Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Blodtryksmedicin og bivirkninger

245678

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Persille

    Ja, du har sikkert ret i, at lægerne ikke sætter sig ordentligt ind i, hvad der forekommer af bivirkninger ved medicin. Jeg har også en fornemmelse af, at visse læger ikke bryder sig om indlægssedler. Der er læger, der tror, at patienterne får de bivirkninger, de læser om!

    Jeg er desværre ikke nået til en konklusion endnu. Jeg er ikke færdig med at undersøge gruppen af angiotensin II-antagonister, altså den gruppe, som Micardis tilhører, og hvor der findes flere forskellige, hvoraf du måske kunne tåle en anden end Micardis.

    I stedet prøvede jeg at søge informationer om Zanidip, eftersom du spurgte mig om denne medicin. Zanidip tilhører samme gruppe som Amlodipin, altså calciumantagonister, men der er mange forskellige præparater, og det kunne jo godt være, at du kunne tåle Zanidip, selv om du har problemer med Amlodipin.

    Så vidt jeg forstår, er Zanidip et nyere produkt, og der er en stærkt rosende artikel i Ugeskrift for læger (artiklen handler ganske vist om lercanidipin, men lercanidipin er navnet på indholdsstoffet i Zanidip):

    http://www.ugeskriftet.dk/LF/UFL/2005/0 ... P44388.pdf

    Når jeg kigger i produktresumeet for Zanidip, nævnes der ikke én eneste af de problematiske bivirkninger (brystsmerter, hoste, åndedrætsbesvær, allergisk reaktion, nyre- og blæreproblemer).

    Men når der ikke nævnes disse problemer, så kan det jo være, fordi Zanidip er et nyere præparat, og fordi folk her i Danmark endnu ikke har nået at indberette disse bivirkninger, selv om de muligvis forekommer. Det kan man ikke vide. Derfor har jeg søgt på engelsksprogede internetsider. Her er resultatet indtil videre:

    Brystsmerter ved indtagelse af Zanidip forekommer faktisk, men ved færre end 1 ud af 1000 brugere.

    Allergisk reaktion forekommer ved færre end 1 ud af 10.000 brugere. Allergien viser sig især ved hævelse af tandkødet. Jeg har ikke fundet hævelser i halsen.

    Jeg vil søge lidt mere på engelsk om Zanidip senere for at nå til en endelig konklusion om Zanidip.

    Det går lidt langsomt med at lede. Jeg har været temmelig træt. Og man skal jo også nyde solen, når den er her :o)

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    persille1persille1
    Redigeret 16 marts, 2010, 05:33
    Tusind tak for din ulejlighed. Jeg er meget glad for det.

    Jeg tror faktisk, jeg vil foreslå min læge at prøve zanidip. Jeg tror, det er bedre med to eller tre forskellige mediciner end få den store dosis af en. Så jeg skal jo sikkert have en eller måske to til. Cozaar fik jeg hoste af, men kun det. Så måske kan jeg tåle en lille dosis.

    Jeg bliver mere og mere overbevist om, det kunne være amlodipin, der har skabt balladen med alt det andet jeg har prøvet.
    Jeg kan godt se problemet, hvis det er en ud af 10.000, der får problemet. Så støder lægen ikke på det hver dag. Bare de for pokker ville lade være med at afvise det. Blodtrykket stiger jo, når man skal kæmpe på den side også.

    Det er jo ikke sikkert jeg får brystsmerter af zanidip.



    I min fortvivlelse ringede jeg til lægevagten. Hun mente godt jeg kunne tage halv dosis , men troede ikke rigtig på det kunne være bivirkninger.

    Men jeg gik ned på halv dosis og er blevet et helt andet menneske. Jeg har sovet godt i nat og mine ben er ikke mere som bly. Hosten er væk og smerten formindsket. Blodtrykket er sikkert steget, jeg har næsten ikke mod til at måle det.

    Min egen læge har jeg nu fået en tid hos. I vore dage må man være tålmodig.

    Det er jo forunderligt man efter mange år pludselig ikke tåler medicinen. men et eller andet sted på nettet læste jeg om en, som også pludselig efter 15 år ikke mere tålte medicinen. Lægen havde svært ved at tro det, men det viste sig at være rigtigt.

    Mange hilsener fra Persille.


    PS. Hvorfor mon de engelske sider er bedre end de danske. Det undrer mig.
  • Indstillinger
    Jeg vil lige tilføje. Jeg læste minsandten, at amlodipin kunne påvirke synet.
    Jeg har i rigtig lang tid døjet med mit syn.
    Jeg har hele tiden troet, det var mine øjne, der var dårlige. Tænk, hvis det kunne rette sig også.
    Håbet er lysegrønt.
    Men jeg tror ikke, jeg vil tale om det på nuværende tidspunkt. Kun hvis det hjælper at stoppe med den medicin vil jeg fortælle det.

    Vores skriverier kan forhåbentligt hjælpe andre med samme problemer.
    Man er temmelig ensom, når det er så få, der bliver påvirket af det.

    Min søn er jo begyndt at få nogle af de samme symptomer. Så måske er der flere .
  • Indstillinger
    Hej igen Persille

    Når der er flere oplysninger på engelsksprogede sider, tror jeg, at det hænger sammen med, at der jo er mange flere engelsksprogede mennesker end danske. Og det betyder også, at der er flere engelsksprogede brugere af en bestemt slags medicin. Og det vil igen betyde, at flere bivirkninger bliver indberettet til det pågældende lands lægemiddelstyrelse.

    Selvfølgelig vil vigtige oplysninger om bivirkninger fra engelsksprogede databaser blive videregivet til danske læger. Men der lader jo til at være en udbredt skepsis over for beretninger om bivirkninger! Nu kan man bare se den læge i lægevagten, som ikke troede, at det, du oplevede kunne være bivirkninger ved din medicin. Det er meget mærkeligt.

    Jeg synes, at det er interessant at finde ud af den slags ting. Men jeg må indrømme, at denne opgave er større, end jeg havde regnet med, hvis der skal komme noget brugbart ud af det. Og det hjælper jo ikke, hvis jeg bare springer de ord over, som jeg ikke forstår ;o) Jeg er nødt til at slå dem op.

    Jeg tror, at du har ret i, at det nogle gange kan være mere skånsomt for organismen, hvis man får en mindre dosis af 2 forskellige slags blodtryksmedicin. Altså nogle gange, for man kan jo være så uheldig, at de to slags medicin i kombination netop kan blive årsag til en bivirkning, som de ikke ville have hver for sig. Men dér har man jo en interaktionsdatabase, som gerne skulle give oplysninger om dårlige kombinationer.

    Jeg vil lede lidt videre, hvis jeg får tid og kræfter. Jeg håber at jeg kan nå det, inden du skal til læge.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Når jeg læser jeres lange brevveksling, kan jeg ikke lade være med at lege "djævlens advokat", bare en lille smule:

    Man skal passe på med at konkludere noget sikkert når det drejer sig om årsagssammenhænge mellem medicin (og mad) og kroppens forskellige funktioner og fejlfunktioner. Og måske især udfra forskellige mediciners ofte lange bivirkningslister med mere el. mindre sjældne bivirkninger.
    Det er altså ikke så let!

    Samtidig kan man jo ikke lade være med at søge årsager til éns sygdomme og gener, man kan jo være ved at gå til af at lide af noget som man ikke ved hvad skyldes. Det har jeg selv gjort. (For meget ...)
    Det er godt at patienter hjælper hinanden. Men det er også godt at du ta'r lægen med på råd, Persille!

    Bekæmp sygdom! Og held og lykke med det.
  • Indstillinger
    Hej Martin

    Der er heller ikke tale om at konkludere noget sikkert, og jeg kan faktisk ikke udskrive recepter.

    Når man har problemer med at tåle sin blodtryksmedicin, er man nødt til at prøve sig frem.

    Hvis jeg var Persille og døjede med de problemer, som Persille døjer med, ville jeg helt sikkert foretrække noget blodtryksmedicin, som IKKE er kendt for at give de problemer hun har, frem for at vælge noget medicin, som faktisk er kendt for at give de bivirkninger, hun har.

    Hvad er der forkert ved det? Og hvem har sagt, at det er let :o)

    Du nævner også madens rolle. Jeg er da meget tilfreds, når jeg finder ud af, at et bestemt fødemiddel virker blodtryksnedsættende. Det er muligt, at det ikke virker blodtryksnedsættende for alle, men hvis det gør for mig, så kan det da ikke skade at bruge det. Hvem skulle det kunne skade? Jeg fandt ud af, at rabarber nedsætter mit blodtryk ret pænt. Og det vil jeg naturligvis bruge. Persille har fundet ud af, at rødbedesaft hjælper for hende. Jeg kan altså ikke se noget problem i det.

    Hvor er problemet?

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Jeg ved såmænd ikke om der er noget problem, fik bare lyst til at kaste en tanke med ind i diskussionen.
  • Indstillinger
    Hej Martin

    Jamen, det skal du da være velkommen til.

    Jeg har bare også svært ved at se noget problem.

    Egentlig tror jeg ikke du har læst, hvad der er skrevet helt korrekt.
  • Indstillinger
    Kære Kameliadamen

    Nu skal du høre noget meget mærkeligt. Efter jeg gik på halv dosis medicin er mit blodtryk FALDET.

    147/84 Det plejer at ligge en del højere.

    Hvad skal jeg snart tænke eller tro. Jeg er spændt på om det bliver nede.

    Smerten i brystet er næsten forsvundet helt. Jeg har det 100 gange bedre.
  • Indstillinger
    Hej Persille

    Det må jeg nok sige!

    Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at fortsætte sådan, altså på halv dosis, og se om blodtrykket bliver ved medt at være pænt.

    Hvornår skal du til læge?

    Jeg er bange for at min granskning løber lidt ud i sandet:

    Jeg synes, at der er en tendens til, at ethvert nyt præparat bliver rost til skyerne, og man får at vide, at der næsten ingen bivirkninger er. Sådan var det også med min medicin, Atacand, som jeg begyndte på i 1998, da det var helt nyt. I begyndelsen mente jeg faktisk heller ikke, at jeg mærkede bivirkninger. Jeg troede, at min træthed skyldtes andre ting, for træthed som bivirkning var ikke angivet på indlægssedlen. Men efter nogle år blev træthed pludselig nævnt. Og nu kan jeg se på engelsksprogede Internetsider, at der også meget sjældent forekommer brystsmerter og hoste som bivirkning til Atacand. Det har jeg dog ikke. Derimod har jeg det sidste halvandet år været evigt snotnæset, og det er nu pludselig også kommet med som en bivirkning ved Atacand.

    Da jeg kastede mig ud i dette her projekt, blev jeg nok lidt vildledt af en nogle år gammel tekst, hvor gruppen af angiotensin II-antagonister blev omtalt som præparater, der stort ikke havde bivirkninger (undtagen Micardis). Men det har siden ændret sig, ser det ud til. Som årene går, indberetter folk flere og flere bivirkninger.

    Hvad Zanidip angår, tror jeg, at der foregår nogenlunde det samme. Så vidt jeg forstår, er det et forholdsvis nyt produkt. Sundhedsstyrelsens Produktresume nævner intet om hoste, brystsmerter eller åndedrætsbesvær, men kigger man på de engelsksprogede sider, finder man både brystsmerter og åndedrætsbesvær, men altså som meget sjældne bivirkninger ved Zanidip. Dog har jeg ikke kunnet finde hoste nævnt som bivirkning ved Zanidip.

    Efterhånden synes jeg, at stort set den den samme række af bivirkninger optræder ved de fleste præparater, med lidt forskellig hyppighed.

    Angående Amlodipin og synsforstyrrelser, så står det faktisk nævnt i Lægemiddelstyrelsens produktresume, som en bivirkning, der forekommer hos mellem 1 ud af 100 og 1 ud af 1000:

    http://www.1a-farma.com/pdf/spcAmlodipin1AFarma.pdf

    Har du været ved øjenlæge?

    Jeg tror ikke, at jeg vil lede mere, for jeg finder desværre ikke nogen konklusion. Man kan nemt finde ud af, hvilke bivirkninger der er registreret om et bestemt præparat. Problemet er at sammenligne forskellige præparater. Det er jo ikke til at sige, om netop du vil få en bivirkning, som kun 1 ud af 1000 eller 1 ud af 10.000 oplever.

    Og så må vi jo håbe, at din læge har et godt råd. Jeg håber, at han ikke er afstandtagende over for dine problemer med medicin. Men måske kan du klare dig med din halve dosis Amlodipin! Det er i hvert fald godt, at du har det bedre.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.