Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjertebanken, og pludselig en følese af at hjertet stopper..

24

Kommentarer

  • Indstillinger
    Tak for dit svar Mick. Dit svar hjælper mig meget.. Det er simpelthen bare så ubehaligt med konstant hjertebanken og "svupper". Har du en hjertesygdom eller bare et uroligt hjerte?
  • Indstillinger
    Jeg har den hjertesygdom man i daglig tale kalder forkammetflimmer, mere korrekt atrieflimmer og flagren. Det er den mest udbredte hjertesygdom. En sygdom hvor hjertets forkamre i kortere eller længere perioder slår uregelmæssigt, og mister sin alm sinusrytme og slår med "bump og svup" som du kalder det :-) Når det står på i timevis, et det ubehageligt og trættende, men ikke i sig selv farligt. Jeg levede i næsten 10 år med denne sygdom, med anfald som kom oftere og oftere, til sidst ca. en gang af ugen med en varighed på som regel mellem 24 og 36 timer! I 2008 og 2009 fik jeg foretaget 2 såkaldte ablationer, hvor der blev lavet mere en 150 små ar, som tilsammen isolerer de dele af mit hjertes elektriske kredsløb, som tidligere udløste de mange anfald jeg havde. Det er nu mere end 4 år siden jeg fik foretaget den sidste behandling og indtil i dag har
    jeg ingen anfald haft siden. Som sagt, har jeg hver dag ekstra slag og kortvarigt hjerteuro, men ingen anfald. Man kan sige at jeg stadig har sygdommen, jeg har bare ikke anfald mere. Jeg håber meget at det vil fortsætte sådan mange år endnu :-)
    For mig lyder det ikke som om det er atrieflimmer du lider af, det er meget enkelt at se på et hjerte kardiogram (EKG), hvis jeg tager fejl i min formodning, så kan du trøste dig med at det er et område inden for behandlingen af hjertesygdomme, hvor der gøres store fremskridt disse år. Men vent nu og se om ikke det langsom bliver bedre, og husk at sandsynligheden for at dit hjerte stopper med at slå på grund af ekstraslag, er meget, meget, meget lille, mindre en at du får en tagsten i hovedet når du går på gaden!!

    rigtig god bedring

    mvh Michael
  • Indstillinger
    Hej Sabrina og Michael

    Jeg har også anfald af atrieflagren. Jeg er blevet opereret én gang (radiofrekvensablation). Men operationen har ikke virket tilstrækkeligt, selv om den plejer at virke ved atrieflagren.

    Jeg ønsker ikke at blive opereret igen, selv om jeg har fået tilbuddet. Jeg vil hellere forsøge at kurere mig selv med hjerte-mirakel-midlet Q10, som jeg nu tager 200 mg af, dagligt. Min klare fornemmelse er, at det virker. Jeg har ingen anfald haft i september måned (banke, banke, under bordet), men jeg havde 3 anfald i august.

    (Når jeg ikke ønsker at blive opereret igen, skyldes det, at jeg lider af central søvnapnø, og det er tydeligt, at der er en sammenhæng mellem de to sygdomme, sådan at den manglende vejrtrækning under søvnen forværrer hjerteproblemet, og hjerteproblemet forværrer søvnapnøen. At reparere hjertet alene hjælper derfor kun en stykke tid. Det er min oplevelse, at kostilskuddet Q10 hjælper på begge problemer på én gang, så selv om det er en mere langsigtet løsning, er den bedre.)

    Men det jeg ville sige, er, at det kan være, at både du, Sabrina og du, Michael, kan have gavn af Q10.

    Når jeg ikke har foreslået Q10 til dig, Sabrina, så er det, fordi du jo er ung, og mangel på Q10 plejer først at komme senere i tilværelsen. Men hvis du HAR prøvet magnesium, og du ikke har oplevet gavn af det, så er Q10 absolut en mulighed. Det skader i hvert fald ikke at forsøge.

    Jeg kan forstå på dig, Michael, at du ikke mere har anfald af atriefimren eller -flagren, men at du alligevel har en del hjerteproblemer, i form af uro. Jeg vil råde dig til at tage Q10. Som jeg plejer at sige: Det kan godt være, at hjerteuro i form af ekstrasystoler og lignende er ufarlige, men de er altså alligevel skideirriterende! Så hvis man kan gøre noget, så man slipper af med dem, så er det da meget værd ;o)

    Rigshospitalet har meget gode resultater med at bruge Q10:

    http://www.sund-forskning.dk/artikler/d ... ng-med-q10

    Q10 er et livsvigtigt, naturligt stof, som kroppen indeholder i forvejen. Det er meget vigtigt for energidannelsen og for musklerne, og hjertet er jo en muskel. Når man kommer op i årene, mindskes den naturlige dannelse af Q10, og flere typer af lægeordineret medicin uddriver Q10, f.eks. vanddrivende medicin, visse typer af antidepressiv medicin og kolesterolsænkende medicin.

    Q10 kan købes i helsekosten og hos Matas. For at være sikker på en god virkning, er man nødt til at købe den bedste kvalitet.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Jeg har selv kontaktet en hjerte læge nu, i håb om at de måske lader mig tjekke igen så jeg ved at jeg ikke fejler noget. Og ellers er det helt sikkert at jeg siger til min læge at jeg godt vil henvises til en hjertelæge igen. Alt tyder på at i har været præcis det samme igennem, og det beroliger mig at man sagtens kan fejle noget med hjertet uden at det er farligt. For et eller andet er der, det kan jeg mærke nu når det er hver evig eneste dag jeg oplever hjertebanken og hjerte uro. Jeg spiser magnesium uden virkning, men nu vil jeg også prøve en god Q10. Heldigvis arbejder jeg selv i matas så jeg ved hvilken en der er effektiv :) Nu når jeg skal til doktoren, er da noget specielt i ville sige jeg skulle blive undersøgt for, evt det i fejler, eller skal jeg bare fortælle om mine anfald og konstant hjertebanken?
    Mange hilsner fra Sabrina
  • Indstillinger
    "En god Q10"

    Hvad er det for een. Er der meget forskel og hvordan ?0

    Jeg bruger OmniQ10 - er det den bedste ?
  • Indstillinger
    Hej Sabrina

    Der er ikke nogen sandsynlighed for, at du har atrieflimren eller -flagren. For det første, så rammer det normalt ikke unge mennesker, og for det andet ville det være blevet opdaget, hvis det var atrieflimren eller -flagren.

    Jeg har desværre ikke nogen råd angående lægebesøget. Du bliver vel nødt til at fortælle det, som det er.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kathinga

    Eftersom det er mig, der har bragt kvaliteten af Q10 på bane, må jeg vel svare.

    Men det ville være en god ide, hvis også Sabrina giver sit besyv med ;o)

    Sådan som jeg har forstået det, så er der stor forskel på de forskellige mærker. Firmaet Pharma Nord, hvis produkt Rigshospitalet har brugt til hjertepatienter, hævder jo, at deres produkt er det eneste, der dur.

    Den melding blev jeg ret irriteret over på et tidspunkt, så derfor købte også jeg en enkelt gang Q10 fra Omnimin. Men jeg er senere gået tilbage til Pharma Nords produkt. Det skyldes, at jeg vil være sikker på virkningen.

    Asklepios (en anden Netdoktorbruger med brugernavnet Asklepios), som også er en svoren tilhænger af Q10, køber et mærke via nettet fra udlandet, så vidt jeg forstår, men hun er også meget omhyggelig med kvaliteten.

    Det er, hvad jeg kan sige. Jeg synes selvfølgelig, at Pharma Nords produkt er meget dyrt, men det handler om mit helbred, og så længe jeg kan mærke en god virkning, betaler jeg gerne.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Det lyder virkelig fantastisk hvis Q10 kan nedsætte frekvensen af dine anfald med atrieflagren og i hvert fald "skader det jo ikke", som du skriver og den generelle positive effekt på hjertemusklen vil man jo under alle omstændigheder få.

    Jeg venter nu selv lidt med Q10, det er korrekt at jeg dagligt har ekstra systoler og lidt "sjove" hjerteslag, men det er af så kort varighed at jeg dårlig lægger mærke det til det mere, nu ved jeg jo at det ikke længere kan være starten på et anfald!

    Efter at have været behandlet med betablogger, blodfortynder og egentlig hjertemedicin en længere periode forud for mine ablationer, nyder jeg nu, kun at tage Magnesium og Omega3 kost tilskud!

    Sabrina, jeg tror ikke du skal forfølge din bekymring om at du lider af en alvorlig livstruende hjertesygdom alt for langt. Husk at man kan ikke finde noget, der ikke er der og risikoen er, at du løber ind i en læge, som for at "slippe af med dig", sætter dig i medicinsk behandling helt uden grund! Det kan godt være at en periode på betabloggere, vil give dig en umiddelbar følelse af mere ro i dit hjerte, men der vil være en række potentielle bivirkninger som det ikke er værd at risikere uden grund. Fx. vil det påvirke dit hjertes evne til at få pulsen ordentlig op, hvilket nemt vil kunne demotivere dig væk fra at dyrke motion - og det har du mere brug for end nogensinde - også selv om du sommetider føler mere hjerteuro efter du har trænet. Det er helt naturligt og fordi dit hjerte er en muskel, ganske som din ben og dine arme, de er også trætte efter træning og du vil opleve sitren og måske ligefrem krampe i dine muskler, efter hård træning (husk strækøvelserne - gælder dog ikke hjertet :-)

    Du har brug for stille og roligt at finde tilbage til en mere stabil balance i dit liv, hvor du kan tøjle din bekymring så den bliver realistisk, så du igen kan sove roligt om natten og glæde dig naturligt ved livet. Husk at selvom det skulle vise sig at du har en hjertesygdom, (som jeg altså mener, er meget lidt sandsynligt) så er det ikke ensbetydende med at livet stopper for dig. Jeg tror at hvis du for alvor kan eliminere frygten for at dit hjerte pludselig vil stoppe på grund af din hjerteuro, så vil du langsomt lære at leve med uroen og du vil stille og roligt lægge mindre og mindre mærke til det.

    Jeg ved det er svært at acceptere at man kan blive ramt af alvorlig sygdom når man kun er 23 år, men sådan er det, og jo bedre man er til at erkende dette som et grundliggende livsvilkår, jo lettere bliver det at komme gennem livet. Jeg fik konstateret kræft som 25 årig, det er en helt anden historie, siden har jeg haft mit vrøvl med hjertet, men jeg har overlevet, faktisk ganske fint synes jeg selv, har i dag to voksne velfungerende børn, har godt arbejde og er som 55 årig i langt bedre form end de fleste af mine jævnaldrende, så livet stoppede ikke - selvom jeg faktisk blev alvorlig syg!!

    "Sygdom er ikke som man har det, men som man tager det"

    Nemt sagt, men ikke desto mindre ganske sandt!

    Held og lykke

    mvh Michael
  • Indstillinger
    Hej Sabrina og Michael

    Jeg vil lige gøre opmærksom på, at en del hjertemedicin, bl.a. betablokkere, uddriver Q10!

    Og det er altså et problem, eftersom Q10 er livsvigtigt for hjertet.

    Jeg ville lige finde et link til dette, og så stødte jeg på Radiodoktorens artikel om ekstrasystoler.

    http://radiodoktoren.dk/radiodoktoren/2 ... systoler-2

    Men ellers kan jeg kun give dig ret, Michael. Hvis jeg var dig, Sabrina, ville jeg slå mig til tåls med, at der ikke er tale om noget farligt.

    Mange hilsner

    Kameliadamen

    P.S. Det er ikke min ambition at nedsætte frekvensen af anfald af atrieflagren, men derimod at blive HELT RASK!
  • Indstillinger
    Jeg snakker med min læge den 2 oktober hvor jeg har fået en tid. Ville i anbefale mig at tage Q10 selvom jeg ikke har fået konstateret nogle sygdom ? Kan det stadig hjælpe på min konstante herte uro?
    Jeg kan bare ikke forestille mig hvorfor mit hjerte galopere derud af fra morgen til aften, plus natten også. Og jeg får de svupper og lignende - hvad skal det så skyldes hvis ikke det er en sygdom? Jeg er også tit svimmel osv. Måske det fordi jeg tænker så meget over det hele tiden?
    Jeg ved godt at det er min læge jeg skal tage at i men det irretere mig at han siger jeg intet fejler når jeg føler at jeg gør. Men de har jo taget så mange blodprøver, mit blodtryk osv. Intet viser tegn på fare. Hvad skal jeg stille op, jeg kan ikke holde til det :( i skal ha tak for jeres svar, det hjælper mig så meget.. læser dem igen og igen.
Log in eller Registrér for at kommentere.