Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

svimmel, hovedpine og prikken i kroppen ....længe

1356710

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej nu har jeg læst nogle af indlæggene på denne, og jeg kan sætte mig lidt ind i dem. Nu har jeg i 8 måneder har jeg døjet med kraftig svimmelhed og ben der forsvinder under mig fra knæene og ned, det er meget ubehageligt da det føles som om man er ved at falde om hele tiden. Ifølge 2 fysioterapeuter mener de der er tale om prolabs i ryg/nakke. Så afventer for tiden en MR scanning af det, jeg kan ikke holde mig oprejst i ret lang tid før jeg bliver meget svimmel, der er dog ikke det helt store når jeg sidder ned men har det bedst når jeg ligger ned, det giver trykken i hovedet og føles som hele kroppen lukker ned. Så var lidt nysgerrig om andre har/haft ligende symptomer og fået stillet en diagnose ??? Mvh Dalle81
  • Indstillinger
    Hej igen

    Min gamle computer brød sammen og døde, så derfor har jeg ikke kunne se svarene i tråden i et godt stykke tid.

    Som Dalle er inde på, så kan der være mange forskellige grunde til disse her diffuse symptomer. Derfor er det godt, Anne, at du er blevet så gundigt undersøgt, det tyder da på at du er blevet taget meget alvorligt.

    En MR-skanning selv uden kontrast viser om der er en prolaps et sted i nakken som den Dalle er mistænkt for. MR-scanningen er også god til at afsløre om der skulle være tale om sklerose eller ALS eller andet rigtig grimt som årsag.

    Det er godt at du er begyndt at tage gravid-vitaminpillen. Den indeholder rigtig mange gode stoffer. Bla. indeholder den en del folat, som er nødvendig for celledeling. Det kan være en af grundene til at dine negle godt kan lide den.

    Det tyder også på, at i hvert fald en del af dit problem skyldes mangel på vitaminer og mineraler. Selv om blodprøverne har været i orden, så er lægens normalområde af de grunde jeg skrev i de tidligere indlæg for nogle alt for lavt, og noget tyder i hvert fald på at din krop ikke får nok.

    Men hvis jeg var dig, ville jeg nu finde en pille med mere skub i. Selv om vitaminpillen er lavet til gravide med ekstra behov, så er den jo ment til raske kvinder der er eller ønsker at blive gravide. Faktisk anbefales det at selv de begynder at tage den ½ år før graviditeten. Selv om du nok ikke lige planlægger en graviditet, så er din situation altså en anden, for du er syg og har sandsynligvis været det i meget længere tid end du har haft symptomer. Så jeg vil anbefale at du går i en helsekost og finder følgende –ud over din graviditetsvitaminpille, det kan du sagtens tåle hvis du bare lige tjekker at det andet du køber ikke indeholder for meget vitamin A:

    -En god multivitaminpille med letoptagelige vitaminer og mineraler

    -Magnesium, som fx magnesium-citrat eller fosfat (IKKE som magnesium-oxid, det er for svært at optage)

    -Zink, igen undgå zink-oxid, det ryger lige ud i kummen uden at gøre gavn. Jeg tager selv pt 100 mg fordi mit behov lige nu er meget stort. Tager jeg mindre får jeg mangelsymptomer med det samme, endda selv om jeg tager det som letoptageligt zink-citrat.

    -1 g vitamin C (dvs.500 mg morgen og aften)

    -Multi-B

    -Mælketidsel/Marietidsel (er det samme)

    -Antioxidanter: linolensyre, Q10 og vitamin E

    -D-vitamin ikke under 50 mg om vinteren. Har man mangel skal man højere op, se mine tidligere indlæg.

    fortsættes...
  • Indstillinger
    Magnesium stabiliserer nerverne og styrker nyrerne. Magnesium-mangel i let grad faktisk utrolig hyppig, og det er skidt da magnesium indgår i en hel masse enzymprocesser ligesom zink gør. Du kan læse på Netdoktors hjemmeside at zinkmangel er meget sjælden og det er også rigtig når vi taler svær zinkmangel. Men let zinkmangel er meget almindeligt, du kan se det ved selvsyn ved at lægge mærke til folks hvide neglepletter. –Det er tegn på let zinkmangel (tro mig, man kan godt huske om man har fået en hvid plet ved at hamre sig over fingeren). Zinkmangel er vigtig inden for udvikling af psykiske sygdomme og har også vist at kunne dæmpe ballade-receptoren, NMDA-receptoren, i hjernen. Det er den der går amok ved celleskader i hjernen og medfører et større tab af hjerneceller end ellers. Desuden er zink ud over at være vigtig for at enzymprocesser kan forløbe korrekt også nødvendig for at vores gener bliver brugt korrekt når de bruges som skabelon til vores proteiner. Derfor kan zinkmangel også medføre at hår og negle ikke rigtig vokser.

    C-vitamin er meget vigtig for bloddannelsen og for bindevævets vedligeholdelse. Der har været nogle advarsler om, at store mængder C-vitamin øger risikoen for at få nyresten, men det er kun rigtigt hvis man ikke tager C-vitamin sammen med de andre vitaminer og mineraler. Tages vitaminerne og mineralerne som foreskrevet her, MINDSKES eller fjernes risikoen for nyresten. Det ved enhver dyrlæge også, hvor behandlingen til Fido og Mis netop er en vitamin/mineral-rig kost. Af en eller anden grund er det ikke slået igennem hos menneske-lægerne, selv om erfaringerne er der.

    B-vitaminer er vigtige både for nerverne og ikke mindst for leveren. Her bruges B-vitaminerne i enzymer der nedbryder affaldsstoffer og laver vigtige bestanddele til blodkomponenter. Mælketidsel er både en antioxidant men beskytter også levercellerne mod skadelige nedbrydningsforbindelser fra affaldsstoffer. Den slags kan hobe sig op og så bliver man langsomt syg i form af diffuse symptomer. Mælketidsel er især vigtig for dig Anne, fordi din albumin er lidt lav.

    Det er bestemt ikke ligegyldigt for det tyder på at din lever er under et så stort pres at den ikke kan lave det den skal. Albumin er bare et stort protein i blodet, og det er rigtigt, at det ikke gør sig så nøje hvor meget man har (hvis man ikke tager medicin der binder sig til albumin), men albumin bruges altså som en markør for hvordan din lever har det, og der skal faktisk temmelig meget til før albuminproduktionen falder nok til at det slår ud på en blodprøve, særlig på sådan en som dig, der jo ikke drikker tæt eller har en leverbetændelse af en art.

    Både mælketidsel og B-vitaminer virker bedst hvis de tages om aftenen, for leveren er mest aktiv om natten mellem kl 4-6.

    Antioxidanterne er lidt dyre, men de er alle nødvendige da de på hver deres måde kan binde forskellige meget skadelige såkaldt oxidative forbindelser (ordet oxi fortæller at der er ilt i, ilt er faktisk af denne grund en gift, det er derfor kroppen binder ilten til de røde blodlegemer så der er styr på den). Oxidative forbindelser opstår især når cellerne og dermed cellernes kraftværker, mitokondrierne, bliver stressede. Det er mitokondrierne der bruger al den ilt vi indånder til at lave energi af.

    Og husk så, at denne kur ikke er som at tage en panodil. Hvornår effekten begynder at vise sig afhænger i høj grad af:

    1) At det man køber er i en god kvalitet. Jeg tager selv Lamberts, men andet kan selvfølgelig også gøre det

    2) Hvor stor ens mangel er

    3) At man husker at tage det

    Og der kan altså derfor godt gå 2-3 måneder før man kan mærke en virkning for alvor.

    Men igen, husk at årsagerne kan være mange. Denne kur kan kun gavne når kroppen er under sygdomspres og/eller hvis man har mangeltilstande, men det er altså meget vigtigt at man også bliver undersøgt grundigt af de specialer som Anne har været igennem, for kuren kan altså ikke helbrede fx sklerose, selv om den helt sikkert vil kunne mindske sygdomsudviklingen, og selvfølgelig heller ikke en prolaps i rygmarven og den slags. –En plante bliver heller ikke fri for lus fordi man giver den gødning, men gødning og vand er med til at planten bedre kan modstå angrebet, dog skal der stadig sæbevand eller mariehøns til :-)
  • Indstillinger
    Jeg er lige faldet over denne tråd og kan nikke genkendende til mange af de ting, I skriver.

    Mit startede i starten af november, hvor jeg fra den ene dag til den anden blev køresyg og fik kvalme-tendenser. Den første uge havde jeg kraftig hovedpine og var sengeliggende.

    Nu er der gået to måneder. Jeg har ikke hovedpine mere, men jeg har en konstant trykken i hovedet, der kan være i nakken, men også på hovedbunden. Det kan være ømt, når jeg trykker og føles lidt som en stikflamme, der er under huden. Ligeledes lider jeg af enorm træthed. Jeg er normalt aktiv, men har ikke lavet noget i to måneder nu, fordi jeg simpelthen ikke magter det. Jeg har ikke overskuddet til det.

    Min egen læge sagde, det måske var virus på balancennerven, da jeg også er svimmel hele tiden. Jeg fik en tid hos en lektor ved privathospitalet Ciconia i Aarhus, hvor han sagde det samme. Der er gået en måned nu, og det er ikke blevet bedre.

    Jeg skal snart starte på nye job, men det er ikke rart at tænke på, fordi jeg føler mig så drænet for energi. Jeg har overvejet en løbetur, men jeg kan ikke se, hvad det skal hjælpe, når jeg er svimmel.

    Det piner mig at læse, at nogle af jer har døjet med det i så lang tid. Jeg vil bare gerne være rask, så jeg kan få mig en normal hverdag og igen blive mig selv. Jeg er ofte negativt ladet, fordi jeg føler mig utilpas, og sådan er jeg ikke normalt.

    Jeg har overvejet en fysioterapeut eller kiropraktor. Måske er det spændinger i nakken. Jeg ved det efterhånden ikke. Men det er virkelig ubehageligt at få rundt med.
  • Indstillinger
    Jeg tænker også stress. Går ud fra du er blevet testet for vitamin-mangel? Har du fået målt dit stofskifte? Det kunne være for lavt!
  • Indstillinger
    Jeg fik godt nok at vide, at mit vikariat ikke blev forlænget en uge forinden, jeg blev syg, men jeg føler mig ikke stresset.

    Jeg har ikke fået målt mit stofskifte, ej heller om det kan være vitamin-mangel - det kunne være en idé.
  • Indstillinger
    Jeg er nu oppe på 11 måneder med symptomer, og ingen bedring :( Så jeg er begyndt at tænke, at jeg nok skal finde ud af hvordan jeg lever med det her. Sygedagpengene er der jo ikke for evigt, og mit liv kan ikke være på standby. Men det kan være meget hårdt at klø på når hovedet snurrer og man er meget træt hele tiden, så det kræver godt nok en del energi at holde humøret oppe.
    Jeg har en tid hos hovedpinecenteret i februar, så håber da at det bliver en bedre oplevelse end den der omtales i denne tråd.
    Jeg er tjekket for stofskifte og vitaminer, så der er desværre ikke en forklaring der hos mig.
  • Indstillinger
    Jeg håber, de finder ud af det, Piv.
  • Indstillinger
    Symptomer som svimmelhed, hovedpine og prikken i kroppen kan være symptomer ved kviksølvforgiftning eller måske rettere den cocktail af miljøgifte, som moderne mennesker udsættes for.
    Tungmetalforgiftning bevirker, at man kommer til at mangle en lang række vitaminer, mineraler og andre stoffer.

    Patienter undersøges ikke for kronisk tungmetalforgiftning i det offentlige danske sundhedsvæsen.
    Man er nødt til at konsultere privatpraktiserende orthomolekylære læger eller opsøge tilsvarende læger syd for grænsen.

    Der er en god hjemmeside her: www.tungmetal.dk
    Ellers brug Internettet. Søg på Engelsk.

    God bedring.
  • Indstillinger
    Hej. Jeg kan se jeg ikke er den eneste der har det sådan, på en måde rart ikke at være den eneste men det løser jo ikke problemet vel. Til anne00, den undersøgelse i Tyskland hvad er det for noget og hvem skal man kontakte i tilfælde af man fik lyst/penge til det. Håber du læser det for jeg er ved at være rimelig desperat, jeg er selvfølgelig også interesseret i at høre om du er blevet rask og hvordan forhåbentlig.
Log in eller Registrér for at kommentere.