Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Euthyrox-udleveringstilladelse afvist af Lægemiddelstyrelsen

135678

Kommentarer

• Kære Anemone.
    To sjæle - en tanke.
    Jeg har desværre ikke været så aktiv på det sidste, jeg er fuldtidshvalpemor.
    Men jeg har "dog" fået anmeldt mine bivirkninger til lægemiddelstyrelsen og modtaget bekræftigelse af dette d. 16.4.
    God kamp til jeg alle!
    Hilsen inge
  • Hej alle
    Jeg var hos lægen igår og jeg fortalte hende at Lægemiddelstyrelsen havde sagt at jeg skulle spørge hende igen om at få lavet en ansøgning om udleveringstilladelse. Jeg havde regnet med at det ville blive en kamp, men helt overraskende sagde hun ja med det samme og så gik vi sammen ind og udfyldte ansøgningen på nettet :o)
    Hun medsendte dog ikke noget om TSH og nu frygter jeg jo lidt at den kommer retur igen. Hvis den gør det, så er jeg ikke sikker på at hun orker mere.
    Jeg ved ikke hvorfor hun pludselig var så positivt stemt. Måske det har noget at gøre med at Lægemiddelstyrelsen har sendt brev til lægerne ang. bivirkningsindberetningerne?
    Hun plejer ellers at affærdige alle mine symptomer som "ubehandlet depression" ja jeg er bare glad for at jeg slap for at diskutere med hende.
    Det kunne være interessant at vide hvormange i DK der har meldt bivirkninger og søgt om udleveringstilladelse på Euthyrox? Men det vil Lægemiddelstyrelsen nok ikke oplyse om :o/
    God idé at kontakte Merck - de må vel også kunne støtte os i denne kamp som konkurrent til GlaxoSmithKline?
    Ja godt vi har dette forum, så man ikke føler sig helt alene i denne kamp.
    Til jer der er begyndt på Euthyrox : Går det stadig godt eller?
    Jeg fik taget blodprøver igår og er rigtigt spændt på hvordan mine tal ligger, jeg har nemlig haft mange dage på det seneste hvor jeg har følt at stofskiftet var for lavt :o(
    MEN der vil jo sikkert også være behov for dosisregulering, i skiftet fra Eltroxin til Euthyrox. Hvad viser I andres blodprøver?
    Mange venlige hilsner
    Gitte
  • Hej Gitte og andre

Mit TSH er faldet fra 2,2 til 1,5 efter jeg er gået over på Euthyrox. Og mit blodsukker er blevet for højt.

Var til lægen igen i går og få taget nye blodprøver. Både for at tjekke om TSH bliver ved med at falde og for at tjekke for sukkersyge. Hun siger at det er meget almindeligt at folk med stofskiftesygdom udvikler sukkersyge. Er der nogen af jer andre der har fået sukkersyge?

Håber virkelig ikke jeg også skal have det oveni. Får svar i morgen.

Har problemer med brændende slimhinder, Fik svampemedicin som har skoldet min mave totalt i stykker, så er nu på mavesårspiller igen. Nu var min mave ellers lige faldet til ro efter den nye Eltoxin.

Venter stadig på st lægen for svar på udleveringstilladelse.
  • Hej til jer alle.
    Jeg kunne ikke finde nogle fra Merck i DK, som havde kendskab til Eutirox.
    Jeg fandt denne side, fra Merck i Tyskland.
    http://www.thyrolink.com/servlet/PB/men ... index.html
    Jeg sendte en mail, hvor jeg bl.a. skrev at vi havde et stort problem i DK m.h.t. ny Eltroxin.
    Det undrer os selvfølgelig, at der ligger en godkendelse fra Lægemiddelstyrelsen på tbl. Euthyrox fra Merck i 2001, når den ikke forhandles i Danmark.
    Så min forespørgsel gik på, hvorfor Merck ikke er på det danske marked med tbl. Euthyrox, når den er godkendt af Lægemiddelstyrelsen.
    Jeg skrev bl.a. også, at vi er mange, der har fået det godt igen efter vi har fået Euthyrox, og at tbl. har den fordel, at den har delekærv.
    Jeg skrev, at vi er mange, som er deperate for at få Euthyrox på markedet.
    Jeg skrev det på dansk, men jeg håber alligevel, at de kan svare på spørgsmålene.
    Jeg er spændt på, om de skriver tilbage og ligeledes, hvorfor de ikke har Euthyrox på det danske marked.
    For min tanke er stadig, om de danske læger/endokrinologer, kun har udskrevet Eltroxin uden at fortælle, at der også har været en valgmulighed i tbl. Euthyrox???
    Lægemiddelstyrelsen har jo ikke svar på dette.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Kære Gitte.
    Dejligt at din læge var med på, at anmode om endnu en udleveringstilladelse til tbl. Euthyrox. Men det er jo forfærdenligt, at vi ikke bare har en valgfrihed m.h.t. vores livsvigtige medicin. Hvorfor skal vi alt dette igennem?? Håber det giver gevinst denne gang :-)

Kære Sunrose.
    Ja, jeg håber heller ikke at du har diabetes. Der er jo rigeligt at slås med i forvejen :-( . Men lad os håbe på det bedste. Som stofskiftept. bliver vi simpelthen nød til at tage én dag af gangen. Der sker jo utroligt meget med os for øjeblikket. Ny regulering etc. Tilligemed alle de "instanser" som vi snart har været igennem.

Men vi opgiver ikke vores kamp. Det har jo vist sig, hvor meget vi kan stå sammen her på nettet. :-) :-) Ja, det er bare dejligt.
    Kærlig hilsen fra Anemonen
  • Hej Anemone

Tak for dit svar. Har du kendskab til at man som stofskifte patient har større risiko for diabetes ?

Jeg skrev en mail til Merck i tyskland for en måned siden og forklarede vores problem med ny Eltroxin.

Det svar jeg fik tilbage stod på tysk og oversat stod der : Tak for din henvendelse kontakt venligst din egen læge.

Så det fik jeg ikke meget ud af.
  • Kære Sunrose.
    M.h.t. diabetes og stofskiftesygdom er jeg nok dit svar skyldig.
    Men jeg tænker på bugskytkirtlen, hvor den bl.a. har den funktion at danne og udskille hormonerne insulin og glukagon til blodet.
    Da jeg fik taget min blodkrystallationstest, står der bl.a. at min bugskytkirtel har en mangelfuld funktion, som bør overvåges og holdes øje med.
    Så ja, gad vide om det har en sammenhæng. Antistofferne kan jo også gå til angreb på øvrige organer. Jeg skal spørge lægen, når jeg igen skal til afgiftning på torsdag.
    Da jeg var til afgiftning af tungmetaller i dag, fik jeg tilsat medicin/ampuller mod bl.a. sygdomme i bugspytkirtlen, forandringer i bugspytkirtel/lunger.
    Synd at der ikke kom yderligere svar fra Merck i Tyskland. Jeg var så interesseret i, hvorfor de havde betalt Lægemiddelstyrelsen et beløb for godkendelsen, og så ikke er på markedet med Euthyrox??
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Hej Anemone

Mange tak for dit svar.

Håber at du får et længere og mere fyldstgørende svar fra Merck.

Mange hilsner

Sunrose
  • Hej Anemone

Har nu fået svar på mine blodprøver. Min blodsukker prøve var normal gudskelov.

Min TSH var faldet til 1,1 fra 1,5 (Før overgang til ny Eltroxin lå jeg omkring 3,6) . Det er på en uge at den er faldet, så jeg blir sat 25 mikrogram ned i dosis om ugen.

Hilsen Sunrose
  • Kære Sunrose.
    Det var dejligt at høre, at der ikke var tegn på diabetes. Tillykke med det.
    Ja, vi har ikke brug for mere at slås med!!!
    Det lyder til, at du har det bedst, når TSH er lidt højt. Fik du dine øvrige stofskiftetal?
    Ja, der er mange justeringer der til til for øjeblikket. Gl. Eltroxin, ny Eltroxin samt skift til Eutirox. Alt dette kunne vi sagtens have undværet. Så jeg mener, at det er så nemt for Lægemiddelstyrelsen samt GlaxoSmithKline at skrive, at vi "bare" skal ændres i dosis igen.
    Held og lykke.
    Kærlig hilsen Anemonen
Log in eller Registrér for at kommentere.