Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

VALDOXAN - Helt nyt medicin mod depression.

124678

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej alle Valdoxan brugere, og tak for jeres indlæg som jeg har haft stær gavn af at læse fordi de fleste har haft en posivtiv virkning af medicinen og jeg planlægger at udskifte min Mianzerin med Valdoxan fordi der ikke er lige så mange bivirkninger som Mianzerin som man bla. tager meget på i vægt af, og så tror jeg det er rigtigt som mange skriver at Valdoxan er godt at sove på men er ikke et middel mod angst men kun mod depression og så skulle det være godt til at regulerer døgnrytmnen så man ikke ligger på langs det meste af dagen. Derfor tror jeg at dem som er trappet ud af feks. Effexor depot som er god mod agnst vil opleve at angsten måske vender tilbage når Effexor er ude af kroppen og derfor vil jeg anbefale Effexor depot om morgenen og Valdoxan om aftenen så burde man være dækket godt ind. Desværre er det ikke alle mediciner som virker på alle og bivirkningerne er også meget forskellige, og virker din medicin ikke fra 4 til 6 uger så snak med din læge om at prøve noget nyt og er bivirkningerne større en gavnen af medicinen så er der også god grund til at prøve noget nyt hvad der er godt for den ene er nødvendigvis ikke godt for den anden, men giv ikke op forlang noget af din læge eller psykriater for der er mange muligheder.

    Hilsen Baronen1905
  • Indstillinger
    Hej alle

    Har gennem de sidste15 år prøvet diverse depressionsmidler - ssri - tricykliske samt kombinatonspræparater m.v

    Alle mediciner har haft en vis virkningsgrad, men ingen af dem har i længere perioder kunne tage mig helt ud af depressionerne, som har ligget og luret med diverse typiske symptomer især provokeret af bare den mindste form for psykisk stress. Desuden har jeg døjet med moderat vægtøgning og næsten totalt fravær af seksuel lyst samt orgasmebesvær (hvilket ikke er tilfældet, når jeg ikke er medicineret). Det har gjort at jeg for at undgå for mange bivirkninger har været undermedicineret en stor del af tiden, selv om jeg godt var klar over at større doser ville have været mere korrekt i relation til depressionssymptomerne..

    Har nu prøvet valdoxan gennem snart 4 måneder. De første 2 måneder var jeg ikke helt tilfreds, men fik det som tillægsdosis oven i fuld dosis af min gamle medicin (cipralex) - følte mig overmedicineret og i halvdårligt humør. Nu får jeg kun 10 mg cipralex og tilgengæld 50 mg valdoxan. Føler mig endelig rigtig medicineret og er sluppet helt for alle bivirkninger. Føler mig for første gang ikke længere som en slags halvkronisk depresssionspatient.

    Jeg plejer ikke at deltage i denne form for debatter, men synes mine positive erfaringer måske kunne komme andre til gode. Mit råd er at hvis nogen af jer døjer med bivirkninger af anden medicin, så giv valdoxan en chance og særlig vigtigt bedøm ikke noget før efter ca 4 måneder.

    xxx
  • Indstillinger
    Hej jeg er helt ny herinde og har læst jeres erfaringer om Valdoxan.
    Har kæmpet med depression igennem godt 6 år og fået cipralex indtil fornylig. Fik en ny depression og psykiateren ønskede at skifte mig over på Cymbalta 60 mg. Har nu fået det i en måned og sover stort set ikke om natten og er død træt om dagen, ingen overskud eller energi til noget som helst, så kan ikke passe mit arbejde. Han vil nu øge dosisen til 120 mg
    men tænker på at foreslå ham Valdoxan, så jeg måske kan sove om natten.
    Er der nogen som har erfaringer med at skifte direkte over fra et præparat til et andet? Oplever nogen vægtøgning? Jeg tog 30 kg på af cipralex og synes
    også jeg er lækker sulten hele tiden på Cymbalta.
    Kunne læse at der var en som fik 10 mg Cipralex og 50 mg Valdoxan, og kunne godt tænke mig at spørge "dig" om hvordan du har det nu?
  • Indstillinger
    Hej.

    Jeg har som flere af jer andre fået mirtazapin til at sove på i samt effexor mod depression over en længere periode. Men nu er jeg stoppet med mirtazapin og begyndt at trappe ned på effexor pga. bivirkninger (vægtøgning + nedsat seksuallyst), og gået over til Valdoxan. Jeg har taget 25 mg. før sengetid i en uge, og er nu trappet op til 50 mg.

    Da jeg fik 25 mg. mærkede jeg ikke den store forskel - sov dog ikke igennem som med mirtazapin'en. Efter at været gået op til 50 mg. har jeg dog fået det rigtig skidt! Har kun været på 50 mg. nogle dage, så skal ikke kunne sige, om det varer ved. Men jeg har sovet rigtig meget (36 t. over de sidste to døgn) uden at føle mig frisk overhovedet og hvor jeg stadig har haft mareridt og sovet uroligt + vågnet mange gange.
    Om dagen er jeg meget svimmel, slingrer rundt som var jeg fuld, og kan slet ikke fokusere. Jeg har haft hovedpine, svedeture, kvalme, hyperventileret og oplevet ikke at kunne trække vejret i nogle minutter for så at kaste op.
    Alt i alt MEGET UBEHAGELIGT!!

    Er der nogen af jer der har oplevet det samme, og i så fald hvor lang tid varede det så???

    Kh Anne
  • Indstillinger
    Hej..
    Jeg startede på MIRTAZAPIN for 1,5 år siden.. UDEN POSITIV VIRKNING...

    Så fik jeg CYMBALTA for godt et år siden.. som har haft begrænset virkning men utrolig MANGE BIVIRKNINGER..: Hovedpine/migræneanfald, snurren/sovende fornemmelse i hele kroppen, mere eller mindre konstant voldsom svimmelhed, angst(følelesen af at blive forfulgt og at alle vil prøve at slå en ihjel), søvnproblemer, mareridt - flere gange på en nat vågner jeg badet i sved, manglende appetit, INGEN sexlyst, konstant træthed, kvalme, manglende koncentrationsevne - kan max køre bil en halv time - så kan jeg så sove et par timer derefter pga træthed..

    MEN nu er jeg begyndt på valdoxan i dag, så håber virkelig de kan hjælpe uden så mange bivirkninger... det ville være rart..
    Hvis de bare kan hjælpe lidt på søvnen så vil det være rart.. jeg er desværre oz en af dem som ikke sover tungt.. fik sovepiller i et halvt år men stoppede for en 3-4 mdr siden.. jeg falder i søvn efter en halv time ca men sover kun 3 aller max 4 timer og så er jeg "frisk"... så kan jeg så ikk sove mere før en 3 timer efter igen.. og har prøvet en 5 forskellige sovepræperater, dem kan jeg dog ikke huske navnet på..

    Men håber at valdoxan'en hjælper og skal helt klart vende tilbage når jeg har noget nyt at tilføje...
    Men held og lykke til jer der står samme sted og til jer hvor der ikke er virkning.. det er så træls at stå i denne situation...
  • Indstillinger
    Har fået valdoxan, først 4 uger med 1 tablet og så øget dosis til
    2 om dagen i 4 uger og 1 mirtazapin til aften. Har ikke haft det
    godt med valdoxan, har også prøvet zymbalta havde det godt
    med dem et stykke tid, og effexor prøvede jeg også, havde det
    også godt med dem et stykke tid.

    Så var det vi blev enige om min psykiater og jeg at prøve med
    effexor igen og 1 mirtazapin til aften. En lille bedring mærker
    jeg, men håber nu det bliver helt godt.
    Hilsen Lisbet
  • Indstillinger
    Hejsa.. Nu er jeg ikke så "rutineret" som andre folk herinde. Men jeg blev simpelthen kørt flad i mit arbejde! Fuldstændig FLAD!! Mine søvnrytmer blev forstyrret gevaldigt, og jeg røg ind i en depression! Jeg har fået forskellige præparater de sidste 6 mdr. men dog uden den store virkning. Min læge har nu skiftet mig om til valdoxan, og må nok sige at jeg ikke har de store bivirkninger, men oplever mange andre underlige ting!
    Jeg har været på valdoxan (som skulle hjælpe mig med at sove) i 5 dage nu.
    lægen sagde jeg skulle tage en, en time før sovetid, også ville jeg falde hurtigt i søvn. Dette er dog ikke tilfældet!! Det er svært at forklare, men når alt lys er slukket og jeg skal sove, så kører tankerne rundt, pludselig falder jeg ind i en let søvn hvor jeg drømmer helt vildt! (min kæreste har sagt at jeg er begyndt at snakke utrolig meget i søvne). Jeg vågner så (på uret måske halvanden time senere), hvad der føles som 5 min efter. og dette gentager sig 3-4 gange i løbet af en nat, og jeg er virkelig udmattet når jeg vågner om morgenen!! Kan lettest beskrive det som en let søvn, hvor jeg ofte drømmer ubehagelige ting --> vågner let, for så at glide ind i endnu en drøm! Dette mønster er begyndt lige siden jeg begyndte på valdoxan! Og føler bestemt ikke det gør noget godt!

    Derudover er jeg nødt til at få et råd af jer "rutinerede depressive" (undskyld udtrykket). Jeg er ikke et sekund i tvivl om at mit arbejde har ført mig i denne situation! Man føler sig ikke værdsat når man er en af de gamle medarbejdere der virkelig trækker et enormt læs! Man får tildelt kæmpe ansvar - uden at få en krone ekstra.. Det er helt vildt stressende! skæve arbejdstider der virkelig ødelægger ens døgnrytme... Ja listen er alt for lang. Jeg har nu gået sygemeldt i 3 måneder fra mit arbejde, og min læge synes det kunne være en god ide hvis jeg genoptog arbejdet igen (i hvert fald på deltid).. Dette synes jeg på ingen måde er en god ide (uden at skulle lyde som en nasser). Min arbejdsplads er et selvisk foretagende som kun tænker på dem selv og deres overskud! Når jeg kommer tilbage på "skånevilkår" er det et spørgsmål om uger før det hele ryger tilbage som inden jeg var sygemeldt.. Og det at være sygemeldt er bestemt ikke sjov for en ung gut som mig, så det ønsker jeg ikke! Jeg har forklaret min læge hvordan forholdene er ude på mit arbejde, men det lader bare ikke til at det siver ind!! Jeg har virkelig ikke godt af at komme tilbage til det sted!! På den anden side, kan jeg ikke søge et nyt arbejde (pga sygemeldingen), som helt sikkert ville være et friskt pust! Og jeg kan ikke få hjælp af en fagforening da jeg ikke er meldt ind (ung, dum og naiv - jeg får da ikke brug for en fagforening)..! Er der nogle der kan hjælpe mig i min træls situation?

    Vh Reffer00
  • Indstillinger
    Hej med dig!
    Er her for 1. gang. Hvor er det bare skønt, at der findes sådan et debatforum, hvor man kan udveksle erfaringer med den (dumme) nødvendige medicin. For de bivirkninger er altså ikke sjove!
    Har taget medikamenter i ca. 12 år - små eller mindre doser, remeron, cipralex, cipramil, cymbalta, mfl. Skulle kæmpe mig igennem en dag, hvor især formiddagen (jeg tog tabletterne om morgenen) trætheden kunne overmande mig - frygtelig at holde sig vågen under kørsel til arbejde. Men de seksuelle bivirkninger er også dræbende. Tog til sidst 60 gr. cymbalta og 20 ell.30? mg citalopram
    For ca. 3 måneder siden gået fra 60 gr. cymbalta over på 25 mg Seroquel og 50 gr. valdoxan. Langsom nedtrapning til 30 gr. cymbalta i ca. 1½ måned sammen med ny medicin.
    Min mand siger, jeg ligger så tæt på mit "normale" jeg, som han mener jeg kan komme. Jeg sluger de nye tabletter om aftenen, falder dejligt i søvn indtil næste dags morgen. Men jeg har underlige drømme, kan nu (igen) spontan græde, når jeg bliver rørt og også over egen situation. Det at jeg får mange timers sammenhængende søvn gør, at jeg er frisk om morgenen, har mere energi, og jeg må sige til jer, der er lidt nervøs - vær ikke bange: prøv det. Men husk lige at få målt levertal. Indtil videre er jeg rigtig godt tilfreds med min nuværende tilstand og håber også at sekslyst og udløsningsevne kommer tilbage. Den konstante træthedsfølelse, ulyst og manglende energi var meget dræbende for min livsvilje i det daglige!
    ALT GODT TIL DIG derude! vi er mange, der har prøvet ikke at have det godt. Lad os hjælpe andre med at komme hurtigere videre!
  • Indstillinger
    Er overrasket over at læse at flere har manglende virkning men kun en masse bivirkninger af Cipralex, som i mine øjne er et suverænt præparat. Jeg er netop nu for 2. gang ved at blive hevet ud af angsthelvedet af præparatet efter stressudløst angst. Bivirkninger som øget angst og nedsat sexlyst og manglende orgasme forsvandt efter et par uger og nu er der kun virkningen og ro på igen. Jeg kan stærkt anbefale Cipralex og i følge min psykiater er der meget at vinde ved at tage 20 mg fremfor de i indlægssedelen anbefalede 10 mg som udgangspunkt.

    Hilsen Nikolaj
  • Indstillinger
    Hej !

    Jeg har fået Valdoxan i en længere periode og får 50 mg til sengetide, men har et problem med at jeg har svært ved at blive mig selv om morgenen. Det er lige som om jeg er sur, ked af det og træt på samme tid, men så efter ca en time så er det lige som om det forsvinder igen. Men den time om morgenen er jeg ved at være godt ked af. Er der nogle her inde som har det på samme måde?

    Ellers er jeg faktisk godt tilfreds med Valdoxan, kan ind imellem have lidt svært ved at falde i søvn og sover let.

    Jeg er ny herinde men vil da følge med her.

    Dejligt at der er et forum her, så man kan udvæksle erfaringer.

    Hilsen
    Helle
Log in eller Registrér for at kommentere.