Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

så skal jeg opereres

135678

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Jeg vil tilslutte mig Eva, det er synd vi skal alt det igennem. Jeg har hørt - før jeg selv blev rygpatient - en gang rygpatient, altid rygpatient. Herinde er der mange, og det er godt vi har hinanden - men heldigvis er der også gode historier. Jag havde en veninde på besøg i går. Hendes kæreste har fået en proteste - og fungerer stortset normalt i dag.

    Olivia: Er du blevet tilbudt protese? (Jeg ved ikke hvorfor de nogen gange vælger proteser andre gange stivgørende). Jeg spurgte min læge, om jeg skulle sige ja, hvis de tilbyder stivgørende. Jeg er ikke meget for det pga.
    jeg tit hører om ting, der går galt. Min læge sagde (hun er selv rygpatient), at det skulle jeg ikke være betænkelig ved - og det var rart at høre. Nu virker du ikke så mobil, men jeg har hørt, at hvis man prøver at masere, og holde det blødt ved øvelser, så skulle det være mindre smertefuldt. Det er skruen uden ende, hvis man først begynder at operere arvæv væk, for næste gang kommer der måske mere. Jeg har heldigvis selv dannet meget lidt, taget den store prolaps i betragtning. Jeg kan godt forstå, du er nervøs for den kommende operation, for det er en stor operation. De trøstede mig meget, at min egen læge selv ville vælge det. Pøj, pøj med det og held og lykke.

    Eva: Det er synd, hvis du ligger med nu 3. prolaps. Har du fået en tid?
    Også held og lykke til dig.

    Skytten36: Hvordan går det?

    Jeg har lige fået en tid til forsamtalen. D. 27/5. Derefter ventetid på scanning, og derefter 1 år på evt. operation. Men som jeg kan forstå, er reglerne om ventetidsgaranti lavet om, men ikke helt sat ud af kraft. Nu må jeg se, jeg forventer brevet senere i dag.
    Jeg synes dog ikke reglerne i forhold til arbejde er nemme at finde ud af. Nu skal jeg senere i dag til samtale med en socialrådgiver - for al den venten må da sætte en "fast" i systemet.

    Hvad med jer. Er i på sygedagpenge?

    Lad gerne høre fra jer!

    Tanker herfra

    Anita
  • Indstillinger
    Vil lige sige tak til Anita for de medfølene ord.

    Jeg har fået tid på rygcenteret nu på mandag. Det er meget hurtigt,så det er kun godt. At der så er meget lang vetetid på evt. behandlinghvad det end måtte være, vælger jeg IKKE at tænke på.

    I de papirer jeg fik sammen med indkaldelsen, var en pjece om ventetider og rettigheder. Der stod noget med, at selv om frit sygehusvalg er trådt ud af kraft pt, og hvis man henhører under bestemte kategorier, KAN man komme hurtigere til.

    Man kan ringe til ens regions pladshenvisning og få nærmere besked.

    Jeg er meget plaget og kan stort set intet i disse dage. Det svinger meget. Der er også bedre dage.

    Er også spændt på Skyttes fortsatte beretning.

    Eva
  • Indstillinger
    Hej Anita :O)

    Jeg har det både og :O(

    Jeg var som sagt til undersøgelse i går og ja den eneste operation jeg kan få lavet er at få sat proteser ind !

    Sidst jeg var på køge syghus, ville de lave en operation, hvor de ville sætte noget metal ind på hver side af rygsøjlen, og det ville de kunne gøre her i jan mdr. ellers hvis jeg ville vælge proteserne så skulle jeg på rigshospitalet.

    Jeg valgte så rigshospitalet men kan først komme til maj 2009 "suk "

    Jeg valgte så at tage på privathospital, og var som sagt ude hos en rigtig sød og god rygkirug igår.

    Jeg får at vide at de gerne vil lave den operation med proteserne, men man går ikke ind og laver den før jeg har gået med mine prolapser min. i 12 mdr.
    Han var virklig god til at forklare, og som han sage jeg er jo ikke så gammel så man går ikke bare ind og laver dette indgreb, da de skal igennem maven

    Han sage også der kun er 70 procent, for at jeg bliver smertefri ! " Øv Øv"
    og der er nogle der får bivirkninger i deres ben, pga. de skal forbi nogle nervebaner der sider i v/side i maven !!!

    Men han lavet om på mine piller, jeg skal væk fra mine morfinpiller, og skal have nogle pillekurer a 14 dage af gangen noget mod gigt skulle være bedere.
    Og så skal jeg begynde på rygtræning i et par mdr. for at se om jeg kan styrke min ryg, så jeg evt. kan leve et nogenlunde "normalt" liv.

    Jeg er selvfølig glad for ikke skal igennem en operation lige nu, men kan også bare være ked af at skal blive ved med at gå sadan her, jeg syntes 8 mdr. er lang tid nok, men bare ikke i ryg verden, der skal man bare have mega meget tid og overskud :O), man når bare at miste arbejde osv.

    Anita er det på rigshospitalet du har fået tid i maj ?

    Eva: håber det går nogelunde, er glad for at du kan komme på rygcenter på mandag, får du så besked på om du evt. kan få en operation ?

    Undskyld det lange indlæg, der er bare så meget man gerne vil ud med :O)


    Hilsen Skytten !
  • Indstillinger
    Hej Olivia.

    Er rigtig ked af at høre hvor mange smerter du har, og ja det er sku ikke til at holde ud når det går ned i benene !!

    Jeg kender godt til at man har ondt lige meget om man sidder, gå el. prøver at ligge ned.

    Jeg har også fået mange piller, og ja man er bare så træt af det !!!

    Som jeg også har hørt går arvæv ikke væk af sig selv " Suk" men hvis det sidder og trykker på dine nerver, så ved jeg ikke om de kan gå ind og fjerne det !!Jeg kan godt forstå du er nervøs for en evt. operation, jeg var og er da også meget usikker på det, man er bare så bange for at gøre noget forkert !

    Men du må bare få talt rigtig meget med den kirug der evt. skal lave den operation, som jeg kan læse har du været igennem 2 operationer før, hvad har du fået lavet de andre gange ?


    Hilsen Skytten
  • Indstillinger
    hej skytte. Dejligt at høre fra en i samme båd. Den operation jeg har fået tilbudt er ,en plastik skive som skal sættes fast med knoglemarv og sættes fast med nogle store skruer.Jeg har ikke nogen ny diskus.Det udelukkende for at afhjælpe mine nervesmerter.Men jeg kan gå lidt og prøver at få min hverdag til at fungere.Så jeg er i tvivl om jeg skal vente og se om det kan blive bedre uden operation.Han talte også om at tage noget knogle af ,for at gøre plads til nerven.Jeg skal så holde mig i ro i 3 måneder, før jeg må træne.Er det noget du har hørt om.
  • Indstillinger
    Hej Skytten36 og Olivia.


    Hej Skytte

    Surt, du skal vente til maj - men, jeg tror absolut, du har valgt det rigtige - proteser frem for stivgøring.

    Ærgeligt, der kun er 70% chance for smertefrihed - men det er alligevel 7 ud af 10, og ingen siger, du ikke hører til blandt de 7 :).

    Er det på neurokiurgisk eller ortopædkiurgiski, du skal opereres? Jeg blev opereret på neurokiurgisk, men er denne gang henvist til ortopædisk.

    Vi har "nogenlunde" samme diagnose - men jeg tror, du er værre angrebet end jeg.

    Jeg vil gerne spørge ind til dine symptomer i benene, hvis OK? - Det er mere fordi, jeg efter scanningen er "spændt" på om de vælger samme operation, som, den der er angivet i brevet. Min op.kode er KABC56 - dekompression af spinalkanal. Der er tryk på spinal-kanal/nerverødder på begge rodkanaler på alle 3 nivauer - det er derfor, jeg har ondt "over det hele" fra hoften og ned efter - kan dog nu, hvor jeg går hjemme klare mig med dolol og panodil.

    Jeg har kraftnedsættelse i lægmuskel - dvs. jeg kan ikke gå på tæer (kan godt komme lidt op). På samme ben kan jeg slet ikke gå på hæle. Jeg er følelsesløs i hele foden - samtlige tæer, oven på foden, under foden og et stykke op af underben på yderside, bagpå - og ondt på inderside. Noget af det, er rester, af lammelserne i anklen, fra jeg blev opereret. Over knæet - på yderside og bagpå. Og så de samme symptomer med hofter osv., som du også beskrev. (Hvis du ikke vil beskrive din symptomer - er det ok :)

    Højre ben er det samme - dog uden følelsesløshed og kraftnedsættelse.

    Ja, det er på Rigshospitalet jeg har tid d. 27/5, men vælger omvisitering - Det kan man i dag, hvis der er mere end 3 mdr. ventetid, men kun til et andet offentligt hospital. Jeg vil så vælge Hvidovre, da de har anden operations-teknik, som jeg går mere ind for.

    4 mdr. er lang tid - men der er nu sat en tid på - gør det ikke lidt, det er nemmere at holde ud?. Da jeg skulle opereres, græd jeg af lettelse (underligt, men jeg tror det kun er os rygpatienter (og andre), som forstår det. Jeg nåede dog kun at have 3 timer på at indstille mig på det - men i de timer "føltes" smerten lidt lettere.

    Olivia.
    Synd, du er meget plaget for tiden - håber du får en nogenlunde week-end.
    Pøj, pøj på mandag. x're finger for dig. Det med ikke at tænke på vente-tiden, kan jeg godt følge dig i.

    Hilsener

    Anita
  • Indstillinger
    Hej Olivia. :O)

    Ja det er rigtig godt at få talt med andre i samme båd !, syntes man kan være meget alene og følge at ens liv går lidt i stå.

    Nej jeg kender ikke lige til det du skal have lavet nu, men om du skal få det gjort el. om du skal vente er svært at sige, når man selv ved hvor ondt det gør.

    Jeg var også meget øv over at få besked på at jeg skal vente lidt endnu med en operation, men jeg syntes også jeg skylder mig selv at prøve det rygtræning igen, fordi så ved jeg at jeg har gjort alt hvad jeg kan :O)

    Og det er da også noget jeg helst vil være for uden, men i forhold til ens hverdag og smerter, så kan man heller ikke blive ved med at gå sådan her, man bliver fustreret over det, der er meget man ikke kan mere, og har da nogle op og nedture.

    Så alt det skal man tænke over, og jeg skal igen på hospitalet den 13 maj, for at se om det er blevet bedre el. om det er det samme, og så må jeg jo se hvad der sker :o)


    Hilsen Skytten
  • Indstillinger
    Hej Anita.

    Jeg har ikke tryk på mine nerver hele tiden !!

    Men jeg har ondt i mit h/ ben og det går ned til knæet og det er som der bliver hevet i nogle tråde, jeg kan få meget ondt når jeg er ude og gå, så kan det gå om i min balde, jeg kan få så meget uro i mit ben, så jeg ikke kan holde ud at sidde ned :O(

    Hvis jeg havde sagt ja til stivgøring operation på køge så var det blevet gjort, ja jeg tror også hvis jeg skal have en operation så skal det være proteserne.

    Jeg ser sådan på det, at proteserne bliver jo sat ind der hvor der sider nogle i forvejen, de bliver jo så fjernet og protesen bliver sat ind, den anden operation, skulle jeg have 2 stålrør ind en på hver side af rygsøjlen.

    Så tager du så på hvidovre, hvordan laver de det der ?

    Jeg er også blevet sendt på ortopædisk afd. både på køge og på rigshospitalet.

    Jeg er gået over på de nye piller i går, og her til morgen vågnede jeg med så mange smerter i hofter og ryg, orker ikke hvis man skal igennem alle de smerter igen, og skal til rygtræning på mandag er meget spændt, håber sku der snart sker noget, man er bare så træt af det " Suk "

    Det lyder som du er hårdt ramt, det trykker meget på dine never som jeg kan læse, jeg har ondt på indersiden af låret og bagpå, men kun ned til knæet, har ikke været lammet i min fod, som dig.


    Hilsen Skytten
  • Indstillinger
    Hej Skytten36,

    Nu ved jeg ikke hvordan, de fritlægger spinalkanalen - men hvis det er fjernelse af de diskusprolapser, jeg har, så opererer de med kikkert i stedet for åbnen kiurgi. Så hvis det betyder fjernelse af prolapserne ved kikkertoperation, så vil jeg hellere have at det - der behøver de ikke skære gennem muskler osv.

    Ved protese-operation, som du skal igennem, tror jeg ikke der er forskel. Der skal de ind forfra - så det må være det samme uanset om det er RH eller Hvidovre.

    Lidt "frygter" jeg, jeg skal igennem det samme, da operationen er "stillet" ud fra de billeder de har fra feb 08, så da de er mere end 1 år gamle, tror jeg, de vil tage nogle nye. Så hvis det viser sig, at de hellere vil give proteser, vil jeg helt klart vælge det. På den måde, synes jeg, du har lidt "positivt" at se frem til. Jeg har også hørt det samme, som din læge siger, der kan være problemer ned i benene - men hvad betyder det, hvis det ikke er smerter.
    Selvfølgelig er det irriterende, når der er føleforstyrrelser i benene, men hellere det end smerter. Jeg håber virkelig, det kan hjælpe dig - du ved ikke hvornår det bliver endnu?

    Hvad tager du af smertestillende?

    Men hvor kan jeg følge dig, du er træt af det hele :(

    Jeg vil så gerne bare have et normalt liv :) Uden kroniske smerter, som snart har varet 4 år. Jeg er 44 år, men føler mig som 80 - og du er endnu yngre.

    Har du de sammme bekymringer som mig? Hvad med fremtiden - tænk hvis man ender som førtidspoinsionist, som 44 årig. Hvad med økonomi osv. Jeg har 3 børn, at at tage vare på. Den mellemste (15 år) vil på efterskole. Et er at have smerter, noget andet er også de bekymringer, det fører med sig :(. Jeg regner minimum, med de ventetider, at det tager 1 - 2 år før jeg er tilbage på arbejdsmarkedet.

    Jeg synes det er positivt, du skal have proteser i stedet for stivgørende - når nu du har problemer med ryggen. Selvfølge havde det været bedre uden.

    Hilsener og tanker herfra

    Anita
  • Indstillinger
    Hej Anita.

    jeg fik besked på at gå fra mine morfin piller over på Ibumetin og panodil kur af 14 dage af gangen, og så skal jeg have noget medicin der forbygger mavesår, da Ibumetin hører under gigtmedicin, og er meget hård ved maven.

    Og jeg skal så starte på rygtræning i morgen og gå der i 3 mdr. og så skal jeg ind til rygkirugen igen, så de kan se om der sker nogle ændringer.

    Men det er kun gået tilbage efter jeg har fået de nye piller, de er slet ikke stærke nok, lørdag og i dag er jeg vågnet med så mange smerter i min ryg og hofter, så jeg slet ikke kan ligge i sengen, så det endte med min kærste måtte hente en morfin pille lørdag morgen, jeg kunne ikke gå, så da vi skulle handle lidt som man nu skal, måtte jeg gå med krykker !!!!!

    Så der skal godt nok ske mirakler, når jeg starter på rygtræning:O)

    JA man kan da ikke lade vær med at tænke på økonomi, job osv.
    Jeg har oså 2 børn, den ældste er 14 år og en på 6 år, jeg syntes jeg har gået længe, jeg bliver helt skræmt, over du har gået i 4 år, det er så hårdt.

    Er du så på dagpenge, jeg er som sagt opsagt fra mit job, fordi jeg har været sygmeldt så længe, jeg syntes det er urimligt man skal miste så meget, inden man kommer igennem sådan et rygforløb.

    JA så jeg har bare nogle rigtig dårlige dage, hvor det bare er noget skidt, og man gidder det bare ikke mere :o( så nu skal jeg vel bare tilbage til mine andre piller så man bare nogelunde kan holde det ud, men når jeg tager de morfinpiller, så får jeg tit ondt i hovedet, så det er både godt og skidt :O)


    Skytten 36
Log in eller Registrér for at kommentere.