var blevet bange.

Man kan jo efterhånden ikke undgå at føle, man selv er skyld i det, hvis man bliver syg.
  • Persille,

Det er bare SÅ gode nyheder at dit blodtryk er så fint. Det er også dejligt at høre at du er så glad for løbestrømperne (støttestrømper til løbere, købes i sportsbutikker) for 250 kr er trods alt også en slags penge.

I har ret i at dette her er blevet en meget lang tråd. Men til vores forsvar, handler den jo om det samme, nemlig problemer med medicin og hvordan det løses i dette konkrete tilfælde -iblandet et par hjertesuk og små afstikkere ind imellem. Men det skal der altså også være plads til, synes jeg.

Det var et rigtig fint resumé du lavede, Kameliadame. Så er der nok flere der kan hoppe på hvis de ønsker.

I har ret i det med det motion. Egentligt er det underligt at dine læger er så fokuserede på motion lige i dit tilfælde, Kameliadame. For det er altså ganske velkendt, at selvom langt langt de fleste hjertepatienter har rigtig god gavn af motion, så er der en mindre gruppe som skal passe på med at få pulsen for højt op.

Det gælder fx. personer med hjerterytmeforstyrrelser, især af den type du har, og personer med lav hjertefunktion. Så du er bestemt ikke alene, Kameliadame.

Måske den evendelige opfordring til motion til dig til dels skyldes, at det stadig er vigtigt for alle med hjerteproblemer at bevæge sig så meget de nu kan holde til, men mange har måske tendens til bare at sætte sig ned i en stol. Det er så bare underligt at din læge ikke kan huske, at du jo får så rigeligt motion i din have mm. Det burde da stå i journalen. Jeg kender godt til de evendelige opfordringer. Nu går det heldigvis meget bedre med benene, men da det var værst var det bestemt ikke særlig sjovt hver eneste gang at skulle igennem "motionsnakken" -jeg der på det tidspunkt knapt kunne gå 10 meter fordi mine knæ var så irriterede -og det blev jeg jo også, på lægen altså.

Det er rigtigt at motion er godt for langt de fleste af os. ´Mindst lige så vigtigt er dog, at motionen bliver udført korrekt med ordentlige sko og med kvalificeret vejledning, så man ikke får skader eller forværrer sin sygdom bare fordi at de fleste mener at alle skal dyrke motion på nøjagtig samme måde og intensitet. Jeg gruer også noget for al den øgede idræt i skolen, for idrætslærere ved fx intet om hverken astma eller hypermobilitet, så en mindre gruppe af unge kan få meget store helbredsproblemer pga den idræt skolen afkræver.
  • Hej Asklepios

Det kommer faktisk også bag på mig, at lægerne er SÅ dårlige til at rådgive! Tidligere var jeg egentlig tilfreds med skiftet til mit nuværende lægehus. Det var ikke perfekt, men det fungerede.

Problemet er, at lægerne kun tænker på hvert enkelt helbredsproblem isoleret set. De opfatter ikke f.eks. min søvnapnø i sammenhæng med hjerteproblemet (det er der stort set ingen læger, der gør, heller ikke på respirationscenteret eller på hjerteafdelingen) og de tager ikke udgangspunkt i min samlede situation, når de giver råd. Det er tydeligt.

Da jeg spurgte, om det var i orden, at jeg satte min blodtryksmedicin yderligere ned, fordi blodtrykket ofte er lidt lavt, og jeg har mega-problemer med svimmelhed (såkaldt ortostatisk svimmelhed, altså når jeg rejser mig fra siddende eller knælende stilling), sagde lægen, at den form for svimmelhed kunne trænes væk ved hjælp af motion.

Lægen ser kun på svimmelheden isoleret set, helt uden at tænke på min medicin og uden at tænke på, hvor meget jeg i forvejen motionerer. Det er tydeligt. Jeg er ret massivt medicineret, så for mig er det vigtigt at komme af med så meget medicin som muligt – ikke bare blive ved med at tage medicin, hvis det kan undgås.

Den praktiserende læge burde jo være generalisten – altså den, der har det overordnede ansvar og samler trådene. Sådan fungerer systemet slet ikke. Den praktiserende læge ser på hvert enkelt del-problem hver for sig og anbefaler gerne motion, uden at tage hensyn til den samlede helbredssituation eller til, hvor meget patienten i forvejen motionerer.

Mange hilsner

Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.