Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Bivirkninger af ny Eltroxin - emner mgl.?

1171820222342

Kommentarer

• Hej!

Efter jeg er begyndt med Euthyrox fra Goldpharma, har min mave fået det meget bedre. Jeg vågner ikke længere tidligt om morgenen, fordi min mave "rumler". Jeg er dog lidt træt, men det skyldes nok, at jeg pga. arbejde og travlhed ikke får sovet så længe pt. Får taget blodprøver på fredag, så jeg kan se pillerne har den ønskede virkning.

MVH Morten
  • Hej til jer alle.
    Jeg har lige talt med min egen praktiserende læge. Han ville søge lægemiddelstyrelsen om en udleveringstilladelse på Euthyrox.
    Jeg sagde, at det ikke kunne være rigtigt, at vi stofskifteramte selv skulle sørge for at få importeret præparatet fra Sverige. Både det, at vi enten selv bestilte det på nettet eller tog til Sverige for at få vores livsvigtige medicin. Dette var han helt enig i.
    Jeg kontaktede endokrinologisk afd. i går, men T.B. har ikke ringet tilbage.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Hej Anemone

Godt du har en læge der er så samarbejdsvillig! Det skal du virkelig påskønne.
    Tak for din information om udleveringstilladelse.
    Jeg har tænkt mig også at få min læge til at søge, da jeg nu efter 1 uge på de nye Eltroxiner føler bivirkninger. Jeg troede egentlig at jeg var ved at få ondt i halsen, jeg føler mig tyk og hævet i halsen, og en pudsig hæshed. Jeg føler mig omtåget og groggy og mistænker jo Eltroxinerne.
    Inden jeg beder min læge om udleveringstilladelse på Euthyrox, så skal jeg lige være helt sikker på at indholdet af disse er identisk med de gamle Eltroxiner?
    Her en oversigt over hjælpestoffer i Euthyrox: Majsstivelse Croscarmellosenatrium Gelatine Lactosemonohydrat Magnesiumstearat.

Så vidt jeg kan se indeholder de gamle Eltroxiner : Laktose, majsstivelse, natriumcitrat, akaciegummi og magnesiumstearat.

Så vidt jeg kan se er det jo ikke helt det samme? Det er vel hjælpestofferne vi skal være opmærksomme på, da Levothyroxinnatrium jo er det samme aktive indholdsstof i begge præparater?

Ja jeg vil bare være helt sikker på hvad jeg gør inden jeg går til min læge, altså være sikker på at pillerne er "de rigtige" - så jeg ikke også vil føle bivirkninger til Euthyrox.
    Er du startet på dine Euthyrox'er Anemone eller? Det kunne være interessant at høre om du kan mærke forskel?

Mange hilsner
    Gitte
  • Hej Anemone.

Kan godt være det er et dumt spørgsmål, men den udleveringstilladelse, den gælder kun for dig så, ikke for hele DK vel?
    Har du det stadig OK på Eutirox?

Mvh Birgit
  • Jeg har nu taget de nye Eltroxiner i ca. 14 dage. I starten havde jeg maveproblemer, kramper og smerter, men de er helt sikkert i aftagende. Dejligt, for jeg har alle de andre bivirkninger efter de gamle og situationen har ikke ændret sig, efter at jeg er begyndt med de nye.
    Når I taler øjenproblemer, er der så ingen med synsproblemer ? Jeg har fået konstateret grå stær, men det kan jo ha´ andre årsager (alder f.eks. :) )
    Det med vægtstigningen kan jeg bestemt også nikke genkendende til.
    Jeg er spændt på at følge med i, om "man" synes, at de gamle Eltroxiner er bedre end de nye, for det er umiddelbart ikke min erfaring.
    Måske kan jeg først afgøre det om nogle uger ?

Kh Lene.
  • Hej til jer alle.
    Først vil jeg skrive, at der ikke findes nogle dumme spørgsmål. Jeg syntes selv, at dette har været en "jungle", for at finde ud af, hvad vi kan gøre i denne situation. Der har været mange der har bidraget til, hvad vi som stofskiftept. kan gøre bl.a. m.h.t. udleveringstilladelsen.
    Til Gitte: Efter hvad jeg kan se på nettet, skulle tilsætningsstofferne være de samme. Jeg gjorde min e.l. bekendt med, hvilke tilsætningsstoffer der er i Eutiroxen samt i den nye Eltroxin.
    Jeg har stadig de gl. 50 mkg Eltroxin, men har taget Eutiroxen fra Sverige i 3 dage. Jeg kan ikke mærke nogen ændringer fra de gl. Eltroxin og Eutiroxen.
    M.h.t. udleveringstilladelse, skal I alle (dem med bivirkninger) kontakte den behandlende læge - det være sig e.l. ell. endokrinologer, for at pågældende læge kan udskrive recept på Eutirox.
    Det er jo ikke alle der har bivirkninger af den nye Eltroxin. Derfor ville det også være fint, hvis der kom flere præparater ind på markedet. Vi er alle forskellige, vi kan ikke alle tåle det samme. Så derfor kan der udmærket været nogle, der er tilfreds med den nye Eltroxin - og som selvfølgelig derfor stadig skal fortsætte præparatet.
    For nogle drejer det sig om, at de skal have en finjustering. F.eks 112,5 mkg dgl. Dette kan ikke længere lade sig gøre, idet de nye Eltroxin ikke må deles.
    Kærlig hilsen Anemone
  • HEj
    Har talt med lægemiddelstyrelsen og de siger at de nærmest har haft telefonstorm de sidste 14 dage. De undrer sig, da de nye Eltroxiner har været på markedet i flere måneder, men jeg sagde at det først var for 14 dage siden at de på mit apotek fik udtømt lagrene med de gamle Eltroxiner måske derfor. Det tyder ihvertfald også på at debatten herinde har sat gang i tingene.
    Jeg har talt med lægemiddelstyrelsen ang. udleveringstilladelse på Euthyrox - som de godkendte i 2007 - jeg går ud fra at det er det samme som Eutirox som du omtaler Anemone?
    Ja håber jeg kan få min egen læge "med" på den og at det er det rigtige stof jeg får fat i.
    Er det Euthyrox/Eutirox som folk i New Zealand skiftede til, kan ikke helt huske det fra debatten?
    Kan nogen hjælpe med det?
    Går det stadig fremad for dig Anemone?

Sender her link lægemiddelsstyrelsens dokument ang. udleveringstilladelse :
    http://www.laegemiddelstyrelsen.dk/1024 ... elID=10027

Nedenfor et link til Lægemiddelstyrelsens produktresumé for Euthyrox (det har jeg tænkt mig også at sende til min læge).

http://209.85.229.132/search?q=cache:ND ... clnk&gl=dk
    Mvh. Gitte.
  • Hej Gitte.
    Eutirox/Euthyrox er det samme. Det kommer an på, i hvilket land de er markesført - derfor staves det forskelligt.
    Jeg ved, at regeringen i New Zealand fik firmaet Goldshield til at lave den gl. Eltroxin og dermed den gl. formel. Goldshield´s Eltroxin indeholder de samme ingredienser som i den gamle GlaxoSmitKline formel.
    Euthyrox er godkendt af lægemiddelstyrelsen den 20.06.2001, hvor indehaveren af markedsføringstilladelsen er Merck KGaA.
    Jeg har prøvet om, jeg kunne se noget omkring Croscarmellosenatrium (E466), som jeg mener er svarende til natriumcitrat. Men jeg kan kun se, at det indgår i en række lægemidler.
    Jo, tak. Efter at jeg tog de gl. Eltroxin den 16.03.09 og efterfølgende Eutirox er mine bivirkninger forsvundet.
    Jeg ved ikke helt, om jeg får mine gl. energi og kræfter igen - det kan være lidt svært at afgøre, når jeg går herhjemme. Derfor har jeg været til en orthomolekylær læge, som har sendt blodprøver til Tyskland samt jeg var til en test i går for tungmetaller. Jeg afventer svarene.
    Men igen: Der går også meget energi p.g.a. denne nye tbl. Selv min mand er "skadet". Han kan vågne midt om natten, og kan heller ikke forstå, hvorfor endokrinologerne på OUH var så afvisende. Han vender og drejer det hele tiden. og kan ikke finde nogen sammenhæng. Jeg ved ikke om jeg skal skrive min tanke: "Om der er nogle der har en økonomisk gevinst ved Eltroxin" - søreme, jeg gjorde det alligevel :-)
    Jeg er ked af at høre, hvis du yderligere skal døje grundet de nye Eltroxin tbl.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Kære Gitte igen.
    Ja, godkendelsen af Euthyroxen kan du også finde på www.produktresume.dk
    Jeg sendte den til endokrinologerne den 24.03.09. Havde det oppe på TL´s møde den 24.03. på OUH, men lægerne lagde det i TL´s "hænder". De blev irriteret over mine spørgsmål, og de havde ikke noget med sagen at gøre!!!
    Og det har de jo.
    Hvis behandleren er endokrinologen, så er det jo dem der skal søge om udleveringstilladelse.
    M.h.t. energi/kræfter. I mit forløb som stofskiftesyg, har jeg ikke haft de samme energi og kræfter, som inden jeg fik konstateret forhøjet stofskifte. Ikraft af, at mit stofskifte har haft nogle rutsjeture, har jeg mere og mere følt, at jeg har været nemmere til at blive udkørt.
    Men som jeg har det nu. JU-BI jeg lever igen, efter at jeg ikke tager nye Eltroxin længere.
    Pøj pøj med kontakt til din læge.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Hej til jer alle :-)
    Ja, nu har min endokrinolog ringet tilbage. Jeg ønskede ingen diskussion med ham (havde ellers meget på lager).
    Han kunne ikke forstå hvorfor der lå en godkendelse fra Lægemiddelstyrelsen på Euthyrox fra Merck, og at den så ikke blev markedsført i DK. Merck må jo på et tidspunkt, have ønsket, at komme ind på markedet.
    Jeg sagde, at jeg havde talt med Lægemiddelstyrelsen og at de var blevet kimet ned.
    Jeg sagde, at det var behandleren, som skal søge om udleveringstilladelse gennem Lægemiddelstyrelsen på Eutirox. Han spurgte hvor mange gl. Eltroxin tbl. jeg havde tilbage, for vi kom ind i påsken, og det kunne måske tage lidt tid med udleveringstilladelsen.
    Jeg sagde, at jeg vidste, at der var nogle der havde fået recept fra e.l. og sammen med Lægemiddelstyrelsens godkendelse kunne få udleveret Eutirox fra Sverige. Jeg sagde, at jeg selv havde importeret via Goldpharma - hvilket han godt kunne forstå - og at jeg ikke havde fået bivirkninger af disse. Jeg fortalte, at der var mange der havde fået det godt efter indtagelse af Eutiroxen.
    Han vil nu søge om udleveringstilladelse.
    Så nu er min e.l. samt min endokrinolog "sat igang" :-)
    Kærlig hilsen Anemonen
Log in eller Registrér for at kommentere.