Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Smerter/jag og nedsat fleksibilitet i hofte/lysken

Redigeret 3 december, 2017, 05:15 i Åben debat om smerter
Jeg har altid dyrket meget sport og været stærk samt i god form, men af og til fik jeg jag/svigt/smerter i venstre hofte og er generelt meget ufleksibel i begge hofter, når jeg bøjer i hofteleddet samt ved indad og særligt udad rotation. Smerterne har jeg opfattet som overanstrengelse, og fleksibliteten har jeg forsøgt at forbedre ved udstræk og diverse øvelser, men det er aldrig blevet bedre.

I 2012 klatrede jeg så op ad en rebstige, hvorefter jeg for alvor fik smerter i venstre hofte. Jeg gik bedst med foden pegende indad, og nogle gange svigtede benet, som om det ikke kunne bære mig, når jeg rejste mig op.

To praktiserende læger, to fysioterapeuter og en akupunktør/kiropraktor havde hver især sine bud på, hvordan jeg med øvelser/hvile/ændret kropsholdning osv. kunne komme ovenpå igen. Det skete også delvist, men en times zumba eller anden træning kunne sætte mig tilbage til start igen.

Jeg begyndt at kompensere for svag venstre hofte ved at bruge andre muskler, og så fik jeg iskiassmerter og lændesmerter istedet. Til at løse dette gik jeg til en ny kiropraktor, som valgte at røntgenfotografere bækken/hofter og rygsøjle. Det var det helt rigtige valg, at vælge en kiropraktor med mulighed for røntgenfotografering! Hun kunne se på billederne at jeg havde begyndende slidgigt og indeklemning i hoften (også kaldet impingement, i mit tilfælde CAM impingement som kort fortalt er for meget knogle på lårbenshalsen, som støder imod hofteskålen og derved hindrer fleksibilitet, er smertefuldt, kan forårsage slidgigt og ødelægge brusk samt ledlæbe i hoften).

Min læge fik billederne og anbefalede mig til Vejle Sygehus, men her har de ikke mulighed for at lave kikkertoperationer i hoften (hofteartroskopi), som er måden at afhjælpe impingement/indeklemning i hoften på. Så de sendte mig videre til Odense Sygehus, hvor jeg fik indkaldelse til møde 3 uger efter.

Heldigvis er jeg dækket af en privat sygesikring, så jeg sprang køen over og tog til Aleris-Hamlet privathospital i Århus, hvor læge Bent Lund varetager hofteartroskopi. Han tilbød mig operation allerede 14 dage efter, og det er så en uge siden nu, hvor jeg er i fuld gang med krykker og med at restituere og genoptræne.

I 2012 udførte Bent Lund ca. 170 hofteartroskopier i det offentlige og det private, og statistikken pt. siger 80% chance for færre smerter/smertefri, 15% mulighed for status quo og 5% risiko for forværring. Så jeg følte det var gode odds for mit vedkommende, selv om jeg allerede har lidt slidgigt i området. Hvis ikke jeg fik fjernet den overskydende knogle på lårbenshalsen, ville den have slidt yderligere og jeg ville formentlig skulle have en hofteprotese. Det er ikke sikkert at jeg slipper for det alligevel på et tidspunkt, men hofteartroskopi kan udsætte eller i bedste fald eliminere en fuld hofteoperation, så jeg synes det var værd at gøre forsøget.

Jeg opfordrer kraftigt andre med smerter/jag/stik i hoften eller lysken til at få taget et røntgenbillede så det kan påvises, om der er tale om indeklemning i hoften. Det rammer typisk aktive, unge voksne og behøves ikke hænge sammen med manglende fleksiblitet, for der er flere former for indeklemning i hoften.

Ifølge lægen på Vejle sygehus kunne jeg have undgået slidgigt, hvis jeg havde reageret 3-4 år tidligere. På det tidspunkt var problemerne dog sjældne og jeg troede, det bare var noget dybt i musklerne eller almindelig overanstrengelse.

Jeg ville ønske at der var mere fokus på information om indeklemning i hoften til sportsudøvere, instruktører, praktiserende læger, fysioterapeuter og kiropraktorer. Som tidligere beskrevet har jeg været i hænderne på utallige af slagsen igennem årene, og selv nu hvor jeg kan sætte helt korrekte betegnelser og ord på, er der foruroligende mange i idrættens og behandlingens verden, som aldrig har hørt om CAM impingement / indeklemning i hoften.

Det er mit håb at viden om dette område kan udbredes, så andre sportsudøvere i samme båd kan hjælpes i tide.

Jeg står meget gerne til rådighed for spørgsmål eller kommentarer.

Med venlig hilsen

Pia Erritsø Christensen
«1345

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Pia.
    Det har været spændende at læse dit indlæg på NetDoktor. Jeg kan i den grad genkende det du har været igennem i perioden frem til din opperation. Det er stort set samme proces jeg har været igennem inden jeg fik konstateret letere slidgigt med en CAM impigement.
    Den 7 maj skal jeg opperes for ovenstående hos Bent Lund på Aleris i Aarhus.

    Jeg har et par spørgsmål jeg håber du vil svare på.

    - Kunne du støtte på benet med det samme..?
    - Hvor længe måtte du bruge krykker..?
    - Hvor lang tid gik der indtil du kunne køre bil..?
    - Hvilke smerter var du mest præget af efter opprationen..?
    - Kan du give et par gode råd i forbindelse med genoptræningen eller
    generelt noget jeg skal være opmærksom på..?

    Jeg håber at du vil tage dig tid til at svare på ovenstående.

    På forhånd tak..

    Leif Pedersen
    Hedensted
  • Indstillinger
    Hej Leif, du er i gode hænder hos Aleris!
    Nedenfor kan du se mine svar på dine spørgsmål omkring, hvordan jeg oplevede tiden efter min hofteartroskopi:

    - Kunne du støtte på benet med det samme..?
    Pia: Nej, det må man efter 3-4 dage når man ikke er lokalbedøvet mere. Lokalbedøvelsen kommer direkte ind i låret via et smertekateter og en lille tynd plastslange. Medicinen doseres automatisk, det er rigtig smart.

    - Hvor længe måtte du bruge krykker..?
    Pia: 4-6 uger iflg. Aleris-Hamlet. For mit vedkommende er der gået 4 uger i overmorgen og der håber og tror jeg på at jeg kan lægge krykkerne på hylden. Mine bedste råd til at få tingene til at fungere på to krykker:
    1. Tag en rygsæk på nakken når du skal flytte tøj, bøger og andre ting rundt. 2. Til mad- og drikkevarer har jeg brugt en kurv/kasse, som jeg har skubbet hen over gulvet fra køkken til spisebord med krykkerne, når jeg var alene hjemme. Man kan jo ikke løfte eller fragte noget med en krykke i hver hånd!

    - Hvor lang tid gik der indtil du kunne køre bil..?
    Pia: De anbefaler "nogle uger". jeg er begyndt at køre bil efter 3½ uge og det fungerer rigtig fint. Jeg kunne måske have kørt bil tidligere, men har været heldig ikke at have behov herfor.

    - Hvilke smerter var du mest præget af efter operationen..?
    Pia: Jeg har faktisk ikke rigtig haft smerter og stoppede med medicin efter ca. 1 uge. Jeg har haft spændinger i lår og knæ pga. hævelser, og så har jeg ikke kunne ligge på benet, men decideret ondt har jeg ikke haft:-) Er dog begyndt på massage og kan godt mærke at det opererede ben er slap i musklerne og det andet er overbelastet (fordi det har båret min fulde vægt i 2 uger, til jeg begyndte at tage mere fra med det opererede ben).

    - Kan du give et par gode råd i forbindelse med genoptræningen eller
    generelt noget jeg skal være opmærksom på..?
    Pia: Inden operationen gennemgår du program og øvelser for genoptræning med en fysioterapeut på Aleris Hamlet. Du får en udførlig folder med øvelser med hjem, samt hvad du må og ikke må, og han giver gode råd til at gå med krykker, op/ned ad trapper osv.
    Det er vigtigt at lægge stille og roligt ud med øvelserne, også når du skifter øvelser efter 2 uger (her lagde jeg for hårdt ud og det gav bagslag: jeg var ikke øm mens øvelserne stod på, men vågnede om natten ved at det dunkede i mit lår og føltes som en inflammation. Herefter tog jeg to dages pause fra øvelserne og så startede jeg stille op igen. Evt. start med 5 gentagelser to gange dagligt og så hæv det til 7, 8 og 10. Jeg spiste masser af protein (kød, mælkeprodukter og æg), det skulle hjælpe med at genopbygge kroppen hurtigst muligt.
    I materialet fra Aleris-Hamlet står der at man skal forvente 1-2 ugers sygemelding, hvis man har stillesiddende arbejde. Jeg havde regnet med at skulle tilbage på fuld tid herefter, men kunne mærke at det nappede ind i låret/lysken, hvis jeg sad stille i for lang tid ad gangen. Så jeg startede med: 1½ uge efter operationen var jeg på arbejde 3-4 timer dagligt, hvor jeg sørgede for at stå og gå et par gange i timen, og så hjem og have benet op eller ligge ned bagefter.
    2½ uge efter operationen var jeg på 4-5 timer dagligt og startede hos massør.
    3½ uge efter operationen er jeg på fuld tid igen og er startet hos fysioterapeut.

    Jeg håber ovenstående hjælper dig, og ellers spørger du bare igen!
  • Indstillinger
    Hej Pia.
    Tak for dine svar som jeg er helt sikker på bliver meget udbytterig for mig i bl.a. min planlægning i forhold til mit job og deraf forberedelse.
    Jeg er nu bedre oplyst forud for min opperation og ser frem til at det er overstået.

    Endnu engang tak for dit hurtige svar.

    Med Venlig hilsen
    Leif Pedersen
  • Indstillinger
    Hej Pia.
    Jeg tillader mig lige at skrive til dig igen.
    Som tidligere nævnt skal jeg opperes den 7 maj af Bent Lund. Jeg er bedt om at deltage i et møde i Orlando Florida fra den 2 juni til den 5 juni.

    Set udfra din historik, ville du have været i stand til at sidde i en flyver i ca. 8 timer 3½ uge efter din opperation.

    Bent Lund kan først kontakte mig den 2 maj, derfor spørger jeg lige dig.

    Mvh
    Leif Pedersen
  • Indstillinger
    Hej Leif.

    Efter 3½ uge er du forhåbentlig fri for medicin, men du må stadig ikke støtte fuldt på benet og har stadig to krykker. Efter 4 uger er jeg stadig lidt hævet og spændt i området, og det er rarest at gå/stå minimum hver 2. time: Hvis jeg sidder i samme stilling i længere tid, føler jeg at det napper lidt i hoften/listen, det skyldes formentlig hævelsen.

    Ben kan jo godt hæve, når man flyver langt: Om det vil skabe yderligere ubehag, tør jeg ikke gætte på.

    Hvis jeg var dig, ville jeg undgå den lange flyvetur.

    Forresten er det en god ide at skaffe adgang til en motionscykel. Sådan en må du træne på efter et par uger (uden belastning, start med 3-4 min.)
  • Indstillinger
    Tusind tak - jeg overvejer lige situationen igen..

    Mvh
    Leif Pedersen
  • Indstillinger
    Hej Pia og Leif

    Først tak for at I deler jeres erfaringer med os andre.

    Dernæst vil jeg høre jer, hvordan I har det oven på jeres operationer? Har I fortsat smerter, eller er I helt smertefrie?

    På forhånd mange tak for svar.

    Vh.

    Henrik
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg har en pige på 14år som har de samme symptomer som dem du beskriver, vi søgte læge som sendte hende videre til fys. Hun har givet hende forskellige øvelser som faktisk kun har forværret situationen. Fyssen vil gerne have hende i røntgen da hun har mistanke om det er det samme du har, men vores læge vil ikke sende hende i røntgen da han mener hun er alt for ung og der er en risiko ved det. Han vil til gengæld lave en ultralyds scanning, er det noget værd ?
    Hun har smerter hver dag og tager piller.
    Vi føler os lidt i ingenmandsland
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg er ked af at høre at jeres datter har de smerter - jeg ved om nogen hvad det betyder, at gå med disse smerter hver dag.

    Røntgen billeder viser ikke ret meget og det gør ultralyd heller ikke. I skal bede jeres læge om at få lavet en MR scanning og så skal I henvise til overlæge Per Kjærsgaard Andersen fra Vejle Sygehus, som efter både røntgen, Ultralyd og MR scanning stillede min diagnose.

    Jeg kunne vælge at blive opperet i det offentlige regi, men da ventetiden var ca. 3 mdr. valgte jeg at blive opperet på Aleris i Aarhus hos Bent Lund.

    I kan se I vedlagte links mere om Cam Impignement som jeg fik konstateret.

    http://www.hofteartroskopi.dk/Sygdomme-i-hoften.aspx

    6 mdr. efter min operation kan jeg oplyse, at jeg stort set ingen smerter har.

    Held og lykke med jeres datter

    Mvh
    Leif
  • Indstillinger
    Hej Lise.

    I mit tilfælde kunne det tydeligt ses på et helt almindeligt røntgenbillede, så jeg har ikke været til MR scanning eller andet. Røntgenbilledet blev taget hos min kiropraktor, som selv har røntgenudstyr (Lilly Schmidt i Vejle). Kiropraktoren sendte billedet til min læge, som henviste mig til Per Kjærsgaard Andersen, Vejle Sygehus. CAM Impingement er ultrakort fortalt lidt for meget knogle, som forårsager en indeklemning i hoften. Det er ubehageligt og bliver kun værre, fordi det langsomt ødelægger slidlaget. I mit tilfælde blev det opdaget for sent, så jeg har allerede fået slidgigt. Jeg var også til et par fysioterapeuter i 1. omgang og det hjalp ikke: For meget knogle kan jo ikke gå væk af øvelser!

    Jeg vil råde jer til at presse på for at få taget et røntgenbillede og få en afklaring. Men man kan have mange ting i klemme i hoften, det kan også være psoas-musklen som driller din datter.

    mvh Pia
Log in eller Registrér for at kommentere.