Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kraftigt hårtab grundet eksem eller svamp? og hvad for én?

1246710

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Lunden1.

    Har du prøvet de 2 shampoo, som man kan få på apoteket fra Ducray?
    Jeg veksler mellem 2 forskellige, de tager i hvertfald kløe og noget af den tørre fornemmelse hos mig.
    Jeg vasker cirka hår hver anden dag.
    De har også en creme, som Ducray Kertycol. Den skal jeg prøve af.

    Der er mange mediciner, som man får hårtab af ( Også varigt hårtab)
    Kig evt her på netdoktor under medicin og find produktnavnet.Kig under bivirkninger.Måske står der noget der.

    Hvis du hormon mæssigt producerer for meget testeron kan det også have indflydelse på hårpragten.

    Jeg tror ikke,vi kan klage samlet.Men hver Især kan vi klage over behandling hos patientklagenævnet.
    Men det tager cirka et år, at få svar.

    Jeg har lige været hos en privat hudlæge på hårklinikken i København.Det er heller ikke at anbefale. Hun gad dårligt se på hårtabet og kom ikke med noget nyt.
    Det var temmelig dyrt.
  • Indstillinger
    Hej Sanned44

    Jeg har hverken prøvet eller hørt om den shampoo som du referere til. Men den er næsten et forsøg hver. Ved du om der står hårtab under bivirkninger på den? Med hensyn til den creame, så vil jeg helst undgå er være for hård mod mit hår, for så fælder jeg bare endnu mere. Den mindste berøring og der falder hår af.

    Har faktisk selv været hos Hudklinikken i KBH for et par år siden. Pisse dyrt og uden resultat...

    På Nizoral står der i meget sjældne tilfælde at hårtab kan opstå, så det er også en mulighed at den står bag. På den anden side, inden jeg begyndte på den shampoo, så var jeg til hudlægen med kløen og hårtabet hvorefter de anbefalede mig denne. Så hvad jeg selv tror og har erfaret, så hjælper den med at dæmme kløen, men samtidig så forværre den hårtabet. Så det hjælper ikke.

    Jeg har godt læst omkring producering af testosteron kan forøge talg/fedten i hårbunden. Så det er også en anden teori jeg har. Altså at min forhøjet produktion af talg kan give denne ubalance i hårbunden, hvilket håret ikke har godt af - for derefter at falde af og blive tyndere. Hvad kan man gøre mod dette - altså styre ens testosteron? Det skal også siges, at jeg styrketræner en del, hvis det har nogen indflydelse.

    Er det ikke muligt at få taget en prøve, hvor hudlægen tager nogle hår m. hårrod på eller anden form. Der må være en eller anden metode, som man kan anvendes for at tjekke det. Så man mere præcist ved hvad det er, så man derved kan forbygge eller helt stoppe det (selvom jeg ikke tror man kan stoppe det fuldt permanent).
  • Indstillinger
    Så vidt, jeg ved, er der ikke nogen bivirkninger i de 2 slags shampoo.Det er ihvertfald ikke oplyst på bruganvisning.
    Det er noget du kan købe i håndkøb.

    Måske skulle du få en blodprøve hos egen praktiserende læge for at målt Testosteron?
    Umiddelbart tror jeg ikke Testosteron øges ved træning uden steroider.Men det kan jo være du har et naturligt højt indhold uden.

    Har du prøvet at google skæleksem ?
    Måsker er det, som du har ?
    Hudlægen kan tage et skab i din hovedbund og undersøge det.
    Min erfaring er bare, at det gør de ikke.
  • Indstillinger
    Lunden1: Tror seriøst ikke at den form for hårtab du har, har noget med dit testosteronniveau at gøre. Jeg døjer selv med akkurat samme symptomer som dig (Jeg er 22 år og af hunkøn): Hårtab - når kløen er slem samt den fedtede hovedbund, er hårtabet ekstra stort. Der er også knopper i min hovedbund/nakke, jeg døjer med uren hud generelt. Når jeg taber håret er der også sådan en hvid ting på enden af håret, hvilket der ikke var førhen. Mit hår er generelt blevet mega skrøbeligt og følsomt. Det er 'takket' at røre ved og ru, og hvis bare folk rammer mit hår bl.a. ved et kram, så gør det ofte ondt. Det gør især ondt i hovedbunden på toppen af hovedet og dette bliver værre i løbet af dagen, og om aftenen gør det derfor ret ondt og klør en del. Jeg har to gange prøvet noget antibiotika for min akne, og sjovt nok aftog mine symptomer mht. håret/hovedbunden ret meget under begge kure. Jeg har snakket med lægen om at komme på ruaccutan, men nu er jeg da helt bange for om jeg tør og om det så bliver værre? :/

    Min teori er egentlig at det er en ubalance eller bakterie/svamp i huden. Jeg ved ikke om antibiotika ville kunne kurere det hvis man fik den rigtige kur, men jeg går et eller andet sted med en forhåbning om det. Vil igen igen forsøge at snakke med lægen, og er da interesseret i at høre hvor I andre har været (hvilke hudlæger) og fået tetracyklin henne? & har de taget nogen form for prøver af huden? Jeg har ofte mavesmerter og har dårlig fordøjelse osv. Døjer nogle er jer andre også med problemer med maven? Bare sådan man kunne se om der var et form for mønster/forbindelse mellem de to ting. Mvh. Sabrina
  • Indstillinger
    Sanned44

    Jeg har læst meget om skæleksem, men jeg synes der er nogle symptomer der passer og andre der ikke gør. Har også læst, at der er flere former for skæleksem/svamp. Det er derfor jeg synes det er så frustrerende at jeg ikke kan finde ud af præcist, hvad det er jeg har…
    Må ringe til min egen læge i morgen og sige, at den shampoo som de henviste til ikke har hjulpet, og så må jeg bede om at blive henvist til en hudlæge et andet sted end jeg plejer, da de ikke gør noget ved det, der hvor jeg plejede at komme. De kigger bare hurtigt på det og konstatere at det er svamp og jeg bare skal bruge Nizoral, og det er noget jeg ikke kan bekæmpe anderledes. Det tror jeg bare ikke på. Føler bare de er ligeglade der.
    Lovesongs1

    Tror du har forvekslet mellem dem, der har skrevet herinde. Det er mig der er 21 og døjer med svampen, hårtab og tænkte om det kunne være noget med mit testetoron at gøre. Du kan slet ikke huske den shampoo som både skulle bekæmpe den bakterie og svamp, som du mener jeg har. Altså to forskellige ting. Sådan har jeg aldrig selv set på det, og troede det var én ting jeg havde. Giver lidt mere mening med alle de forskellige ting jeg har læst på nettet. Det er meget muligt, at det er mandligt hårtab, men det håber jeg bare ikke, for så er det ikke rigtig noget man kan bekæmpe andet en hårtransplentationer, hvilket koster kassen og ikke altid er lige godt. Men det er derfor jeg godt gad at få konstateret om hårtabet har noget med bakterien/svampen at gøre eller om det er arveligt, for så havde jeg ligesom noget at gå ud fra i stedet for at gætte og eventuelt gøre det værre ved at købe forskellige produkter.
    Jeg kan ikke lige finde den hjemmeside, som du henviser til. Kan du skrive den igen?

    Bjerget1

    Ja det lyder helt præcist som det jeg har også. Min hovedbund er virkelig øm, og selv en lille berøring så gør det også ondt. Det er især om aftenen eller hvis jeg ikke har været i bad indenfor 24 timer ca. Dog klør og er min hovedbund også øm efter jeg har været i bad og resten af dagen, men bare ikke ligeså meget som hvis jeg ikke havde været i bad.
    Med hensyn til det med maven, så tror jeg ikke det har nogen forbindelse til vores lidelser i hårbunden, da jeg ikke selv døjer med det.
    Men det er ¨rart¨ at jeg nu ved der er en anden med nøjagtige samme symptomer. Det kan selvfølgelig lyde forkert, da jeg ikke ønsker andre døje med det, men så kan man måske sammen råde hinanden. Jeg har kun været til hudlæge i Køge, som jeg slet ikke kan anbefale. Derudover har jeg også været hos Haarklinikken i København, som jeg heller ikke fik meget ud af. Købte nogle af deres produkter, som skulle bruges over en længere periode.
    Håber vi sammen kan få bug med det her. Er virkelig ked af det og ser mig selv skaldet om et år, hvis der ikke sker noget. Er blevet virkelig tyndhåret og jeg tror ikke, at hvis man får bug med det at håret vokser igen og jeg får tykkere hår. Så vil gerne hurtigst muligt, få det væk, så jeg stadig kan have hår på hovedet flere år frem. ):

    Mvh Jacob
  • Indstillinger
    Lige et andet input. Har godt nok de sidste par dage følt, at det var lidt anderledes end det plejede oppe ved issen, hvor jeg så nu lige har taget et billede, så jeg kunne se det. Det ligner en form for psoriasis, som nu har bredt sig deroppe. :-(

    Har som sagt heller ikke brugt Nizoralen (mod svampe) i halvanden måneds tid, så den vil jeg tage i brug igen fra i dag af.

    Men ved jo bare, at den ikke hjælper permanent og slet ikke på mit hårtab.

    Åhhh. Jeg er snart fortabt.
  • Indstillinger
    Forstår hvad du mener. Det er rart at vide at det ikke bare er indbildning fx :)Tvivler bare på at dit er 'et almindeligt mandligt hårtab' da du har de samme symptomer som mig (som ikke er mand), og de mænd som taber hår på denne måde føler jo heller ikke nogen gener ved det. De mister bare en masse hår, men har ikke ondt og er skiftevis fedtede/tørre osv. Jeg er kommet til den konklusion at diverse shampooer muligvis kan lindre af og til, men i de perioder hvor det er rigtig slemt kan de ikke rigtig gøre nogen forskel, og jeg tror derfor heller ikke at problemet kan bekæmpes udefra. Ved kroppen er det jo ofte pga. indre ubalancer at der opstår problemer ved bl.a. hud osv. Jeg har i hvert fald tænkt mig at gå til en heilpraktiker da de ofte kan se hvad der ikke fungerer optimalt i ens system. Var engang hos en irisanalytiker som sagde at jeg havde candida svamp i maven, hvilket ofte havde relation til hud og hårproblemer (og også er skyld i allergier osv.). Dengang tog jeg ikke den naturmedicin jeg fik, men når jeg får råd vil jeg helt klart opsøge én og forsøge den vej. Er træt af læger, og kan på nuværende tidspunkt ikke forestille mig at de har en løsning på vores 'lidelse', da der ikke har været 'nok' patienter med samme problem endnu.
  • Indstillinger
    bjerget1

    Jeg skal til en hudlæge på mandag hos en ny jeg ikke har prøvet før i København. Jeg har skrevet en del notater, så jeg er sikker på, at få det hele med. Håber vi kommer frem til noget nyt!

    Har du ellers noget nyt angående dette??

    Mit kløer som en i pokker, og jeg kan snart ikke holde det ud længere. Synes det er blevet lidt slemmere på det sidste faktisk, og er virkelig blevet tyndhåret.

    Vil lige høre dig. Er det også mest på toppen, at du fælder håret, da du siger, at det også er der du er mest øm? Sådan føler jeg det er med mig i hvert fald.

    Vh
  • Indstillinger
    Hvordan gik det?! :)

    Synes jeg fælder over det hele, så er svært for mig at sige om det er mest på toppen. Jeg er generelt blevet meget tyndhåret, og de nye hår der vokser ud føles tynde, og som om de ikke er helt 'færdigudviklet'. Som om håret mangler næring. Er dit også sådan? Jeg skal på ruaccutan nu her, så er virkelig bange for at det forværrer hårtabet! Tabte du meget under kuren?
  • Indstillinger
    bjerget1

    Jeg var som sagt hos en ny hudlæge, som ikke var helt enig i mine betragtninger. Hun synes ikke jeg så tyndhåret ud ved første øjekast, men hun lød heller ikke til at have helt styr på det ærlig talt. Men hun sagde, at jeg havde skæleksem, og at jeg istedet for at bruge Nizoral, som jeg før har brugt meget, så skal jeg bruge noget som hedder ¨clobetasol propionate shampoo¨, så nu må vi se om det hjælper.

    Derudover så holdt jeg fast i hvor tyndhåret jeg var blevet, og at jeg om et år eller to med samme fældning ville have næsten intet hår på det øverste. Så hun gav mig papirer på en artikel om arveligt hårtab, hvor man kan bruge Propecia og Regaine - artiklen er skrevet af Carsten Sund, som er overlæge og hun mente han var en af de bedste læger mhs. til arveligt hårtabt. Nu vil jeg så bruge den shampoo som jeg har fået recept på, og hvis der stadig ikke sker noget, så vil jeg gerne prøve at kontakte ham eller få henvisning til ham på en eller anden måde, for at han eventuelt kan konstatere hvorhvidt det er arveligt hårtab jeg har.

    Mhs. til Roccutanen så mindes jeg bare, at det var derefter det blev slemmere uden at være sikker. Men tror ikke du skal frygte det så meget i forhold til dit acne (det var pga. acne du skulle tage det, ik?). For samtidig tror jeg at din hovedbund bliver bedre i den periode. Men du må meget gerne holde mig opdateret omkring det, selv om der nok går noget tid før du ser virkning fra det.

    Vh. :)
Log in eller Registrér for at kommentere.