Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjæææælp!

13

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej ukendte
    Jeg har læst dit indlæg og tænkte på, da jeg var i samme situation som dig dog noget ældre. Jeg troede ikke at jeg kunne blive gravid men blev det så ganske uventet og følte mig pludselig ikke parat og tænkte på alt omkring det med abort og eller om jeg skulle beholde barnet og var det nu den rigtige kæreste. Jeg valgte at beholde barnet og har aldrig fortrudt. Jeg fik den skønneste pige som nærmest er en skygge af mig selv. vi har mange dejlige oplevelser sammen men kan samtidigt også være som hund og kat med meninger, men det høre til. efter jeg havde fået min pige kunne jeg ofte en tid efter om aftenen, når jeg sad lidt alene tage mig i at græde over, at jeg overhovedet havde tænkt tanken om abort. Dette dejlige væsen havde så ikke været til og det her, jeg fik følelsen af den skade jeg kunne have gjort over for mig selv og barnet over ikke at tage den rigtige beslutning.
    Hvis Du føler, at Du brændende ønsker dit barn og vil være der for det, syntes jeg ikke der er noget at betænke sig over. Få råd og vejledning fra din læge med beslutningen om at beholde jeres barn og kom med i en gruppe for unge ventende møder eller hvad der nu er af tilbud, der hvor i bor.
    Du må dog være indstillet på, at Du vil tage opgaven og støtte op om dit barn og at du vil være i 2.den række mht. "det vilde liv". Det heller ikke altid at man har forældre/svigerforældre, der vil støtte en i opgaven desvære. Det havde jeg ikke, men jeg klarede det alligevel, selvom at det kunne være hårdt. Det i sidste ende dit valg (krop) hvad du føler og forhåbentlig din søde kæreste, der skal tage beslutningen. Når du/I har fået barnet vil der være tilbud om at komme i en mødergruppe, hvor man kan være med i samt en kontaktperson, der kommer og ser til jer fra kommunen og hjælper jer igang med hverdagen og med alle de spørgsmål man kan have med et barn. Jeg syntes selv, at det var en god støtte for mig.
    Kærlig hilsen til jer
  • Indstillinger
    Lisbeth70. Ja, du kan have ret i, at man må stå til ansvar for egne handlinger, men unge mennesker har jo aldrig prøvet at tage et sådant ansvar – de aner ikke, hvad det vil sige. Børn og unge har jo været vant til at det hele bliver ordnet for dem; mange af dem har jo ligeledes lært at alt er til diskussion; mange har ligeledes lært, at hvis de plager længe nok, så får de, hvad de peger på, og når det så alligevel er uinteressant, så har det jo ingen konsekvenser, at det så bliver glemt igen.

    Hvordan pokker skal sådan en ung overhovedet kunne gennemskue konsekvensen af at få et barn?

    Samtidigt er mange helt og aldeles uvidende om, hvordan mht det seksuelle. Det bliver kylet dem i hovedet alle steder, men hvordan de passer ordentligt på sig selv og hinanden, aner de desværre ikke særligt meget om – og de er jo også vant til at ulykker ikke rammer dem, men nogle andre. Hvis du læser bare lidt rundt i debatterne, så er det rystende så lidt, de ved. Pigerne får helt kritikløst p-piller mod den ”sygdom” der hedder menstruation, og de har så hørt, at de så ikke kan blive gravide, men de husker ikke at tage pillerne korrekt, og så ringer en lille klokke, men bemærk; de spørger først EFTER de så har haft usikker sex – ikke før.

    Det er fint, at du kan sidde og skrive, at de skal passe prævention og endda bruge dobbelt prævention, men når det først ER gået galt, så kan man altså ikke bruge det til noget som helst.

    Her er der tale om en meget ung pige på 16 år, og nej – vi kender ikke til hele hendes situation, men det er en pige, som i en alder af 16 år er flyttet hjemmefra og sammen med kæresten. Det i sig selv tyder altså ikke på det store engagement fra hendes forældres side, så derfor kan det være en pige, der måske ikke har haft det helt så nemt, og nu tror hun, at et lille barn kan løse alle hendes problemer, og det er det værst tænkelige udgangspunkt for at få et barn.

    Og nej – det ved vi ikke om er sådan, men også denne unge pige er altså nødt til at kende de konsekvenser, det kan have for hende at få barn så tidligt – og så tage sit valg.

    Ja, vi har skrevet at hun mister sin ungdom. Hvad er der galt i at skrive det? For det GØR hun jo – sådan er det.

    Hun skal vide, hvad hun er oppe mod, og det kan altså være ret så stærke kræfter. Jeg tror desværre ikke myndighederne bare siger ”nå nå” ved en så ung pige, der ikke en gang bor hjemme.

    Hvad med den dag kæresten eventuelt bliver træt af hende og smider hende ud? Det er med overvejende sandsynlighed hans lejlighed, i og med pigen ikke er myndig. Hvor fremgår det, at hendes forældre har et hjem til hende og hendes barn?

    Det kan godt være denne pige er moden og klar til det barn – hun bør og skal bare kende til alle konsekvenserne.

    Der er børn nok bare i Danmark, der har det dårligt. Min mening er, at vi ikke behøver at opfordre til, at der bliver flere. Ja, det er hårdt også at få en abort, men hun kan få både god og fornuftig hjælp til at komme godt videre i sit liv ved at få en abort, og det er i hvert fald ikke så hårdt, som at få et barn, der måske bliver fjernet, hvor hun måske kun må se det under opsyn osv. osv.

    Til annsan. Du beskriver din situation – som altså er en helt og himmelråbende anden situation, som denne unge pige ikke kan bruge til ret meget. Du var ældre, hvilket betyder en verden til forskel, og du var også i en situation, hvor du ikke troede, du kunne få barn. Der findes mange yngre kvinder, der får barn og det kan godt lade sig gøre – men her taler vi om et barn (og man ER altså et barn, når man er 16-17 år) – der står i en helt anden situation.
  • Indstillinger
    For at gøre en lang historie kort, kan jeg anbefale Ukendte unge pige at søge på; Sårbare unge.
    Her er der syn for sagen, samt lovgivningen omkring, hvad man som sundhedspersonale har at gøre, når man står overfor et barn der er blevet gravid.
    De kalder det støttemuligheder, men de fleste unge giver op overfor myndighedernes indblanding i deres liv.
    Hele det omtalte register jeg har berettet om, er nedfældet som vejledning til sundhedspersonale, pædagoger og/eller andre, der har underretningspligt om børn og unge.
    Da Ukendte unge pige endnu ikke er fyldt 18 år, hører hun selv til de børn og unge, der hører under denne lovgivning.
    Jeg kender til konsekvenserne for de unge mødre, uanset om de forsøger "at lære at blive modne" for at beholde deres barn, eller de giver op, hvad der er forståeligt.
    Jeg håber for dig Ukendte unge pige, at du træffer din beslutning på et velovervejet grundlag.
    Med ønsket om, at du går det nye år i møde afklaret og med oprejst pande. hvor du uanset dit valg, ved at du selv er ansvarlig for hvad der nu skal ske.
    Hilsen Victoria
  • Indstillinger
    Endnu nogle stride kommentar til folk der står i en situation hvor de måske bør vælge en abort. Jeg forstår slet ikke disse ondsindede personer, sig mig hvad er det i tror i tillader jer når i taler om man slår et liv ihjel når man foretager en abort. Hvad er det for et kvinde undertrykkende hysteri. Kvinder der undertrykker kvinder er dog det værste.Der er nogle helt klare regler som etisk råd har været inde over om hvor langt man må være i graviditeten når der foretages en abort. Og disse regler og blevet vejet og målt nøje så når man foretager en tidlig graviditet idag, kan man være sikker på det ikke er et barn man slår ihjel. Noget jeg personligt er mere i mod er retten til at vælge om man vil have et lidt handikappet barn eller ej. Eller en pige eller en dreng. Men hvis man derimod mener at man ikke ville kunne magte barnet overhovedet er det da helt i orden at få foretaget en abort inde for de 12 uger, uden at man også skal høre på syge kommentar fra sære fanatiske personer. Det er netop sådan nogle som jer som er skyld i at nogen får det dårligt efter en ellers lovlig abort. Med alle jeres kommentar om at man slår børn ihjel, synes det er perverst og sygt at i overhovedet kan finde på at ødelægge andre mennesker med jeres hekse jagt agtige kommentar. I burde skamme jer føj!!!
  • Indstillinger
    Ann. Noget tyder på, at du bare er sur og rasende - for i denne debat er der en - gentager en - person, der er direkte mod at denne unge pige, skulle vælge en abort. (Lisbet70)

    I øvrigt lader det til, at trådstarter også selv var mod tanken. Hvad det er endt med, ved vi desværre ikke.

    Men du skælder bare ud over en kam.

    Det er da i orden, du er uenig - det er et debatforum, men kunne du ikke lige læse debatten ordentligt igennem, inden du raser mod hele flokken?
  • Indstillinger
    Hmm ja du har ret...det var en lidt forvirrende debat. Men jeg vil da ønske at netop denne pige får barnet, da hun så gerne vil. Men hvis hun har valgt det modsatte, må hun for Guds skyld ikke slå sig oven i hovedet med at hun har dræbt sit barn, for dette er ikke slet ikke tilfældet. Spørg bare din læge også lad være med at læse på kommentar her inde, for tit er det noget være vås folk får skrevet :-).
  • Indstillinger
    Til Anna.

    Du beskylder mig og andre abort modstandere for at give kvinder dårlig samvittighed, at drive hekse jagt på dem, du siger at vi er sære og at det der bliver sagt er vås.

    Du skriver at vi abort modstandere giver dem dårlig samvittighed mm.

    Men egentlig tror jeg godt du ved at den påvirkning har vi ikke på de kvinder der har fået abort, den følelse af sorg de føler efter en abort kommer fra deres egen samvittighed , fordi de godt ved at de har taget et forkert valg.
    Har hørt en del kvinder sige at de er imod abort og at de føler at de slår et barn ihjel, men når de så lige pludselig er blevet uønsket gravide så ændrer de deres holdning til abort. De får aborten men deres liv blev aldrig mere det samme. For de fortryder bitterligt. Måske omverdenen overtalte dem, eller kæresten osv. Hvad med de kvinder? Hvordan hjælper du de kvinder Anna, for der er mange flere der fortryder en abort end du måske umiddelbart går og tror. Samler du dem op når de er psykisk nede pga det valg som de ville ønske de kunne gøre om?
    For jeg tror nemlig at mange kvinder der fortryder en abort ,de føler ikke at det er legalt at tale om deres sorg, fordi de har jo selv valgt det. !!!!!!
    Og kvinder som dig har travlt med at fortælle dem at det ikke er at slå ihjel. Men hvad hvis kvinden selv føler det, så skal hun da have lov til at snakke om det, få talt hendes sorg igennem.

    Hvis det ikke er et liv man slår ihjel så betyder det vel heller ikke noget at en kvinde får 10 aborter. Og at kvinden aborterer hvis det er et handicappet barn eller pga barnets køn. Du skrev at du ikke syntes at det var iorden at abortere handicappede eller pga barnets køn, Kan du ikke lige forklare det nærmere, for du siger jo selv at du ikke ser en abort som at slå ihjel. Jamen så kan det vel være lige meget.

    Ingen kan komme uden om at en abort er at stoppe et barns udvikling, det lød meget pænt ikk, , det lød pænere end at slå et liv ihjel, MEN det er jo det samme, hvorfor ikke kalde en spade for en spade og en skovl for en skovl.

    Mit hjerte banker for de kvinder som lige nu står overfor deres livs sværeste beslutning, gid de må følge deres hjerte, gid de må tage den rigtige beslutning en beslutning som ikke giver dem en stor sorg resten af deres liv.

    Lisbeth
  • Indstillinger
    Jeg synes man skal støtte kvinder i deres valg og ikke løfte pege fingre hvis en kvinde foreksempel vælger at få et barn selv om hun egentlig ikke kan overskue det, så skal der være mulighed for støtte og hjælp. Man skal støtte kvinden /parret i deres eget valg. Hvis man vælger en abort skal man også støttes og lyttes til. Hvad tror du det vil gavne en kvinde, som er psykisk nede efter en abort og føler hun har slået hendes barn ihjel, at få opbakning i denne tanke, tror du det vil gavne hende?. Jeg tror det ikke. Jeg ville slet ikke have lyst til at snakke om abort med en som har dine holdninger. Jeg har lagt mærke til at du lige som missionere dine holdninger ud i disse abort debatter og kommer med disse skræmme kommentar. Synes ikke det er særlig betænksomt af dig. Det er en alvorlig beslutning,at træffe om man skal få foretaget en abort eller ej og man har bare ikke behov for at høre på sådanne kommentar.
  • Indstillinger
    Jamen,som sagt før, så kan jeg eller andre abort modstandere ikke give kvinden den følelse efter en abort. Det er en sorg der kommer helt automatisk og måske ekstra udbredt for kvinder som inderst ikke ønskede at få abort. Der er altså kvinder der fortryder, så ja, hvis jeg kan få en tvivlende kvinde til at beholde sit barn så føler jeg en stor glæde, både for det ufødte barn men så sandelig også for kvinden som så ikke skal kæmpe med skyld og sorg efter aborten.

    Der er en del kvinder der fortryder, måske flere end vi umiddelbart tror.
    I abort tilhængere snakker ikke så meget om dem der fortryder. Men disse stakkels kvinder tænker jeg på, og synes det er så sørgeligt at ingen støttede dem til at tage den rigtige beslutning og nu skal de leve med den beslutning resten af deres liv.

    Mener iøvrigt også at lægen burde vise et billede af en abort for en abort søgende kvinde så hun ved hvad hun går ind til. Hvorfor fortie sandheden, det har jeg aldrig forstået.
  • Indstillinger
    Ved ikke hvad det er for en sandhed du taler om, er det en du selv har oplevet ud fra egne erfaringer eller er det en du har fået dokumenteret fra et sagligt sted. Det er jo helt tydeligt at du er påvirket et eller andet sted fra. Du skriver de samme ting og uden efter tanke, så undskyld mig men du virker lidt hjernevasket.
    Men nu ikke mere snak om dette. Kan forstå at pigen ikke er interesseret i at skrive her ind mere. Kan godt forstå hende. Jeg smutter for denne gang. Der er andre ting at diskutere, som har større betydning i denne verden.
Log in eller Registrér for at kommentere.