Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Jer med irritabel tyktarm

Redigeret 16 oktober, 2014, 02:27 i Irriteret tyktarm
Hej alle,

Jeg prøver at samle os der har "Irritabel tyktarm", så vi kan dele erfaringer. Der er jo desværre ingen forening endnu for denne tarmsygdom - sådan som der er for f.eks. Morbus Crohn og Colitis Ulserosa.

Jeg har snakket med deres forening, og de beklager også, at der ikke er en forening for os endnu.

I kan finde den side jeg har oprettet inde på facebook, hvis I søger på "Irritabel tyktarm".

Jeg håber I vil være med så vi kan udbrede kendskabet og oplysninger samt erfaringer om denne sygdom.
«134567

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har desuden oprettet en "lukket gruppe" på facebook, der også hedder Irritabel tyktarm - hvis folk hellere vil have en gruppe som er mere privat.

    Jeg håber virkelig at I vil være med i en af dem.
  • Indstillinger
    Jeg kan se at mit indlæg er blevet vist en del gange.

    Hvis I nu ikke vil være med i en gruppe eller like en side, vil I så fortælle hvorfor?

    Jeg er nemlig rigtig rigtig træt af at føle mig som Palle alene i verden mht min irritable tyktarm :-/
  • Indstillinger
    Hej
    Rigtig god ide.
    Jeg vil gerne være med.
    jeg har en del erfaring, var indlagt på Bispebjerg Hospital i København i begyndelsen af 1950'erne, fik den sædvanlige sang fra de varme lande (det er ikke ment diskriminerende), med råd, der ikke hjalp.
    Havde en del gode år fra 1965 til 1995, hvorefter det blev værre og værre. Lægen grinede ad mine symptomer.
    Først da jeg var meget syg, fik jeg en henvisning til det lokale sygehus.
    Det er nu konstateret, at jeg har fruktosemalabsorption.
    Jeg følger den australske The Low FODMAP Diet.
    Jeg har fået et helt nyt liv.
    Hilsen Bente

    PS folk vil nok ikke være med, det er for privat.
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg kan ikke finde siden på facebook. Jeg er ikke sikker på, at facebook er det rigtige sted for os, jeg plejer at skrive i et forum på YAHOO. Men jeg kender ikke facebook så godt, så det kan jo være jeg tog fejl.
  • Indstillinger
    Er forum på yahoo på dansk ? og hvad hedder det ?
    Jeg er også interesseret i FODMAP.
    Så jeg vil rigtig gerne finde det.
    Eller et andet forum om irriteret tyktarm og diverticulitis.
  • Indstillinger
    Hej,
    Næh, det er på engelsk.
    Jeg tror du kan finde det her
    http://health.groups.yahoo.com/group/fr ... sage/23612
    Du kan læse med uden at være optaget i forummet, men du kan også bare melde dig.
    Der er rigtig mange gode råd i det afsnit der hedder files.
    Overlæge Pia Munkholm, Herlev Hospital har været i TV2 og fortalt om IBS og Fodmaps. Du kan se det på TV2's hjemmeside.
    Jeg har fundet et norsk forum på facebook http://www.facebook.com/groups/227481294917/ Det hedder vist irriteret tarm, ejeren hedder veronica sætre.
    Nordmændene er længere fremme end vi er.
    Sue Shepherd har været i Danmark og talt i Dansk Selskab for Klinisk Ernæring, så vi kommer vel med efterhånden.
    Hilsen Bente
  • Indstillinger
    Hej Bente

    Tak for dine gode henvisninger. Jeg har kigget på dem.

    Dejligt at du har fået det godt mad FODMAP. Hjælper de dig på sygehuset eller er det privat ?
  • Indstillinger
    Hej,
    Nej jeg havde en dårlig kommunikation med sygehusets diætist før jeg fik min diagnose, og jeg maste derefter på med FODMAPS på egen hånd.
    Jeg tror nu heller ikke jeg kunne have fået meget hjælp for 2 år siden. Der er flere, der ved noget om dette nu.
    En amerikansk diætisk Patsy Catso har skrevet en god bog om emnet, IBS free at last, deri er også en god vejledning i elimination og udfordringer.
    Der er flere danske diætister, der har uddannet sig på Kings college i London, UK. bl. a. Klinisk Diætist Bettina Birk-Sørensen | CVR: 34358184 | Præstøvej 78, 4640 Faxe - Danmark | Tlf.: 25 34 56 90, der kender til diæten. Der er endvidere en hos Hamlet-Aleris, der under uddannelse ved Kings College, Guy’s og Sct. Thomas Hospitals i London, UK.
    Så det er muligt at få hjælp, men jeg mener bestemt det også er nødvendigt man selv lægger arbejde i sagen.
    Hilsen Bente
  • Indstillinger
    Hejsa
    Nu har jeg læst en hel del om irriteret tyktarm og der er en masse råd til oppustethed, diarre og hård mave.. Jeg savner virkelig nogle råd til luft i maven..
    Jeg døjer meget med kramper og wc besøg konstant..både diarre og almindelig afføring..men det største problem for mig er luft i maven..Det er jo sindsygt pinligt at sidde og prutte konstant og især fordi det slet ikke er til at holde lugten ud!!!
    Det gør tit at jeg melder afbud til arrangementer, takker nej tak til middage osv..
    Det er virkelig et problem og det er ikke muligt bare at smutte på toilettet og prutte, for det når jeg tit ikke og så kan jeg jo render derud konstant og kan jeg så holde en prut inde, så får jeg sindsyge mavekramper :-(
    Jeg ved at det tit starter ca 10 min efter jeg har spist..og det er uanset hvad jeg spiser..
    Jeg har fundet ud af at jeg ikke tåler fed mad osv..
    Spiser jeg en rå gulerod får jeg sindsyge kramper. Jeg får også ondt når jeg spiser groft rugbrød..så jeg er en af dem der ikke tåler for mange fibre..
    Jeg ved at min sygdom kom efter at jeg røg ned med stress og mine symptomer er selvfølgelige vanvittige når jeg er stresset!!
    Åh gud jeg håber at der er en vej ud af dette helvede..
    Har meldt mig ind i facebookgruppen ;-)
  • Indstillinger
    Hej alle,
    Er der nogen, der vil sætte et link til facebookgruppen? jeg kan ikke finde den!
    Jeg er kommet med i en anden gruppe:
    http://www.facebook.com/groups/178720762207054/
    Den hedder funktionel dyspepsi og irriteret tarm
    Hilsen Bente
Log in eller Registrér for at kommentere.