Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Euthyrox-udleveringstilladelse afvist af Lægemiddelstyrelsen

245678

Kommentarer

• Kære alle.
    Jeg har endnu ikke hørt om udleveringstilladelsen på tbl. Eutirox.
    Jeg ved at OUH, at bedt om en generel indførelse samt at e.l. også har søgt om denne.
    Men når jeg læser alle disse indlæg, bliver jeg virkelig "piss....et" af.
    Har vi som stofskiftept. slet ikke noget at sige???? Jo, nu er det virkelig tiden til, at giver os tilkende!!!
    GlaxoSmithKline samt lægemiddelstyrelsen "arbejder" åbenbart "hånd i hånd".
    Jeg ringer til Lægemiddelstyrelsen på mandag. Hvis de ikke har noget "positivt" i sagen, syntes jeg virkelig, at det er på tide, at det skal i medierne.
    Jeg har været i den situation hvor jeg fandt et apotekt, der havde gl. Eltroxin. Jeg tager 100 mkg af disse samt 12,5 mkg Eutirox som jeg har importret via Goldpharma.
    Ja, vi skal virkelig stå sammen i den her vanskelige situation.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Hej Anemone
    Tusind tak for din indsats og kampgejst i denne sag!
    På mandag skal jeg til min egen læge for at bede hende igen-igen om at søge om udleveringstilladelse. Hun har ellers frabedt sig at ville gøre yderligere, men prøver igen. Lægemiddelstyrelse sagde at jeg skulle sige at jeg havde snakket med dem og at de opfordrede til at hun sendte en ansøgning igen - denne gang som enkeltudleveringstilladelse.
    Orker snart ikke at bruge flere kræfter på det!
    Det er dybt urimeligt at vi patienter er stillet så ringe.
    Er spændt på hvordan besøget hos min egen læge går på mandag men også på hvad du får at vide hos Lægemiddelstyrelsen..
    Held og lykke og tak igen Anemone.
    Mange hilsner
    Gitte
  • Jeg har lige talt med lægemiddelstyrelsen. Jeg var meget utilfreds med deres meddelelse vedr. bivirkningsindberetning, hvor de skriver, at det skyldes et reguleringsspørgsmål.
    Jeg sagde, at det var mærkeligt, at der lå en godkendelse på Euthyrox fra Merck i 2001 - så Merck har jo på det tidspunkt ønsket at komme ind på markedet. Merck betaler jo ikke for en godkendelse uden de ønsker det markedsført. Så det kan kun være lægerne, som har "undgået" Euthyroxen. Dette kunne hun ikke svare på, da hun havde med bivirkningsindberetninger at gøre.
    Jeg syntes også, at det var mærkeligt, at pt. thyreoideatal skulle fremgå af ansøgningen. For som Inge skrev, er problemet jo netop, at man ikke kan konstatere bivirkningerne på blodprøverne. (men det var en anden afdeling)
    Hun sagde, at der var lavet undersøgelser i New Zealand m.h.t. ny Eltroxin. Der skulle ikke være noget forkert i den tbl. For mange drejede det sig om et justerings spørgsmål, og nogle kunne bare ikke tåle ny Eltroxin.
    Jeg spurgte om de forsøgte at dække over GlaxoSmithKline, siden de ikke skriver om de bivirkninger der er konstateret. Men det gjorde de på ingen måde - de var til for os!!! De tager bivirkningerne meget seriøst!!
    Foruden bivirkningerne, er det også et problem, at den nye Eltroxin ikke længere må deles. Jeg sagde, hvad gør dem, der f.eks. skal have 112,5 mkg dgl. eller 725 mkg pr. uge. For det drejer sig om en finjustering for at vi stofskiftesyge kan have det godt. Og der kunne hun godt se problemet.
    De arbejder stadig på sagen, og ser hvad der bliver indberettet af bivirkninger.
    Så til alle jer der ikke har indberettet bivirkninger til Lægemiddelstyrelsen, vil jeg opfordre til dette. Det er vigtigt, at alle bivirkninger kommer med.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Ja, jeg har lige igen igen, skrevet en mail til GlaxoSmithKline:

Jeg har tidligere skrevet til jer angående den "fordømte" ny Eltroxin.
    Jeg selv - samt mange mange andre - vil under ingen omstændigheder tage denne nye tablet igen. Den har virkelig invalideret mange.
    Jeg har set jeres brev, som er udsendt til lægerne. Det, at det skulle dreje sig om, at vi ikke er "justeret" rigtigt ind, på den nye Eltroxin. Ja, jeg blev virkelig harm. Jeg har fået utallige blodprøver - som alle var meget fine. Og de bivirkninger, som mange af os har haft, kan jo IKKE måles via en blodprøve. Men de "måles" af det enkelte menneske (lånt Inge´s gode udtalelse).
    Jeg har været invalideret i ca. 2 1/2 md, på grund af denne nye tablet. Som jeg tidligere har skrevet til jer, var jeg til mange fraværssamtaler på min arbejdsplads. Men ikraft af, at de kunne se, at jeg bare blev dårligere og dårligere, endte det med en fyring p.g.a. denne nye tablet. Dette har jeg aldrig fået svar på??
    Vi er alle individualister. Og dem der kan tåle ny Eltroxin, "spidser" I af med en 50 mkg tbl., som ikke længere må deles.
    Hvordan vil I gøre, hvis en person f.eks. skal have 725 mkg ugentligt?? Eller 112,5 mkg dagligt?? Ja, vi er mange der har behov for en daglig kontinuerlig tilførsel. For os stofskiftept. drejer det sig netop om en finjustering, for at vi kan have det godt.
    Men efter at jeg stoppede med ny Eltroxin - og fik fat i Euthyrox - gik der 2 dage, hvorefter jeg fik mit liv igen. Dette kan under ingen omstændigheder tilskrives som værende ikke "justeret".
    Har I tænkt på, at ændre ny Eltroxin, så den bliver med delekærv?? (For dem der kan tåle denne)
    Er en fyring bare: Nåh, det var ærgerligt for hende??

Ja, det var dagens mail til GlaxoSmithKline.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Hej anemone.
    Tak for din store arbejdsindsats hos lægemiddelstyrelsen idag.
    Jeg vil prøve og ringe til lægemiddelstyrelsen i morgen og få fat i nogle af de "såkaldte" andre afd. som åbentbart "måske" har ansvaret for "ny" eltroxin mm.

Faldt lige over denne hjemmeside, med lidt interessant læsning.
    http//www.gsk.com/media/pressreleases/2008/2008_pressrelease_10074.htm

ps. Har du hørt fra OUH mht. euthyrox udleveringstilladelsen ?

Håber det går godt med "bisserne"

Hej fra Lone
  • Kære Lone.
    Alletiders at du også vil få fat i Lægemiddelstyrelsen i morgen. Så jo flere der henvender sig - også til de øvrige afdelinger - bliver de klar over, at dette ikke er en "sludder for en sladder". Men at vi virkelig kæmper for sagen!!!! Vi har døjet nok med stofskiftet, og så denne nye Eltroxin tbl. oveni, det er simpelthen for meget.
    Jeg har endnu hverken hørt fra OUH eller min egen læge. Begge har ansøgt om udleveringstilladelse på Euthyrox.
    M.h.t. bisserne har jeg foreløbigt fået to 2 tænder ordnet. Jeg skal afsted igen på torsdag - jeg mangler jo stadig 6 stk.
    Jeg er meget glad for dit svar. Jeg var ikke glad for tanken om gebis, men jeg syntes efterhånden, at der gik mange penge til tandlægen. Det ville koste ca. 8000,- for udskiftning af de 8 tænder med amalganfyldninger. Hun ville så give rabat på kr. 1000,-. Jeg er glad for, at du rådede mig til at beholde mine egne tænder :-)
    Kærlig hilsen Anemonen
  • hej anemone. tusind tak for din indsats ang. ny eltrozin. har kunne bruge mange af dine oplysinger.har også lige meldt bevirkninger til lægemiddelstyrelsen,som du selv siger jo flere vi klager jo bedre men de slipper for nemt da der nok også er mange der ikke orker eller har lidt over skud til det.skal til læge på onsdag er spændt på hvad han siger.den dag jeg skulle starte på ny eltrozin spurgte jeg ,efter at have læst jeres indlæg med bivirkninger og at 50 mikrogram ikke kunne deles han sagde han fik besked hvis der kom ny medicin ok 10 min. efter kunne apoteket fortælle mig jeg havde ret. hvorfor ved jeg besked før lægen med ny eltrozin.fik før 100 den ene dag 125 den anden dag nu 100 hver dag da den ikke kan deles ikke så sær man bliver mere og mere træt.men venter spændt på hvad der videre skal ske. vh lollipop 1961
  • Kære Lollipop.
    Du skriver, at du er gået ned på 100 mkg dgl. Så derved kommer du jo til at "mangle" Eltroxin/Eutirox og stofskiftet bliver derved for lavt. Det er jo en stor nedsættelse pr. uge.
    Ja, jeg blev meget harm, da Gitte havde fået afslag på indførelses tilladelsen. Gitte har kæmpet en kamp, og skal yderligere kæmpe for at få Eutirox til DK. Ja, jeg kan godt forstå, at mange ikke orker dette. Men det er bare yderst nødvendigt!!! Jeg er spændt på, om hendes læge fik ansøgt om udlevering i går.
    Jeg troede at vi levede i et frit land. Skal Lægemiddelstyrelsen virkelig bestemme, hvem af os der har "fortjent" at få Eutirox??? Ja, jeg syntes, at problemet med, at tbl. ikke længere må deles, er grund nok til at der kommer flere præparater her til landet.
    Det kan ikke være rigtigt, at vi skal "ligge på knæ", for at få det godt. Hvorfor skal vi hele denne procedure igennem?? Det må være nok at sige, at os der ikke ønsker ny Eltroxin, automatisk får Eutirox ell. andre tålelige præparater.
    Er det ret og rimeligt, at vi selv skal tage sagen i egen hånd, og hente vores livsvigtige medicin i Tyskland, Sverige, Italien, importere via nettet???
    Men godt at du også har rapporteret bivirkninger. Jeg har indberettet 2 gange. Først mine bivirkninger af ny Eltroxin, samt derefter - at jeg har fået det godt på Eutirox.
    Ja, det er virkelig dejligt, at vi kan stå sammen her på nettet :-) Hvad pokker skulle vi ellers have gjort??
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Redigeret 12 maj, 2009, 01:18
    Kære alle.
    Det kunne måske være en ide at kontakte Merck. Hvorfor der ligger en godkendelse fra Lægemiddelstyrelsen på Euthyrox, og hvorfor produktet så så ikke forefindes i Danmark??
    Det kunne være godt at vide, om det er lægerne der har "boycottet" Euthyroxen.
    Kærlig hilsen Anemonen
Log in eller Registrér for at kommentere.