Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Tilbagevendende depressioner?

1232426282939

Kommentarer

• Kære Helene
    ’Hvor ser du godt ud’ sagde en til mig, det varmer selvfølgelig. Lige nu er jeg bare irriteret over at en bekendt ikke kan finde ud af hvad jeg mener, selvom det er på den måde vi er vant til at forstå hinanden, når vi laver aftaler. KH Helle8
  • Kære Helene
    Det lykkedes mig at komme ud at nyde solen par timer, den varmede helt ind til sjælen og jeg fik ladet lidt op. I hvert fald havde jeg energi til at få nogle ting fra hånden, komme i bund med dagens opgaver. Jeg håbede at nå mere så jeg kunne få ordnet mit hængeparti.
    Når jeg skriver her er det alligevel pause tid, ellers kunne jeg jo bare springe over et par dage, hvis jeg gør det er det fordi der ikke er noget nyt under solen. KH Helle8
  • Kære Helene
    Det lykkedes mig faktisk at få ordnet mit hængeparti, jeg måtte give det 1. prioritet. I et rask blad med temaet sind, så jeg en artikel jeg gerne ville omtale her, men da jeg søgte på nettet, kunne jeg ikke finde udgaven, måske er den så ny at de ikke har den på deres hjemmeside endnu; det må vente til en anden gang. KH Helle8
  • Kære Helene

Det var rart at have ’tømt hovedet’ for opgaver, så jeg bedre kunne koncentrere mig om det der skete i dag; det er vidst lidt af en opgave at fortælle om.
    Det føles næsten som om jeg har været på rejse i fortid, nutid og fremtid. Til body-sds var jeg 3 gange kortvarigt inde ved mit jeg. I hovedet kan jeg være i fremtid, mens det min krop husker stadig kun er 5 år.
    Følelserne er et kapitel for sig selv; jeg kan kun registrere dem, så forsvinder de, jeg véd ikke hvad jeg skal gøre med dem, for at udnytte den tilstand jeg er eller kommer i. Terapeuten synes jeg er klar til at komme dybere ned og få mere fat i følelserne næste gang.
    Bagefter var jeg nærmest inde ved mit jeg, mens jeg var bevidst nok om mine omgivelser; jeg ’fordøjede’ begivenhederne i mindst en time inden jeg kunne komme tilbage til virkeligheden. Jeg ville gerne have været til et arrangement, men psyken var et andet sted. KH Helle8
  • Kære Helene
    I nat sov jeg ikke så meget, men de fleste er tilbage fra ferie så jeg havde alligevel nogle aftaler, behandlinger og besøg, jeg gerne ville overholde, en superlur midt på dagen hjalp mig til at gennemføre programmet.
    Hvis det jeg skrev i går virker knudret, ulogisk må du meget gerne spørge konkret om noget, så jeg kan vide hvad det evt. er jeg må forklare nærmere. Det handlede faktisk lidt om den proces jeg forstår du er i gang med – at få hoved og krop til at have samme tid. Hvilken metode bruger du for at opnå overensstemmelsen? Du må gerne vente med at svare, jeg er bare nysgerrig. KH Helle8
  • Kære Helene
    Igen i dag havde jeg brug for en superlur, jeg kom ind til mit jeg, det fik mig til at mærke behovet for at komme dybere ned og få mere fat i følelserne, det er nemt for mig at komme derind, men der sker ikke mere end det. Jeg er spændt på, og lidt bange for min reaktion fordi det er ukendt, det bliver alligevel forløsende tænker jeg. KH Helle8
  • Kære Helene

Nu har jeg fået fat i det nye ’rask’ blad. Den artikel jeg gerne ville omtale indeholder alligevel ikke så meget nyt, den handler mest om depressives forstyrrede søvnrytme og det ’nye’ middel agomelatin, læs Valdoxsan, som jeg jævnligt ser omtalt her i debatten, medicinen indeholder bl. a. det virksomme stof melatonin som nogen bruger mod jetlag, så vidt jeg véd, må det ikke forhandles i Danmark, men åbenbart gerne puttes i piller.
    Min søvn er tit forstyrret, men mest pga. kramper, hvad kom først, hønen eller ægget? Sandsynligvis kan det også have været medvirkende til at udløse depression for mig; manglende søvn giver selvfølgelig mindre overskud og modstandskraft både fysisk og psykisk.
    I dag mødte jeg en af mine gamle venner, han lød lidt fornærmet over at jeg ikke hilste, fordi jeg ikke kunne genkende ham, men jeg havde ikke set ham, jeg var optaget af at se på en vare og sikkert ’for meget oppe i hovedet’.
    En af de ting jeg købte levede ikke helt op til mine forventninger; jeg tror der er uoverensstemmelse mellem det jeg havde undersøgt og informationsmaterialet som fulgte med. Jeg gik lidt i stå, nogle dele skulle også vaskes af inden jeg kunne komme til at afprøve maskinen, der kan være fordele og ulemper ved alle ting. Jeg tror alligevel jeg kommer til at bruge den en del i forbindelse med råmaden, som jeg stadig godt kan mærke giver mig mere energi, velbekomme. KH Helle8
  • Kære Helene
    Det kan desværre ikke blive ved med bare at gå opad eller fremad, jeg er dumpet lidt ned, usikker, urolig, kan kortvarigt ikke finde mig selv, jeg må vidst hellere koncentrere mig om at finde de positive ord frem, jeg siger til mig selv, det er druknet lidt i de ting jeg er nødt til at bruge resurser på og sætte mig ind i om råmaden, som giver mig både nye vaner og ny livsstil om end det er positivt til mit eget bedste, for min egen skyld.
    Det er underligt; jeg måtte tage mig sammen, glemme mig selv, for at komme afsted til et arrangement, mens jeg var der nød jeg det, fik jeg ladet op? Det var ikke følelsen, men jeg mødte mange som det var hyggeligt at se igen og tale med.

Tråden om Valdoxsan dukkede op igen, oplægget er lige ved 2 år, så gammel er den ’nye’ medicin altså. Der var alligevel lidt mere i ’rask’ bladet med tema om sind, jeg vil gerne vende tilbage og referere fra artiklerne. KH Helle8
  • Kære Helene

Lidt mere ’rask’ om stress: for at undgå det foreslår de skriveøvelser - ikke som i folkeskolen, man skal nemlig ikke tænke på stavefejl og grammatik.
    Skriv i rolige omgivelser i 20 min. om de situationer der belaster én. Fokus er på de følelser, som skrivningen tydeliggør, gå ind i dem. Det ville endnu være svært for mig, med mindre jeg faktisk gør det uden at lægge mærke til det.
    Formålet er at man ser de belastende begivenheder i nyt lys, andre vinkler og sammenhængen. Hvis man skriver tre gange om hændelserne kan man se forskel på første og sidste gang, der bliver mere orden i det, det afspejler vel hvordan man anskuer tingene, orden i hovedet.
    Tænk at bruge sammenlagt 1 time på at fungere normalt, undgå stress, sygemelding og fravær fra arbejde, kolleger osv. Det må være en god investering, på et tidspunkt hvor man sikkert ikke synes at man bare har tid eller behov for at gøre det.

I dag gik det lidt nemmere at komme af sted, men det var svært at få måltiderne til at være rå, nogle ting blev dårlige og jeg fornemmede at min krop stadig gerne vil have det den har været vant til, det er nu jeg må holde fast, ligesom folk der er på afvænning fra stoffer eller alkohol har kriser hvor de har trang til det som de trapper ud af får ’abstinenser’. KH Helle8
  • Kære Helene

Der var to artikler mere i ’rask’ som kunne være relevante at nævne. Den ene handler om psykiatriens svære vilkår med tabu om emnet, som gør det sværere for den syge at tale med nogen i netværket om sin tilstand og få det bedre allerede dér. Mange har mere end en diagnose og måske et misbrugsproblem oveni! Overbelægning kan gøre det nødvendigt at udskrive ikke færdigbehandlede patienter fordi der kommer en som har mere behov for pladsen. Det er en noget kompliceret problemstilling, god arbejdslyst til dem der kan gøre noget for at skabe bedre forhold både for behandlere og patienter.
    Desuden en artikel om mange selvmord i de arktiske egne; mangel på lys giver depressioner som driver mange til det punkt hvor de ikke ønsker at leve, det gør man noget effektivt ved, nogen man kan tale med, så findes der jo også lysterapi som hjælper nogen til at komme nemmere gennem vinterens mørke. God bedring.
    KH Helle8
Log in eller Registrér for at kommentere.