Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Bivirkninger af ny Eltroxin tablet

1131415161719»

Kommentarer

• Hej Charlotte!

Ja, desværre giver den bevirkninger hos os der ikke kan tåle hjælpestofferne, men jeg synes du skal sige til din lige, at Euthyrox nu er kommet til DK vist nok her fra nytår. Men pas på med Euthyrox, den er stærkere end Eltroxin, så start op med små doser. Jeg har desværre fået for højt stofskifte af den, og det er lige så slemt som for lavt. Hold ud, men gå langsomt frem og følg op med blodprøver- mange blodprøver ind til du rammer rigtigt med tallet, når du har ramt tallet så hold ud, det tager lang tid for kroppen at vænde sig til medicinen, og så vær opmærksom på, at om sommeren, skal din dosis måske lidt ned. Jeg er så heldig med den læge jeg har, for han siger selv, at det er skrækkeligt, men at vi skal gi det tid. men husk det med tallet, og blodprøverne. Jeg ødelagde det selv, fordi jeg troede, at det var for lavt, uden at ha en blodprøve til at underbygge min påstand, men det kan godt ta et halvt år, for at vænde sig til medicinen.

Held og lykke
  • Hej
    Okay forsigtighed ved Ehtyrox skal man altså være opmærksom på.
    Mine symptomer på bivirkninger ved brug af Eltroxin, troede jeg var stress eller noget andet ved mig som var galt men de er her i listeform:

-Væske i fødder og ben, jeg kan ikke passe nogle af mine sko og min ene fod er 3 cm tykkere end den anden.
    -snurren,sitren og indre uro i nu hele kroppen, beg. i fødderne. Og inden jeg
    blev opereret var det grunden til at jeg gik til lægen.
    -løs mave
    -søvnløshed, jeg er vågen 4-6 gange om natten og bruger 1-2 timer på at falde i søvn. jeg har sovet igennem 2 nætter i år!
    -træthed
    -lidt hæshed indimellem.
    -svimmelhed
    -vægtøgning 10 kg i år
    -kuldskærhed, og nogle gange svedtendens, mærkeligt for jeg sveder aldrig. heller ikke om sommeren
    -varmefornemmelse og ticks i benene.
    -hjertebanken
    -pulsslag som gør mig urolig
    -for højt blodtryk målt en gang. Jeg er ikke typen som får det.

Alle disse ting er kommet snigende over det sidste års tid. Og dybt overrasket blev jeg da jeg tilfældigt støder på denne debat og læser på foreningens hjemmeside, fordi jeg jo ledte efter hvad der kunne være årsag til at jeg har så meget vand i fødderne. Tak til alle Jer som har beskrevet hvordan I har haft det. Og til foreningens arb. Jeg har meldt mig ind, men vidste slet ikke at I fandtes, øv.

Jeg er nysgerrig efter at vide hvordan I andre har det efter at have skiftet "ny eltroxin" ud med andre midler.
    Og om hvad I/du har gjort når lægen ikke vil henvise til endokrinolog eller skrive recept ud og samarbejde via blodprøver.
    Jeg tager selv kontakt til en endokrinologafd. Så håber jeg at de vil tale med mig.
    Selvom dette er en gammel tråd at skrive i så fortæl mig hvor I andre skriver, jeg vil gerne i kontakt med jer i et eller andet forum.
    hilsen Charlotte
  • Hej Charlotte.
    Jeg kan godt forstå at det har været frustrerende, men vi er mange der har haft de symptomer du her nævner.
    Jeg har også en læge der heller ikke har været samarbejdsvillig.
    Jeg ville også have euthyrox istedet for eltroxin, men fik at vide af lægen at det var psykisk alle de symptomer jeg havde.
    Jeg printede artikler ud der var skrevet om ny eltroxin, fandt ud af hvordan lægen kunne søge om medicinen, tog artikler med fra vores Thy-forening og så var jeg "kampberedt". Jeg var indstillet på, at hvis han ikke ville give mig det ville jeg søge om ande læge . Men jeg fik medicinen.
    Jeg har nu været på euthyrox i 5 mdr, og jeg har fået det væsentlig bedre, men lige nu er mit stofskifte for højt, da jeg får for meget medicin.
    Ang. grupper, er der en gruppe på facebook, der er Sonjas stofskifteforum på nettet. Og så ved jeg at th. foreningen har støttegrupper, så du kan også ringe til dem.
    Jeg kommer selv fra Nordjylland, og pt. arbejdes der på at etablere en gruppe her.
    Hilsen Helle
  • hej Charlotte velkommen til og du kan sagtens få vendt dine tanker her. jeg er heller ikke på facebook men læser en masse på nettet og ja Sonjas stofskifteforum er også godt. Der har jeg b.la fundet ud af at os med Hashimotos har det bedst når vores TSH ligger under 1 og frit T4 oppe på 21 til 25 og det har virkelig hjulpet mig. Du skal ikke hænge dig så meget i tal men bruge dem som en retningsgiver og så finde ud af hvor lige netop du har det godt. Der er masser af information at hente for dig også i mange af de andre tråde som er her. Godt Nytår fra Petra
  • Tak for alle de gode indlæg. Jeg har det sidste års tid haft mange 'uregelmæssigheder' i kroppen, men ikke tilregnet det Eltroxinen.
    Da jeg i forvejen har flere skavanker/smerter efter et alvorligt piskesmæld for 15 år siden, har jeg tendens til at tillægge dette alle problemerne. F.eks. hovedpine, svimmelhed etc. etc.
    De sidste måneder er tingene tiltaget med flere hovedpiner, flere jag i hovedet og endnu mere svimmel men som nævnt, troede jeg, det 'bare' var det gamle piskesmæld. Det tror jeg så ikke mere.
    Mine problemer er altså ovennævnte, men jeg har fået en meget tør hud, som optræder periodisk rundt omkring på kroppen. Det klø'r -og især øjnene er meget medtagne. Her brænder, svider og klø'r det, så jeg ofte slet ikke kan læse eller se TV. Har prøvet antihistaminer og øjensalve uden effekt.
    Jeg har taget 6-7 kilo på, uden ændring af kost (heller ikke ekstra:-))
    Periodisk lider jeg meget af søvnløshed. Jeg rømmer mig meget, hvilket føles er p.g.a. tørre pletter i halsen.
    Men... nu er min urin begyndt at lugte meget ubehageligt. Svært at sige, af hvad, måske metalagtigt? Og urinen er stærk, så urinrørets munding er generet heraf. Jeg drikker lige så meget som hidtil -og det har intet med kosten at gøre, for det er HVER dag. Jeg har også ofte svært ved at tisse mere end ganske lidt ad gangen. Dette problem har stået på et par måneder nu. Jeg føler også nedsat libido.
    Jeg har lige fået taget blodprøver og skal have svar hos lægen næste uge. Der blev taget andre blodprøver samtidig, bl.a. for diabetes, og det er ikke her, problemet med urinen stammer fra, hvilket jeg ellers havde lidt mistænkt. 6,9 IKKE-fastende var OK.
    Min læge er ikke generøs med at henvise til medicinsk afdeling, men presser jeg på, kan han vel blive nødt til det.
    Jeg er især interesseret i at høre, om andre herinde har haft problemet med urinen, manglende tissetrang etc.
    Med venlig hilsen
    Tovery1
  • Jeg sidder her og måber over disse indlæg.

Jeg blev for 4 mdr. siden sat i behandling med Eltroxin pga. lavt stofskifte konstateret udfra mistanke pga. træthed. Mine blodprøver er fine og skal til min første kontrol på hospialet på mandag.

Når det er sagt har jeg d.d. været til min læge. Symptomer er: Træthed, smerter i maven, sovende fingre, søvnløshed, mengel på overblik. Jeg troede det var stress men hun konstatere deprassion og jeg er nu henvist til psykolog.

Jeg kom så på netdokter for at læse om symptomer på deprassion og denne blok kom op. Det satte jo virkelig tankerne igang da mange af jer har lign. symptomer. Er meget forvirret nu, men skal da ha' vendt dette med lægn for jeg blev jo paf over at få konstateret deprassion da jeg ikke før har haft det.

Mandag må være dagen jeg får større viden og hvis de ikke kan hjælpe på ospitalet overvejer jeg nu at trappe ud af medicin forat se om symptomerne forsvinder.

Charlotte
  • Ja det lyder ikke godt du skal se at få Euthyrox i stedet for hvis det er nødvendigt med medicin fortsat, der er ingen grund til at du også skal til psykolog når det højst sandsynligt er Eltroxin der gør det ved dig hvis der slet ikke har været noget før du fik Eltroxin. vh Petra
Log in eller Registrér for at kommentere.