Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Bivirkninger af ny Eltroxin tablet

191012141519

Kommentarer

• Producenten sagde, at der var et enkelt stof i pillen, som nogle ikke kunne tåle. Derfor havde de taget det ene produkt ud af pillen. Men hvis man søger på Lægemiddelstyrelsens hjemmeside og søger Eltroxin, og meddelelse fra GSK, så har pillen et helt andet indhold nu.

Jeg fik at vide, der ville komme ny producent 1/7, så jeg ved ikke om meddelelsen stadig står der, eller om de nye piller er på markedet, og hvad de så indeholder.
  • de har lavet om på pillen i år. Jeg har været heldig, at de apoteker, jeg bruger, har haft et gammelt lager, så der gik et stykke tid i 2009, før jeg fik de nye piller.

Nogle har bedt deres læge importere andre piller fra udlandet. Det ved jeg ikke, om jeg tør. Der er indkøringsvanskelig, når man skal bruge Eltroxin, det vil der sikkert også være ved det andre piller. Men der findes masser af piller til folk med stofskiftesygdomme, som sælges i udlandet - f.eks. Sverige.
  • De små kan vist deles, hvis man køber en - jeg kan ikke huske, det er det der med bivirkningerne - om det hed pilleskærer/pilleklipper på apoteket.

Men man skal vist ikke gå ned i dosis uden at have talt med lægen, det er farligt.
  • Jeg har næsten ringet samtlige apoteker ned - du kan ikke få den gamle pille længere - i hvert fald ikke i Danmark.
  • Klag til Sundhedsministeriet, Lægemiddelstyrelsen og/eller sundhedspolitikere - Hos Lægemiddelstyrelsen skal man søge Eltroxin for at finde oplysninger. Nr. 2 er indberetning af bivirkninger, og det er vigtigt. Det andet er et meddelse fra GSK om ændring af pillerne, og det ser ud til, at de er ændret væsentligt. Klag også til Glaxo Smith Kline, der er producent. Telefonnummeret på hjemmesiden duer ikke, så man skal ringe til oplysningen for at få et andet nummer.
  • Her er meddelelsen fra GlaxoSmithKline til Lægemiddelstyrelsen, så får vi at se, om dette indlæg bliver godkendt af netdoktor:
    24. april 2009

Vigtig information vedrørende ny formulering af Eltroxin (levothyroxin) tabletter

- Del ikke tabletterne (der er ingen delelinie)
    - Tag tabletterne på tom mave
    - Daglige doser, som kræver brug af 25 mikrogram levothyroxin bør gives som 50 mikrogram hver anden dag
    - Thyreiodeafunktion bør monitoreres cirka 6 uger efter overgang til den nye formulering for at sikre korrekt dosering

GlaxoSmithKline Pharma i Danmark har i den senere tid modtaget et øget antal henvendelser til vores medicinske information vedrørende Eltroxin tabletter. Med dette brev, som fremsendes i samråd med Lægemiddelstyrelsen, vil vi forsøge at besvare de spørgsmål, der er indeholdt i henvendelserne.

Eltroxin tabletter har, som andre levothyroxinnatrium produkter, et snævert terapeutisk index. Den hårfine forskel mellem formuleringerne og farmakokinetiske forskelle mellem individer betyder, at nogle patienter kan opleve en forskel i klinisk effekt, når der skiftes til et andet varemærke eller en anden formulering. Derfor opfordres lægerne til at være opmærksomme på symptomer, som tyder på bivirkninger eller utilstrækkelig klinisk kontrol hos patienter, som bruger de reformulerede Eltroxin tabletter.

Vi anbefaler, at thyreoideafunktionen monitoreres (f.eks. thyreoidea stimulerende hormon (TSH) niveau) cirka 6 uger efter overgang til den nye formulering for at afgøre om en ny titrering af dosis er nødvendig.

Hvordan påvirker den nye formulering patienten?

1. Patienten kan opleve, at den nye tablet opløses hurtigere i munden, og derfor kan den være sværere at synke, idet den kan klæbe til tungen, eller give en anden smag i munden. Desuden kan tabletten smuldre, hvis patienten prøver at dele tabletten. Dette kan medvirke til uensartet dosering. Det er derfor vigtigt at gøre opmærksom på at Eltroxin tabletterne skal sluges hele med et glas vand.
    2. Eltroxin tabletter bør tages på tom mave, for eksempel ½ time før morgenmaden. For at sikre en ensartet absorption af det aktive indholdsstof fra tabletterne, er det vigtigt at patienterne tager medicinen som angivet i indlægssedlen (vedlagt).
    3. Daglige doser, som kræver brug af 25 mikrogram levothyroxin, bør gives som 50 mikrogram hver anden dag (som beskrevet nedenfor):
    Daglig dosis Doseringsskema
    25 mikrogram En 50 mikrogram tablet hver anden dag
    50 mikrogram En 50 mikrogram tablet daglig
    75 mikrogram En 50 mikrogram tablet daglig og en 50 mikrogram tablet hver anden dag
    100 mikrogram En 100 mikrogram tablet daglig
    125 mikrogram En 100 mikrogram tablet daglig og en 50 mikrogram tablet hver anden dag
    4. Hvis patienten skifter levothyroxin produkt (andet varemærke eller anden formulering), bør serum TSH checkes cirka 6 uger efter for at afgøre om en ny titrering af dosis er nødvendig.

GSK har reformuleret Eltroxin tabletter for at forbedre stabiliteten. Den nye formulering af Eltroxin tabletter 100 mikrogram har været på markedet siden oktober 2008, mens 50 mikrogram tabletterne har været på markedet siden december 2008. Som beskrevet i tidligere breve fra GSK til apoteker (6. januar 2009) samt til praktiserende læger og endokrinologer (25. marts 2009) er delelinien på 50 mikrogram tabletten fjernet. Tabletternes farve er ikke ændret.

De reformulerede tabletter opfylder alle kriterier vedrørende kvalitet, sikkerhed og bioækvivalens og er godkendt af Lægemiddelstyrelsen.

Den nye formulering af Eltroxin indeholder det samme aktive indholdsstof i den samme kvalitet som i den gamle formulering. Fremstillingsprocessen for tabletterne er ændret, og der anvendes andre hjælpestoffer i den nye formulering. Alle hjælpestoffer er stoffer, der er almindeligt brugt i lægemidler.

Forskellene i hjælpestoffer er angivet nedenfor:

Ny formulering Gammel formulering
    Hjælpestoffer Mikrokrystallinsk cellulose
    Pregelatiniseret stivelse
    Talkum
    Kolloid vandfri silica
    Magnesiumstearat Laktose monohydrat
    Majsstivelse
    Akaciegummi
    Magnesiumstearat
    Natriumcitrat, vandfri
    Udseende Eltroxin tabletter 50 mikrogram:
    Ingen delelinie
    Hvid, rund, bikonveks tablet mærket ”GS 11E” på den ene side og ”50” på den anden

Eltroxin tabletter 100 mikrogram:
    Ingen delelinie
    Hvid, rund, bikonveks tablet mærket ”GS 21C” på den ene side og ”100” på den anden Eltroxin tabletter 50 mikrogram:
    Delelinie
    Hvid, rund, bikonveks tablet mærket ”ELTROXIN 50 GLAXO” på den ene side

Eltroxin tabletter 100 mikrogram:
    Ingen delelinie
    Hvid, rund, bikonveks tablet mærket ”ELTROXIN 100 GLAXO” på den ene side

Pakningsstørrelse 100 stk plasticbeholder 100 stk plasticbeholder

Eventuelle bivirkninger indberettes til firmaet eller til Lægemiddelstyrelsen.

Eventuelle yderligere spørgsmål bedes rettet til Medicinsk Information hos GlaxoSmithKline Pharma A/S på telefon 36 35 91 00.

Venlig hilsen

Ebbe Englev
    Læge
    Medicinsk Direktør
  • Det gør mig ondt at høre, at du har det så slemt, det er værre, end jeg har det. Læs på Lægemiddelstyrelsens hjemmeside punkt 2, der kan du også se ændringer af pillerne, og på hjemmesiden står også, at man kan forlange at ens læge importerer et andet mærke, hvis kan ikke kan tåle Eltroxin.

Jeg har kopieret og sendt meddelelsen fra GSK til Lægemiddelstyrelsen og sendt den til dette forum, men om den bliver godkendt og kommer op, ved jeg ikke, man ved jo aldrig om ens indlæg bliver godkendt.

Jeg er lidt nervøs for, om jeg bliver fyret på grund af halvdårlig hukommelse m.m., som jeg har af bivirkninger. Hvor får man en vellønnet job som 54-årig?
  • Hej Kathrine
    Tak for nummeret til svensk apotekcentral.
    Min søns THS tal lå på 4.29, T4 på 123 og T3 på 1.11. De sidste tal er normale så det er "kun" THS som er for høj, derfor skal han ikke i behandling :-) ,men følges med blodprøver et par gange med 6 ugers mellemrum.
    Hilsen Prik
  • Er der nogle af jer, som har en forventning om, at Glaxo vil relancere den Gamle Eltroxintablet? Jeg har haft og har flere bivirkninger ved den Nye Eltroxin de ca. 5 måneder, jeg har brugt dem, end alle de bivirkninger lagt sammen over en 16 års periode på den Gamle, gode Eltroxin. Jeg er ved at gå ud for ideer m.h.t., hvordan vi kan komme videre. Det virker så besværligt at få skiftet til Levaxin. Jeg vil helst have Levaxin, hvis jeg skal skifte, for det er også et gammelt afprøvet produkt (ligesom Gammel Eltroxin var fra ca. 1950). Først til læge, som skal søge og så alt det bøvl med at skaffe og omstille til nye tabletter m.m........ Ville sådan ønske at Glaxo fik øjnene op og bare relancerede de Gamle Eltroxintabletter igen. Har skrevet og ringet og mailet og en masse. ER der mon håb??
  • Til Prik:

det var da en god nyhed :-), men godt at de holder kontrol med det. Hos mig er det også kun TSH, der driller, så jeg er på mindste dosis Euthyrox. Det blev opdaget ved en tilfældighed, for jeg havde ikke følt mig syg, - men det blev jeg til gengæld, da jeg begyndte at tage den nye Eltroxin :-(((

Til skov: ...
    det er sørme drøjt, at du slås videre med den nye Eltroxin :-((
    Jeg har fået at vide, at Lægemiddelstyrelsen har givet "generel udleveringstilladelse" til Levaxin, så det bør ikke være besværligt at skifte til dette præparat, og det bør kunne udleveres rimelig hurtigt via dansk apotek.
    Du burde måske overveje at samle de sidste kræfter sammen og prøve et skift. For søren da, den nye Eltroxin er jo invaliderende for mange stofskiftepatienter. Held og lykke med det.

Hilsen
    Kathrine
Log in eller Registrér for at kommentere.