Lavt stofskifte - hjertebanken - angst
Hej til jer alle. Jeg var inde på stofskiftedebatterne for første gang i går. Hvor blev jeg dog utrolig glad for, at jeg langt om længe kunne finde personer der rent faktisk kunne forstå hvordan jeg havde det. Jeg har i 4½ år spist Eltroxin 50mg dagligt. Så skete der det, at jeg i juni måned blev puttet i kassen stress. Jeg begyndte at få hjertebanken og blev SÅ bange, for det havde jeg aldrig prøvet før. Hold da op hvor det påvirkede mig psykisk. Jeg blev sygemeldt i 3 mdr. og startede job for 1 måned siden. Problemet er bare at jeg ikke får det bedre. Jeg har symptomer som hjertebanken, hurtig puls, megen uro i kroppen, klump i halsen, hovedpine, svimmelhed, meget sensativ for høje lyde. Nå, men jeg begyndte at få mistanke til mit stofskifte, men lægen afviste da mine tal lå inde for normalværdierne; TSH 2,35, T3 1,4 og T4 15,8. Jeg var overbevist om at det har noget med mit stofskifte at gøre. Jeg gik til endokrinolog, super læge, men han kunne heller ikke se noget på blodprøverne ud over at jeg har forhøjet infektionstal, som er anden gang indenfor 4 mdr. Jeg mangler stadig svar på Anti TPO. Jeg er dog blevet enig med ham i at jeg ikke spiser Eltroxin den næste måned, og så ser om der kommer en forbedring, for alle de symptomer jeg har tyder på at min dosis er for høj. Jeg har bare så mange hjertebankener. Havde 34 forleden dag! Hvordan klarer i andre det med hjertebanken? Er I ikke bange? Desuden havde jeg ingen anelse om, at Eltroxin behandling kunne give depression. Mamma mia!! Ser frem til at høre fra jer.
Vh. Tina
Vh. Tina
Kommentarer
Jeg kan udmærket følge dig!! Da jeg startede min behandling for ca. et år siden (nu tager jeg 200 mikg/dag) fik jeg også hjertebanken og uro i hele kroppen og kvælingsfornemmelse. Men jeg har også lidt under panik-angst oven i købet pga den depression jeg fik ud af det alt for lave stofskifte.
Min læge siger så, at jeg slet ikke var vant til at mærke mit hjerte slå så kraftigt, fordi jeg ubevidst har levet med det lave stofskifte i mange år.
Jeg har accepteret at mit hjerte slår så kraftigt og hurtigt. Jeg er oven i købet ikke helt slank, så lige pludseligt skulle hjertet jo også slå efter hvor stor en krop jeg havde, det kunne jeg da godt mærke. Forpustet blev jeg af det hurtige hjertebanken. Indtil jeg blev vant til det. Dog kan jeg stadig få små angst anfald en gang imellem. Dem kan jeg dog takle da jeg har gået til psykolog med det.
Men i starten er det meget foruroligende.
Hvor har du læst/fået at vide at eltroxin kan give depression? Fordi så tror jeg kan have den bivirkning. Selv om jeg også skal passe på om det kun er indbildning. Men jeg føler mig netop nedtrykt lige for tiden.
TPO, den har jeg også meget forhøjet - lyder til at din også driller. Har din læge nævnt noget om Hashimoto? Må jeg desuden spørge om en kvindes alder. jeg leder sådan efter kvinder i min aldersgruppe....mellem 20 og 30
Håber mine ord kunne hjælpe dig?
Kh
Katharina
Jeg er 42, så jeg ligger ikke lige i din aldersgruppe. Mht. depression eller "dårligt humør", ked af det symptomer, så har jeg læst det her på debatsiden, og i nogle af de referater som jeg har set inde på thyreoidea landsforeningens hjemmeside.
Lige en anden ting som strejfede mig. Selvom jeg får Eltroxin mod for lavt stofskifte, så har jeg alle symptomerne som om at mit stofskifte er for højt. Nu har jeg aftalt som sagt helt at lade være med at tage medicinen 1 måned for så herefter at gå op og få taget blodprøver. Kan det tænkes at kroppen ikke har behov for Eltroxinen mere, og at man derfor får symptomerne for for højt stofskifte?Er der nogen der har prøvet dette? En anden ting der kunne tyde på, at jeg har ret i mine antagelse er, at jeg var inde på Meditalklinikken i København, hvor jeg fik at vide at min forbrændning er al al for høj i øjeblikket (som en 27 årig). Normalt er dette jo godt, men ikke i mit tilfælde da jeg er gået fra 61 kg. til 57 kg. Min fedtprocent var også for lav. Havde nok med antioxidanter, og mit oxidative stress lå indenfor rammerne. Ellers kan jeg forstå på de andre som skriver i debatten, at de langsomt har ændret deres medicinbehov, og ikke så drastisk som jeg gør det nu?
Vh. Tina
Umiddelbart ville jeg mene at det var lidt voldsomt at ophøre så brat med Eltroxin - men nu har du jo heldigvis en læge ved din side. Det er hårdt for kroppen at stoppe brat med Eltroxin og det vil også være rigtigt hårdt for kroppen at komme igang igen. Jeg har læst mig til - bl.a. inde på Sonjas stoffskifteforum - at behandlingsmålene ved lavt stofskifte er et TSH på ca. 1 og T3 og T4 i den øverste ende af referenceintervallet. Jeg selv kæmper med et T3 på 1,4 som dig - og jeg har læst at det vil kunne give symptomer på dine at have så lavt et T3. Eltroxin består af rent T4 og kroppen skal så selv omsætte den mængde til den rette mængde T3 - men det er ikke altid at alle evner det. Nogle har brug for at få tilført T3 - Liothyronin - og nogle bliver hjulpet af det. Hvis du orker at læse engelsk, så kan du læse lidt om det med fortsat at føle sig sløj trods "normale" tal inde på denne side www.stopthethyroidmadness.com .
Desværre er der ikke nogen nem vej at gå - jeg selv kæmper og har gjort det i snart flere år...:o(
Håber du får det bedre - held og lykke ihvertfald
Mange hilsner
Gitte
Hvad hedder den læge der foreslår at du holder pause en måned, vær forbreredt på at dit stofskifte hurtigt bliver for lavt, og du bliver meget dårlig. Jeg har prøvet det samme, og vil bare advare dig.
Hanne
Et god emne der er taget op, jeg sidder i det samme....
Jeg fik konstateret lavt stofskift i juni 08. Jeg har fået eltroxin siden da, nu er det ved at blive finjustreret (men jeg føler mig ikke rask).
Nu er jeg gået ned i medicin, da stofskiftet var blevet for højt, jeg har hjertebanken, uro, hals der snørre sig sammen, hutig puls og sitren i kroppen. Det er værst når det bliver aften, og når jeg skal i seng, jeg kan vågne om natten ved at kroppen arb. på højtryk.
Min læge siger at disse symptomer ikke har noget med stofskifte at gøre, og at det, det er for højt ikke kan give disse udslag, men det er psykisk betinget....
Mit t3 er 1.8
t4 154
tsh 1.2
Jeg har for en del år siden prøvet og haft en depression og panikangst.
Og lige nu kan jeg ikke skille tingene af, er det panik angst der er ved at tage overhånd eller er det en del af stofskiftet indtil det har fundet ud af hvor det skal være?
Jeg er ved at være der, at jeg tænker på at få noget antidep. medicin, for jeg kan næsten ikke holde til det længere.
Er der andre af jer der tager anti depressivt medicin?
og hjælper det?
Dejligt der er nogle at dele tanker og frustrationer med.
Gitte, hvis du læser dette, vil jeg gerne spørge dig om noget. Jeg kan læse at du har haft sygdommen i nogle år, døjede du også med din korttids hukommelse i starten af sygdomsperioden? og er det blevet bedre?
Hilsen Helle
Vh. Tina
Jeg har fået taget ekg det viste at mit hjerte slog normal.
Når du siger 34 gange, er det på en dag?
Tina, hvor lang tid har du haft stofskifte sygdom?.
Hilsen helle
Jeg har haft lavt stofskifte siden starten af 2005, og har egentlig aldrig mærket noget til sygdommen før nu.
Tina
Jeg bliver nervøs og det er ikke just med til at få det til at stoppe.
Det må være dejligt at du ikke har mærket noget til sygsommen før nu.
Hilsen Helle
Tina