Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Bivirkninger af ny Eltroxin tablet

18911131419

Kommentarer

• Hej

Hold da op jeg er både lettet og rystet.
    Brød sammen på job i dag og er sygemeldt resten af ugen. Troede jeg var indhentet af stress, da jeg fik tjekket stofskiftet for en måned siden, hvor alle tal var fine.
    Men jeg har som mange andre, skiftet over til den nye tablet og helbreddet og livskvalitet er bare blevet dårligere og dårligere. Har hårtab, vægtøgning, vand i benene, træt træt træt, let til tårer osv ....
    Rystende. Desværre har min egen læge ferie, men kontakter dem straks de kommer hjem og har klaget til lægemiddelstyrelse.

Som sagt - rystet og lettet på en gang .......
  • Hej Allesammen.

Og tusind tak for alle jeres historier og link. Det blev min redning, at jeg til sidst googlede mig ind på disse debatsider. Jeg var slet ikke klar over at al min elendighed kunne skyldes den nye Eltroxin før til sidst, da jeg havde alle symptomer i døgndrift imod tidligere anfaldsvis. Men jeg havde osse taget dem i 3 måneder, da jeg googlede mig ind via "eltroxin bivirkninger". Og sikken et held.

Jeg havde alle disse symptomer: øjenproblemer (kunne ikke læse, køre bil mv.) hovedsmerter (som ved hjernerystelse), diffus i hovedet, hårtab, træthed, kvalme, madlede, lysoverfølsomhed, min krop kunne ikke regulere min hudtemperatur (mit hoved og bryst kogte og mine fødder var som is) åndenød, rastløshed og stress, abnorm tørhed i mund og svælg, oppustet mave, forstoppelse,krampe i musklerne, snurren i armene, trykken for hjertet, det var virkelig frygteligt til sidst da det var der hele tiden.

Jeg havde været til læge nogle gange men der var intet at finde, jeg blev undersøgt og undersøgt og mine stofskiftetal var inden for normalområderne. Jeg havde ikke selv sagt til min i øvrigt fantastiske praktiserende læge, at jeg fik en ny Eltroxin, troede ikke det havde betydning. Jeg får 100 mikrogram i døgnet. Jeg er tidligere opereret for for højt stofskifte men fik i 1998 pludselig for lavt stofskifte og har spist de gamle Eltroxin i alle disse år.

Da jeg havde læst disse sider, kontaktede jeg omgående min læge, som med det samme foreslog mig at komme op efter en ny recept og køre til Sverige efter nogle andre piller. Så det gjorde jeg prompte sammen med min søster og svoger. For jeg kunne slet ikke fungere alene, som jeg havde det, så jeg boede hos dem i 3 uger i alt. Og jeg var bange. Det føltes som om kroppen vendte vrangen udaf hele tiden. Den 17. juni kom jeg på Euthyrox.

Jeg lavede mig et skema med alle bivirkningerne i, for at krydse af hver dag, hvad jeg havde. Der gik 6 frygtelige dage, før en trediedel cirka af bivirkningerne forsvandt. Efter 5 dage til forsvandt endnu nogle af dem, og her efter små 3 uger forsvandt endelig de sidste, øjenproblemer og diffus i hovedet bl.a.

Så i dag 3 uger efter pilleskiftet har jeg det helt almindeligt igen. Kan allerhøjest føle mig lidt stresset ind imellem. Jeg skal til min læge på torsdag og have ansøgt om en udleveringsaftale og have en plan omkring at checke stofskiftetallene lidt ofte her i begyndelsen. Jeg orker simpelthen ikke at blive så syg igen.

I øvrigt spiser jeg mine piller med 50 mikrogram formiddag og 50 mikrogram aften - 2 timer efter jeg har spist begge gange. Det er den eneste måde min krop kan klare den medicin på. Det har det hele tiden været. Jeg tror at hvis bare man gør det samme hver dag, så kan man jo regne med hvor meget der bliver optaget i kroppen og blive doceret efter det.

Men det vigtige er, at alle I der har skrevet og startet disse sider, virkelig har gjort en forskel. Det er bare så dejligt ;o)))) endnu en gang tak ;o)))
  • Kære Andrea64.

Jeg læste lige din historie. Det lyder da lidt underligt at de har sat din dosis op, når dine tal var normale. Jeg glemte, at jeg i øvrigt også gik rundt og tudede over ingenting. Det er også væk nu. Har du fortalt lægerne om alle vi andre, der har haft bivirkninger af ny Eltroxin ?

Jeg læste i går på Herlev Hospitals patientinformation, at man kun kan have bivirkninger ved overdosering ???? øh...øh....mine tal var altså normale. Det er lidt uhyggeligt hvis endokrinologerne på Herlev tror at det hænger sådan sammen, synes jeg.

Jeg håber for dig, at du snart får det bedre.

Kh gitte
  • Ja, så har jeg også fået min recept på Euthyrox fra endokrinologisk på Herlev, de var meget søde og forstående og søger nu om udleveringstilladelse/tilskud.

Jeg har hentet den første portion piller på Bjørnen apotek i Helsingborg (supernemt, et par hundrede m fra det sted, de små sundbusser lægger til) - havde checket på det svenske telefonnummer, at pillerne var på lager, - var heldig, de havde 2 pakninger tilbage.
    Tog til Helsingborg, selvom Malmø ligger tættere ... ville ikke risikere at blive afvist derovre, som andre jeg har læst om her.
    Glæder mig til at komme i gang, for har ikke taget piller efter jeg smed ny Eltroxin væk i maj måned.
    Tak for alle gode indlæg og fortsat god sommer.
    Hilsen
    Kathrine
  • Kathrine,- læser lige dit indlæg og kom så til at tænke på hvor det egentlig var jeg havde skrevet det svenske tlf nr til "apotekcentralen" ned som en havde været sød at skrive herinde- kan ikke finde det/huske det og har også ledt rundt herinde, uden resultat. Tænker jeg snart får brug for det da jeg skal til læge med min søn og få svar på blodprøver, men min læge har allerede sagt at han har "noget" med stofskiftet, øv :-(
    Prik
  • Jeg har lige fået brev fra Lægemiddelstyrelsen, da jeg har indberettet mine bivirkninger. Der er opdateringer omkring Eltroxin på dette link

http://www.lagemiddelstyrelsen.dk/1024/ ... elID=14939

Der er også en meddelelse fra GlaxoSmithKline og nyt produktresumé, men egentlig ikke noget nyt synes jeg. Da det hovedsageligt handler om at vi skulle være overdoseret eller tage pillerne forkert, siden vi har bivirkninger.

Jeg ved jo at mine blodprøver var normale efter hhv. 8 uger og 3 måneder.

Et eller andet sted har jeg det sådan, at de skulle have lov til at prøve at få det så dårligt selv!! som jeg (og I andre) har haft det af de piller. For mit vedkommende har de hugget 4 måneder af mit liv, udover at jeg føler mig som et levende ikke-selvvalgt forsøgs-menneske for GSK.
  • Jeg har d.d. ringet til GSK, fik en god snak om div. bivirkninger ved ny eltroxin. Har fået gl. eltroxin i årevis uden bivirkninger, men har det sidst halve år haft det dårligt, har d.d. hentet euthyrox på apoteket. Håber nu at det bliver bedre, er der nogen der ved hvornår jeg bør have taget blodprøver igen, glemt at spørge lægen. Har set på ovennænte link at der skal gå 5 - 6 uger, så det må jeg jo vente på.
  • Hej Prik :-)

Her er telefonnummeret til den svenske apotekercentral ... jeg måtte stave til Euthyrox 2 gange, før de fandt det på deres pc:

0046 77 145 04 50

Håber, det går godt for jer.
    Man skal iøvrigt huske at have recept med på præcis den styrke, som apoteket har (hos Bjørnen i Helsingborg havde man f.eks. kun styrke 50 mkg på lager).

Til Inga: ... jeg er indkaldt til blodprøver igen om 4 uger / 8 uger / 12 uger - med ny lægesamtale efter 12 uger, - og de vil selvfølgelig kontakte mig, såfremt der skal ændres noget efter de første blodprøver (Endokrinologisk Afd. / Herlev Sygehus).

Herlev Sygehus gav mig iøvrigt valget mellem Levaxin (som de har generel udleveringstilladelse på) og Euthyrox (hvor de skal søge human enkelttilladelse til udlevering). Lægen sagde, at man ikke havde kunnet få generel udleveringstilladelse til Euthyrox, fordi "det var så svært at skaffe"! Hmmm ...

Hilsen
    Kathrine
  • Skulle idag skaffe Euthyrox i Malmø på Apotek Lejonet. De ville først ikke give mig dem, selvom jeg havde det danske produktresume med, kunne hun ikke: Hun kunne ikke se det var godkendt i DK på de sider, de søgte på. Hun var meget hjælpsom ringede til Stokholm og fandt ud af at de godt må udlevere det bare det er godkendt i DK, det behøver ikke være markedsført. Jeg søgte sammen med hende på lægemiddelstyrelsen.dk og produktresume.
    Ja jeg har også hørt at de endokrinologiske afdelinger rne har fået generel udleveringstilladelse til Levaxin, men det har jeg lige prøvet i 2 uger af samme grund. Det er for mig næsten lige så slemt som Ny Eltroxin. Euthyrox har jeg tidligere prøvet i 5 uger, det er det bedste til mig.
    Nå men jeg gik glad hjem med mine piller fra Malmø. Håber den udleveringstilladelse kommer, så jeg slipper for Malmø næste gang.
    Hilsen Sia
  • Sunrose

Jeg har også bivirkninger af den nye Eltroxin tablet. Nogenlunde tilsvarende dine med dårlig mave, hukommelsesbesvær, nedsat appetit og kuldskær. Har klaget til Lægemiddelstyrelsen, producenten, min læge og flere sundhedspolitikere.
Log in eller Registrér for at kommentere.