Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Natur blodtryksmedicin

1356

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Marie

    Du skriver, at du får kvalme og svimmelhed af blodtryksmedicinen Corodil.

    Du skriver også, at du er i blodpropforebyggende behandling med Maravan.

    Jeg har også engang for mange år siden fået blodtryksmedicin af den type, som Corodil tilhører. Det kunne jeg heller ikke tåle. Corodil er mest kendt for at give hoste som bivirkning, men det kan vel være lige meget, hvilken slags bivirkninger, man har. Hvis man ikke kan tåle, må man have noget andet.

    Nu skriver du ikke, hvor højt dit blodtryk ligger. Når du har så svært ved at tåle blodtryksmedicin, kunne det jo være, at du kunne nøjes med et naturprodukt.

    Du spørger om information angående Q10. Jeg har i årevis taget 30 mg Q10, fordi jeg lider af træthed. Jeg har også i årevis været i blodtryksbehandling. For ca. 10 måneder siden gik jeg – af forskellige årsager, som det vil føre for vidt at komme ind på her – over til at tage 100 mg Q10 i stedet for 30 mg Q10 dagligt.

    Ændringen har virkelig kunnet mærkes på mit helbred, mest tydeligt på mit blodtryk. Jeg kan nu begynde at nedsætte min dosis af blodtryksmedicin. Men jeg kommer nok ikke helt af med blodtryksmedicinen.

    Men det kunne jo være, at du kan klare dig med 100 mg Q10 dagligt.

    Her er information om Q10’s blodtryksnedsættende virkning:

    http://www.bt.dk/sundhed/5-styrk-hjertet-med-q-10

    http://www.jemo-pharm.dk/items/presseme ... JERTET.pdf

    http://www.sund-forskning.dk/artikler/f ... odtryk-q10

    Jeg beklager, at de to øverste links kan se ud som reklame. Jeg bringer dem, fordi der er oplysninger om, at Rigshospitalet har gode erfaringer med Q10.

    Du skal lige være opmærksom på, at man – når man tager Marevan – advares mod at tage Q10. Sådan som jeg ser det, er der ikke nogen grund til den advarsel. Jeg er selv i behandling med Marevan. Jeg får muligvis en lidt højere dosis Marevan end andre, men det kan også skyldes, at jeg spiser meget grønt, der jo indeholder K-vitamin og derfor kan modvirke Marevan. Men der ikke problemer med at holde den såkaldte INR i rette niveau (hvilket kontrolleres med regelmæssige blodprøver).

    Der har været en artikel i Ugeskrift for læger, hvor der omtales et forsøg, der viser, at Q10 og Marevan godt kan forenes. Lige nu kan jeg ikke finde denne artikel, så du må nøjes med en omtale af den:

    http://www.vitalraadet.dk/304+M50e4aa6e ... ar%5D=2004

    Ginseng kender jeg ikke noget til.

    Mange hilsner og god søndag

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Det er jo en fantastisk tråd. Jeg har lige med største fornøjelse læst de mange gode og spændende forslag. Jeg er 65 år og har haft diabetes i mere end 5 år. Med diabetes følger ofte forhøjet blodtryk og en forkert sammensætning af blodets fedstoffer (forhøjt LDL-kolesterol og forhøjt indhold af triglycerider). Mit blodtryk er altså for højt og jeg får i øjeblikket medicin for det (1 tablet CoversylComp daglig). Men for godt et år siden fik jeg også daglig 1 stk. Amlodipin. Årsagen til at jeg har reduceret mit medicinforbrug er (1) mere regelmæssig motion, (2) vægttab og (3) et naturprodukt som hedder Stevia. Jeg bruger rensede, tørrede og knuste Steviablade (et grønt pulver) og indtager ca. 1 gram om dagen. Pulveret kan købes på nettet eller i en helsebutik, men på emballagen står der "kun til kosmetisk brug". Det hænger sammen med, at det kun er sødestoffet i Stevia planten (Steviol Glykosider), der må markedsføres i EU som tilsætningsstof til fødevarer. Jeg begyndte at tage dette naturpræparat for at få stabiliseret mit blodsukker og det er lykkedes mig at slippe helt fri af medicinen, som jeg fik, for at holde mit blodsukkerniveau nede.
    Jeg har udgivet min diabetes historie i bogform i januar i år. I forbindelse med tilblivelsen af denne bog har jeg gjort en del research på bl.a. Stevia.
    Plantens oprindelse er Sydamerika nærmere betegnet i grænserådet mellem Paraguay og Brasilien. Det oprindelige folk, indianerne, har brugt Stevia som søde- og lægemiddel i flere hundrede år. Plantens sødestoffer er først blevet godkendt i EU 2011 på trods af at den første ansøgning blev indsendt for flere årtier siden. Om det er beskyttelse af vores sukkerindustri i EU, beskyttelse af producenterne af kunstige sødemidler eller beskyttelse af medicinalindustrien fortaber sig i det uvisse. Tilsvarende godkendelsesproblemer har der været i USA. Planten er med andre ord kontroversiel.
    Min research har også været rettet mod de mange videnskabelige forsøg, der har været rundt omkring i verden. Hovedkonklusionerne fra disse forsøg er, at Planten har en positiv effekt på vores blodsukker, blodtryk og blodets sammensætning af fedtstoffer.
    Ved Århus Universitet har der været forsket i planten i mere end 10 år. Målet er at udvikle et multifunktionelt medikament, som kan anvendes i forhold til ovennævnte.
    Om det lykkes må tiden vise. Under alle omstændighed vil det vare måske 15-20 år inden et medikament er blevet accepteret af medicinalindustrien og godkendt af vore myndigheder. Det agter jeg ikke at vente på, så jeg fortsætter med min "indianer-medicin".
    Men jeg vil gerne af med den sidste pille for blodtrykket, så nu vil jeg prøve nogle af de mange gode råd, der er i denne tråd.
  • Indstillinger
    Hej Elity

    Tak for tippet om stevia. Jeg anede ikke, at den plante kan bruges som naturlægemiddel. Jeg kender en, der har planer om at dyrke stevia i sin have, og jeg har da også selv tænkt på, at det kunne være spændende at have planten i haven, så jeg lige kan se den an.

    http://da.wikipedia.org/wiki/Sukkerplante

    Men hvis man vil bruge den til de formål, du beskriver, så skal man jo nok købe det standardiserede præparat, der er lavet af stevia, sådan at man kan få samme dosis hver dag.

    Jeg vil lige fortælle, at jeg har kig på et nyt produkt på det danske helsekostmarked: Alfa-liponsyre. Produktet har åbenbart været tilgængeligt i udlandet i massevis af år.

    Akkurat ligesom det gælder Q10, er alfa-liponsyre et naturligt stof, som vi normalt har i kroppen, og som nogle af os kunne have gavn af at have mere af.

    Nu er dette jo en tråd om blodtryk/naturlige blodtryksmidler. Og alfa-liponsyre beskrives som et levnedsmiddel med medicinsk virkning mod især diabetes og følgesygdomme efter diabetes:

    http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/i ... =8/menu=3/

    Jeg har mange skavanker, men diabetes har jeg ikke. Jeg HAR købt alfa-liponsyre, men jeg skal lige overveje lidt mere inden jeg tager det, eftersom jeg får meget medicin, og jeg skal helst ikke tage noget, der bringer uorden i virkningen af resten af min medicin (Losartan, Sparkal, Marevan, Mirtazapin, Kaleorid).

    Alfa-liponsyre er en kraftig antioxidant og er af den grund muligvis lidt betænkeligt at tage sammen med Marevan. Jeg er i forvejen lidt ”uartig”, fordi jeg tager Q10, og i den sidste tid er jeg kommet til at spise skiftende mængder af grønne grønsager, hvis K-vitamin modvirker Marevan. Jeg skal helst ikke bringe mere forstyrrelse i det såkaldte INR , som er et tal for Marevans beskyttelse mod blodpropper.

    Når jeg overvejer at tage alfa-liponsyre, er det, fordi jeg gerne vil reparere mit centralnervesystem, som desværre ikke fungerer tilstrækkeligt (mangelfuld vejrtrækning under søvn, dvs. såkaldt central søvnapnø). Desuden har jeg en snurren i fingerspidserne på den ene hånd samt dårlig ryg (har ikke kunnet få en diagnose, men ryggen er stiv og giver en skurrende lyd, når jeg bøjer mig, og jeg har begrænset bevægelighed i den).

    Om alfa-liponsyre kan helbrede disse skavanker, aner jeg ikke, men som man kan se af ovenstående link, kan det bruges mod noget, der ligner.

    Jeg kan se, at du i to tråde har skrevet indlæg om stevia i diabetes-debatten. Men egentlig fortjener stevia en tråd for sig selv, evt. sammen med andre natur-diabetes-midler.

    Mange hilsner

    Kameliadamen

    P.S. Skriv gerne igen, så vi kan få at vide, om det lykkes dig – ved hjælp af naturens produkter − at undvære medicin mod forhøjet blodtryk, og få blodsukker og blodfedt bragt i balance.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Det gør jeg gerne - altså skriver igen hvis jeg får styr på mit blodsukker uden medicin.

    Med hensyn til blodsukkeret er det allerede lykkedes mig.
  • Indstillinger
    Hej Kameliadame


    Dejligt at se at du har opdaget alfa liponsyre, som jeg selv har taget i årevis og virkelig været glad for.

    Jeg vil gerne takke dig for alle dine skriverier om Q10, for selv om jeg jo allerede tager en del, og også flere antioxidant-typer, så har jeg åbenbart manglet Q10.

    Det er jo sådan, at man godt kan mangle flere substanser og hvis man ikke får tilskud af det hele, eller selv er i stand til at genoprette balancen ad naturlig vej, så kan den ene mangel være det der bliver hæmmende for at resten af ens kosttilskud kan gøre optimal gavn. Og det er vist det der er sket for mig. Ikke sådan at alt det andet har været uden nytte, for uden det tør jeg faktisk slet ikke tænke på hvordan mit liv ville have set ud i dag.

    Men Q10 har givet mig meget mere energi, mit hår er holdt op med at falde af i store mængder for første gang siden jeg kom i puberteten, mine læber har flækket og skallet af lige så længe, det er også væk, og mine negle er holdt op med at knække. Og så er jeg udhvilet om morgenen. SKØNT. Den fulde virkning har taget ca. 6 måneder om at vise sig, det siger lidt om hvor stor en mangel jeg åbenbart har haft.

    Nå, tilbage til alfa liponsyre. Jeg har søgt på pubmed for at se om alfaliponsyre og coumariner (som er den stofgruppe marevan tilhører) er problematisk.

    Men det er slet ikke tilfældet, alfaliponsyre har ingen indvirkning på marevan, fordi alfaliponsyre ikke indgår i syntesen af vitamin K eller har en virkning der ligner marevan, eller hæmmer nedbrydningen af marevan.
  • Indstillinger
    Hej Asklepios

    Det er faktisk med forsinkelse, at jeg har opdaget alfa-liponsyre! For du skrev jo til mig om alpha lipoic acid for længe siden. Og dengang troede jeg, at det var det samme som alfa-linolensyre, formentlig fordi begge ting somme tider forkortes ALA. Og det skrev jeg også til dig. Og alfa-linolensyre har jeg i massevis af år taget som tilskud eller fået via hørfrø eller hørfrøolie.

    Jeg opdagede misforståelsen for lidt over en måned siden. Og derfor bragte jeg en rettelse i den lange, lange tråd:

    viewtopic.php?f=20&t=28853&st=0&sk=t&sd=a&start=100

    Jeg har skrevet et indlæg til allersidst om det og desuden rettet fejlen, der hvor den oprindelig stod.

    Jeg er glad for at høre, at du har glæde af Q10. Selv mærkede jeg en betydelig bedring af min nattesøvn, da jeg gik fra 30 mg til 100 mg Q10. Jeg vil tro, at bedringen skyldes, at mit hjerte fik det bedre. Desuden har jeg kunnet skære halvdelen af min Losartan (blodtryksmedicin, før fik jeg 100 mg, nu får jeg 50 mg). Jeg har også prøvet at skære halvdelen af det vanddrivende væk, fordi mit blodtryk indimellem er så lavt, at jeg bliver meget svimmel (det laveste, jeg har set, er 105/66). Men det gik alligevel ikke i det lange løb. Måske prøver jeg igen senere.

    Men trætheden er der stadigvæk, og den skyldes jo nok søvnapnøen, og desuden bivirkninger fra det antidepressive middel, som jeg er nødt til at tage (Mirtazapin).

    Tak, fordi du har tjekket kombinationen af alfa-liponsyre og Marevan. Jeg tror nu lige, at jeg venter til efter næste blodprøve med at begynde på alfa-liponsyre, for mit INR har været svingende i den sidste tid. Jeg skal lige vide, hvad det ligger på, inden jeg begynder på noget nyt. Og jeg skal finde ud af at spise den samme mængde grønne grønsager hver dag. Det er vanskeligt om vinteren, synes jeg.

    Jeg er spændt på, om alfa-liponsyre kan medvirke til at ”reparere” mit centralnervesystem, eller om kombinationen af Q10 og alfa-liponsyre kan mindske min træthed.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    godaften til dig (jeralle)
    Jeg læser med stor interesse dine svar angående q10 og spekulerer på om det kunne være noget for mig.vi får jo begge losartan og mirtazapin. Kan fortælle at jeg har fået flere gode dage nu men stadig nogle gevaldige dyk ca hver anden tredje dag.jeg syntes at jeg skylder dig og andre at fortælle det er blevet bedre.rigtig god søndag til jer alle
  • Indstillinger
    Hej Mona

    Hvor lyder det dejligt, at du har fået det bedre ;o)

    Og ja, vi må huske at skrive det, når der er fremgang, også for at andre kan se, at det er muligt at få det bedre!

    Hvad angår depressionen, så har jeg også fået det bedre. Det er bare lidt svært at bedømme, fordi jeg jo stadig er plaget af søvnapnø og dårlig ryg, og så er der vel også nogle bivirkninger ved Mirtazapin. I hvert fald føler jeg mig somme tider som en meget gammel dame, f.eks. hvis jeg skal op på en stol for at pudse vinduer eller gøre rent oven på et skab. Jeg er spændt på, om jeg vil kunne klare havearbejdet til foråret.

    Det er trætheden, der er det største problem for mig lige nu. Men måske kan kombinationen af Q10 og alfa-liponsyre hjælpe mig. Nu får vi se.

    Du skriver, at du har dyk indimellem. Kom du højere op Mirtazapin-dosis? Jeg får stadig 30 mg dagligt. Jeg har det nogenlunde på samme måde hver dag, dog med bedring, når solen skinner! Men sådan har raske det vel også?

    Men så spørger du, om Q10 ville være en god ide for dig at tage.

    Ja, det tror jeg bestemt. Nu kan jeg ikke lige huske, hvilken Losartan-kopi, du får for blodtrykket, men mange får jo enten en Losartan-kopi med vanddrivende i (så hedder det noget med komb.), eller også får de – ligesom mig – en Losartan-kopi og vanddrivende medicin ved siden af.

    Den vanddrivende medicin uddriver Q10 fra organismen (og desuden også natrium, kalium, zink og magnesium). Det er klart, at vi kan komme til at mangle de stoffer, der uddrives!

    Men også i det tilfælde, hvor man ikke tager medicin, der uddriver Q10, kan det være en god ide at tage Q10 som tilskud. For det første, fordi man ikke har så meget naturligt Q10, når man bliver ældre, og for det andet, fordi mange af os har problemer med manglende energi.

    • Q10 spiller en afgørende rolle for kroppens energiproduktion.
    • Q10 er en vigtig anti-oxidant (dvs. den beskytter cellerne mod skader fra de såkaldt ”frie radikaler”, se noten nederst!)
    • Q10 virker blodtryksnedsættende
    • Q10 styrker hjertets pumpeevne

    Nu skrev jeg godt nok, at jeg kom til at sove bedre, efter at jeg gik op på 100 mg Q10 dagligt. Og jeg ved jo, at du har problemer med nattesøvnen.

    Jeg tror dog ikke, at Q10 normalt virker bedrende få folks nattesøvn. Jeg er et specielt tilfælde, fordi jeg har søvnapnø og lidt hjerteproblemer, og fordi de to tilstande (hjerteproblemer og søvnapnø) gensidigt forværrer hinanden. Så når jeg forbedrer hjertets tilstand ved hjælp af Q10, forbedres min nattesøvn.

    Men jeg husker, at du har gået til mange undersøgelser for forskellige helbredsproblemer. Det vil altid være godt at få anti-oxidanter, og desuden kunne du vel også godt bruge lidt ekstra energi!

    Og så er der endelig Q10’s blodtryksnedsættende evne.

    Eneste ulempe ved Q10 er prisen! Det er ret dyrt. Og for at det batter noget, er man nødt til at tage 100 mg Q10 dagligt.

    Note: Måske er det lidt svært at forstå, hvad en anti-oxidant gør godt for, eller hvorfor frie radikaler, som jo er til stedet overalt i organismen, skulle være skadelige, hvis der ikke er anti-oxidanter til stede.
    En anti-oxidant fjerner skader fra oxidering, dvs. fra iltning. Men ilt skulle vel være godt, vil nogen sikkert indvende. Vi skal jo bruge luftens ilt for at kunne leve!
    Prøv at tænke på et skrællet æble, der ligger på en tallerken. Det bliver hurtigt brunt. Det brune kommer, fordi æblet i ubeskyttet tilstand kommer i forbindelse med luftens ilt. Men hvis vi kommer citronsaft på det skrællede æble, bliver det ikke brunt. Og det er, fordi citronsaft indeholder anti-oxidanten C-vitamin.
    I organismen spiller anti-oxidanter en sundhedsfremmende rolle.

    Så, jo Mona, jeg tror, at du kunne have nytte af Q10.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    hej igen jeg får stadig 30mg.mirtazapin og vågner ved 3-4tiden men falder i søvn igen som regel efter en time så det er blevet bedre før sov jeg ikke igen det var et mareridt jeg får desuden mepronet50mg og losartan blufish 50mg tager desuden 3d vitamin 35mg og tre longovital for parandontose det holder det nede.
    Jeg skal til udredning i morgen så må jeg se alle resultaterne af alle de undersøgelser jeg har været til skal også begynde på genoptræning torsdag er blevet helt slatten efter den her omgang vil jo også gerne i haven inden længe.kh.til dig.mona
  • Indstillinger
    Hej Mona

    Så vidt jeg kan se, er Losartan Bluefish ikke kombineret med vanddrivende.

    Men du mister alligevel Q10, for Mepronet kan også give mangel på Q10!

    Og nu husker jeg udmærket, at du får Mepronet, som jo er en såkaldt betablokker. Jeg vil igen gøre opmærksom på, at Mepronet – foruden at skabe mangel på Q10 – er kendt for at give depression, søvnforstyrrelser og mareridt. Jeg har prøvet det! Det var slemt! Jeg fik dog betablokkeren Propranolol.

    Nu håber jeg, at du får et resultat ud af udredningen.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.