Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

En patient hos lægen

13

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg vil lige sige, at jeg er glad for min læge, ligesom jeg var glad for min tidligere læge. Han gik på pension for to år siden.
    Jeg har fortalt nogle få mennesker om det jeg har sagt ja til at deltage i. Hvis nogen har glemt det, handle det om, at min læge har givet tilsagn om at være lærer for fire nye lægestuderende. Derfor er det vigtigt, at de får lov til, at møde en patient.
    Jeg citerer lige et par linjer:
    Fordi du har nogle erfaringer som menneske og som patient, kan du lære studenten noget vigtigt om, hvad du gør for at holde dig rask, hvordan sygdom påvirker dig og dine omgivelser, og hvordan du som patient oplever vores sundhedsvæsen. På denne måde kan du bidrage til at lære studenten at blive en god læge. (citat slut)
    De få mennesker jeg har fortalt det til, har været til stor hjælp. Man glemmer på en eller anden måde, hvordan det var, når alvorlige og livstruende sygdomme kommer ind i ens liv.
    Jeg havde helt glemt angsten, angsten som bliver til vrede, som igen bliver til en drivkraft i, at gøre det man skal eller finde løsninger.
    Her i formiddags kom min nabo. Det var hyggeligt, hun skulle have lidt dild fra min have. Hun er forøvrigt sygeplejerske, men selv der, kommer den samme reaktion når man bliver frustreret, bange og vred.
    Hendes mand er syg, kan næsten ingenting. Han kan, ligesom min mand kunne, "tage sig sammen" når der er fremmede tilstede, for derefter at være totalt udmattet og skidt. Angsten der breder sig i familien, når han er alene hjemme, og han ikke tager telefonen. Så kom jeg i tanke om rigtig mange ting.
    Hvordan man ikke bliver hørt, "han har det jo fint", er andres reaktion.
    Jo der er mange ting der gør noget ved en selv og sin familie.