Hej Helle. Efter min 3 fødsel fik jeg konstateret for lavt stofskifte. Det er nu 4 år siden. I alle disse 4 år har jeg spist 50 mg Eltroxin om dagen og aldrig haft nogen som helst problemer. Så skete der det tilbage i April sidste år, at jeg var stresset, og det har desværre nok fået mit stofskifte ud af kurs. Som en løsning på dette, har jeg gået til en række alternative behandlinger, som skulle få alle mine hormonforstyrrelser på plads. Pludselig fik jeg alle symptomer på overdosering af Eltroxin, hjertebanken, uro, angst, hovedpine, svimmelhed, nervøs over høje lyde, klump i halsen, total mathed, træthed, søvnløshed, vægttab. Det værste har været angsten omkring hjertebanken, men min endokrinolog bliver ved med at forsikre mig om at det er ufarligt, og det hjælper selvfølgelig på det. Nu har jeg aftalt med endokrinologen at jeg som sagt skal sænke mit Eltroxin forbrug til det halve. Mit hjertebanken er blevet mindre men ikke forsvundet, jeg er tit totalt mat og svimmel, men jeg kan falde i søvn nu, og sover igen hele natten. Jeg ved at jeg ikke er velreguleret endnu, og det tager sikkert tid, desværre. Desuden fik jeg svar på mit anti tpo igår. Den er forhøjet, ligger på 206. Dog er den åbenbart ikke forhøjet så meget at det er noget der er yderligere behandlingskrævende.
Vh. Tina
Hej tina.
Du har haft det i 4 år, har du haft det okey eller er det først nu pga stressen det er kommet ud af kurs. Jeg tor du har ret i at det er påvirket af det.
Det med hjertebanken kender jeg alt for godt til, mit er mest om natten, hvor jeg kan vågne ved at det banker helt vildt, det gør mig bange og det er ikke just med til at sætte det ned, jeg har også fået at vide at det ikke gør noget, så det må vi tro på.
Har du også en siren i kroppen, hovedpine næsten migræne agtig, og ondt i hovedbunden på forskellige steder, som om jeg ha slået den?
Mit tsh ligger på 0.33 og det skulle gerne lidt op på ca. 1. tror du at hvis det blev nedsat med 0.75 om ugen kan gøre udslaget med hjertet,så kommer jeg ned på 100 om dagen. Jeg skal på sgehuset på tirsdag det er jeg spændt på, og hvad de vil sige til mig.
Det TPO er det det der viser at man danne anti stoffer mod sig selv, og hvad betydning har det at det er lidt højt.?
Hilsen Helle
hej helle
Det der med den frygtelig ømme hovedbund og med sitren i kroppen forskellige steder kender jeg bestemt osse , - i forbindelse med for højt eltroxin indtag. Mvh jane
Hej Jane
Godt at høre, sommetider tror jeg jeg er ved at blive tosset over alle de signaler ens krop fortæller mig, det hjælpe at høre at andre også har det sådan. Nogel gange kan jeg blive helt bekymret over om jeg også fejler noget andet, da stofskiftet viser sig på mange mærkelige finurlige måder.
Hvad skulle vi gøre uden dette forum?
Hilsen Helle
Hej Helle, Ja, anti tpo tallet viser om ens skjoldbruskkirtel danner antistoffer mod sig selv, men jeg tror at tallet skal være meget højt før det kræver yderligere medicinsk behandling end den man får med Eltroxin. Mht. hjertebanken, så oplever jeg ikke galopperende hjerte, men mere hjertebanken med dobbeltslag. Nogle gange er det mildt andre gange voldsomt hvor det går helt op i hovedet på mig og jeg bliver svimmel. Jeg kan desværre ikke rådgive omkring medicinforbruget. Jeg er selv inde i en fase hvor jeg prøver mig lidt frem. Jeg spekulerer selvfølgelig også på om jeg kan fejle andet, men jeg er efterhånden blevet undersøgt alle steder, så der er kun stofskiftet tilbage. Det som jeg dog har fundet ud af er, at vores binyrer har en ret central funktion i sammenhæng med om vores skjoldbruskkirtlen fungerer optimalt. Jeg har tænkt mig at spørge min endokrinolog hvad hormonet kortisol og DHEA har af betydning for mit stofskifte. Er der nogen i dette forum der har fået undersøgt funktionen af jeres binyrer?
Vh. Tina
Ja jeg har fået lavet op til flere Synachtentests (viser binyrernes evne til at producere cortisol) - alle normale. Mit cortisolniveau ligger lidt lavt - det skal være højest om morgenen og så dale i løbet af dagen. Mit er 280 om morgenen - jeg mener at referenceintervallet er 170-600. Men som altid så gør lægerne først noget når man er udenfor referenceintervallet. Jeg tror at mit det laveste en morgen har været 205. Hvis man stresser inden prøven viser den måske et falsk forhøjet resultat (cortisol=stresshormon) - allerbedst er det at få det taget lige efter at man er vågnet og uden at man er gået ud af sengen /
Med venlige hilsner
Gitte
Hej Gitte. Har du for lavt eller højt stofskifte? Var det din egen læge der initierede at du skulle have lavet testen eller din endokrinolog måske? Og hvad betyder disse testresultater i forhold til din eventuelle stofskiftesygdom?
Glæder mig til at høre fra dig.
Vh. Tina
Jeg har lavt stofskifte.
Det var min endokrinolog der foreslog undersøgelserne da jeg i hele perioden har været plaget af træthed, kvalme, svimmelhed osv. hvilket åbenbart også kan være symptomer på dårligt fungerende binyrer.
Resultaterne viste som fortalt normale forhold (selvom jeg af blodprøverne kunne se at morgencortisol er/var meget lavt - lægerne anerkende jo blot ikke lave værdier der er INDENFOR referenceintervallet....:o/ )
Held og lykke.
Du kan da prøve at finde noget information om "trætte binyrer" eller Addisons sygdom evt. printe det ud og foreslå din læge at du får det undersøgt...
Held og lykke
Mvh. Gitte
jeg kan også tydeligt genkende følelsen i skriver om, hjertebanken.
dog har jeg ikke nogle tal på det eller tager nogen medicin, jeg fik for ikke længe siden konstateret lavt stoftskifte og hjerterytme fejl... men dog i forbindelse med at jeg haved haft en meget inaktiv periode.
Jeg var meget meget aktiv før jeg vidste noget om det, men efter da, har jeg fokuseret alt for meget på det (hvilke er meget svært ikke at gøre) og følelsen af angst kommer op i mig.
jeg er stadig meget aktiv når jeg får log at vinde over angsten, hvilke jeg tit tvinger mig selv til og jeg kan egentlig godt mærke en forskel efter.
Min læge sagde også til mig at det ikke er noget jeg behøver at bekymre mig om, at det er helt normalt... Til gengæld sagde han at jeg aldrig måtte stoppe med at være så aktiv som jeg er, da motion styrker hjertet.
jeg er lidt bekymret... for er der ikke nogen af jer som er blevet anbefalet motion eller anden kost ??
Hej Gitte. Tak for dit svar. Jeg undrer mig over at der ikke er flere der får lavet disse kortisol/DHEA tal når man nu ved hvor vigtig binyrernes tilstand er i forbindelse med skjoldbruskkirtlen/stofskifte. Og i de tilfælde hvor man så kan se noget på tallene, hvad gør man så? Jeg er sikker på, at vi selv kan gøre meget vha. kost og motion, men er det nok til at få alle de forskellige hormoner tilbage på plads? Ja jeg er bare nysgerrig.
Vh. Tina
Kommentarer
Vh. Tina
Du har haft det i 4 år, har du haft det okey eller er det først nu pga stressen det er kommet ud af kurs. Jeg tor du har ret i at det er påvirket af det.
Det med hjertebanken kender jeg alt for godt til, mit er mest om natten, hvor jeg kan vågne ved at det banker helt vildt, det gør mig bange og det er ikke just med til at sætte det ned, jeg har også fået at vide at det ikke gør noget, så det må vi tro på.
Har du også en siren i kroppen, hovedpine næsten migræne agtig, og ondt i hovedbunden på forskellige steder, som om jeg ha slået den?
Mit tsh ligger på 0.33 og det skulle gerne lidt op på ca. 1. tror du at hvis det blev nedsat med 0.75 om ugen kan gøre udslaget med hjertet,så kommer jeg ned på 100 om dagen. Jeg skal på sgehuset på tirsdag det er jeg spændt på, og hvad de vil sige til mig.
Det TPO er det det der viser at man danne anti stoffer mod sig selv, og hvad betydning har det at det er lidt højt.?
Hilsen Helle
Det der med den frygtelig ømme hovedbund og med sitren i kroppen forskellige steder kender jeg bestemt osse , - i forbindelse med for højt eltroxin indtag. Mvh jane
Godt at høre, sommetider tror jeg jeg er ved at blive tosset over alle de signaler ens krop fortæller mig, det hjælpe at høre at andre også har det sådan. Nogel gange kan jeg blive helt bekymret over om jeg også fejler noget andet, da stofskiftet viser sig på mange mærkelige finurlige måder.
Hvad skulle vi gøre uden dette forum?
Hilsen Helle
Vh. Tina
Ja jeg har fået lavet op til flere Synachtentests (viser binyrernes evne til at producere cortisol) - alle normale. Mit cortisolniveau ligger lidt lavt - det skal være højest om morgenen og så dale i løbet af dagen. Mit er 280 om morgenen - jeg mener at referenceintervallet er 170-600. Men som altid så gør lægerne først noget når man er udenfor referenceintervallet. Jeg tror at mit det laveste en morgen har været 205. Hvis man stresser inden prøven viser den måske et falsk forhøjet resultat (cortisol=stresshormon) - allerbedst er det at få det taget lige efter at man er vågnet og uden at man er gået ud af sengen /
Med venlige hilsner
Gitte
Glæder mig til at høre fra dig.
Vh. Tina
Jeg har lavt stofskifte.
Det var min endokrinolog der foreslog undersøgelserne da jeg i hele perioden har været plaget af træthed, kvalme, svimmelhed osv. hvilket åbenbart også kan være symptomer på dårligt fungerende binyrer.
Resultaterne viste som fortalt normale forhold (selvom jeg af blodprøverne kunne se at morgencortisol er/var meget lavt - lægerne anerkende jo blot ikke lave værdier der er INDENFOR referenceintervallet....:o/ )
Held og lykke.
Du kan da prøve at finde noget information om "trætte binyrer" eller Addisons sygdom evt. printe det ud og foreslå din læge at du får det undersøgt...
Held og lykke
Mvh. Gitte
jeg kan også tydeligt genkende følelsen i skriver om, hjertebanken.
dog har jeg ikke nogle tal på det eller tager nogen medicin, jeg fik for ikke længe siden konstateret lavt stoftskifte og hjerterytme fejl... men dog i forbindelse med at jeg haved haft en meget inaktiv periode.
Jeg var meget meget aktiv før jeg vidste noget om det, men efter da, har jeg fokuseret alt for meget på det (hvilke er meget svært ikke at gøre) og følelsen af angst kommer op i mig.
jeg er stadig meget aktiv når jeg får log at vinde over angsten, hvilke jeg tit tvinger mig selv til og jeg kan egentlig godt mærke en forskel efter.
Min læge sagde også til mig at det ikke er noget jeg behøver at bekymre mig om, at det er helt normalt... Til gengæld sagde han at jeg aldrig måtte stoppe med at være så aktiv som jeg er, da motion styrker hjertet.
jeg er lidt bekymret... for er der ikke nogen af jer som er blevet anbefalet motion eller anden kost ??
Mvh 5igne
Vh. Tina