Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Pulserende objektivt tinnitus.

12346»

Kommentarer

  • Indstillinger
    PBKPBK
    Redigeret 6 oktober, 2021, 18:16

    4 GANGE HOS KIROPRAKTOR VAR MIN REDNING

    Her kommer min historie med den invaliderende lyd, men som endte lykkelig :)

    14 dage før min termin hørte jeg pludselig en susen i mit højre øre. Den kom og gik og efter en uge med irritation over lyden, kontaktede jeg min læge. Jeg fik øret skyllet og fik at vide, at hvis ikke den forsvandt, skulle jeg kontakte en ørelæge. Lyden forsvandt ikke og jeg kontaktede derfor ørelægen. Der var desværre rigtig lang ventetid og jeg kunne først komme til efter min fødsel. Ventetiden var frusterende og i mellemtiden læste jeg på nettet, at andre gravide havde haft samme lyd, som forsvandt efter fødslen, hvilket jeg håbede på, ville ske for mig. Det gjorde det desværre ikke.

    Hos ørelægen fik jeg taget en høreprøve, som ikke viste noget, så jeg fik at vide, at det var tinnitus og at det formentlig ville stoppe eftersom jeg ikke havde haft lyden i længere tid (lyden havde været der i ca. 1 måned på dette tidspunkt) Jeg gik derfra meget ked af det, fordi lyden gjorde mig sindssyg og jeg sådan ønskede, at ørelægen kunne komme med en bedre forklaring.

    For at prøve noget alternativt, tog jeg kontakt til en akupunktur for at se om det kunne hjælpe. Hun satte en nål i mit øre, som jeg skulle gå med i 7-10 dage. Efter en uge var lyden der stadig og jeg blev mere og mere frustreret. Hun satte en ny nål et nyt sted i øret og så skulle jeg igen vente. Det hjalp ikke…

    Så læste jeg denne tråd (thank god) og kunne genkende alle andres beskrivelser af lyden. Jeg kunne også få lyden til at stoppe ved at trykke bag øret. Jeg læste, at nogle havde haft succes med kiropraktor og derfor tog jeg kontakt til en. Kiropraktoren havde ikke hørt om det før og ville ikke garantere, at han kunne hjælpe, men vi aftalte, at jeg skulle komme 4-5 gange, hvor han ville arbejde med min nakke og kæbe. De første par gange ændrede det ikke noget, men 5 dage efter den 4. gang forsvandt lyden!!!! Om eftermiddagen opdagede jeg, at lyden ikke var der og de efterfølgende timer var jeg spændt på og meget nervøs for, om den kom tilbage, men det gjorde den ikke og nu har jeg haft RO i mit hoved i 5 dage. Jeg er så ovenud lykkelig!!!!

    Kiropraktoren hedder Henrik Frederiksen og er hos Rygcenter Midtvest i Herning. Jeg er ham evig taknemmelig og det samme er jeg for, at jeg fandt denne tråd!!!!!!

  • Indstillinger

    Jeg har pulsslag i øret (venstre øre) 5-6 dage om måneden, oftest når jeg går i seng. Når jeg langt om længe falder i søvn er det væk hvis jeg vågner om natten. Men vil klart overveje et lægebesøg.

  • Indstillinger

    Jeg har lige været ved ørelæge med min pulserende tinitus. Han mente ikke, at den var objektiv, da jeg kan høre den i begge ører (mest venstre). Kan det virkelig passe, at man kun kan høre objektiv pulserende tinitus i det ene øre?

  • Indstillinger

    Jeg er utrolig glad for at finde denne tråd. I over 2 måneder har jeg været ret fortvivlet og urolig pga. høje pulslyde i mit ene øre. Jeg har fået en MR-scanning, angiografi og har fået scannet hovedpulsåren på halsen (på privatklinik for at undgå ventetid og for i 1. omgang at prøve at komme udenom CT-scanning/stråling). Et par gange i starten har jeg været bange for om jeg havde en aneurisme og om den var helt gal. Min nattesøvn er noget hø - kan kun ligge på den ene side, må op og stå og sidde og har beroligende musik ved sengen. I sidste uge troede jeg at jeg havde fået et hjertetilfælde og var omkring akutafdelingen til ekg osv., men der var ikke noget andet end (tror jeg selv) stress over det her. Min læge kender vist ikke rigtig til det (udover almindelig tinnitus), så jeg blev lettet over at læse at der er andre end mig der døjer med det her. Jeg fik lidt håb da jeg læste om et par af jer der har haft positive oplevelser med kiropraktor og nakken - vil nu tage kontakt til kiropraktoren i Herning. Tak herfra!

  • Indstillinger

    Kære alle

    Ved en fest i oktober 2021 blev jeg råbt højt ind i venstre øret af en ubehagelig mand. Da jeg kom hjem den aften oplevede jeg et kæmpe knæk i venstre øre. Siden har det klikket. Jeg er 18 år i dag.

    Klikkene i venstre øre er en form for ufrivillig spasme bestående i to dele:
    • En ufrivillig lavfrekvente klik/skraslen omkring, hvad jeg ville tro er trommehinden
    • En større poplyd hvor jeg tydeligt kan mærke, at noget bevæger sig inde i øret

    Jeg kan selv forårsage lydene. Det er vigtigt at holde sig for øje, at klikkene og poplydene er en reaktion på en konstant ”baggrundssmerte” jeg oplever i venstre øre, hvor det splitsekund lyden varer som en kort befrielse fra smerten/irritationen/forstyrrelsen. Når jeg trykudligner i de eustakiske rør, bliver tygget så at sige siddende i venstre øre, hvor jeg aktivt skal fjerne det ved at bevæge en muskel i øret. Det kan føles som om denne muskel sidder løs, hvorimod det i højre øre er meget sværere at få den til at give sig. Jeg har siden jeg var lille været i stand til at knase med mine øre. Jeg oplever ikke min objektive tinnitus som pulssynkron.
    Objektiv tinnitus kan også konstateres i højre øre, men her skal jeg med meget større aktiv indsats forårsage lydene og der er ingen baggrundssmerte. I højre øre er klikkene meget mere tydelige og ”sunde”, hvorimod de i venstre øre er mange små klik (knas) foruden spasmerne/muskelsammentrækning.
    Jeg gik to gange til ørelæge i Ålborg, én gang i Frederikshavn foruden én gang til egen læge også i Frederikshavn. Alle gange hos ørelægerne målte de blot min hørelse, kikkede ind i øret og konstaterede at alt så fint ud. Siden har jeg kunne læse, at man i Tyskland konsekvent også tjekker for objektiv tinnitus med et stetoskob, men så lagt fremme er vi ikke her til lands. Egen læge sagde at der måske ville gå fem år, men tror ikke på det.

    Månederne gik uden bedring. Udsigten til at leve med det resten af livet gjorde mig desperat og jeg begyndte at gennemgå alt jeg kunne finde på internettet. Her faldt jeg for første over begrebet objektiv tinnitus, hvorefter jeg ved blot at presse min telefon mod mit øre kunne optage en tydelig klikkelyd. Jeg læste op på alt jeg kunne om emnet. Med denne nye viden opsøgte jeg atter en ørelæge i Ålborg.
    Konsultationen foregik som tidligere med at de ikke kunne konstatere nedsat høretab og det hele så fint ud. Da introducerede jeg termen objektiv tinnitus og afspillede lyden på min telefon. Derefter prøvede ørelægen selv at lytte ved at holde sit øre ca. 50 centimeter fra mit uden at kunne høre noget. Dette bekræfter mig i, hvor generelt uvidende danske ørelæger er om objektiv tinnitus, hvor al faglitteratur beskriver, at man skal bruge et stetoskop. Efter at have fremført kendskab til terminologi såsom vaskulær, hammer, ambolt og stigbøjle lagde ørelægen sig mere eller mindre fladt ned og henviste mig til Audiologisk Afdeling på Aalborg Sygehus, hvor jeg har en tid den 23. februar.

    Som bekendt er kun 1-2 % af tinnitustilfælde objektive og ligeså 1-2, hvor det er livskvalitetsnedsænkende. Jeg er en af dem, som absolut oplever det som livskvalitetsnedsættende i en sådan grad, hvor jeg ikke længere nyder at læse bøger i kraft af den konstante forstyrrelse.
    Jeg skriver dette for at høre jeg om I har nogen erfaringer mht., hvad jeg kan forvente den 23. og om I har generelle råd og vejledning til, hvordan man kommer igennem systemet hurtigt? Jeg er i tvivl om det overhovedet giver mening at søge behandling i Danmark eller om man skal til udlandet og hvor/hvem man kan søge mod?

    De bedste hilsner,
    Christian

  • Indstillinger

    Jeg har nu i snart 2 år haft en vanvittig objektiv pulserende tinnitus. Været igennem samtlige speciallæger, fået MR og CT med og uden kontrast. Kæmpet en kamp for at blive forstået. Jeg har været så heldig at min egen praktiserende læge forstod mig og da jeg ikke fik hjælp fra nogen af speciallægerne, ringede han personligt til Rigshospitalet, Kar-kirurgisk og jeg fik lov til at komme ind til en samtale. Det endte med at de lavede en operation (klemmer på de pulserende blodkar) for en fistel som ved et tilfælde blev set af en tilfældig ØNH studerende. Det var under lokal bedøvelse bag ved V. Øre. DESVÆRRE hjalp det kun i lige det område. Så jeg er fortsat meget plaget med en banken i hele V. side af hoved og tydeligt inde i øret. Jeg har sidste fredag fået endnu en CT scanning med kontrast og i fredags til endnu en konsultation på Riget, hvor de fortæller mig at de godt kan se at der fortsat ses en fistel som laver balladen og at de nu henviser mig til Neurologisk afd. I guder… nu kan jeg så starte forfra med at forhåbentlig få dem til at forstå hvor hamrende enerverende dette er. Har ikke fået en indkaldelse endnu. MEN det jeg gerne vil oplyse jer, er at på FB er der en lukket gruppe der hedder whooshers.com -Pulsatile Tinnitus “Whooshers” united. og der er vi en kæmpe gruppe mennesker fra hele verden der lider af PULSERENDE tinnitus. Her kan du få så meget hjælp. Det foregår på engelsk, men alle er søde til at hjælpe med alle spørgsmål og er der bare så meget for hinanden.
    MVH Hanne Hannibal

  • Indstillinger

    Jeg er 26 år og har haft pulserende tinitus i ca. 9 måneder nu. Jeg har haft et kort forløb ved en ørelæge hvor jeg fik taget en MR scanning som første gang ikke viste noget. Derefter blev der taget en MR scanning med kontrast som viste at mine vener er en smule smallere på den samme side som jeg har tinitus. Derefter blev det blev det sagt at intet kunne gøres…

    Min forsikring dækker kun til og med februar og ørelægen har sagt de ikke kan gøre mere. Men som jeg kan forstå så tager det tit mange flere teste for at folk finder av-fistellen.


    Nogle der kan give mig nogle råd?

Log in eller Registrér for at kommentere.