Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Savner gammel depressionsdebat. Øv

124

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej alle

    Hvad jeg ikke helt forstår i denne sammenhæng, er, hvad skulle hindre en person i at kommentere og stille spørgsmål i andre debatforaer, blot fordi, at man har eller har haft en depression?

    Det bliver nævnt, at det kan skyldes mulige "angreb" fra andre debatøres side, om, at man er skør og i bedste fald utilregnelig??

    I den forbindelse kan jeg ikke lade være med at stille spørgsmålet, hvem er det egentlig, som har fordomme her? I mine øjne ser det ud til, at det i denne sammenhæng kommer fra enkeltpersoner, som lider eller har lidt af en depression og måske knap så meget alle andre.

    Det gode ved debatforaer som disse er, at man er helt fri til selv at vælge, hvilke debatter man går ind i. Med andre ord "tag hvad du kan bruge og lad resten ligge". Skulle man møde uhensigtsmæssige svar og indlæg, bør man vel - som i alle debatter - blot ignorere disse skriverier.

    Rigtig mange mennesker har eller har haft en depression. Faktisk er det i dagens Danmark mere reglen end undtagelsen, at folk lider eller har lidt af en drepression. Jo mere der skal gøres for at "skjule" dette, jo værre for det enkelte menneske. Heldigvis er der sat så meget fokus på problemet i de seneste år, at det ikke længere er tabu eller belagt med skyld og skam. Jeg vil i den sammenhæng sige, at viden og indsigt er med til at nedkæmpe fordummende fordomme, som ofte kommer af manglende viden om sygdommen.

    Hvis det er enkelte depressionsramte meget imod, at anvende samme brugernavn til alle debatter, så er der her mulighed for, at oprette forskellige brugernavne til forskellige debatter. Herved er det stadig muligt, at holde sig selv og sin sygdom annonym. I enhver profil kan man vælge at vise eller skjule identificerende oplysninger.

    Mvh. Olsen07
  • Indstillinger
    Hej Olsen

    Jeg synes Kameliadamen forklarer problematikken med log-in på depressionsdebatten meget fint.

    Det samme gælder nemlig for debatterne på 'Sind og psyke'. Logisk set er der ikke noget 'farligt' i log-in, det har du fuldstændigt ret i.
    Men når man har en psykisk lidelse, hvad enten det er depression, angst eller andre ting, så er man ikke nødvendigvis særligt logisk tænkende og så kan der ligge en meget, meget stor angst i at stå frem med en profil, om den er nok så intetsigende. Jeg husker det fra mig selv og den gamle debat i sin tid, da jeg startede herinde. Bare at kalde mig noget så neutralt som 'Skytten', som jeg gjorde til at starte med, var nok til, at jeg nærmest forventede at blive genkendt og angrebet for mine ord, hvis jeg gik i Netto og handlede. Angsten var så stor, så jeg hurtigt slettede min profil igen og kun skrev anonymt i lang tid. Langt ude? Ja måske, men sådan var det og jeg ved, at der er mange, der har det på lignende måde. Også blandt ganske almindelige, rimeligt velfungerende mennesker!

    Selvfølgeligt er det folk selv, der har et problem, de bør arbejde med, hvilket mange da også gør. Men det tager tid at forandre sådanne problemer. Derfor kommer det til at betyde, at i stedet for at overvinde den angst i sig selv for at stå frem og risikere genkendelse, vælger mange altså at lade være med at skrive herinde i stedet for. Ikke dermed sagt, at det er den eneste årsag til, at debatterne er så døde, men det er ialtfald én grund til det.
    Om det så er nok så ulogisk, når man tænker mere rationelt, så må man jo bare acceptere, at sådan er der altså nogen, der har det og så må Netdoktor jo finde ud af, hvordan de vil håndtere det problem.

    Du skriver, at hvis man får uhensigtsmæssige svar, så kan man bare ignorere dem og lade dem ligge. Det er netop et problem, hvis man ikke er psykisk stærk, at det kan man IKKE. Så kan det give utrolig meget angst, ja, ligefrem sende én ned i et sort hul, hvis man får et svar, der bare virker en smule angribende. Eller hvis nogen har været inde i indlæg for andre debatter og har kædet nogle ting sammen. Det kan give mere eller mindre paranoia og afgjort angst. Et dårligt svar kan medføre så meget skyld og skam o.s.v., så det fuldstændigt kan afholde et meget skrøbeligt menneske fra nogensinde at turde skrive herinde igen. Det er af og til sket på 'sind og psyke' og den problematik bliver kun forværret af log-in. Verden er ikke så let og ligetil, når man er følelsesmæssig skrøbelig.

    Jeg har også før nævnt den mulighed, som du nævner, at det er en mulighed, at man opretter måske bare to forskellige profiler, så man ikke kan kæde indlæggene fra forskellige debatter sammen. Men det kan også kræve meget stort overskud at skulle tænke så fremadrettet og 'strategisk', hvis man har det meget dårligt. Jeg ved, at på 'sind og psyke' ville mange slet ikke orke at skulle forholde sig til en sådan metode. Dér var det ulige lettere tidligere, da man kunne sætte sig og skrive og bare føle sig tryg ved det.


    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Hej Olsen

    Som jeg skrev i mit indlæg, kan man vælge at se det som et fremskridt, at debatterne om depression og angst er blevet debatter på linje med alle andre debatter her på Netdoktor og ikke længere findes i et selvstændigt forum, eftersom denne ændring kan ses som et led i nedbrydningen af det tabu, der eksisterer omkring depression.

    Men som du kan se, er der ikke meget liv i depressionsdebatten, så jeg tror ikke, at de depressive opfatter det som et fremskridt. Og du kan da have ret i, at det så må være de depressive selv, der opfatter depression som noget tabubelagt, eftersom de vælger at lade være med at debattere så aktivt, som de gjorde førhen.

    Men jeg tror, at det er et meget velbegrundet valg. Du kan da have ret i, at der tales meget mere om depressioner nu om dage. Men depression er en sygdom, der er meget svær at forstå for mennesker, der ikke har den tæt inde på livet. De depressive mærker stadig mange fordommene i deres hverdag. Her gælder det gamle ordsprog: Den ved bedst, hvor skoen trykker, som har den på! Det er nu engang de depressive, det går du over, hvis folk formulerer sig klodset og ubetænksomt om emnet depression. De ikke-depressive skal nok klare sig!

    Heldigvis finder der andre debatfora for depressive f.eks. www.depnet.dk. Og for de angstramte er der www.angstforeningen.dk.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Helene2

    Godt beskrevet indlæg, som jeg kan forholde mig til.

    Hvis det er sådan som du beskriver, tænker jeg, om det måske var en ide at henvende sig mere konkret til ND og foreslå at få gjort den gamle model tilgængelig for lige netop den type debat?

    Indrømmet så har debatten virket noget "ubegrundet sur" på mig, men jeg synes faktisk, at dit indlæg beskriver kernen i det hele ganske godt og forståeligt. Måske en henvendelse direkte til ND med netop denne beskrivelse, kunne gøre en positiv forskel.

    Men det er måske allerede prøvet uden held?

    Ellers vil jeg som Kameliadamen anbefale www.depnet.dk. Det er et udmærket forum for mennesker med depression og måske et bedre alternativ end ND.

    Mvh. Olsen07
  • Indstillinger
    Hej Olsen

    Tak for dit positive svar :-)

    Jeg har ikke henvendt mig direkte til Netdoktor med det løsningsforslag, at 'Sind og psyke' debatterne (og depressionsdebatterne) bliver undtaget log-in. Men Netdoktor skriver, at de læser med på disse sider, så nu har de jo ialtfald fået det in-put :-) Det ville for mig at se bestemt være det optimale, om det blev sådan.

    Jeg har ikke været inde på depnet, for det har mere været omkring angst, incest, personlighedsforstyrrelser m.m., jeg har mine 'interesser'.

    Jeg kan godt forstå, at debatten har virket negativ på dig, især når man kommer til som ny bruger efter omlægningen. Jeg var til at begynde med meget positiv overfor log-in men efter at have set effekten, var min begejstring til at overse. Også fordi vi ialtfald på 'Sind og psyke' havde en meget velfungerende debat, der så døde, fordi man valgte denne løsning for at imødegå de problemer der var på andre debatter. Det havde åbenbart bare en slagside, man måske og måske ikke helt havde forudset. Det er jo svært at gøre alle tilfredse.


    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Hej Helene

    En depression kommer som ofte af kendte eller ukendte (fortrængte) årsager.

    Jeg vil anbefale dig at kigge siden www.depnet.dk igennem. Kig især på siden hjælp til deprimerede, årsager, ydre omstændigheder. Du vil her se, at seksuelle overgreb mm. kan være årsagen til depression, angst mm. Ikke at det i sig selv er epokegørende viden, men blot for at fortælle dig, at jeg bestemt mener, at du vil kunne drage stor og positiv fordel af denne side.

    Jeg er selv medlem af depnet og har stor glæde af denne side. Her kræves der også log-in og du får månedligt tilsendt deres nyhedsbrev med mange gode informationer om kommende on-line debatter med psykologer, læger og meget meget andet. Samtidig er der mulighed for at skrive dagbog, "tale" med ligesindede som her på siden samt meget andet.

    Jeg selv er vokset op i et alkoholisk hjem med en meget psykisk voldelig far. Indtil jeg fandt Hope.dk, havde jeg stor fornøjelse af Detnet.dk. Jeg kigger dog ind i ny og næ :-)

    Mvh. Olsen
  • Indstillinger
    Hej Olsen

    Ja, jeg ved godt, at depressioner altid har nogle årsager og hvordan de ting hænger sammen - og hvad de årsager typisk er. Jeg har også selv været meget inde i depression men har vist fået arbejdet mig meget godt igennem nu (4 års terapi).
    Jeg har som sagt ikke været inde på depnet ligesom jeg aldrig har deltaget i depressionsdebatten her på ND, for jeg har nok antaget (det skal man aldrig gøre :-) at det mere handlede om virkninger end om årsager - og det er årsagerne og hvad man kan gøre for at arbejde sig igennem tingene m.m., der intereserer mig.

    Men tak for tippene. Det kan godt være, at jeg prøver at besøge disse sider og se, om det alligevel skulle være noget for mig.


    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Som i ser, har jeg også helt mistet lysten til at skrive her.

    Begrundelsen er allerede givet så fint, både af kameliadamen og Helene og andre, for den sags skyld også.

    Prøvede selv ret ihærdigt at finde forskellige emner, da det i begyndelsen gik lidt trægt, men nu - ser det ud til at debatterne omtrent er gået helt istå.

    Nej -under den nuværende form, er ND ikke noget for mig.

    Havde som de fleste andre set frem til tvungen login og dermed slippe for ubehageligheder, men "livløse" debatter på en regnvejrsdag, fortæller os at mange føler sig utrygge.

    Det er jeg også selv blevet.

    Afventer reaktion fra ND og hvis der ikke sker noget meget snart, vil jeg - som andre sikkert har valgt, afslutte mit medlemsskab her og finde andre græsgange.

    Kan i have det godt derude alle sammen.

    Kærlig hilsen Louise.
  • Indstillinger
    Hvis man ser sig omkring herinde, så er debatterne ikke gået istå alle steder.

    Men de forum jeg kender på nettet, som plejer at være aktive, er OGSÅ stille nu.

    Jeg tror IKKE Netdoktor ændrer på regler og log in - alle forum er i dag med log in.
    Og sådan bør det også være.

    Herinde har vi endda stor frihed, for vi har ikke nogen ordstyrer til at irettesætte os, det har de på de fleste debatforum.

    Laura skrev :
    "men "livløse" debatter på en regnvejrsdag, fortæller os at mange føler sig utrygge."

    Svar:
    Det kunne jo også fortælle, at man har valgt at lave noget mere spændende med sin familie - end sidde foran en computer og være fraværende :)

    Eller det kunne fortælle, at vi har det godt, og ikke har problemer med diverse sygdomme, og det er da skønt :)

    Regnvejrsdagen er først kommet her i dag, ellers har vi haft sol og sommer, men hvor ER det skønt med noget vand, det har naturen så godt af!

    Og jeg vil nu skifte vores svedige sengetøj ud med noget nyt og fylde vaskemaskinen - god dag til alle :)
  • Indstillinger
    Det hjælper jo ikke meget, at der måske er liv i nogle enkelte debatter, hvis det ikke er dem, man har brug for at deltage i. Det kan da ikke være meningen, at emnet er irrelevant, bare der er liv!

    Der har været stille perioder også under det gamle system - men det her minder altså om én lang regnvejrsdag der startede d. 10. juni. SÅ lange og SÅ stille perioder var der ikke tidligere. Det var jo ikke ligefrem kun i går - regnvejr eller ej.

    Udover log-in problemet, så tror jeg, som Granada skrev og som Laura i starten var meget bekymret for, at det er kontrollen, der ligger i, at man kan se, alt, hvad en person har skrevet, der også skræmmer. Tidligere var det kun de sidste 10 indlæg og selvfølgeligt kun, hvis man havde logget ind med profil.
    Selv de mennesker der havde oprettet en profil på den gamle debat og som var aktive debattører dengang, er væk nu.

    Laura, du skrev på et tidspunkt, at du havde et spørgsmål til mig på 'Sind og psyke' - hvis du på et tidspunkt synes, at du har lyst til det/brug for det, er du velkommen til at sende mig en privat mail. Min mailadresse står under min profil.


    Hilsen Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.