Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Bivirkninger af ny Eltroxin - emner mgl.?

13637383941

Kommentarer

• Kære Merete.

Ja, da jeg i 2007 fik ordineret Liothyronin, skulle jeg også gå ned i T4. Så det er helt korrekt.

Inden jeg fik Lio lå mit T4 omkring de 137 og T3 på 1,37.
    Ved efterfølgende blodprøver kom mit T4 ned ml 105 -117.

I 2008 blev jeg derfor sat op med 25 mkg T4 ugentligt, hvilket bevirkede at mit T3 blev for højt for mig (har det bedst omkring de 2). Derfor "kappede" jeg en lille del af den halve pille.

I 2009 blev jeg dårlig, når jeg tog mit T3. Derfor valgte jeg, at nedsætte denne til 1/4 og sætte Euthyroxen op med 50 mkg.

Ved sidste blodprøve viste det sig, at T4 var steget til 141 - det var dog kun knap 3 uger efter ændring.

Så mit bedste bud på, at når man nedsætter T4 ved T3 tilskud er, at TSH ellers vil blive alt for lavt, da T3 påvirker TSH tallet.

Det kan måske være en fordel for dig - at dele T3 - så du får det x 2 dagligt p.g.a. halveringstiden. Det giver en mere kontinuerlig tilførsel.

Ja, det er et værre regnestykke med disse 2 præparater :-)) men det kan virkelig lade sig gøre :-)) Og jeg må sige, at jeg ikke ønsker at min endokrinolog skal dosere mig. Der har virkelig været for mange fejl i mine justeringer!!!! Så i mit stofskifteforløb har der virkelig været mange rutsjeture.

Så derfor justerer jeg selv med små "skridt" - og har ikke haft rutsjeture af dette :-))

Ps. Jeg tager min Lio om morgenen og min Euthyrox til natten.

Held og lykke.

Kærlig hilsen fra Annemarie
  • Svar til Annemarie
    Ja, det lyder til, at der er en go´ mening i at nedsætte T4, jeg er dog lidt forbeholden med at nedsætte yderligere indtil jeg ser resultatet af min nye blodprøve i okt. Hvis jeg kommer i vildrede eller oplever negative bivirkninger inden da, vil jeg anmode min læge om, at den bliver taget før. Han er helt ok og melder klart ud, at han ved meget lidt om lavt stofskifte sygdom og Hashimoto og er derfor meget lydhør overfor min oplevelser og ønsker. Bl.a. søgte han straks om udleveringstilladelse til Euthyrox, da jeg bad om det. Jeg regner derfor også med, at jeg vil få ham til søge udlevering og udskrive recept på T3, hvis det virker som ventet, da jeg er lidt forbeholden overfor levering via nettet, som jeg benyttet pt.
    Jeg tager min Euthyrox på tom mave umiddelbart efter at jeg er stået op, det har jeg gjort siden jeg startede efter anvisning på sygehuset og T3 tager jeg morgen og aften ifm. med et måltid, da det anbefales på pakken. Derudover tager jeg fiskeolie B3,6 og 9, 3 x dgl samt 1200 mg calciumcitrat m. magnesium og D vitamin samt glutamin også 3xdgl, og dertil en super vitaminpille, ekstra C vitamin og 1 Melatonin inden jeg går i seng.
    Det kan faktisk være lidt svært, at finde den rigtige rytme i indtagelse af alle de forskellige ting. Jeg har bl.a. lige læst en professot udtale, at fiskeolie altid skal indtages med proteinrig mad, da den ellers vil kunne fede uforholdsmæssigt meget og at den nedbrydes, hvis den tages med syreholdige drikke. Så.... ja man bliver hele tiden klogere eller forvirret.
    Mange hilsner
    Merete
  • Kære Merete.

Jeg vil kun lige skrive, at din egen praktiserende læge ikke kan udskrive Liothyronin. Det er kun endokrinologerne!!!

Jeg kan godt forstå, at du er udtryg ved at købe på nettet. Men hvad gør man ikke i sin frustration.

Da jeg d. 15.03.09 opdagede, at andre havde bivirkninger af ny Eltroxin - havde jeg heldigvis nogle af de gl. 50 mkg liggende. Efter 3 dage fik jeg en markant bedring.

Derefter importerede jeg Eutirox via Goldpharma.com - og dette var jeg også meget spændt på. Vi undersøgte via Netdoktor div. for at være sikre på at dem på nettet var lig dem, som mange hentede i Sverige/Tyskland. Det var før udleveringstilladelserne var i hus.

Ja, vi bliver klogere omkring alt dette ikraft af alle de tiltag, som vi har gjort. Mange havde jo slet ikke tænkt på deres stofskiftesygdom i 20 -30 år - lige indtil ny Eltroxin dukker op. Føj føj.

Jeg håber, at dit projekt lykkes for dig. Det er rart, at lægen er på sidelinjen m.h.t. blodprøver.
    Ja, jeg er meget spændt, hvad der sker for dig fremover. Jeg håber virkelig, at du giver nogle tilbagemeldinger - men der skal dog lige gå sin tid!!!!
    Ja, jeg er nok stadig lidt bekymret :-( Men når du hele tiden "føler" på din krop - ja, så kan det jo ikke gå helt galt.

Kærlig hilsen Annemarie
  • Svar til Anne Marie
    Jeg brugte også Goldpharm, straks efter at have læst dit/jeres indlæg om ny Eltroxin og prøvede dem af i 14 dage, inden jeg fik sat gang i min læge. Det samme gælder T3, dem har jeg også fået gennem Goldpharm og til en meget rimelig pris, så hvis det ender med at blive min varige leverandør, så er det til at overkomme uden tilskud.
    Omkring T3 og udlevering gennem egen læge tænkte jeg, at den meget brede udleveringstilladelse som lægemiddelstyrelsen har givet mig, hvor der står Euthyrox og/eller lignede midler til afhjælpning af mit stofskifteproblem, ville være tilstrækkelig til at han kan udskrive til mig. Men det får tiden vise.

Jeg vil løbende orientere om, hvordan mit eksperiment forløber.

Mvh.
    Merete
  • Hej igen Anne Marie o.a. interesserede
    Der er nu gået 14 dage med indtag af 2x25mcg. T3 dagligt sammen med min nedsatte dosis Euthyrox T4 og.... jeg har det fortsat mere end fint.
    Min oppustedhed og tyngdefornemmelse i benene er væk. Ingen trykken i hovedet og jeg sover godt om natten, men ikke mindst er jeg begyndt at tabe de ekstra kilo, der kom til i tiden med Ny Eltroxin. Ikke vildt men stille og roligt, som jeg ønsker det 2 kg indtil nu, dog samtidig med at jeg spiser lav kulhydrat kost. Det gjorde jeg så også under indtag af ny Eltroxin, men uden at tabe mig.
    Jeg har derfor ikke tænkt mig at nedsætte Euthyrox yderligere, dvs. udover de 25mcg pr.dag, før jeg har været til blodprøve i oktober.

Jeg vender tilbage om en 14 dages tid igen og fortæller, hvordan det går til den tid.

Mvh.
    Merete
  • Kære Merete.

Det er rigtigt dejligt, at du har fået det godt, og jeg vil spændt følge dit videre forløb :-))

Ja, jeg nedsatte med 1/4 Liothyronin og satte dosis op med 50 mkg Euthyrox ugentligt.

Jeg har følt meget tiltagende træthed, men mine stofskiftetal er også højt oppe (det har de ikke ligget på i flere år - specielt ikke T4).

Jeg har d.d. fået mine blodprøvetal:
    TSH: 0,34 - T4: 151 - T3: 1,90 - T3R: 1,28.

Så jeg vil nedsætte dosis af Euthyrox med 25 mkg pr. uge.

K.h. Annemarie
  • Hej igen
    Ja, det lyder fornuftigt at nedsætte Euthyrox, når dine tal er så høje. Men T3 ligger jo ikke højt, så måske du alligevel på sigt skal lidt op i T3 indtag igen, hvis ikke den træthed du nævner fortager sig. Jeg synes det lyder til at flere andre får lidt højere tal på Euthyrox, så det er jeg jo også lidt spændt på. Men som skrevet før idag, så er det længe siden at jeg har haft det så godt som nu.
    Jeg vil også lige nævne, at mit hold i ryggen er helt væk efter 2 ture hos kiropraktoren, så for mit vedkommende har det ikke noget med ændringen af medicinen at gøre.
    Jeg havde rigtig mange problemer med led og muskler de første år jeg var syg og havde så igen problemer imens jeg tog Ny Eltroxin, men de gener er helt væk nu.
    Jeg vender tilbage.... og håber at du også får det bedre imellemtiden.

Mvh.
    Merete
  • Hej
    Jeg har i dag fået udleveret Euthyrox og skal starte op i morgen . De sidste 14 dage har jeg nedsat dosis eltroxin for at prøve at slippe for bivirkninger . Jeg vil starte med 50 micg euthyrox (får dgl 200 micg) da jeg har set at flere af jer får en kraftig effekt af det . Jeg kan godt mærke at min krop kører lidt langsomt lige nu , men hvad gør man ikke for at for at ha`det tåleligt . Jeg har længe lige kunnet klare at arbejde , men så er jeg også helt brugt op.
    Har fundet " Status på Eltroxin-sagen 25/8-09" hos Lægemiddelstyrelsen : Læger//bivirkninger//Bivirkningsrådet- ude til højre ligger en pdf-fil. Man kan også finde dagsorden til et møde hos Bivirkningsrådet i sidste uge (referat er ikke skrevet endnu) samt tidligere mødereferater , hvis I er nysgerrige .
    VH krebsen5
  • Hej Krebsen5

Er det med din læges godkendelse at du sætter dosis ned til en fjerdedel?

Jeg vil bare fortælle at jeg fik sat dosis ned til halvdelen og efter 4 uger er jeg blevet temmelig dårlig og kæmper for at øge dosis uden at få ubehagelige symptomer samtidig. Men min læge siger, at nu skal dosis altså op, da han ellers ikke kan tage ansvar for det, idet det jo påvirker organerne, hjerte mv. som så 'kører' langsommere.
    Pas på dig selv :o))

Kh Gitte
  • Hej med Jer
    Jeg holdt ud på trods af mange trælse bivirkninger af ny Eltroxin og gik derfor lige fra den ene dag til den anden over på Eytherox med nøjagtig samme dosis. Allerede første dag slap jeg for de første bivirkninger. Nu er der gået en uge og jeg har aldrig haft det bedre, der er hverken hjertebanken svede eler fryseture. Jeg tager min medicin en time før morgenmaden og det fungere bare. Krydser fingre for at det fortsætter når nu jeg læser om i andres problemer. vh Petra
Log in eller Registrér for at kommentere.