Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Øjenlaser lasik eller smile?

12357

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Ismand. Jeg kom til at tænke på om du mon er blevet opereret ? Eller er du gået i tænke boks?
  • Indstillinger
    Hej ja har udskudt det til marts måned, har li lukket isbiksen, og skal have natarbejde nu og lægen siger der er problemer med at køre om natten de første måneder, så venter til forår og får det lavet inden issæson starter igen
  • Indstillinger
    Der er bestemt ingen problemer med at køre bil om natten i tiden efter. Det er rigtigt at i den første tid efter operationen, kan lyskilder i mørke have et svagt tågeslør omkring sig, men det er om sagt kun lige omkring lyskilden, og ikke noget der på nogen måde begrænser eller hæmmer dig som bilist. Jeg finder det ikke engang specielt irriterende, og er noget jeg knapt tænker over. Det er iøvrigt samme fænomen der tit opstår hvis man er linsebruger og er lidt træt eller tør i øjnene sidst på dagen og det samtidigt er blevet mørkt.
  • Indstillinger
    Hejsa.
    Så er jeg på den anden side af min SMILE operation. Det er nu ca 1,5 md. siden og jeg priser mig lykkelig hver morgen, at kunne se klart. Avisen læser jeg uden læsebrille, - men det kan dog fra morgenstunden stadig være lidt svært at læse uden en svag styrke læse brille, men op på dagen bliver det bedre, hvor jeg klarer mig uden:) Og vedr. øjentørhed som bekymrede mig, er nærmest gjort til skamme. Dvs at jeg næsten kan glemme at dryppe øjnene med de anbefalede dråber de efterfølgende 3 mdr. Der er heller ikke nogen særlig ubehag ved at køre bil om aften. Så jeg er bare så glad for at jeg tog den beslutning at slippe af med de irriterende briller og kontaktlinser:)) Jeg blev selvfølgelig opereret af Sven Asp, hvilket jeg varmt kan anbefale.
    Vh. Pepsi5
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg har lige været til en forundersøgelse med henblik på en SMILE behandling, da jeg er meget nærsynet ( Kontaktlinse styrke -6.00 og - 6.50) Øjenlægen målte ca. - 8.00, for jeg det betalt af det offerlige, behandlingen skal ske på Århus kommune hospital.

    Lægen jeg snakket med kan dog ikke garantere mig at han kan gøre mig fri for kontaktlinser, da jeg har en meget "fin og tynd" hornhinde. som han sagde ville kunne jeg være heldig og komme ud med et minus på 0,50 eller 1,00 og det må man sige er noget andet end nu, hvor jeg mere eller mindre er blind uden mine linser.
    Han sagde dog at nogen gange efter sådan en operation kan man få tørre øjne som kan vanskelig gøre det at bruge kontaktlinser bagefter hvis det bliver nødvendigt, jeg har aldrig døjet med tørre øjne eller døjet med mine kontaktlinser på anden vis.

    Mit spørgsmål til jer derude som har fået fortaget sådan en SMILE behandling døjer i med efterfølgende tørre øjne eller andre genre, er der måske også nogen som bruger kontaktlinser her efter behandlingen.?

    Har bare lyst til at springe ud i det, men er også bare så nervøs for hvis de ikke kan komme på 0 at jeg så stadig kan bærer kontaktlinser med meget meget lidt styrke, da briller overhovedet ikke fungere for mig..

    Hilsen Heidi
  • Indstillinger
    Kære Heidi.

    Jeg ville ønske at jeg kunne komme med et endegyldigt svar. Men mht tørre øjne har jeg praktisk talt ikke døjet med dette i dagtimerne, hvor jeg faktisk kunne glemme at dryppe øjnene som anbefalet. Derimod kan der være lidt om natten, hvor jeg blot drypper med de anbefalede øjendråber. Men om natten sover du vel ikke med kontaktlinser!
    Jeg er spændt på at høre hvad du beslutter dig for, og hvordan det går dig.
    Vh. Pepsi5
  • Indstillinger
    Hej.

    Ja og få et klart svar er selvfølgelig altid det bedste, men det kan jo bare ikke i denne sammenhæng :-)

    Men med det du skriver omkring tørre øjne, at det aldrig har været et problem for dig efter operationen, og du nogen gange har glemt og dryppe dem, tænker jeg at det måske ikke lige er det man kommer til at døje med, og når jeg aldrig har døjet med det før.

    Og nej jeg sover aldrig med kontaktlinser så det vil ikke blive noget problem der.

    åh måske jeg bare skal springe ud i det, kan få en tid ret hurtig da der ikke rigtig er nogen ventetid.

    Er der flere der har input så kom gerne med dem :-)
  • Indstillinger
    Jeg har selv fået lavet denne SMILE operation hos Øjenlægernes Center i Charlottenlund sidste år, og jeg må desværre være ærlig at sige jeg ALDRIG skulle ha gjort det! Jeg havde en styrke på -1,75 på begge øjne inden operationen, og jeg så fint med linser, både på lang afstand men sandelig også på kort uden nogle problemer (pånær at linserne var begyndt at irritere øjnene). Efter operationen kunne jeg godt nok smide linserne og underligt nok se endnu skarpere på afstand end inden med linser, MEN jeg fik istedet to nye og større problemer end bare det at bære en linse eller brille:
    1: Mit syn tæt på havde ændret sig markant, og her sammenligner jeg med før hvor jeg havde linserne på. Jeg skulle nu rykke tingene en håndsbredde længere ud hvilket måske ikke lyder af meget, men som gjorde jeg nu måtte opgive at se mindre detaljer uden lup/læsebriller. Øjenlægen påstod det var alderssynet der viste sig nu jeg havde nået 40 års alderen, men det giver selvfølgelig ingen mening at det skulle komme fra den ene dag til den anden og det tilfældigvis også skulle ske i samme sekund jeg havde overstået operationen. Så nu kan jeg godt regne med at skulle bruge læsebriller i en noget tidligere alder end hvis jeg bare havde beholdt linserne på.
    2: Jeg døjer med lysartefarkter, både nat og dag, hvilket jeg ikke gjorde før, det vil sige at f.eks bilforlygter nemt laver blændende "starburst" hvor lyset skarpt stråler ud i alle retninger og dermed fylder meget mere end normalt, samt at f.eks lyskurver laver "halos", som ses som et større farvet tågedis der ligger i cirkler omkring selve lyskilden. Det er enormt irriterende, men håber jeg en dag måske vender mig til det. Det var ikke noget jeg hørte skulle være et problem inden operationen, kun i starten hvorefter det skulle forsvinde efter ca. en måneds tid....men det er det bestemt ikke her snart ét år efter!! Google eventuelt for at se billeder af fænomenet.
    Hvad det første problem angik, var der ikke megen hjælp at hente efterfølgende til kontrollerne, da øjenlægen mente jeg jo så perfekt på afstand, og også var i stand til at læse normalt. Det ændrer dog ikke på at resultatet for mit vedkommende opleves som en markant forringelse i forhold til det syn jeg havde inden, og det til en pris på knap 25000 kr! Til det andet problem fik jeg bare nogle flere øjendråber jeg skulle dryppe øjnene med, men ikke nogen anden løsning hvis problemet nu forsatte. Det gav, og giver stadig, en meget utryg følelse - at man efter grundig research og i fuld tillid har kastet sig ud i noget, med nogle konsekvenser man slet ikke havde forestillet sig.

    Heldigvis er de fleste jo rigtigt godt tilfredse med disse laserbehandlinger, og måske jeg bare har været meget uheldig at være undtagelsen. Men jeg ville glædeligt betale det dobbelte af hvad operationen kostede bare for at kunne gå tilbage til udgangspunktet inden og så nøjes med at skifte mellem en let brille og endagslinser...det er desværre ikke en mulighed. Så jeg kan kun på det kraftigeste råde til at overveje en laserbehandling ekstra grundigt, og derefter endnu en gang, inden man kaster sig ud i sådan et projekt.
  • Indstillinger
    Hej,

    Jeg fik selv foretaget en SMILE operation hos http://www.olce.dk og jeg kan kun rose Sven Asp for hans arbejde.

    Jeg kan slet ikke genkende det billede, som tegnes herover.
    Men jeg respekterer selvfølgelig, at vi alle har forskellige oplevelser :)
  • Indstillinger
    Alene tråden her giver vel et klart billede af at vi har forskellige oplevelser.

    Når man betaler 15.000 - 20.000 kroner for en øjenoperation, så vil man jo også gerne have at det fungere bagefter.

    Jeg havde nok heller ikke fået min operation i dag, hvis jeg kunne lave det om - men det kan jeg ikke :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.