Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Euthyrox-udleveringstilladelse afvist af Lægemiddelstyrelsen

Redigeret 22 maj, 2009, 01:36 i Forstyrrelser i stofskiftet
hej alle
Jeg skriver i dyb frustration. Jeg havde endelig fået min læge til at ansøge Lægemiddelstyrelsen om udleveringstilladelse på Euthyrox men den er kommet tilbage - afvist!
De skriver at for at kunne få en udleveringstilladelse skal man dokumentere thyreoideaparametre (dvs. ens tal skal vel være udenfor refenceinterval) og man skal dokumentere forløbet op til, dvs. hvordan ny Eltroxin har forårsaget en ænding i tallene i forhold til før.
Hermed kan jeg slet se nogen realistisk mulighed for at kunne få Euthyrox, da tallenejo altid har været indenfor referenceinterval. Vi reagerer jo på hjælpestofferne og det kan jo ikke altid ses på tallene?
Hvilken besked har I andre fået?
Er der nogen der har fået en godkendelse igennem og var der nogen problemer i det?
Gitte
«1345678

Kommentarer

• Hej
    Er der slet ikke nogen af jer andre der har haft problemer med at få en udleveringstilladelse igennem?
    Jeg har idag talt med Lægemiddelstyrelsen og de siger at de skal bruge dokumentation i form at Thyreoideatallene før og efter ny Eltroxin. Har I andre også skullet dokumente dette?
    Har idag taget Euthyrox i 5 uger(købt via Goldpharma) men vil jo helst have lægen med i det. Skal snart have taget blodprøver, er lidt spændt på hvordan tallene ligger med Euthyrox.
    Har langt både til Sverige og Tyskland. Forstår heller ikke hvorfor I andre tager udenlands?Hvis man har en udleveringstilladelse, så kan man vel gå på et dansk apotek? Har forespurgt på dette, og de siger at de vil kunne have Euthyrox i løbet af 3-4 dage.
    Håber snart at få en tilladelse igennem.
    Mvh. ´Gitte.
    P.S.: Jer der tager Euthyrox, har I det stadig godt på disse?
  • Hej Gitte

Det er da for meget hvis lægemiddelstyrelsen ikke vil give udleveringstilladelser når de selv opfordrer os til at ansøge om dem. Min læge har været meget langsom til at få indsendt udleveringstilladelsen og har først sendt den i fredags, selvom de lovede at sende den ind for 4 uger siden.
    Så jeg ved ikke hvad svaret bliver.

Men hvis lægemiddelstyrelsen sætter sig på bagbenene bliver vi nødt til at
    gå til pressen. Man kan ikke tvinge folk til at tage nogle tabletter med så mange bivirkninger uden alternativ.

Har fået svar på mine nye blodprøver og min TSH er nu helt nede på 1,5. Før ny Eltroxin lå jeg på 3,6. Da jeg startede på ny Eltroxin faldt TSH til 2,1, og efter Euthyrox er den nu 1,5. Fatter ikke hvad der sker ?

Samtidig fik jeg taget en blodprøve vedr blodsukker, og det var for højt. Så skal have taget ny blodprøve fastende på mandag for at se om der er sukkersyge. Det håber jeg ikke der er, har ikke lyst til flere sygdomme.

De bivirkninger jeg have af ny eltroxin er væk, dog er min mave stadig meget sart. Og der skal ikke meget til før jeg får brænden i maven.
    Har problemer med brændende slimhinder, men det havde jeg også da jeg tog Eltroxin er der nogen der kender til det problem ?

Hilsen Sunrose
  • Hej Sunrose
    Jeg er efter ændret dosis af medicin ( dog Thycapzol ) også havnet med et TSH på 1,53 - oplever nu brændende/svidende øjne og min mave har det heller ikke for godt : (
    Jeg har købt et natutprodukt der hedder Membrasin - skulle være et vidundermiddel mod sarte slimhinder. Det er da rigtig mærkeligt med dine forhøjede blodsukkertal ??
    Det lyder som der er sket nogle ændringer i den nye Eltroxin - mange oplever jo at få bivirkninger og ændringer i tallene. Forstår stadig ikke meningen med at ændre på et ellers velfungerende produkt ?? Så er det jo justeringer igen og den rigtige balance kan være meget svær at finde : (
    Jeg forstår heller ikke hvorfor det pludseligt er blevet så vanskeligt at få en udleveringstilladelse ?? meningen med at få medicin er vel at vi skal få det bedre - kan vi ikke tåle medicinen skal der findes et alternativ - det kan lægemidelstyrrelsen da ikke stå i vejen for !!!
    Får lidt fornemmelsen at det måske er andre der sætter dagsordnen - det er jo forretning !!

Kh Lis
  • Hej allesammen.
    Det lyder da mystisk, at man skal dokumentere et ændret TSH tal.
    Problemet er jo netop, at man IKKE kan konstatere bivirkningerne på blodprøverne.
    Men at de "måles" af det enkelte menneske.
    For mit eget vedkommende var det svimmelhed, kvalme, mavesmerter, mavekramper, diaree, øjensmerter, trykken for tindingen samt hysteriske anfald.
    Så har jeg med vilje ikke skrevet ledsmerter, åndedrætsbesvær, hjertebanken, uro samt ængstelse, da disse bivirkninger meget vel kan skyldes "regulering".
    Disse bivirkninger KAN IKKE måles via en blodprøve.
    Mht. stigning af blodsukker se

http://74.125.77.132/search?q=cache:CdZ ... clnk&gl=dk

Det er de "nye" Eltroxin, men datoen for ændringen passer ikke, så jeg ved snart ingenting mere.

En stor hilsen til jer alle
    hilsen Inge
  • Hej alle
    Skriver ordret formuleringen i afslaget fra Lægemiddelstyrelsen, jeg vil lige være sikker på at det ikke er mig der misforstår noget...

"Vedrørende Deres ansøgning af 23. april 2009 om generel udleveringstilladelse til Euthyrox tabletter til diagnosen hypothyreose.

Lægemiddelstyrelsen kan ikke imødekomme Deres ansøgning.
    Vi henviser til, at der kan søges om enkelt udleveringstilladelser til konkrete patienter. I disse ansøgninger skal det begrundes hvorfor markedsførte alternativer ikke kan anvendes. Desuden skal der redegøres for det hidtidige behandlingsforløb samt resultatet af dette.
    Endvidere skal patientens thyreoideatal efter omstilling til den nye formulering af Eltroxin fremgå af ansøgningen."

Ja min læge har jo lavet en fejl idet hun har søgt om en generel udleveringstilladelse fremfor en enkelt udleveringstilladelse, men under alle omstændigheder kræves der jo noget dokumentation. Jeg troede i min naivitet at det var nok at anføre at man ikke kunne tåle de nye, det burde da også være argument nok? Når man f.eks. får blodtryksmedicin man ikke kan tåle, skal man da heller ikke dokumentere virkningen på blodtrykket, men her er det nok at anføre bivirkningssymptomerne?
    Ja hurdlen er jo nok her, at Euthyrox ikke er markedsført. Der er stærke kræfter på spil, Eltroxin sidder ihvertfald tungt på markedet!

Som sagt føler jeg mig helt strandet nu. Med så "fine" tal som jeg har og har haft længe, kan jeg ihvertfald ikke dokumentere at jeg har fået det værre på de nye Eltroxiner :o(
    Men Lægemiddelstyrelsen har jo givet grønt lys til nogle enkeltudlveringstilladelser, hvilken dokumentation der mon blev givet for at disse gik igennem? Er det ikke Peter og Sunrose herinde der har fået udleveringstilladelser igennem? Det kunne være rart at høre fra jer der har fået tilladelser igennem...
    Med venlig hilsen
    Gitte
  • Min læge har som sagt været lidt længe om at søge udleveringtilladelsen og først sendt den i fredags.

De Euthyrox jeg tager har jeg hentetpå apotek i Sverige.

Har problemer med svamp og brændende slimhinder. Men det havde jeg også i perioder da jeg tog gl Eltroxin, men min læge vil tjekke om det kan være sukkersyge, da hun siger at man er mere disponeret for dette ved en
    stofskiftesygdom. Håber ikke jeg også har fået dette.

Føler mig træt og trist, spekulerer på om det kan være fordi mint TSH tal bliver ved med at falde. Er stofskiftet ved at blive for højt eller lavt når tallet falder ?

Hvis min udleveringstilladelse bliver afvist gir jeg ikke op, så må hele historien frem i pressen. Vi kan ikke være tvunget til at tage et produkt vi bliver syge af.

Hilsen Sunrose
  • Jeg har endnu ikke fået min udleveringstilladelse på Euthyrox, men jeg skal nok skrive her når / hvis den kommer.
    Jeg har også været en tur i Sverige og hentet Euthyrox på en recept.
    Til Sunrose: Hvis TSH bliver for lav så har man for højt stofskifte. Det normalområde jeg har set strækker sig fra en TSH på 0,3 til 4,5.
    Mvh Peter
  • Nu har jeg fået min udleveringstilladelse til Euthyrox:
    "Tilladelsen er gyldig indtil den 30. april 2014."
    Det er en "Tilladelse til enkelt patient".
    Det er min endokrinolog der har søgt den. Jeg ved IKKE hvilken begrundelse han har givet - det fremgår ikke af tilladelsen.
    Det har taget lidt under en uge fra tilladelsen er søgt til den er kommet retur med accept - så jeg tror at det gået helt uproblematisk.
    Mvh Peter
  • Hej peter

Tillykke med din udleveringstilladelse. Dejligt at høre at der er noget der fungere.

Hvordan er dine tal efter du er skiftet til Euthyrox ?

Min falder jo desværre.

Hilsen Sunrose
  • Jeg har kun været på Euthyrox i under en uge og jeg skal først have taget blodprøver i midten af juni. Så jeg ved endnu ikke noget om mine tal efter jeg er startet på Euthyrox.
    Dog bekymrer det mig lidt, at da jeg fik målt mine tal for et par uger siden var TSH kun faldet fra 5,6 til 4.9 selv om jeg tre uger tidligere var steget i Ny Eltroxin dosis med 125 mikrogram pr uge.

Forøvrigt så har jeg fået det en del bedre i løbet af den uge jeg har været på Euthyrox, men da jeg jo stadig er ved at blive reguleret kan jeg jo ikke være sikker på om det er skiftet til Euthyrox der er årsagen ...
    Mvh Peter
Log in eller Registrér for at kommentere.