Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kolesterol arveligt

24567

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Bitten

    Nu har jeg fundet mine notater frem, fra dengang jeg læste Uffe Ravnskovs bog.

    Uffe Ravnskov skriver blandt andet, at madens indhold af kolesterol ikke påvirker kolesteroltallet (side 30)
    ”De kemiske byggesten til kolesterolmolekylet kommer fra kulhydraterne.” (også side 30)

    Uffe Ravnskov mener altså ikke, at kostens indhold af fedt påvirker kolesteroltallet. Et højt kolesteroltal får man af andre grunde end fedt. Det skyldes snarere en inflammation, altså en slags betændelsestilstand. Men hvis man får meget omega 6-fedt eller transfedtsyrer og kun lidt omega 3-fedt kan det være en faktor, der sætter gang i inflammationen. Og derudover kan stress, rygning og mangel på motion øge risikoen for inflammation.

    Desuden : ”Det er tydeligt at højt kolesteroltal ikke har nogen sammenhæng med alvorlig hjertesygdom, skriver han, men han pointerer: En undtagelse er familiær hyperkolesterolæmi, altså arveligt forhøjet kolesterol.

    Hvis man altså har arveligt forhøjet kolesterol, så er det nødvendigt at bringe kolesteroltallet ned.

    Du skriver, Bitten, at du døjede meget med muskelsmerter, da du fik kolesterolnedsættende medicin.

    Jamen, det er jo derfor, at man er nødt til at tage kosttilskuddet Q10!

    Problemet er jo, at kolesterolnedsættende medicin foruden at nedsætte mængden af kolesterol i blodet også mindsker mængden af det livsnødvendige stof Q10! Det er endda farligt at have for lidt Q10, for det kan blandt andet give hjerteproblemer. Hjertet er jo også en muskel. Og så er der alle de andre problemer, som mangel på Q10 medfører, f.eks. svigtende hukommelse og træthed.

    Det kan du blandt andet læse her:

    http://radiodoktoren.dk/radiodoktoren/2 ... myten-kort

    Her står der også, hvilke andre muligheder der er:

    ”Policosanol fra ekstrakt af voksen på sukkerrør er lige så effektivt som de kolesterolsænkende statiner.”, skriver Radiodoktoren.

    Du kan få det i helsekostbutikker.

    Hvis du alligevel ønsker at tage den lægeordinerede kolesterolnedsættende medicin, er du NØDT til at tage tilskud af kosttilskuddet Q10, hvis du vil undgå smerter og dårligt hjerte, svigtende hukommelse og træthed, som er almindelige bivirkninger ved statiner.

    Q10 køber man også i helsekosten eller hos Matas.

    Mange hilsner

    Kameliadamen

    P.S Jeg ser nu, at der er et indlæg fra en bruger med brugernavnet Ravnskov. Jeg har desværre ikke tid lige nu til at læse det, så jeg ved ikke, om det er tale om den "rigtige Ravnskov". Jeg beklager, hvis jeg har citeret noget, som Ravnskov senere har skrevet anderledes :o)
  • Indstillinger
    Til Ravnskov34

    Jeg finder det problematisk at du vælger at skrive på dette forum som sundhedsprofessionel. Det gør jeg fordi vi ikke har nogen mulighed for at kontrollere om du egentlig er denne læge som du henviser til og du udnytter dit "monopol" som (måske) sundhedsprofessionel til at lukke ned for enhver debat fordi det ikke kan forventes at der er sundhedsprofessionelle til stede som kan modargumentere og derfor er dine påstande ensidige.

    Derudover selv hvis du er den angivne person så er debatten om kolesterolmedicin bestemt ikke i favør for de argumenter som hr Uffe Ravnskov fremviser for at man skal droppe den kolesterolsænkende medicin hvilket også ses ud fra at kolesterolsænkende medicin anbefales ikke bare af sundhedstyrrelsen i DK men af ligende organisationer i hele verden.

    Derudover er der et meget massive bevisbyrder for at medicinen har en virkning og er gavnlig for folkesundheden. Jeg synes ikke der er nogen grund til at sidde og kaste artikler i hovedet på hinanden om det ene og det andet. Det hører simpelthen ikke til på det her forum. Desuden er jeg sikker på at du er opmærksom på deres eksistens.

    Du er på alle måder berettiget til din mening, men jeg tager stærkt afstand fra at det er hele sandhenden og jeg vil gerne igen fastslå at jeg ikke forstår at du skriver at du er denne læge Uffe Ravnskov frem for at skrive som privatperson og at du fremlægger din sag så entydigt og skævvrider muligheden for indvendiger. Synes din mening er vigtig og skal debatteres blandt folk der kan tage stilling til den, men det er simpelthen uretfærdigt at begynde at argumentere som læge mod ikke sundhedsprofessionelle.

    Jeg vil til sidst henvise til reglerne: http://www.netdoktor.dk/regler_debat.htm
  • Indstillinger
    Hej alle sammen

    Hvis det faktisk er Uffe Ravnskov, der har skrevet ovenstående indlæg, så ser jeg altså ikke noget problem i det.

    Jeg ville faktisk ønske, at der oftere var læger og andre sundhedsuddannede i disse spalter. Det ville give en mere spændende og lødig debat.

    I modsætning til dig, M1cha, synes jeg, at der er virkelig gode grunde til, at man ALTID henviser til kilden for sine påstande eller teorier. Jo bedre en påstand er underbygget, jo bedre er det, set fra mit synspunkt. Dem, der ikke orker at tjekke efter, kan jo bare lade være!

    Og ligegyldig hvilken mulig gavnlig effekt lægeordineret kolesterolsænkende medicin har, så er der vel ingen, der bestrider, at denne medicin har masser af uheldige bivirkninger, hvoraf den allerværste er smerter?

    Når nu det er muligt at undgå disse smerter (og andre farligere bivirkninger ved statiner), ved at tage policosanol i stedet for statiner, hvorfor skulle man så ikke gøre det? jeg er altså tilhænger af et forsigtighedsprincip.

    Hvis man alligevel vælger at tage statiner – hvad jeg godt kan forstå, at nogle gør, hvis lægen insisterer – hvorfor skulle man så ikke gøre, hvad man kan, for at undgå disse smertefulde og farlige bivirkninger ved medicinen. Det kan man undgå ved at tage Q10, som det er påvist masser af gange:

    http://www.vitalraadet.dk/304+M54bcaec5740.0.html

    Mange hilsner

    Kameliadamen

    P.S. Jeg kan ikke se at Ravnskovs indlæg på nogen måde strider mod Netdoktors regler. Kun hvis der er tale om en anden person, der udgiver sig for at være Ravnskov, for det må man tydeligvis ikke. Og det har vi alligevel ikke nogen mulighed for at kontrollere.
  • Indstillinger
    Som jeg skrev i en anden tråd engang, har jeg døjet en del med ondt i skulder ryg nakke mv og haft en del ubehag i 2 år nu med blodtryk hjerte mv, det var en vagt læge som kom ind på det med d vitamin og så fik jeg det undersøgt, det med muskler og ubehag troede jeg måske kom fra kolesterol medicin da jeg har brugt formue på behandlinger og jeg ikke var kommet et skridt nærmere udredning trods akut indlæggelse og læge /lægevagt 15 gange i mdr:( så det var mit eget lille forsøg ) og det virkede åbenbart heller ikke,så det var ikke medicinen,men da jeg som sagt hader piller, tænkte jeg på om der var et godt alternetiv naturlig vej,det var det jeg efterlyste:)tak til alle der har skrevet.
  • Indstillinger
    Jeg håber du har læst det jeg skrev om havreklidgrød.
  • Indstillinger
    persille1persille1
    Redigeret 30 marts, 2016, 05:12
    Jeg kan heller ikke se noget problem i at Ravnskov34 skriver. Vi er ikke moderatorer .
    Alle sider bør belyses, jeg bestemmer selv, hvad jeg vil læse og hvad jeg vil tro på.

    Og til gavn for folkesundheden, det tror jeg ikke på. Af alle dem jeg har talt med er der kun en person, som ikke har/havde problemer med kolesterolmedicin.
    Hun er død nu, af blodpropper.
  • Indstillinger
    Kære kameliadamen

    Min bror har prøvet Q 10, han siger de ikke hjælper ham. Skal det måske være et bestemt mærke. ??
    Måske tager han fejl, fordi han er plaget af mange ting. Men han siger han mærker ingen forskel overhovedet.

    Han fik ulidelige smerter af simvastatin og crestor. Han får nu ezetrol og lipitor, det er knapt så slemt.


    http://min.medicin.dk/Medicin/Praeparater/4507
    Når jeg læser om disse bivirkninger forstår jeg godt han har det dårligt. Plus alt det andet medicin han får, med deres bivirkninger.
  • Indstillinger
    Der er heller ikke noget problem i at Uffe Ravnskov skriver på forummet. Der er et problem hvis han ikke kan bevise hvem han er. Det gælder sådan set alle med en sundhedsfaglig baggrund.

    Også er der jo stadig problemet med hvordan folk skal kunne forholde sig til det han skriver, men det tror jeg, jeg har været rigteligt inde på.
  • Indstillinger
    Micha, hvordan vil du at jeg skal bevise hvem jeg er?
  • Indstillinger
    Det kan du ikke på nogen nem måde og i hvert fald ikke nogen jeg vil foreslå derfor vil enhver person der siger de har en sundhedsfaglig baggrund, om de nu har det eller ej, blive omfattet af reglerne om at man ikke må udgive sig for at være sundhedsfaglig.

    Kernen er at der ikke er nogen måde at vide hvem folk er derfor er der ikke nogen folk på denne hjemmeside uden for "spørg lægen" som kan fremstille sig selv som sundhedsfaglige for hvordan kan det bevises at der ikke er tale om snyd?
Log in eller Registrér for at kommentere.