Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Komplikationer ovenpå operation??

124

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Kirsten

    Ved du hvad det implantat hedder der er anvendt til dig?

    MVH Bente
  • Indstillinger
    Hej Bente

    Tak for hurtig tilbagemelding.

    Nej jeg ved ikke hvad det hedder. Men det kan jeg vel få oplyst på Hamlet?

    mvh
    Kirsten
  • Indstillinger
    Hej Kirsten

    Ja, det kan du helt sikkert.

    Jeg har skrevet med en anden herinde, der også er opereret på Hamlet.'

    MVH Bente
  • Indstillinger
    Hej Bente

    Implantatet hedder Expedium.

    mvh
    Kirsten
  • Indstillinger
    Kære Kirsten

    Jeg har googlet implantatet der er anvendt til dig og har et indtryk af hvordan det ser ud.

    Jeg oplever, at det svar du har fået stemmer overens med de svar der oftest gives, hvis patienten/jeg foreslår at årsagen til generne kunne være implantatet. Jeg synes det er flot at kirurgen ikke har hørt om at implantatet skulle være årsag til generne i de 20 år han har været kirurg. Jeg kan ikke forestille mig, at implantatet har eksisteret så længe og at kirurgens udtalelese derfor kan have vægt nok til, at tillægges værdi. Dertil kommer, at implantater ofte er årsag til følgevirkninger.

    Jeg ved, fra mig selv, hvor vanskelig din situation er og jeg vil rigtigt gerne give dig et godt råd, at komme videre på.

    Først og fremmest skal du stole på dig selv, din sunde fornuft og dertil de læger du har tillid til. Dernæst er det rigtigt vigtigt, at du går på Lægemiddelstyrelsens hjemmeside og foretager en registrering på baggrund af din mistanke om, at årsagen til dine symptomer kan være implantatet:
    http://laegemiddelstyrelsen.dk/da/topic ... haendelser
    Hvis dine gener skyldes implantatet kan det også være en god idé, at anmelde sagen til Patientforsikringen, idet du kan have krav på erstatning: http://patientforsikringen.dk/

    Nogen gange kan det være godt at bruge en Patientvejleder: http://www.sst.dk/Behandlingsforloeb%20 ... edere.aspx

    Lige nu overvejer jeg selv, hvad mit næste skridt skal være i forhold til min egen operation.

    Du er velkommen til, at skrive igen, hvis du synes jeg kan være til hjælp.

    MVH Bente
  • Indstillinger
    Kære Kirsten

    Jeg skriver lige til dig igen. Hvis de ikke kan rette på den fejl som det tyder på her, at de har lavet er du sandsynligvis berettiget til erstatning hos Patientforsikringen. Det er ganske nemt at anmelde en skade der: www.patientforsikringen.dk.

    I forhold til det du skriver virker det ret tydeligt på mig, at dine gener stammer fra operationsstedet - præcis som mine.

    Desværre havde Privathospitalet Danmark ikkke driftsoverenskomst med det offentlige i 2201, hvor jeg blev opereret. Jeg kan derfor ikke få erstatning.

    Det er ret hæftige smerter man får, hvis rygmarven er beskadiget.

    Med venlig hilsen Bente
  • Indstillinger
    Kære Bente

    Tak for dine tilbagemeldinger.

    Jeg vil som dig overveje, hvad/om jeg skal foretage mig mere i denne sag.
    Held og lykke og god bedring.

    Kirsten
  • Indstillinger
    Hej Bente og alle I andre

    Tak Bente, for oplysningen om indberetning af medicinsk udstyr på Lægemiddelstyrelses hjemmeside. Jeg var slet ikke klar over at man kunne indberette andet end medicin.

    Mig bekendt er det ikke lykkedes nogen at få erstatning efter operation med indsættelse af diskusprotese. Jeg har selv klaget både til Patientklagenævnet og Patientombuddet og fik afslag i januar måned. Jeg har anket sagen til Patientskadeankenævnet men forventer bestemt ikke at få medhold eller få erstatning.

    I har sikkert læst mine indlæg under: Nogen der kender til diskusprotese og hvis ikke, så har jeg skrevet lidt mere uddybende om mine gener.
    Jeg er opereret på Center For Rygkirurgi og jeg undrer mig over, at de beskriver følgende:

    Risici
    Alle operationer indebærer en vis risiko. Ved operationer i nærheden af rygsøjlen, kan der ske skade på nervestrukturer – dette er meget sjældent, det vil sige under 1%. Ligeledes kan man se blødning eller skade på organer. Disse er ligeledes meget sjældne.
    På Center for Rygkirurgi er disse komplikationer ikke set efter indsættelse af mere end 400 proteser. Hyppigere ses gener i benene grundet påvirkning af det autonome (automatiske) nervesystem, som kan føre til midlertidig varme og ubehag og nedsat svedtendens. Dette svinder oftest efter 2-3 måneder.

    Resultat af operation
    Opgørelser fra Center for Rygkirurgi med efterundersøgelse af 120 patienter viser, at i gennemsnit er 80% meget tilfredse med resultatet af operationen. Dette svarer til, hvad man har set ved lodtrækningsstudier fra udlandet. Dette betyder dog også, at ikke alle bliver fuldt tilfredse med resultatet, hvilket kan skyldes, at andre forhold end den degenererede diskus var årsag til smerterne.
    Der findes i dag mange publicerede lodtrækningsstudier, hvor diskusprotese er sammenlignet med stivgørende kirurgi. For de fleste af disse studier er resultaterne af protesekirurgi lige så gode som stivgørende kirurgi, men ikke statistisk bevist bedre på kort sigt. For den protesetype, der anvendes på Center for Rygkirurgi, har et lodtrækningsstudie på et stort antal patienter vist, at protesepatienterne føler sig statistisk bedre end kontrolgruppen, når man genundersøger dem efter 2 år.

    Langtidsresultater
    For alle nyudviklede behandlingsmetoder går der mange år, før man afklarer, hvad der sker på langt sigt. Diskusproteser er brugt i snart 20 år, men de store kontrollerede undersøgelser har kørt i noget over 10 år, så der vil yderligere forløbe noget tid, før man kan sige, om proteserne holder hele livet, eller om der kommer nye problemer
    efter fx 20 eller 30 år. Man ved, at der ved stivgørende behandlinger kommer mere slid på det næste niveau i rygsøjlen. Dette skulle gerne undgås med proteseindsættelse, men beviset for, at dette er tilfældet, vil først kunne konstateres efter mange års brug af metoden.

    Er der noget at sige til at rygpatienter hopper på proteseoperation?

    Kan læses på:
    http://www.ryghospitalet.dk/files/manag ... rotese.pdf

    Patientforsikringen vil selvfølgelig ikke slippe pengene og slet ikke da lægerne ikke vil tage ansvar og indrømme og støtte os i, at de er sluppet mindre heldigt/dygtigt fra operationerne i vores tilfælde.

    Lægernes udtalelser vejer tungere end vores. Og hvad kan vi bevise – ingenting.

    Patientforsikringen bør tvinges til at lade tvivlen komme os skadeslidte til gode og så udbetale en rimelig erstatning.

    Venlig hilsen
    Hanne
  • Indstillinger
    Kære Hanne

    Jeg giver ikke så meget for, at privathospitalerne undersøger sig selv. Det er min påstand, at de kan hævde at patienterne ikke har bivirkninger af den simple grund, at lægerne ikke registrerer de birvikrninger som patienterne melder ind. Kan du f.eks. se, at dine bivirkninger er registreret hos Lægemiddelstyrelsen - det skal de nemlig være.

    Den kirurg (er nu i den blå bog) der opererede mig på Privathospitalet Danmark stoppede på Privathospitalet Danmark på det tidspunkt jeg fik problemer med mit operationssted og midt i selve forløbet hvor jeg forsøgte, at få ham til, at hjælpe mig. Han ignorerede mig simpelthen. Han overgik til Center for Rygkirurgi i Hellerup og var med til at starte dette op. På Center for Rygkirurgi fortsatte man angiveligt med at operere med implantatet. Optegnelser fra Lægemiddelstyrelsen viser, at implantatet også er solgt til Center for Rygkirurgi.

    Det er tankevækkende, at Privathospitalet Danmark benyttede et implantat der ikke var godkendt til brug på mennesker i det land det blev udviklet. Samtidig med, at man opererede med implantatet på Privathospitalet Danmark, udførte den ledende neukirurg fra Privathospitalet Danmark forsøg med det samme implantat på Rigshospitalet, hvor han også var ansat som leder på neurokirurgisk afdeling.

    Endnu mere tankevækkende er det, at Stryker, der fremstillede implantatet havde en afdeling i Danmark, der blev stiftet af den samme advokat der også stiftede Privathospitalet Danmark.

    Flere år senere blev der igen udført forsøg med implantatet - nu i Norge. Her blev implantatet leveret af Medtronic. Den danske afdeling af Medtronic blev stiftet af den samme advokat der stiftede Stryker i Danmark og Privathospitalet Danmark.

    Det passer ganske enkelt ikke, at patienterne ikke har problemer. Der er tale om at kirurgerne ikke registrere det hos Lægemiddelstyrelsen, sådan som de skal gøre, når en patient har henvendt sig. Patienter kan selv registrere på Lægemiddelstyrelsens hjemmeside og det vil jeg på det kraftigste anbefale.

    Jeg ved, at der er patienter der har fået erstatning hos Patientforsikringen efter operationer med implantater. Jeg ved det fra en journalist jeg havde kontakt til, som havde talt med Patientforsikringen. En ting er at klage. Men hvis du eller andre skal have erstatning er det nødvendigt, at foretage en anmeldelse af skaden hos Patientforsikring.

    Hvis vi, som patienter, kendte til hiandens eksistent kunne vi måske råbe politikerne op. På en eller anden måde har kirurgerne fået rigtigt meget magt til at gøre præcis hvad der passer dem. Det ligner at de kører derudad med at foretage forsøgslignende operationer, uden at spørge patienterne. Det er lidt besynderligt, for i virkeligheden er det hele dokumenteret på MR-scanningerne. Det drejer sig bare om at finde nogle af de gode og ærlige læger, der siger det som det er. Jeg forestiller mig, at man som læge, virkelig kan komme i alvorlig "bad standing", hvis man fortæller patienterne sandheden. Jeg var heldig at møde en god læge. Selvom jeg ikke har fået erstatning har jeg fået svar og det er rigtigt meget værd.

    Til sidst, så vil jeg da rigtigt gerne se de der randomiserede forsøg. Gad vide hvor forsøgsrapporterne befinder sig?

    Er der noget vi kan gøre sammen i denne sag? Kan det virkelig have sin rigtighed, at disse pengemaskiner kan gøre som det passer dem uden, at det har konsekvenser?

    Med venlig hilsen

    Bente
  • Indstillinger
    Kære alle jer som skriver herinde.

    Endelig er der nogen som begynder at skrive om deres komplikationer efter operation i ryggen. Jeg er desværre en af mange som er endt som invalid efter 3 operationer i lænderyggen L4/L5 og jeg har fået ødelagt mit centralnervesystem som gør at jeg dagligt må tage metadon og inden da tog jeg dagligt forkellige former for morfin... Jeg er også blevet tilkendt førtidspension hvilket er dybt frustrerende og tanken om at man skal leve af det indtil man skal på rigtig pension den er ikke rar.

    For at vende tilbage til det med mine rygoperationer, fik jeg i 2009 foretaget en stivgørende operation og i starten gik det også fint,men desværre blev mine smerter bare endnu værre og tilsidst måtte jeg lade mig operere på Center for Rygkirugi i Odense... Da man åbner mig kan se at den ene skive er løs og at skruerne også havde løsnet sig hvilket medførte to nye operationer. Jeg er så invalid i dag,men desværre mener Patientforsikringen og Patienskadeankenævnet ikke at jeg har ret til erstatning,det er bare beklageligt at jeg er invalid. Jo der bliver holdt en hånd over lægerne og desværre må vi som patienter leve et liv med mange smerter og et ødelagt liv. Jeg synes at det kunne være spændende hvis vi som patienter tog kontakt til hinanden og på den måde se hvor mange der er endt i et smertehelvede og som hellere ikke kan få tilkendt erstatning. Jeg har også prøvet at kontakte medierne og jeg tror at vi skal være mange før de vil tage det op til debat. En ting mere Sundhedsstyrelsen får ikke noget af vide om hvor mange der ender som invalide efter en rygoperation og lægerne indberetter det ikke,da det få store konsekvenser for dem selv.

    Jeg håber at vi kan starte en gruppe og på den måde få tilkendt erstatning og få politikerne i tale...

    Jeg synes ar det kunne være spændende at se hvor mange vi er der endt i det her og hvor mange har fået tilkendt en erstatning... Jeg har fundet ud af at der ikke er ret mange som får tilkendt en erstatning..det er jo lidt underligt for hvem har påført os disse skader og hvem har ansvaret...

    Jeg håber at der er mange som vil være med til at starte noget op herinde og evt kan vi jo mødes og på den måde få startet en sag...

    Jeg er at træffe på min email togtrolden@privat.dk

    Med venlig hilsen

    Mette Agerbo
Log in eller Registrér for at kommentere.