Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Champix. Hvad er jeres erfaring ?

1101113151626

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg tænkte det må være en god hjælp at få og give støtte her. Har læst rigtig mange indlæg.
    Jeg har røget i 35 år, stoppet et par gange i forb med graviditet. Har de sidste 20 år prøvet hvert år forsøgt at stoppe. Har læst alle ryge-stop-bøger, også Allen Carr. Har prøvet bioresonansterapi, hypnose, akupunktur, nikotinerstatninger. Har følt mig klar til rygetsop hver gang, og motiveret, men ak, er hver gang faldet i. Prøvede for en del år siden Zyban, de var megagode, men til sidst måtte jeg droppe dem for blev så "fuld" og dårlig af dem desværre. Nu er jeg begyndt på Champix, det er 7. dag i dag. Har besluttet at min første dag som lykkelig ikkeryger er på fredag den 24.02. Er spændt og håber det virker, synes ikke der er stor effekt i forhold til Zyban, har stadig trang og lyst til at ryge, trods det jeg tænker på hvor glædeligt det at være ikkeryger, mht helbred, lugt, økonomi osv. Det er i hjernen jeg har min trang til røg, ikke en fysisk trang. Men afhængigheden og trangen er en plage konstant jeg tænker på, jeg tænker hele tiden på rygning, og endnu mere når jeg ønsker at stoppe. Har haft meget hovedpine de første 4-5 dage, og har kvalme nu, spiser mad sammen med pillerne. Glæder mig til at følge med I jeres kommentarer om hvordan det går jer, og måske få råd og opbakning fra jer til mig.
    Hilsen Marianne
  • Indstillinger
    Til de sidste nye der er startet her, inklusiv mig selv (og vi er jo ikke så mange), ja vi må holde gang i snakken, opmuntringen, og ros til hinanden. Og de "gamle" det er lykkedes for her, vil vi bede om hjælp og vejledning. Jeg håber virkelig jeg kommer til at mærke virkningen af Champix, at de hjælper mig om få dage, og lige nu er jeg villig til at gå rundt og være dårlig, kvalme osv, bare jeg kan stoppe. Har ikke haft mærkelige drømme. Jeg ønsker jer alle fortsat held og lykke med stoppet, og synes det er fantastisk at det er lykkedes for mange af jer, og I stadig "holder den"
    Hilsen Marianne
  • Indstillinger
    Hey

    Jeg har været i gang med mange forskellige nikotin alternativer for at komme uden om cigaretten. Det er bare hammer svært. Champix prøvede jeg også og det hjalp til at stoppe - for en tid. Nu har jeg accepteret at jeg virkelig ikke kan stoppe med at ryge. MEN jeg fandt siden www.din-ecigaret.dk. De sælger elektroniske cigaretter og nikotin refillers og jeg har været super glad for den ecigaret jeg har købt af dem. I stedet for alt den ulækre skadelige røg med tjære og kemikalier ryger jeg nu kun damp med tobakssmag og så med nikotin indhold. Det er selvfølgelig ikke helt det samme som at ryge en rigtig cigaret, men det kommer forbavsende tæt på en rigtig rygeoplevelse.. så nu rander jeg glad rundt med min ecigaret som jeg må ryge alle steder !
  • Indstillinger
    Hej Alle

    Jeg er også på champix og vil meget gerne høre hvordan man trapper ud, og om man SKAL tage alle 3 mdr???

    Jeg har taget dem i 1 mdr og været røgfri i 14 dage, jeg har prøvesmagt en cigaret men puføj de smager grimt.....

    jeg må ikke få nogle nicotinpræperater da jeg har en kredsløbssygdom.

    Råd søges

    J
  • Indstillinger
    Hej !!
    Jeg kan som nylig anvender af Champix kun sige at de virkede perfekt på mig. Jeg har røget i 35 år og ca 20 cigaretter om dagen. Har aldrig forsøgt at stoppe rygning før Champix. Jeg må sige at jeg var meget motiveret og havde taget tilløb i ca 1/2 år. Læst alt jeg kunne komme i nærheden af om rygestop. Især bogen af Allen Carr "Endelig ikke ryger for kvinder" gjorde mig helt klar og kombineret med Champix har jeg nu været ikke ryger i 4 mdr. Det er simpelthen det bedste jeg nogensinde har gjort for mig selv. Så skønt at slippe den afhængighed. For ikke at tale om hvor dejligt det er jeg kan gå forbi en kiosk uden at jeg skal ind og købe en pakke blå Kings (-; Jeg kan ikke finde nogle ulemper ved at stoppe, kun positive gevinster. Mht Champix havde jeg en del problemer med kvalme (kan læse det er ret gennemgående her på listen) hvilket gjorde jeg trappede ned til 1 tabl. om dagen (efter samråd med min læge) efter ca 1,5 mdr. Det fortsatte jeg med til jeg manglede 14 dage så stoppede jeg helt. Kvalmen blev bare mere og mere tiltagende. Så da jeg stod og skulle på ferie og nyde det ville jeg ikke trækkes med kvalme og lagde dem altså på hylden. Jeg mærkede overhovedet ingen forandring udover kvalmen forsvandt øjeblikkelig (-; Som sagt har det bare virket på mig og jeg har overhovedet ikke haft lyst til en cigaret. Dermed ikke sagt jeg ikke tænker på cigaretter men det er vidst meget almindeligt i lang tid efter rygestop. Så pøj pøj til alle Jer derude. Hold ud og vind kampen.

    Mange hilsner fra
    Èn glad ex-ryger ((-;
  • Indstillinger
    Hej alle

    Nu er der snart gået et år.
    Tænker kun sjældent på at ryge - det undrer mig lidt, når jeg tænker på hvor svært (flere forsøg) det har været at stoppe.

    Champix var starten på afslutningen.
    På godt og ondt, har dette middel hjulpet mig til at kvitte smøgerne. Læs selv alle de gode indslag fra alle os der forsøger at blive smøgerne kvit, og vurder om du vil bruge denne eller en anden metode.

    Jeg vil, på trods af bivirkningerne (maveproblemer) tidligere beskrevet, anbefale det til alle der spørger. Håber det også kan hjælpe dig....

    JEG VIL IKKE RYGE MERE!
    (og har ikke rørt en smøg siden 6/4-10).
  • Indstillinger
    Hejsa til alle og tak for det delte.

    Jeg har her den 1 april ikke røget i 2 år :-)
    Jeg er 35 år, har røget siden jeg var tolv, dog med et enkelt stop 98/99 i 14 mdr. pga. graviditet/fødsel.
    Jeg stoppede pga. mange lungesmerter med hjælp fra CHAMPIX.
    Jeg tog dem rent faktisk kun i 3 uger pga. mavesyre og kvalme, men de tog de første abstineser og det var vigtigst i mit tilfælde.
    Jeg fik i efteråret konstateret KOL -rygerlunger og lungerne er reduceret med 25 % .
    Jeg er stolt og tilfreds med, at jeg aldrig mere skal ryge.
    Jeg har ændret mig personligt efter rygestop men det tror jeg de fleste gør da mange vaner skal ændres til nye hen ad tiden som røgfri.
    Min partner ryger stadigvæk 20 om dagen men aldrig inde i hjemmet .

    Glade hilsner eksrygeren på snart trejde år ;-D
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg er på 19. dag på Champix og har ikke røget i 1 uge.
    Har røget i 45 år - ca. 12 stk. om dagen.
    Jeg har læst mange af jeres indlæg, og jeg er ikke i tvivl om, at det for mig, er en kæmpe hjælp at læse om andres erfaringer, lidelser, succes og tvivl. Jeg synes, at det er ret svært og tvilvlen om, at jeg kan holde rygestoppet nager en hel del. Den daglige kamp fylder vildt meget!

    De sidste par dage synes jeg, at jeg har kunnet fornemme lidt kvalme, men har ellers ikke mærket til bivirkninger. Jo, jeg har også haft urolig nattesøvn med svedeture (har overstået overgangsalder) i en periode, men ikke de sidste 3-4 nætter.

    Jeg har været så glad for at være sluppet for flere bivirkninger, men er nu blevet noget mere skeptisk :-( efter at ha´ læst om jer, som senere i forløbet har fået meget mere kvalme og hovedpine, og ikke mindst snakken om forhøjet blodtryk, blodpropper mm.

    Jeg tror nok, at Champix hjælper mig lidt bedre end div. Nicoretteprodukter, som jeg prøvede i ca. 5 uger (27. januar - 5. marts 2011).

    Har også læst Allen Carr og tænker på at læse den igen. Måske den virker bedre på mig 2. gang?

    Jeg er opsat på at fortsætte med Champix, og jeg får stor opbakning af min læge - Han synes, jeg er SÅ god ;-) Jeg får også stor opbakning af min familie og venner :-)

    Jeg beundrer alle jer, som har været røgfri i månedsvis! - håber også, at jeg bliver en af jer!!!

    Når jeg har været inde på siden her, så er jeg igen 100% overbevist om, at jeg ikke begynder at ryge igen, men jeg kan jo ikke sidde foran compueren hele dagen, vel? ;-)

    Glæder mig til at følge med herinde!
  • Indstillinger
    lige min erfaring med champix jeg er 45 og har røget ca 30 år og fik sidste år konstateret koll med ca 35% over forventet i forhold til alder og ryge mønster jeg får den klare melding på lungemedicinsk på ras enten stopper du nu og forlænger din livskvalitet ell fortsæt og inden 10 år går du med rolator og iltmaske barsk udmelding jeg stoppede umidelbart efter med kold tyrker og den holdte i 6 uger og faldt så langsomt i fordi jeg lige skulle smage et hiv her og der til sidst sad jeg igen med en pakke smøger jeg har imellemtiden til nu prøvet div rygestop ting uden den ønskede effekt tilsidst blev jeg så desparat at jeg bad min læge om champix og fik en start pakke og røg ca 1 !/2 uge med champix men så skete der det jeg begyndte og sove ustabilt dvs vågnede ca hver time og svært ved at falde i søvn igen jeg blev også deprimeret og trist og 2 gange havde jeg grimme tanker og læste sedlen bivirkninger og det var så mulige bivirkninger men ikke så ofte jeg vil lige understrege jeg kunne godt mærke champix virkede men bivirkningerne var for store og ikke rart så midt i uge 3 vælger jeg konsekvent at stoppe med pillerne efter nogle dage pille stop fik jeg ydligere bivirkninger jeg fik panik angst og tror jeg ved at dø pga ilt mangel og skal besvime og bliver så angst bange at jeg begynder at ryste og føler mig kraftmæssigt svækket og vil bare hjem jeg har tvunget mig selv i rygestop nu og har købt alternativ rygestop i form af plastic slik smøger og købt mentol på apoteket og kryder den lidt så den smager af mere pt er min tilstand sådan at tager jeg et par hvæs af en smøg får jeg det psykisk dårligt og får panik angst/tvangs tanker om jeg ikke kan få vejret og er generalt ikke mig selv i hovedet jeg trode det var ved at rable helt for mig og var så bange for min psykiske tilstand at jeg opsøgte psykiatrisk skadestue og fik talt med en læge som sagde blev det ved var der jo psykofarmika ell lykke pille chipramil men venter og ser tiden an jeg er igen begyndt at sove igemmen men jeg er desvære blevet meget obs på hvordan jeg har det psykisk jeg føler meget efter hvordan jeg har det fra dag til dag har oplevet og føle mig okey hjemme og når jeg er gået kunne panik angsten komme snigende og jeg vil bare hjem og være alene men den form for bivirkninger er heldigvis sjældent og min mor har gemmenført røgestop med succes med champix og har en kussine der køre på 5 uge med succes og kun med svage bivirkninger som tørhed i munden og mareridt mvh Jesper
  • Indstillinger
    Hejsa

    Jeg startede med at tage rygestoppillerne Champix i februar sidste år.

    jeg var vildt motiveret, da jeg dengang havde en mormor med Kol (rygerlunger) og jeg skulle bare ikke ende som hende. Hun kunne ikke engang tale i telefon, fordi hun ikke havde luft nok.

    Jeg startede ud med "Startpakken" og mærkede efter få dage allerede at der skete noget.
    Jeg havde ikke samme trang til at ryge og cigaretterne smagte ikke så godt som de plejede.

    Jeg kunne mærke efter de 4 uger, at jeg ikke var klar til at stå på egen ben, så jeg købte de sidste 2 måneder også.

    efter 7-8 uger, havde jeg slet ikke lyst til at ryge og jeg glemte at tage mine piller som jeg skulle. (jeg stoppede derfor helt med at tage dem trods der var en måned mere tilbage)

    Bivirkningerne var de samme hver dag. Kvalme. men jeg vidste at jeg ville få det hver gang jeg havde taget en pille, så jeg planlagde det, så jeg kunne ligge på sofaen i de 20-30 min. det nu varede. Og det gik fint på den måde.

    Jeg fik under hele forløbet stor støtte fra venner, familie og min kæreste. det er nok det vigtigste under rygestop.

    Efter 10 måneder som røgfri, fik jeg en hård periode i mit liv (stress) og var meget tæt på at starte igen. Tak til min kæreste, som fik mig fra tanken om at starte igen.

    I dag er jeg stadig røgfri og har snart 14 måneders dag med et røgfrit liv :-)

    Det er noget af det bedste jeg har gjort for mig selv.

    Tusind tak til Champix :-)

    Jeg kan kun anbefale pillerne, men man skal selv være motiveret for at smide smøgerne på hylden.

    (lægen vil sikkert foreslå pillerne Zyban, da de er billiger... lad være med det, de er elendige)

    Med venlig hilsen og pøj pøj med rygestoppe

    Stine.
Log in eller Registrér for at kommentere.