Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

BPPV/Løse øresten i snart 2 år

13

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej til jer, der har deltaget i debatten indtil videre.
    Jeg har selv haft et enkelt stort ørestensanfald for 5 år siden, hvor jeg i første omgang fik diagnosen Virus på balancenerven. Derfor gik jeg i et halvt år uden at få behandling med Epleys manøvre eller andet, indtil symptomerne aftog. Siden har min praktiserende læge givet mig diagnosen øresten, da jeg flere gange har haft mindre anfald med rotationssvimmelhed, hvor jeg er vågnet om natten og ikke har vidst, hvad der var op og ned. Jeg har selv foretaget Epleys manøvre ved disse små anfald og har ikke mærket mere til det.
    For en uge siden vågnede jeg så op og hele verden kørte rundt. Jeg gik på toilettet og da jeg kom tilbage bad jeg min kæreste om at hjælpe mig med Epleys manøvre. Denne gang var jeg dog knap så heldig og rotationssvimmelheden blev så voldsom, at jeg ikke kunne gennemføre manøvren. Da det var lørdag morgen at det skete, var jeg en tur hos vagtlægen, der ikke kunne gøre andet for mig end at udskrive søsygetabletter (som jeg i øvrigt ikke synes har nogen effekt).
    Mandag var jeg hos ørelægen, der forsøgte sig med Epleys, men der kom ikke noget anfald og han konstaterede derfor at jeg nok selv havde fået dem på plads. Torsdag skulle jeg komme igen og en sygeplejerske undersøgte mig og denne gang fremkom et anfald. Hun kunne dog ikke se det i mine øjne og sendte mig derfor hjem uden svar på, hvad jeg så skal gøre. Hun snakkede noget om genoptræning hos en fysioterapeut.

    Jeg har senere haft flere anfald herhjemme og har fået det værre igen, også når jeg er oprejst. Er der nogen, der har erfaring med, at ørelægen ikke kan konstatere ørestensanfald ved at kigge i øjnene?
    Jeg føler ikke, at hverken ørelæge eller sygeplejerske tog mig alvorligt, så jeg overvejer at kontakte en anden ørelæge. Er der nogen, der kan anbefale en i Århus-område, der har specielt forstand på øresten?
    Pt. har jeg næsten ikke sovet i 9 dage og kan fuldt ud sætte mig ind i de frustrationer og angstfølelser, der er beskrevet i denne tråd.
    Mvh Marlene
  • Indstillinger
    Jeg må også melde mig under fanerne som BPPV-patient. Jeg har vel haft det i ca. 5 år. Det første anfald vågnede jeg med en morgen og blev dybt foruroliget -jeg var sikker på, at noget var helt galt, og jeg tog straks til lægen og fik målt let forhøjet blodtryk. Jeg fik en måler med hjem, og alle de efterfølgende målinger var normale. Da det kom anden gang ca. 1 år efter, tog jeg igen til lægen og ud fra beskrivelsen, fik jeg stillet diagnosen "øresten" eller BPPV. Der er nu kortere og kortere tid mellem anfaldene fra ca. 5-6 mdr. i første omgang, mens jeg nu er nede på 2-4 uger, og det skræmmer mig. Når man har/får et anfald er det simpelthen forfærdeligt, og man er SÅ svimmel. De fleste gange er jeg vågnet med det tidligt om morgenen, men det er også kommet lige pludseligt et par gange om eftermiddagen og en enkelt gang om aftenen. Jeg prøver selv at foretage Epleys manøvre, og det hjælper rimeligt, selv om det er hårdt i starten. Det værste er angsten, og jeg har da også været en tur på skadestuen, da jeg sammen med et anfald engang også syntes, at det snurrede i fingrene på venstre hånd, men der var intet alvorligt , ud over at lægerne godt kunne konstatere, at jeg havde BPPV og lavede øvelser med mig. Pt. vågner jeg hver morgen op med angst for, at jeg har fået et nyt anfald, og jeg er desværre også let svimmel hele tiden mellem anfaldene, det er noget møg, og jeg frygter at det bare bliver værre og værre, så jeg kan få svært ved at passe mit job. Jeg tager beroligende medicin, når jeg får et anfald og det hjælper, det fjerner overhovedet ikke svimmelheden, men det fjerner min angst for den, så jeg roligt kan "sejle" rundt og fastholde tanken om, at det ikke er alvorligt, om end ubehageligt. Jeg er også meget træt og har ofte hovedpine, hvilket jeg forbinder med anspændtheden i fht. at få et nyt anfald samt den konstante svimmelhed. I morgen tager jeg til ørelæge og læge mhp at få en henvisning til en fysioterapeut pga de mange spændinger jeg har, samt lige at få ørelægens mening - jeg har nemlig aldrig været til ørelæge.
  • Indstillinger
    Hej Marlene89.

    Du efterspørger en i Århus området, der er god til at behandle øresten..

    Jeg har for år tilbage fået hjælp hos Ørelæge Peter Paaske, Østergade 4, 8000 Århus C.

    Han gav mig den kendte behandling 1 gang, og jeg har ikke været hos ham siden, så jeg er sikker på, han også kan hjælpe dig.

    God bedring

    1ekser
  • Indstillinger
    Hej 1ekser.

    Tusind tak for dit svar. Jeg vil prøve Peter Paaske. Min læge har også haft held med at sende patienter videre til ham. Rart at høre, at han lyder til at kunne sit kram.

    Mvh Marlene
  • Indstillinger
    hej persille kan du ikke give mig navnet på den fyserterapeut der fjernede dine løse øresten jeg bor i københavn nu vil jeg håbe at det er her okring jeg har lidt af øresten i 3 år nu så jeg er desperat efter prøve alt for at få dem til at gå væk hej fra marie 67
  • Indstillinger
    Vil der fremkomme hævelser omkring øret ved dianosen - løse øresten -??
    VH Klavs.
  • Indstillinger
    Hej Klavs.

    Hævelser omkring øret er ikke et symptom på løse øresten, så vil anbefale en tur til lægen eller ørelægen.

    Mvh Marlene
  • Indstillinger
    Til alle jer der efterlyser eksperter i København. Få en henvisning til Riget, hvor den famøse Epleys stol er. Det er ikke sjovt at prøve det første gang, men de er meget grundige derinde og slipper ikke en før man selv er klar til det. Det må vist være det sted, de ved mest om det, men der er vist desværre en halvlang ventetid. Jeg har været i stolen en 4-5 gange, men fik af vide at jeg har så lidt øresten tilbage, at de kan ikke kurere det. De mener der er en lille smule der har sat sig fast, og jeg kan derfor ikke komme af med det, men det vil forsvinde hen over tid. Jeg har selv gjort det værste man kan med øresten - gået rundt med det i lang tid uden at turde bevæge sig rigtigt. Det bedste man kan gøre, at bevæge sig som man plejer, siger de. Heldigvis er det så lidt, at det er til at leve med. (der kommer en lille bitte karruseltur hver gang jeg lægger mig helt fladt ned på ryggen).
    Jeg kan godt nikke genkendende til de psykiske problemer det skaber, har selv været meget angst og er det stadig lidt. Men det er blevet bedre. Jeg har været til foredrag hos House of Hearing, hvor man kan snakke med frivillige, der selv har lidt af øresten i mange år. Derudover har et kursus i Mindfulness hjulpet mig. Her lærer man at leve med det der nu måtte være. At ride med på bølgen i stedet for at prøve at flygte fra den.
    Håber i kan bruge det til noget. Og god bedring, løse øresten er virkelig en lorte lidelse
    Kh Malene
  • Indstillinger
    Hej med jer allesammen.
    Hvor er det "rart" at læse at man åbenbart ikke er den eneste der døjer med at sejle rundt - selvom man har fast jord under fødderne!!
    Jeg hedder Laila og er 40 år gammel. For snart 3 år siden fik jeg et voldsomt anfald af øresten/virus i balancesystemet. Kunne intet foretage mig i et døgn, andet end at ligge ned og var fuldstændig ødelagt af træthed dagen efter, hvor symptomerne i midlertidigt var væk igen.
    Gik til en ørelæge, der intet kunne finde - og så skulle vi på ferie dagen efter! På ferien og også hjemme igen var jeg dog temmelig usikker på benene. Søsyg og svimmel. Nogle dage tåleligt, andre dage slemt. Efter et par uger besluttede jeg at tage på skadestuen (under kraftig påvirkning af min søde nervøse mor!) og blev indlagt på neurologisk afdelig. Her blev jeg mr skannet, ct skannet og gennemgået fra top til tå. Det eneste de fandt var at mit ene øje vibrerede når jeg skulle flytte fokus hurtigt fra midten og ud mod venstre side! Fik lavet epleys manøvre og reagerede ikke umiddelbart på den - men en times tid bagefter, kunne jeg næsten ikke stå på benene!! Blev udskrevet men svar om at det var en virus i balancesystemet - nærmere kunne de ikke komme det.
    Har så i perioder haft problemer med balancen, går som flere af jer rundt på et skib og får ondt i øjnene når jeg skal køre bil!! (kender nogle af jer til det?)
    Var igen hos en neurolog for et års tid siden, fordi svimmelheden igen blev værre og har i perioder også svært ved at tale..... forstået sådan at hjernen pludselig midt i en sætning ligesom ikke kan følge med - og så taler jeg sort....bliver let svimmel og skal samle mig et øjeblik inden jeg kan tale færdigt. Han fandt dog (igen) ingenting....
    Nu har jeg så (igen) haft et par uger med usikre ben. Og har været hos lægen som sender mig til blodprøver og vil sende mig til ørelægen..... og jeg tror simpelthen ikke jeg kommer nogle vegne med det!!
    Har undersøgt svimmelhedsklinikken på Hamlet, men det koster godt 7000kr (har ingen sundhedsforskiring) for en undersøgelse - og det synes jeg sgu ikke lige jeg har råd til. Hvad gør man så???? Vil tale med min læge om en henvisning til Rigshospitalet og stolen, men der er vel voldsom lang ventetid....
    Så alt i alt er det lidt nedslående.....og ret frusterende.
    Det trøster mig da så lidt at læse at I andre døjer med meget af det samme - for man får da den tanke om det er en selv der er lidt mærkelig....og går også og bliver nervøs om der er andet og mere "alvorligt" i vejen med en!!
    Lad mig høre hvad i tænker....mvh Laila :o)
  • Indstillinger
    Hej Marie67

    Jeg læser først dit indlæg nu. Du har misforstået, jeg har ikke været hos en fysioterapeut med "løse øresten". Det blev aldrig behandlet, men forsvandt til sidst. Det var en zoneterapeut, der efterfølgende fjernede min tinnitus.
Log in eller Registrér for at kommentere.