Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

D-vitamin som blodtryksbehandling - et forsøg!

12346

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Inge Lise og alle andre intereserede

    Jeg havde ikke tænkt på, at det kunne være 19 mikrogram pr. pille, men det var det altså. Så forstår jeg bedre, at det kan have så stor virkning.

    Under alle omstændigheder er det dejligt, at dit blodtryk ligger så fint.

    Jeg tjekkede lige, hvad Amilco og Atenor er for noget. Det er også et vanddrivende middel og en betablokker, og så vidt jeg kan se i farten, indeholder de nøjagtig de samme virksomme stoffer som de to slags, du får nu! Så må det vel være hjælpestofferne i Amilco og Atenor, som er anderledes, og som du ikke kunne tåle.

    Under alle omstændigheder er det godt, at du har fundet en god og billig løsning på dit blodtryksproblem.

    Udgiften til blodtryksmidler kan i visse tilfælde være meget høj. Atacand, som jeg får, koster ca. 800 kr. for 90 piller, altså 3 måneders forbrug. Jeg lever meget sparsommeligt, så jeg kan godt få råd til min del af udgiften til medicin, men jeg ved, at myndighederne klager meget over, at Sygesikringen skal betale så store medicintilskud, og de forsøger at presse de praktiserende læger til at udskrive noget, der er billigere, men som en del mennesker får hoste af (også jeg).

    Det, jeg tænker på i den forbindelse er, at Sygesikringen kan spare penge, hvis der er nogle, der kan bruge billigt D-vitamin i stedet for dyr blodtryksmedicin. Nu er det selvfølgelig ikke alt blodtryksmedicin, der koster 800 kr. for 3 måneders forbrug. Meget blodtryksmedicin koster sikkert cirka det samme som D-vitaminerne, men Sygesikringen betaler ikke noget tilskud til D-vitaminer. Under alle omstændigheder må myndighederne da blive begejstrede for at kunne spare penge!

    Jeg har foretaget næste dosisreduktion i mit medicinforbrug, men har endnu ikke turdet måle mit blodtryk. Jeg tager en slapper i dag, hvor det alligevel skulle blive regnvejr. Hvis jeg forholder mig lidt i ro, hjælper det også på blodtrykket.

    God søndag til alle

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    hvad hedder det blodtryks medicin som giver hoste --det kunde jeg godt tænke mig at lære lidt om--hilsen solo
  • Indstillinger
    Hej Solo

    Den slags blodtryksmedicin, der ofte giver hoste, er de såkaldt ACE-hæmmere. Jeg bringer et link, hvor du kan se navne på forskellige slags ACE-hæmmere:

    http://www.hjerteforeningen.dk/alt_om_h ... -haemmere/

    Jeg ved ikke, om der findes flere ACE-hæmmere end de nævnte.

    Der er andre slags blodtryksmedicin, der i meget sjældne tilfælde giver hoste, men ACE-hæmmere er særlig slemme til at give denne bivirkning.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    tak skal du have for dit svar ---jeg hoster meget --jeg får carodil ---så jeg skal tale med min læge --for det er meget iriretende at hoste så meget
    hilsen solo
  • Indstillinger
    Jeg ved nu ikke med de rabarber og selleri!
    I min Modern Herbal (Grieves), et stort seriøst og gennemarbejdet værk hvor næsten alle lægeplanter og køkkenurter er beskrevet med historie, anvendelse, aktive kemiske stoffer, nævnes roden af indisk rabarber som et middel mod tynd mave. bonderabarber - det vi dyrker her, har samme egenskaber, bare svagere. Blade og stilke har ingen virkning på nogetsomhelst og frarådes i overdrevne mængder pga. oxalsyren.

    I min husholdning, som hos så mange andre af os danskere, indgår rabarber i sommerens frugtgrød, som marmelade osv og selleri som gnavegrønt i madpakker. Både mand, datter og jeg har forhøjet blodtryk alligevel.
    D-vitaminer får vi også, vi spiser fed fisk flere gange om ugen og er aktive ude. Om vinteren tager vi et tilskud D, for det får vi for lidt at i vores mørke vinterklima, men heller ikke her ser jeg nogen forandring med blodtrykket.
  • Indstillinger
    Hej Calypso

    Jeg har aldrig påstået at bladselleri og rabarber virker blodtryksnedsættende på alle. Jeg vil tro, det afhænger af årsagen til blodtryksforhøjelsen.

    At bladselleri skulle kunne hjælpe, er noget, vi har kunnet læse i mange år, f.eks. hos Carsten Vagn Hansen, som uafladeligt skriver, at 3 stilke bladselleri om dagen nedsætter blodtrykket markant. Men hvis jeg spiser 3 stilke bladselleri om dagen, kan jeg måske kun undvære i størrelsesordenen en syvendedel af min blodtryksmedicin-dosis. Om et blodtryksnedsættende middel hjælper tilstrækkeligt, afhænger jo også af, hvor alvorligt problemet er. Jeg ved, at en anden debattør her på Netdoktor, nemlig Persille, ikke har haft nogen virkning af bladselleri, men derimod en ret god virkning af rødbedejuice.

    At rabarber hjælper på mit blodtryk, opdagede jeg for flere år siden, men da jeg ikke kunne finde noget om sagen på dansk, varede det et stykke tid, inden jeg rigtig troede på det. For nogen tid siden søgte jeg på Internettet på engelsk og fandt flere steder, der bekræftede sagen. Jeg prøver lige at finde den tråd, hvor jeg har skrevet om det før:

    viewtopic.php?t=21702&f=57

    Jeg har de sidste 7 år taget knap 20 mikrogram D3-vitamin dagligt, uden nogen mærkbar positiv virkning på mit blodtryk. Det lader til, at man skal meget højere op, før det har nogen effektiv virkning. Jeg får for tiden mellem 80 og 90 mikrogram D3-vitamin-tilskud om dagen.

    Jeg har slet ikke nogen ambition om, at jeg nogen sinde vil kunne undvære blodtryksmedicin helt. Jeg finder det bare betænkeligt, at jeg får så stor en dosis. Sagen er, at jeg indtil for nylig fik højeste dosis af Atacand (32mg) og højeste dosis af Centyl (2 stk.). Jeg tænkte: Hvad nu, når det ikke er nok? Skal jeg så til at tage 3 forskellige slags blodtryksmedicin?Da jeg var på sygehuset i december med atrieflimmer, lå jeg ved siden af en kvinde, der havde medbragt sit medicin-arsenal, som fyldte en halv bærepose fra Bilka! Jeg ønsker ikke at ende i den situation. Sagen er jo også, at der er nogle typer blodtryksmedicin, som giver forhøjet risiko for diabetes og forhøjet kolesterol, og jeg frygter meget, at lægen en dag siger, at jeg også skal i behandling for de to ting.

    Det var derfor, at jeg ønskede at nedsætte min dosis af blodtryksmedicin. Det er et forsøg. Og jeg tager alle midler i brug. Det er muligt, at bladselleri, rabarber, hvidløg, rødbeder osv. ikke batter så meget, men hvis det bare kan trække lidt i den rigtige retning, sådan at effekten af D-vitamin bliver større, så er meget opnået.

    Derudover elsker jeg grønsager – også bladselleri, og jeg synes, at rabarber er en stor delikatesse. Hvis man frygter oxalsyrens virkning, kan man jo bare tilsætte calciumklorid, sådan som min mor gjorde, da jeg var barn. Vi spiste store mængder af rabarber. Det har man altid gjort på landet, i hvert fald før i tiden.

    Jeg har endnu ikke fået målt mit blodtryk efter dosisnedsættelse nr. 2. Jeg gør det nok i morgen.

    I øvrigt, tak for opbakningen ;o)

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej alle interesserede

    Mit forsøg med at bruge D-vitamin (plus alle de naturlige midler, jeg kan finde på) som blodtryksnedsættende middel går planmæssigt. Jeg har nu droppet det ene af mine to slags blodtryksmedicin, nemlig 2 stk. Centyl, men jeg får stadig får 32 mg Atacand.

    Jeg tager i alt ca. 88 mikrogram D3-vitamin dagligt, nemlig 2 stk. D-vitaminer på hver 35 mikrogram, plus min Omnix-pille (et multivitamin- og mineralpræparat), hvor der er 10 mikrogram D3-vitamin, plus en Calmag-pille, hvor der foruden calcium og magnesium er ca. 8 mikrogram D3-vitamin.

    Mit blodtryk er i dag 150/90, altså ikke helt tilfredsstillende, men jeg regner med, at det retter sig i løbet af et par dage. Min hvilepuls ligger i dag på 51, og det er vistnok det laveste, jeg nogen sinde har målt. Før i tiden lagde jeg aldrig mærke til pulsen. Det var bare noget, der passede sig selv. Men efter at jeg i december var på sygehuset med en hvilepuls på mindst 140 og måtte have elektrisk stød for at få hjertet til at slå normalt, er pulsen noget, jeg er begyndt at lægge mærke til!

    Jeg fortsætter mit forsøg. Jeg tror bare, at der skal gå ret lang tid inden næste dosisreduktion. Problemet er også, at jeg kun har piller på 32 mg Atacand til min rådighed. Der er ganske vist en delekærv, sådan at jeg nemt kan gå ned på 16 mg, men det er jo et alt for stort spring at gå fra 32 mg til 16 mg. Muligvis kan jeg med en skarp kniv dele pillerne i fjerdedele. Det bedste ville dog være at involvere lægen og få hende til at skrive en recept på enten 8 mg Atacand eller 16 mg Atacand, som jo også har en delekærv. Jeg orker bare ikke at skulle kontakte min alt for fortravlede, uforstående og utålmodige læge, så det ender nok med, at jeg klarer mig uden hendes hjælp.

    Måske kan jeg faktisk gå fra 32 mg Atacand og ned på 16 mg, men så blot igen tage mine 2 stk. Centyl i en overgangsperiode. Det er også en mulighed. Men den tid den sorg. Nu bliver jeg på denne dosis i et stykke tid.

    Jeg er helt på det rene med, at jeg har haft for travlt i den sidste tid, og at jeg også kunne gøre mere ved hjælp af afslapning og meditation. Det ville i det hele taget være en god ide, som ville gavne mig psykisk. Men jeg har virkelig svært ved disse vigtige ting: At være i nuet, at falde til ro. Der er altid lige en opvask, der skal klares, en cykel, eller nogle vinduer, der skal pudses, og der er bunker af bøger, jeg så gerne ville have læst, og haven lokker også med al sin grønne pragt, og… og… og…

    Nu vil jeg i hvert fald ud og nyde det dejlige vejr :o)

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej alle interesserede

    Jeg har jo i to omgange eksperimenteret med at bruge D-vitamin i en stor daglig dosis som blodtryksnedsættende middel med henblik på at nedsætte mængden af lægeordinerede blodtrykmidler.

    I første omgang gik det ikke så godt, for mit blodtryk steg, i stedet for at falde! Jeg tror, at stigningen skyldtes, at jeg dengang tog naturmedicinen perikon, og at perikon og D-vitamin i store doser ikke er en god kombination. Der er grunde, der tyder på, at det kan være forklaringen.

    Her i foråret nedtrappede jeg ganske langsomt og forsigtigt ud af min perikon. Det er første gang i 8½ år, at jeg ikke tager perikon, som jeg med held har brugt forebyggende mod svær depression i alle disse år. Det er herefter min mening, at jeg vil undvære perikon i sommerhalvåret, men stadigvæk tage det fra f.eks. oktober til april, altså i årets mørkeste måneder.

    Da jeg var ude af perikon, begyndte jeg igen at tage D-vitamin. Jeg tog i alt ca. 88 mikrogram dagligt (inklusive min multivitaminpille og min Cal-mag). Derudover brugte jeg alle de tricks, som jeg kender, til nedsættelse af mit blodtryk: hvidløg, bladselleri, rabarber. Og jeg tager jo både calcium og magnesium, hvilket ifølge den tidligere radiodoktor Carsten Vagn-Hansen også skulle virke blodtryksnedsættende. For calciums og magnesiums vedkommende tror jeg nu kun, at det hjælper, hvis man mangler det, hvorimod D-vitamin skulle kunne virke under alle omstændigheder – også selv om man ikke, ifølge gængse normer, mangler det, og det gør jeg ikke.

    88 mikrogram er muligvis en lidt for lille dosis, hvis man ønsker at bruge D-vitamin som blodtryksnedsættende middel, men man skal huske på, at det var – og er – den lyse årstid, hvor jeg også får D-vitamin fra solen.

    Til at begynde med gik det fint. Jeg kunne hurtigt trappe ud af den vanddrivende medicin Centyl. Og det var jeg glad for, da det muligvis er Centyl, der har sat mit kolesteroltal og mit blodsukker i vejret. Ved en blodprøve, efter at jeg havde undværet Centyl i ca. 7 uger, var mit kolesteroltal og mit blodsukker da også faldet betydeligt. (Totalkolesterol i december 2009: 5,8, men nu: 5,3, og blodsukker i december 2009: 7,8, men nu: 5,1). Jeg tog – og tager - dog stadigvæk blodtryksmedicinen Atacand, som jeg ikke har ændret på.

    Så kom der desværre en periode, hvor jeg havde ret travlt. Desuden kunne jeg ikke få fat i rabarber i et stykke tid. Jeg har nok også overbelastet mig selv fysisk. Under alle omstændigheder begyndte mit blodtryk at være for højt igen – mest det systoliske, altså det øverste tal. Men jeg var dog indstillet på at fortsætte forsøget. Jeg må jo lære at slappe mere af. Det er jo forkert, hvis jeg bare bruger D-vitamins blodtryksnedsættende virkning som en undskyldning for at kunne knokle endnu mere, for på den måde går det alligevel galt!

    Nu har jeg så fået taget disse blodprøver, som heldigvis viste, at kolesterol og blodsukker var faldet, men der var tre unormale levertal. Lægen kan ikke sige, hvorfor disse tal er forhøjede, men jeg kan læse mig til, at de kan være forhøjede på grund af medikamenter eller på grund af fysisk anstrengelse (og af andre årsager).

    Derfor dropper jeg forsøget med at bruge D-vitamin som blodtryksnedsættende middel. Jeg er nødt til at begrænse mængden af medikamenter, som jeg tager. Og jeg må naturligvis forsøge at undgå alt for meget fysisk anstrengelse. Desværre får jeg dermed ikke nedsat mængden af Atacand, hvilket jeg ønsker meget, da jeg får den højeste dosis (32 mg).

    Jeg vil tro, at D-vitamin egner sig bedst til at nedsætte blodtrykket, hvis man ikke tager lægeordineret blodtryksmedicin i forvejen (eller perikon). Jo flere forskellige ting, man tager, jo mere kompliceret bliver det.

    Jeg vil herefter forsøge at gøre mere for at undgå et belaste, overanstrenge eller stresse mig selv. Jeg tror, at det vil kunne hjælpe mig meget. Jeg synes bare, at det er svært, når man har to livlige børnebørn, som man gerne vil have kontakt med og passe lejlighedsvis, samt en masse havearbejde, der skal gøres. Og det er svært at vænne sig til, at man ikke er 20 år længere!

    Jeg har helt afgjort mærket, at D-vitamin har haft en blodtryksnedsættende virkning. Måske kan andre bruge mine erfaringer til noget, selv om jeg ikke selv kan fortsætte forsøget.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kameliadame

    Ærgeligt at du stopper med D-vitaminerne. Dine forhøjede levertal skyldes med stor sandsynlighed Atacand. Men øv at du vælger det kunstige frem for det naturlige.

    Liver Function Tests
    Elevations of liver enzymes and/or serum bilirubin were observed infrequently. Five patients assigned to ATACAND in clinical trials were withdrawn because of abnormal liver chemistries. All had elevated transaminases.

    In this double-blind, randomized, controlled trial, Pfeiffer et al. enrolled 148 elderly women (aged 70 years or older) with vitamin D deficiency (25[OH]D levels <25 ng/ml [or <62.4 nmol/l)), who were assigned to receive either 1,200 mg of calcium or 1,200 mg of calcium plus 800 IU of vitamin D daily.107 After 8 weeks of treatment, both groups showed significant reductions in systolic and diastolic blood pressure values. The reduction in systolic blood pressure was 7.4 mmHg greater in the vitamin D plus calcium group than in the calcium alone group (P = 0.02), but there was no significant difference in diastolic blood pressure between the two groups. A greater proportion of individuals in the vitamin D plus calcium group than in the calcium-only group had reductions in systolic blood pressure of at least 5 mmHg (83% versus 47%).107 The findings of this trial are supported by data from Krause et al., who showed that UVB-induced increases in 25(OH)D levels are associated with reduced blood pressure.3

    http://www.nature.com/nrcardio/journal/ ... 9.135.html
  • Indstillinger
    Hej Niels

    Ja, det er ret sandsynligt, at de forhøjede levertal skyldes Atacand. Det var jo netop mit ønske, at få min dosis af Atacand reduceret ved hjælp af D-vitamin. Men det lykkedes ikke. Det lykkedes dog at få den vanddrivende medicin Centyl væk, og det er jeg glad for, for den laver også ulykker.

    Det er ikke en mulighed for mig at droppe den lægeordinerede blodtryksmedicin fuldstændigt og erstatte den med D-vitamin. Mit blodtryk ville stige alt for meget. Det dur ikke at gå rundt med et meget forhøjet blodtryk i længere tid. Prøv at forstå, at der er situationer, hvor det IKKE en mulighed at vælge mellem det kunstige og det naturlige. Når blodtryksproblemet er så slemt, hjælper D-vitamin ikke tilstrækkeligt – heller ikke engang, når jeg bruger alle de naturlige metoder, som jeg kender, og som jeg har erfaring for, virker hos mig.

    Hvis der stadigvæk er forhøjede levertal ved den næste blodprøve, der skal tages om få uger, kan det være, at lægen foreslår, at jeg skal ud af Atacand. Det er jeg bare ked af, for det er vanskeligt at finde andre slags, som jeg kan tåle. Og det er, som sagt, ikke en mulighed at klare mig alene med D-vitamin. Dertil er blodtryksproblemet for slemt.

    Men jeg takker for, at du gav mig forslaget om at afprøve D-vitamin. At det ikke rigtig lykkedes, er jo ikke din eller D-vitaminets skyld. Og jeg forstår egentlig ikke, at der ikke er flere, der har skrevet om deres erfaringer med D-vitamin som blodtryksbehandling.

    Personligt må jeg i gang med at gøre mere ved årsagerne til, at jeg har så voldsomt et blodtryksproblem. Alle disse blodtryksmidler – hvad enten de er kunstige eller naturlige – bliver jo nemt en sovepude: Når man har et middel, der kan tage problemet, kan man fortsætte med at overbelaste sig selv!

    Og derfor må jeg i gang med at gøre noget ved selve årsagen til, at jeg har et blodtryksproblem ;o)

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.