Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

'Udefinerbart eksem' i ansigtet

1678911

Kommentarer

  • Indstillinger
    Til Cersei88: Jeg står i fuldstændig samme situation som dig/du gjorde, har fået konstateret PD og brugt locoid i flere måneder.. Er der mulighed for at jeg kunne få dit nummer, der er flere ting jeg godt kunne tænke mig at spørge dig om mht. dit forløb med PD og calendula cremen?
    Mvh. Sidsel
  • Indstillinger
    Jeg er en fyr på 23, og jeg blev ramt af udslæt under næsen(næstefløjene). Jeg troede i første omgang at der var noget eksem, så jeg fik en recept på den klassiske Locoid. Det hjalp meget den første uge og holdt der pænt nede i 3-4 uger, men nu er det blusset op igen og Locoid har ikke længere nogen effekt. Har læste hele tråden igennem og forsøger mig nu med Calendula Baby cremen og noget tea tree oil.
    God have mercy!

    Thomas.
  • Indstillinger
    Hej Sidsel, min Tlf virker ikke helt optimalt, men du kan få min mail: idasandberg88@gmail.com. Så vil jeg meget gerne se om jeg kan svare på dine spørgsmål :)
  • Indstillinger
    Hej allesammen!
    Jeg er en pige på 18 år, som (efter hvad jeg har læst mig frem til) også lider af PD. Udviklingen startede egentlig før nytår, men gik i sig selv igen indtil januar hvor det så småt begyndte at bryde ud igen, men her i marts måned gik det helt amok, jeg er ramt omkring munden og under øjnene.
    Problemet er bare, at jeg har flere ting jeg mistænker.
    Den første ting er p-piller, jeg kom på en ny slags p-piller i januar som gav mig en masse bivirkninger, bl.a. Også urenheder på ryggen. Jeg skiftede efter 3 måneder så til en slag magen til de gamle jeg havde, hvor der ingen problemer er. Men det er som om, at når jeg holder pause på p-pillerne, så bliver der også bedre med min eksem, og så blusser det ellers op igen når jeg starter op efter 7 dage, hmm.

    Anyways, før jeg tager nogle drastiske beslutninger, har jeg valgt at lytte til alle jeres dejlige råd. Jeg er begyndt at tage fiskeolie-piller, smøre natural yoghurt i mit ansigt og bruge kamille the poser på de udsatte steder.
    Jeg har også her til aften bestilt en Calendula Creme, som jeg håber snarest kommer ind af døren!
    Jeg gør alt dette, fordi jeg ønsker at behandle min hud med omtanke og holde mig væk fra alle disse voldsomme cremer og piller som lægen kan finde på at give en.

    Jeg skal nok vende tilbage med feedback snarest muligt! (-:
  • Indstillinger
    Jeg har fundet den 'rigtige' creme her: http://vitadepot.com/earth-friendly-bab ... -item.html til kun 0,86$ + fragt.
  • Indstillinger
    Jeg har netop haft et udbrud af perioral dermatit. Efter 2 uger fik jeg stærk pencilen af lægen og heller ikke det hjalp. Det så virkelig ikke godt ud og nu var der gået 3,5 uge. Var heller ikke glad for at skulle have stærkere præparater af lægen, så søgte hjælp bl.a. herinde, hvilket blev min redning!

    Har smurt mit ansigt i Calendula creme morgen og aften, samt taget fiskeolie morgen og aften. Nu efter 5 dage er mit ansigt markant bedre og det er kun rødmen tilbage, som sikkert aftager lidt efter lidt. Kan anbefale alle at give dette et forsøg inden stærkere midler fra lægen tages i brug.

    Cremen er fra Sanicare, hedder Calendula Balsam og koster 24 kroner for 40 ml.

    Mvh Ninna
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg har været rigtig glad for at læse denne tråd, efter jeg selv fik rødt udslæt omkring næse, mund og øjne.

    Min læge (vikar) mente det var børneeksem og gav min noget fucidin-salve, som ikke hjalp. Da jeg allerede havde læst denne tråd, bad jeg om at få en henvisning til en hudlæge, som sagde, at jeg har perioralt dermatit. Jeg kom på en antibiotika-kur på tre dage, og efterfølgende skal jeg tage en pille en gang om ugen i tre uger. Det virkede allerede efter de tre første dage, og mit udslæt er nu næsten væk her 2,5 uge efter, jeg tog den første pille, hvilket er meget lettende! Normalt er jeg ret "helse-agtig", men pillerne var det eneste, der virkelig virkede for mig. De hedder Azithromycin Sandoz, og er vist bare en billigere udgave af dem, der tidligere er nævnt i tråden. Jeg har før taget tetracyklin mod uren hud, men denne kur var helt klart en bedre løsning, fordi man kun skal tage 3-6 stk, og jeg har ikke oplevet andre bivirkning end kvalme.

    Jeg har også prøvet med en gluten og ostefri diæt (jeg spiste/drak i forvejen ikke andre mælkeprodukter end ost). Det have ingen effekt. Derimod er jeg ikke i tvivl om, at jeg får udslæt og uren hud af mælk, det er blandt andet derfor, jeg i forvejen ikke drikker det.

    Jeg er deruden begyndt at tage zink, d-vitamin, b-vitamin og fiskeolie af god kvalitet. Det har måske haft en lille effekt. Om ikke andet ved at give huden pleje indefra, da jeg næsten er holdt helt op med at bruge nogen former for plejeprodukter på min hud.

    Jeg renser kun min hud med vand og dupper den med en smule creme fra Avene til ekstremt sensitiv hud, hvis huden er tør. Cremen ser ud til at dæmpe rødmen og er også beregnet til eksem. Derudover bruger jeg kun makeup ved helt særlige lejligheder. Det har været et stort skridt for mig, da min hud i forvejen ikke er så pæn, og jeg er vant til at bruge concealer eller foundation dagligt. Men det har virkelig hjulpet at stoppe brugen af nærmest alle produkter - både på min urene hud og perioralt dermatit.

    Jeg har også prøvet at duppe tea tree oil på, men det gjorde det kun værre, så det virkede ikke for mig. Til gengæld har jeg fundet ud af, at det er genialt at bruge til at desinficere bumser.

    Efter at have læst flere steder på nettet, at sulfater kan trigge PD, har jeg skiftet min shampoo, bodyshampoo, håndsæbe og vaskepulver ud, da de alle indeholdt Sodium laureth sulfate (som får det til at skumme). Men jeg ved ærlig talt ikke, om det har haft en effekt.

    Jeg har ikke prøvet calendula - men det lyder som om, mange har rigtig gode erfaringer med det.
  • Indstillinger
    Jeg har selv haft Perioral Dermatitis i ca. 4 år nu. Jeg har prøvet virkelig mange ting af for at få det ubehagelige udslæt til at forsvinde. Derfor skriver jeg herinde, så jeg forhåbentlig kan hjælpe andre.

    I starten forsøgte jeg at få det væk med en skintonic, der mindede mest af alt om sprit. Hvorefter jeg brugte en fed creme. Dette virkede rigtig fint i starten, men efter noget tid kom udslættet tilbage igen. Så det projekt opgav jeg og tog i stedet en tur til lægen.
    Hos lægen fik jeg en metronidazole creme. Den fik udslættet til at forvinde fuldstændig på utrolig kort tid. Men da man kun må bruge cremen i noget tid, måtte jeg stoppe med at bruge den, og et par måneder efter kom det lige så stille tilbage.

    Jeg tog så en tur på apoteket og fandt cremer og rensesæbe fra mærket AVENE til hyper sensitiv hud, som også virker udemærket. Det får ikke udslættet til at forsvinde helt, men får det i hvert fald ikke til at brede sig mere, som meget andet gør.
    LA ROCHE-POSAY har også lavet en serie der er til hyper sensitiv hud, som også er god og billigere ind AVENE.

    Jeg tog til læge igen, og her fik jeg tetracycline piller. Og det fik mit udslæt til at forsvinde, hvilket var helt fantastisk. Men min hud var meget rød og irriteret af pillerne. Og præcis som metronidazole, virker det kun mens man bruger det, derefter kommer det tilbage :(

    Jeg har også prøvet med fiskeolie, og det virker faktisk helt fint. Det fjerner det ikke fuldstændig, men det gør at PD formindskes en hel del, og kun kommer til syne indimellem. Dog oplever jeg stadig udbrud af det, men det er en af de ting jeg har oplevet bedste resultater med.

    Nu har jeg så endelig fundet den her Calendula creme I alle taler så meget om. Jeg har købt Calendula Balsam fra Sanicare. Det er 4 dagen nu, og det er længe siden jeg har haft så lidt udslæt som jeg har nu, hvilket jo er helt fantastisk!! :D
    Det skal siges at jeg også havde en smule udefinerbare knopper på brystet, og det har den fjernet, efter jeg er begyndt at bruge den der også. Vidundermiddel! :)
    Jeg bruger den på de udsatte steder inden jeg går i seng, da den er lidt fed. Så den kan godt være lidt tung at have på i hverdagen.

    Jeg har også købt en Probalance Akut fra Dano Sens, som er specielt lavet til os med PD. Den er god til hverdagen, da det er en let creme der hurtigt trænger ind i huden. Denne reducerer også PD gevaldigt.
    Begge cremer har jeg købt på helsebixen.dk.

    Generelt ud fra hvad jeg oplever, udbryder PD i tørre miljøer. Jeg går fx på et uddannelsessted hvor indeklimaet er utrolig dårligt. Man kan mærke det i øjenene hvor tør luften er der. Og særligt efter en skoledag her, går mit udslæt amok.
    Det kommer også af årstiden og hvis huden bare ikke får fugt nok. Kulde, som jo også udtørrer huden, og for lidt væske i løbet af dagen, har meget at sige for udslættets omfang. Derfor har fiskeolie en god effekt, da det tilfører fugt indefra.
    Man slipper aldrig helt af med det, men man kan få det til at forsvinde over længere perioder hvis man behandler det, og sig selv, rigtigt :) Rør heller ikke for meget ved det da huden er meget irriteret + brug ikke make-up på det. Man kan godt bruge lidt i ny og næ, men det skal være lavet af mineraler som ikke skader huden mere end højest nødvendigt. Det er små dyre produkter, men det er pengene værd for din hud.

    Jeg undskylder det lange post, men håber at nogen kan få noget ud af det og kan slippe af med deres Periorale Dermatitis.
  • Indstillinger
    Jeg har selv eksem ved næse, mundvige og bag et øre.(nu næsten havde:)
    Jeg holder det nede, efter at have prøvet diverse salver, locoid og som jeg opdagede substitutet mildison lipid, Betnovat og en kort overgang pevisone(den bedste, men meget hård ved ansigtet, ....
    Fiskeolie (Køb ikke kapslerne, køb Levertran ca kr 80 for en flaske)
    Hvidløg både indvortes og presset til at smøre med.
    God udenlandsk honning (Bruger det i skovbærte) og salve

    Desuden tager jeg 1x25 µg d vitamin + 1 multi vitamin

    Sidst, spørg lægen:
    1 gang ugentlig gnider jeg varsomt områderne med 1 del klorhexadin & 2 dele atamon, 4 dråber klorhex & 8 dråber atamon på køkkenrulle)
    OBS Nogle påstår man kan blive allergisk overfor Atamon !!!! SÅ Spørg Lægen
    Jeg er fri for det, men glemmer jeg 2-3-dage begynder det igen, så er altså ikke en kur.
    Mvh Kim
  • Indstillinger
    Redigeret 27 november, 2016, 10:50
    Hej alle

    Jeg fik for ca. 6 måneder siden konstateret hudlidelsen perioral dermatitis, som mange af jer også skriver om herinde. Jeg fik et udbrud imens jeg var i USA, og da jeg kom hjem blev diagnosen stillet, og jeg fik en recept på en steroidecreme (locoid).
    Min læge sagde godt nok, at jeg ikke måtte bruge den mere end nogle uger én gang om dagen og så herefter trappe ned. Dette gjorde jeg, hvorefter udslættet kom igen. Nu skulle jeg bruge det lidt hyppigere, sagde hun, og det kan jeg love jer for,at jeg gjorde. Glemte lykkeligt om nedtrapning og alt det der, så jeg bruge cremen hver i dag i godt 4-5 måneder.

    Så var ulykken ellers også ude. For ca. 2-3 uger siden fik jeg det værste udbrud! En svigende, kløende, brændende, knoppet, tør og betændt eksem bredte sig i halvdelen af mit ansigt med start omkring munden. Jeg ringede til lægen, som kiggede på det, hvorefter jeg fik at vide, at jeg endelig ikke måtte bruge den steroidecreme mere, da det var den, der forårsagede det slemme udbrud. Jeg skulle stoppe helt med den og bide det i mig.

    Eksemen bredte sig mere og mere. Jeg fik det omkring hele munden, næsen, hagen, kinderne, rundt og øjnene og mellem øjnene. Fyldt med hundredevis af små betændte/pusfyldte blærere og røde, kløende knopper.
    Jeg gik stort set ikke udenfor en dør, og jeg kunne knap nok koncentrere mig om min forestående eksamen. Jeg var fuldstændig grædefærdig!

    Min læge udskrev så noget antibiotika (tetracyklin), som jeg skulle være på i 3 uger.
    Jeg var virkelig nået til et kritisk punkt - nu havde det været der i halvanden uge og ingen forbedringer, kun det modsatte.
    Jeg begyndte at søge på nettet for at finde svar og midler udenom min læge. Jeg prøvede æble cider eddike - både ved at drikke det i vand og duppe det direkte på udslættet. Dette lod ikke til at virke (gav det dog også kun et par dage).

    Det der skulle vise sig at være min redning var CALENDULA CREME. Jeg bestilte en "Earth friendly baby organic calendula daily care cream" over naturoghelse.dk, som egentlig er til røde barnenumser. Allerede ved første påsmøring blev eksemen kraftigt reduceret.
    I dag har jeg brugt cremen i kun 5 dage og mit udslæt er fuldstændig forsvundet!!! Jeg er ovenud lykkelig. Jeg troede aldrig, jeg skulle slippe af med det inden min sommerferie. Min hud omkring munden er stadig lidt tør, men det regner jeg med klarer op om et par dage. Det er verdens bedste creme og kan kun anbefale den til andre hudlidende.

    Jeg har også prøvet den efter barbering af fx ben, hvor den også tager de røde knopper osv. Det er en mirakelcreme uden lige. Jeg skal aldrig fylde min krop med antibiotika, hormoner eller steroidecreme - det her er min løsning på et problem, som jeg har døjet med siden min teenageår (jeg er 24 i dag), og har haft så stor indvirkning på min hverdag, da min hage nogle gange har set så forfærdelig ud.
    Nu kan jeg bruge make up igen og gå ud på gaden uden at kigge ned i jorden.
    En kæmpe varm anbefaling herfra til alle der skulle lide af noget i samme retning :)

    Ida
Log in eller Registrér for at kommentere.