Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Euthyrox eller Levaxin?

Redigeret 1 april, 2012, 03:19 i Forstyrrelser i stofskiftet
hej med jer alle
Jeg er ved at gøre mig "kampberedt" da jeg skal til læge i næste uge og bede om ny medicin.
Jeg er lidt itvivl om hvad jeg skal ønske, skal det være euthyrox eller Levaxin? Hvad er bedst og hvad ligner mest den gamle eltroxin pille?

I starten af netdoktor debatten oplevede jeg at det mest var euthyrox der blev brugt, måske fordi det kunne købes over nettet via Goldpharma.dk, måske fordi det kunne hentes i Sverige med en udleveringstilladelse i hånden?

Den sidste tid har jeg oplevet at der er mange af jer der har fået udlevet Levaxin?

Merck har Euthyrox, som er godkendt i DK, men aldrig markedsført.
Nycomed har Levaxin, der Pt. ikke er godkendt i DK. (står der i TL bladet)

TL skriver: "Ved begge slags medicin skal lægen søge om generel udleveringstilladelse til lægemiddelstyrelsen. Desuden vil Lægemiddelstyrelsen give enkelt udleveringstilladelse til patienter, som trods forsøg på optimering af behandling af Eltroxin har uacceptable symptomer. Ansøgningen skal indsendes af den behandlende læge, og det skal godtgøres, at symptomer/ og eller blodprøve fortsat ikke er tilfredsstillende 4-8 uger efter ændret dosis af eltroxin"

Bare lidt strøtanker. Jeg tror måske jeg er lidt i samme båd som skov09, der også gerne vil prøve det andet medicin, men orker ikke at kæmpe og få det mere træls.
Til Gitte, var det ikke dig der i julen havde det a-h til, næsten som en depression, og som så har fået det så godt, at du kan gå på arbejde igen, jeg havde det også meget dårligt der. Du tager euthyrox?

Jeg har tænkt at tage div. artikler med til lægen:
(som jeg er blevet anbefalet at tage med af jer herinde)
"ændret medicin betød fyreseddel"
Det lægemiddelstyrelsen har skrevet om "flere bivirkninger efter ændring i hjælpesofferne"
"nye hjælpesoffer...."

jeg har printet fra lægemiddelstyrelsen produktresume ud om euthyrox men kan ikke finde noget om Levaxin. Er der nogen af jer der ved hvor jeg kan finde det?

Vil nogen af jer skrive hvilken medicin i tager og hvodan I oplever den.
jeg ved godt det er individuelt og hvordan den kan opleves.

Mange hilsner fra Helle
«13456

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Helle

    Jeg er gået over til Euthyrox og efter 3-4 dage fik jeg det bedre; mere energi, grådlabilitet forsvandt samt fik "opklaring" i hovedet.
    Mit stofskifte er også faldet mens jeg har taget ny Eltroxin, så nu regner jeg med at få det fint igen, når al bivirkning er forsvundet og optagelsen af det aktive stof lykkes med Euthyrox ,så jeg med tiden når normale stofskiftetal.
    Hilsen Prik
  • Indstillinger
    Hej Helle.

    Nej det var ikke mig, jeg gik på efterløn i januar. Jeg er først kommet herind i debatten i juni måned. Jeg fik først de nye Eltroxin primo marts 2009. Jeg tænkte set ikke over at det var pillerne jeg blev dårlig af. Jeg blev langsomt mere og mere syg, ringede til vagtlæge, rendte til lægen og blev undersøgt for hjerneblødning og jeg ved ikke hvad. Men alle blodtal mv. var normale. Så jeg følte mig som en hypokonder. Men i juni blev jeg syg hele døgnet rundt. Og måtte flytte ned hos min søster. Her gik vi på nettet og fandt disse sider. Og så gik det op for mig at det var pillerne. Jeg stoppede med det samme og ringede til min læge næste dag, som sendte mig til Sverige med en recept på Eltroxin, men det har de jo heldigvis ikke i Sverige, så jeg bad om Euthyrox og fik det.

    Jeg fik det helt godt efter 3 uger, men fik så ligesom et tilbagefald, formentlig fordi jeg havde været så syg i hele kroppen at den ikke lige kunne komme sig. Derfor tog jeg ingen piller i 2 dage efter aftale med min egen læge og startede så langsomt op på halv dosis Euthyrox, hvilket jeg stadig er på og har været i 1 uges tid. Til gengæld har jeg det supert lige nu. Helt normalt. Kun lidt hårtab er tilbage. Men det har jeg heldigvis masser af ;o)))

    Kærlig hilsen Gitte
  • Indstillinger
    Hej Gitte og Prik
    Tak for jeres svar. Jeg kan se I begge har fået det meget bedre med euthyrox.

    Mine stofskifte tal har været stabile siden jan. derfør blev jeg "kørt" op og ned i medicin,og havde det rigtig træls hver gang der blev justeret i medicinen.

    Mine symptomer er summen i hoved og øre, propper i ørene, migræneagtig hovdpine, kvalme, hurtig hjerterytme og hurtig puls, "tåget" inde i hovedet, ømme og trætte muskler.

    Er der også andre der har haft stabile stofskifte tal, og som så alligevel har fået Eutyrox eller Levaxin, udfra at I har haft det dårligt?

    Hilsen Helle
  • Indstillinger
    Hej :o)

    Jeg har været på Euthyrox i ca. 3 uger og mine symptomer er stort set forsvundet... Trætheden, svimmelheden, hovedpinen og mine maveproblemer er fuldstændig forsvundet.

    Jeg vil nu kontakte min læge for at få en udleveringstilladelse, så jeg ikke behøver at tage til Sverige og lyve for at få piller.

    Håber du får lægen til at gå med til andre piller

    mvh
    Helle
  • Indstillinger
    Hej til jer alle.

    Ja, jeg var hundedårlig i 2 1/2 md på ny Eltroxin.
    Jeg led som aldrig før med: Aff. problemer, mavesmerter, oppustethed, tendens til kvalme, hovedpine, trykken i hals, svimmel, koncentrationsbesvær, rysten/sitren, urolig nattesøvn. Jeg kunne ikke være sammen med andre mennesker - forstod simpelthen ikke hvad de talte om, kunne ikke køre bil, lave mad etc. - så dette endte i en fyring!!!
    Under hele forløbet lå mit stofskifte fint i niveau.
    Da jeg fandt ud af, at andre havde fået bivirkninger af denne nye tbl., tog jeg omgående nogle gl. 50 mkg Eltroxin (d. 16.03.09) . Efter ca. 3 dg. mærkede jeg en markant forbedring.
    Jeg bestilte Eutirox gennem Goldpharma og tog efterfølgende disse. Disse virkede også tilfredsstillende.
    Da mit sygehus fik en generel udleveringstilladelse til Levaxin - overgik jeg således til disse. Det er 5 uger siden på fredag.
    Trods det, at jeg havde taget 25 mkg fra - da jeg startede Levaxinen - var mit stofskifte stigende efter 3 uger.
    Så nu er jeg meget spændt på blodprøverne på fredag!!!!
    I skrivende stund er min krop "stået" totalt af. Men vi har også haft overnattende gæster med børn siden i søndags - og vi var 11 til spisning i søndags grundet vores bryllupsdag. De tager afsted i morgen. Vi har nået at være i den Fynske Landsby, Zoo, Legoland, været ude at spise m.v.
    Men jeg tror selv, at mit stofskifte er steget yderligere. Træthed, svimmelhed, tendens til rysten, koncentrationsbesvær.
    Så jeg tror stadig af Levaxinen er OK for mig, men at det "blot" er stofskiftet som er blevet for højt.
    Kærlig hilsen Annemarie
  • Indstillinger
    Jeg har nu taget eutrhyrox i næsten 2 uger nu. Jeg har oplevet mange forandringer i kroppen. Jeg er kommet til at svede igen. Jeg har ellers frosset og sovet med to dyner også her i sommer. Jeg har haft høje stofskiftetal på Etroxin, hvor jeg ikke har svedt, så det er ikke kun fordi det er for højt nu. Men jeg tror måske det er en smule for højt her på den nye medicin. Jeg har ikke som Annemarie taget noget af dosen fra start, fordi jeg inden jeg skiftede følte at det nok ikke var nødvendigt. Men nu har jeg lige taget 50 mg.fra pr. uge. Jeg skal have taget blodprøve i august, så jeg er spændt på hvordan det går. Jeg vil mærke hvordan dosen føles og så prøve at justere som jeg føler den skal være. Så er det spændende at se, hvordan tallene så er. Jeg er tidl. cancerpatient, så jeg skal have en næsten umålelig TSH.

    MVH Lene
  • Indstillinger
    Hej
    endnu en gang tak for svarene.
    Imorgen skal jeg til lægen og få ham til at søge om enkelt udleveringstilladelse og tilskud til euthyrox.
    Jeg læste i nogle gamle tråde der var nogle der var blevet afvist af lægemiddelstyrelsen.
    Er der nogen af jer der ved om det er svært at få bevilligen igennem og hvad jeres læge har skrevet for at få den igennem?

    Hilsen Helle.
  • Indstillinger
    Kære Helle.

    Iflg. den sidste melding fra Lægemiddelstyrelsen, kan din læge kontakte dem telefonisk, hvorefter de evt. kan faxe udleveringstilladdelsen med det samme.

    I mit brev - fik jeg svar fra Lægemiddelstyrelsen:

    Hvis behandlingen er forsøgt justeret bedst muligt på Eltroxin tbl., men man alligevel ikke kan regulere sygdommen på medicinsk tilfredsstillende måde, er der mulighed for, at lægen kan søge Lægemiddelstyrelsen om udleveringstilladelse til et andet præparat, der ikke er markedsført i Danmark; dette lægemiddel findes i flere styrker end Eltroxin tabletter.

    Kærlig hilsen Annemarie
  • Indstillinger
    Hej AnneMarie
    Du er hurtig på tasterne, tak for det.
    Jeg vil printe dit svar ud til ham.
    Mange hilsner fra Helle
  • Indstillinger
    Hej
    så lykkes det, jeg kommer lige fra lægen af og han vil søge om tilladelse til euthyrox, ja jeg kan næsten ikke få min arme ned......
    Jeg fik ham til at skrive det haster, så jeg ved ikke hvor lang tid det så vil gå.
    Er der nogen der ved hvordan det næste forløb er, kommer tilladelsen til mig/lægen? skal jeg have den med på apotektet?
    Sommerhilsener.... selvom det regner...
    fra Helle
Log in eller Registrér for at kommentere.