Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Bivirkninger af ny Eltroxin tablet

1356719

Kommentarer

• Kære Eriksen.
    Velkommen til debatten.
    Ja, medicinalfirmaet GlaxoSmithKline har virkelig sørget for, at vi er mange der får bivirkninger af den nye Eltroxin tbl. Det er virkelig grotesk!!!
    Jeg har selv været invalideret i 2 1/2 md. med ny Eltroxin. Mine stofskiftetal lå fint under hele forløbet. Men jeg fik det bare dårligere og dårligere - kunne slet ikke fungere - og dermed fyring til følge.
    Ja, der er virkelig noget om snakken, at mange ikke tåler den nye tablet.
    Det er selvfølgelig svært at svare på, om det er grundet at dit stofskifte er blevet for lavt, og dermed kan reguleres ind igen, eller om du simpelthen ikke tåler ny Eltroxin.
    Foruden de bivirkninger som ny Eltroxin giver, er det også et kæmpe problem for mange, at den ikke længere kan deles.
    Vi skriver meget omkring Eutirox/Euthyrox. Nogle får en recept hos deres læge og tager til Tyskland ell. Sverige for at få den livsvigtige medicin. Jeg selv har bestilt Eutirox via www.goldpharma.com. Det er selvfølgelig ikke alle der er begejstrede for at importere via nettet (kopipræparat). Men Eutirox er så billig, at dette ikke ville kunne betale sig. Men det drejer sig selvfølgelig om et holdnings spørgsmål. Jeg har det fint med min importere Eutirox fra goldpharma.
    Jeg vil OPFORDRE dig til at melde bivirkninger til Lægemiddelstyrelsen og lave et indslag til Ekstrabladet. Du kan maile til Marianne Vestergaard: mave@eb.dk og skrive om dit "hændelsesforløb" med ny Eltroxin.
    Vi ønsker simpelthen flere præparater på apotekets hylder. Det kan ikke være rigtigt at Lægemiddelstyrelsen skal være "dommer" over, hvem der tåler ny Eltroxin eller ej.
    Du kan også bede din læge om, at der bliver lavet en udleveringstilladelse på tbl. Euthyrox. Euthyrox fra Merck er godkendt af Lægemiddelstyrelsen i 2001, men forefindes ikke i Danmark??? Euthyrox og Eutirox er det samme. I Danmark er tbl. godkendt under navnet Euthyrox.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Kære alle.
    Ja, er det ikke Lægemiddelstyrelsen der skal godkende et produkt når det kommer på markedet!!! Hvordan kan Lægemiddelstyrelsen sige "god" for et ændret præparat uden lægers viden?? Er det bare nok, at der står: Samme pille - ændret udseende.
    Vi andre (voksne) har utroligt svært ved at "håndtere" bivirkninger ved ny Eltroxin tilligemed, at tbl. ikke længere må deles.
    Hvad med alle de små børn, som har for lavt stofskifte?? De kan selvfølgelig ikke sige, hvor elendigt de har det. De kan "blot" blive "urimelige", for hvordan pokker skal de ellers udtrykke sig!!! Og hvordan kan forældrene reagere, når der er så mange der ikke ved, hvilke omkostninger ny Eltroxin giver??
    Børn skal have mindre doser. Gad vide hvad Lægemiddelstyrelsen kan give som forklaring på dette??
    Nej, alt dette er selvfølgelig ikke gennemtænkt. De har simpelthen bare kørt efter GSK´s "fløjte".
    Ja, man tænker meget, når man gør rent. :-)
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Har allerede meldt mine bivirkninger til lægemiddelstyrelsen - det første jeg gjorde da jeg ikke er i tvivl om der er en sammenhæng. Passer med overgangen til ny eltroxin.
    Overvejer at bestille eutirox/euthyrox på nettet - har det hjulpet dig Anemone at overgå til denne medicin?
  • Kære Eriksen.
    Godt at du har fået meldt bivirkninger :-)
    Ja, Eutiroxen har virkelig hjulpet mig.
    Der er sket en del i mit forløb ikraft af, at jeg går til afgiftninger for tungmetaller og kviksølv. Dette tærer/stresser kroppen meget, hvorfor jeg skal have mere Eutirox.
    Men ny Eltroxin vil jeg under ingen omstændigheder tage - den har jeg fået "rigeligt" af. Hvis jeg havde valget ml. ingen medicin ell. ny Eltroxin (jeg har ingen skjoldbruskkirtel), ja, så ville jeg kraftigt overveje at sige nej tak!! Dette ville betyde døden, men at leve i et helvede med ny Eltroxin, ville heller ikke give noget liv!!!!
    Kærlig hilsen Anemone
  • Vedr. Euthyrox kan du få din læge til at udskrive recept på disse og hente dem på apotek i Sverige. Hvis du kan tåle dem kan din læge søge om udleveringstilladelse hos lægemiddelstyrelsen.

God bedring
  • Tak for de hurtige tilbagemeldinger.
    Skulle gerne få svar på mine blodprøver fredag, så er ret spændt. Vil i forbindelse hermed også snakke med min lægen om evt. anden medicin og håber så at jeg har en af de "samarbejdsvillige" og forstående læger i den forbindelse :)
  • Hej - jeg har et spørgsmål vedr halveringstiden omkring eltroxin - der står 7 dage - hvad bedtyder det ? hvornår er det ude af kroppen - jeg har nu taget Euthyrox i 12 dage - er i bedring men ikke på toppen - sover stadig dårligt om natten - svært ved at falde i søvn, og døjer med svimmelhed meget ubehageligt - dem som tager Euthyrox hvornår fik i det godt ?
    Mvh Glad 36
  • Kære Glad.
    Et lægemiddels halveringstid er et udtryk for, hvor hurtigt lægemidlet omdannes og udskilles/fjernes. Så jo kortere halveringstiden er, jo hurtigere udskilles lægemidlet, og desto oftere skal lægemidlet indtages.
    Så ja, Eltroxin/Eutirox har en lang halveringstid.
    Der skal gå 4 - 6 uger inden du kan se det "endelige" resultat i blodprøverne. Det kan være, at du derefter skal reguleres i Eutiroxen.
    Ja, det er virkelig en hård omgang at komme igennem. Men jeg håber virkelig, at Eutiroxen får en god virkning på dig, så du kan få en bedre nattesøvn.
    Jeg selv startede i første omgang med gl. Eltroxin - efter at jeg var gjort bekendt med, at andre havde bivirkninger af ny Eltroxin. Efter få dage fik jeg en markant forbedring. Derefter bestilte jeg Eutirox via Goldpharma - hvilket jeg har det fint med.
    Jeg kan se at Sunrose har startet: Stofskiftebivirkninger af ny Eltroxin på Facebook. Jeg synes, at det er en rigtig god ide. Så kan bivirkningerne af ny Eltroxin blive formidlet til endnu flere "Eltroxin ramte". Der er jo stadig mange, som ikke tilskriver deres bivirkninger som værende ny Eltroxin.
    Rigtig god bedring.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Til jer der har oplevet bivirkninger, meld jer ind i gruppen på facebook som har dette som navn. Håber at få så mange som muligt meldt ind som medlemmer, så vi kan få tal på hvor mange der lider under en nye tablet sammensætning.
  • Hej allesammen!
    Det her bliver en længere smørre... *smil*
    Jeg kan også snakke med. jeg er stadig rundt på gulvedet over denne svineri!!! har tilfældigvis fundet grupperne på facebook via netodoktor og så i går chattede jeg hele dagen over, hvordan det dog kunne komme til det her.
    jeg døjer også med:

-ondt i alle muskler og led
    -hukommelsessvigt
    -konsentrationsbesvær (tør egentlig ikke køre bil mere og dosere medicin)
    -træt,meget træt, forsover mit tit/føler mig ikke udhvilet.
    -stavefejl laver jeg også så meget som aldrig før.
    -har også døjet med panik angst igen (også = har haft angst anfald inden jeg fik medicin overhoved og ingen jeg fik konstateret hashimoto)

Bøvle med maven har jeg dog ikke. Men al de andre symptomer er bøvlet nok, for at få min hverdag til at slå til. Specielt i mit job.
    Jeg har anmeldt mine bivirkninger til lægemiddel styrelsen.

Har udskrevet alle 3 artikler og vil tage dem med i praktik på mandag.Så må min vejleder tage stilleing til hvad vi skal gøre midt i en praktik. Aner jo ikke hvor hurtig jeg få fat i euthyrox og hvor hurtig den virker... Jeg er nemlig under uddannelse til social- og Sundhedsassistent. Jeg troede først, at praktikken bare kræver sit af mig. Men det er altså medicinen der gør, at jeg ikke er mig selv mere. For tænker jeg tilbage, havde jeg det så godt som aldrig før inden jeg fik den nye medicin.
    Har bivirkninger siden ca 14 dage- 3 uger efter, at jeg har fået den nye medicin. Dvs. ca starten af januar i år taget ny medicin og er blevet mere sløv og har faået angst anfald sidst i jan/start af febr. fx til min mors fødselsdag, hvor hun havde fuldt hus.
    Men ja... øv øv... jeg har bare slået det hen i ca et halvt år. Troede indførelse af PDA og vejlederkursus krævede mit og en flytning. - inden symptomerne faktisk blev til en belastning nu her siden starten af maj, inden jeg fandt ud af der er sørme noget der har snydt os... øv...øv...øv...
    Jeg håber jeg kan få udleveringstilladelse af min læge, så jeg kan få den ny medicin. Fordi sygdommen stod én gang i vejen for at gennemføre denne uddannelse. Det skal den sørme ikke have lov til 2. gang og den her gang "kun" fordi nogen har fusket med vores så livsvigtige medicin.

Ja, lad os kæmpe for sagen og gøre os synlige!!! har læst at nogle har skrevet artikler til blade og også til praxis... jeg må lige finde ud af hvad jeg kan gøre mere... nogle forslag?

Mvh
    Katharina Nissen
Log in eller Registrér for at kommentere.